Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar haal jij je proteïne vandaan?

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Waar haal jij je proteïne vandaan?

Ongelezen bericht door kooi »

under the red sky schreef:
kooi schreef:
En Kooi plaatste een brief van Jan ten Cate. Zet je maar schrap als dergelijke figuren het voor het zeggen krijgen. Ook het houden van huisdieren zien zij als 'onderdrukking'.
In de eerste plaats krijgen zij het niet voor het zeggen en in de tweede plaats wil dat nog niet zeggen dat alles wat hij beweert in de brief flauwekul is, noch ontkracht het op welke manier dan ook het leed dat te zien is op de foto van de megastal.

Bovenstaande link met de zogenaamde 'heldere uitleg over de varkenshouderij', doet dat ook niet.
'a picture paints a thousand words'. ( excusez les mots Anglais).
Het is nog maar de vraag waar die foto's überhaupt zijn gemaakt. Na acties in Canada en Spanje werden namelijk exact dezelfde foto's gedeeld.
Misschien heb je gelijk.
Maar weet je, ik heb het hierboven al genoemd, ik ben persoonlijk binnen geweest bij een varkensfokkerij. Niet illegaal als actievoerder, maar op uitnodiging, met Wakker Dier. Dus ik heb het met eigen ogen gezien. In Nederland.
Waarom is het zo belangrijk voor jou om het te ontkrachten?
kooi
Zeer actief

nyckle schreef:
kooi schreef:@ Cleva,

Goed verhaal.
Mij zou je niet horen zeuren als je op die manier aan je vlees kwam. Dat ik het niet hoef, betekent niet dat een ander het dan ook zo moet doen.
Je zeurt anders genoeg over jagers. Zo niet dan zijn het wel negers. :-)
Negers??????????? :LOL:

Nu bestaat dat jagen náást de vlees- (bio-)industrie. En ik zeur niet echt over de jacht, maar over de jachtlust. De plezierjacht. Die snap ik niet. Dat mensen dus letterlijk plezier ervaren door het opjagen en het doden van een dier. :ugh:
kooi
Zeer actief

pepim schreef:

Goed verhaal.
Mij zou je niet horen zeuren als je op die manier aan je vlees kwam. Dat ik het niet hoef, betekent niet dat een ander het dan ook zo moet doen.
Maar jij bent toch nog niet zo lang vegetariër of wel? Of vergis ik me met iemand anders? :wink:
Ik ben geen vegetariër, dus je zult je wel vergissen met iemand anders.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

kooi schreef:
under the red sky schreef:
kooi schreef:
En Kooi plaatste een brief van Jan ten Cate. Zet je maar schrap als dergelijke figuren het voor het zeggen krijgen. Ook het houden van huisdieren zien zij als 'onderdrukking'.
In de eerste plaats krijgen zij het niet voor het zeggen en in de tweede plaats wil dat nog niet zeggen dat alles wat hij beweert in de brief flauwekul is, noch ontkracht het op welke manier dan ook het leed dat te zien is op de foto van de megastal.

Bovenstaande link met de zogenaamde 'heldere uitleg over de varkenshouderij', doet dat ook niet.
'a picture paints a thousand words'. ( excusez les mots Anglais).
Het is nog maar de vraag waar die foto's überhaupt zijn gemaakt. Na acties in Canada en Spanje werden namelijk exact dezelfde foto's gedeeld.
Misschien heb je gelijk.
Maar weet je, ik heb het hierboven al genoemd, ik ben persoonlijk binnen geweest bij een varkensfokkerij. Niet illegaal als actievoerder, maar op uitnodiging, met Wakker Dier. Dus ik heb het met eigen ogen gezien. In Nederland.
Waarom is het zo belangrijk voor jou om het te ontkrachten?
Jij post hier foto's en video's met een verwijzing naar de Nederlandse vleesindustrie. Terwijl het gaat om beelden die keer op keer gerecycled worden, zonder context en zonder dat bekend is waar en wanneer ze zijn gemaakt. Ik vind het wel belangrijk om dat te noemen.

Ik snap best dat voor een veganist elke vorm van veehouderij een gruwel is. Maar het overgrote deel van de bevolking eet wel dierlijke producten. Het zou een stuk aangenamer zijn als dat gerespecteerd zou worden.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

alinelaila schreef:
kooi schreef:
pepim schreef:

Goed verhaal.
Maar jij bent toch nog niet zo lang vegetariër of wel? Of vergis ik me met iemand anders? :wink:
Nee, veganist, al wel 5 maanden.
Maakt ook niet uit. Al was ze het sinds vanmorgen bij het ontbijt.
Het evangelie verspreiden met plaatjes waar je zelf niets over weet slaat nergens op.
Sowieso dat propageren van je eigen levenswijze niet. Als je anderen wilt informeren, dan zul je in de eerste plaats zelf goed geïnformeerd moeten zijn. Niet een beetje eenzijdige informatie uit onbetrouwbare bronnen opsnorren.
Dat is niets anders dan wolfsblut met z'n stormfront linkjes die allemaal De Waarheid vertellen.
kooi
Zeer actief

Cleva schreef:
kooi schreef:
Het gaat je niet om het dier...
Eigenlijk interesseert het je geen reet wat er gebeurt...
Deze conclusies zijn geheel en al voor jouw rekening. Ik snap niet waar je ze op baseert.
kooi
Zeer actief

under the red sky schreef: Jij post hier foto's en video's met een verwijzing naar de Nederlandse vleesindustrie. Terwijl het gaat om beelden die keer op keer gerecycled worden, zonder context en zonder dat bekend is waar en wanneer ze zijn gemaakt. Ik vind het wel belangrijk om dat te noemen.
Oké, dus je hebt het genoemd.
Maar wil je nu zeggen dat in Nederland geen megastallen voorkomen? En dat er hier geen varkens worden gehouden zoals op de foto?

Het komt op mij over dat je het wil ontkrachten en dat vind ik jammer.

Het afwijzen van deze manier van dieren houden en mensen daarvan bewust willen maken, impliceert niet automatisch dat iedereen die vlees eet, respectloos zou worden behandeld. Als je tegen Halal slachten bent, en je daar hard voor maakt, dan ben je toch niet automatisch respectloos naar vleeseters die hun stukje vlees bij de biologische slager halen?

Als je zelf ervoor kiest om plantaardig te eten, wil dat niet zeggen dat je mensen die dat niet doen niet in hun waarde laat.

Jammer dat er zoals gewoonlijk weer op de persoon gespeeld wordt, zeker als dat op de zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten-manier van Martijn gebeurt.

Het gaat om een verschijnsel dat te gruwelijk voor woorden is, onder de aandacht brengen van het grote publiek in de hoop dat dit verschijnsel voldoende collectieve verontwaardiging oproept om het voor altijd te laten verdwijnen.
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

alinelaila schreef:
kooi schreef:
Haha, oh je wordt er toch niet goed van, van dat born again missionarisgedrag. En straks over een maand of wat als ‘vegan’ niet meer hip is dan verdwijnen dus ook al die spullen uit de winkels, vegan is ineens geen vanzelfsprekende optie meer in restaurants en ook de buitengewoon hulpvaardige teksten ‘ook voor vegans’ staan niet meer op verpakkingen :D . En dan weet ineens het merendeel van die veganisten niet meer of de kokos-brocoli soep van de ah nou wel of niet vegan was. Uit eten wordt dan ook heel ingewikkeld want je moet steeds vragen hoe het zit. En dan moeten ze het dus zelf doen en dan wordt het toch ineens lastig om die (ahum) diepgewortelde principes vol te houden.

Ik laat het maar gaan, het waait wel weer over. Want van zelf nadenken is in ieder geval geen sprake bij de licht-hebben-gezieners :D
Laatst gewijzigd door Friesenfransman op 19 mei 2019 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

kooi schreef: Het gaat om een verschijnsel dat te gruwelijk voor woorden is, onder de aandacht brengen van het grote publiek in de hoop dat dit verschijnsel voldoende collectieve verontwaardiging oproept om het voor altijd te laten verdwijnen.
Na de zoveelste drammende tanige jankveganist met aanstellerig haar legt het grote publiek tevreden een extra frikandel in het vet.
Het enige dat het teweeg brengt is een diepe antipathie.
Daarbij ziet "het grote publiek" al minstens dertig jaar filmpjes van misstanden in de bio-industrie, ruimingen, slachtschandalen en verontwaardiging over kiloknallers.

Toen ik een jaar of acht was wilde ik bij het dierenbevrijdingsfront :LOL: Dat is wel zo'n beetje het niveau ja.
kooi
Zeer actief

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Friesenfransman schreef:
alinelaila schreef:
kooi schreef:
Haha, oh je wordt er toch niet goed van, van dat born again missionarisgedrag. En straks over een maand of wat als ‘vegan’ niet meer hip is dan verdwijnen dus ook al die spullen uit de winkels, vegan is ineens geen vanzelfsprekende optie meer in restaurants en ook de buitengewoon hulpvaardige teksten ‘ook voor vegans’ staan niet meer op verpakkingen :D . En dan weet ineens het merendeel van die veganisten niet meer of de kokos-brocoli soep van de ah nou wel of niet vegan was. Uit eten wordt dan ook heel ingewikkeld want je moet steeds vragen hoe het zit. En dan moeten ze het dus zelf doen en dan wordt het toch ineens lastig om die (ahum) diepgewortelde principes vol te houden.

Ik laat het maar gaan, het waait wel weer over. Want van zelf nadenken is in ieder geval geen sprake bij de licht-hebben-gezieners :D
Hoewel ik het misionarisgedrag ook scheitirritant vind, verwacht ik niet dat de vegan"hype" nog over gaat. Er zijn gewoon steeds meer mensen die de afgelopen 10 jaar (en dat is toch wat lang voor een hype) steeds minder of geen vlees meer zijn gaan eten en ook een steeds groter gedeelte dat gedeelte of geheel plantaardig is gaan eten. Ook bij volledig plantaardig eten hoeft men nog geen vegan te zijn, dat is immers meer dan dieet alleen.
Of je het nu doet voor de dieren, eigen gezondheid, je portemonee of voor het milieu. De inname van dierlijke producten beperken is voor allemaal goed. En de overstap naar vegan is voor een hoop mensen prima.
kooi
Zeer actief

Friesenfransman schreef:
alinelaila schreef:
kooi schreef:

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit in verband brengt met veganisme.

Het gaat hier over het verschijnsel megastallen en andere misstanden in de Nederlandse bio-industrie. Dat dat een verschijnsel is dat moet verdwijnen. Dat laat je ook maar gaan begrijp ik?

Het heeft ook totaal niets te maken met hoe lang ik al wel of niet plantaardig eet, het gaat niet eens om mij. Daarop focussen en dat een beetje belachelijk maken, heeft geen ander doel dan af leiden van waar het echt om gaat, dat een beetje ontzenuwen en dan kunnen we allemaal morgen gezond weer op.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

kooi schreef:Het gaat om een verschijnsel dat te gruwelijk voor woorden is, onder de aandacht brengen van het grote publiek in de hoop dat dit verschijnsel voldoende collectieve verontwaardiging oproept om het voor altijd te laten verdwijnen.
En welk verschijnsel hebben we het dan precies over? Want het is geen geheim hoe de reguliere varkenshouderij eruit ziet, genoeg over te vinden op internet, er zijn zgn. zichtstallen enz. Dat mag jij gruwelijk vinden maar het grote publiek denkt daar anders over. En met acties als Boxtel wordt de antipathie tegen vega-agressie alleen maar groter.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

kooi schreef:
nyckle schreef:

Goed verhaal.
Je zeurt anders genoeg over jagers. Zo niet dan zijn het wel negers. :-)
Negers??????????? :LOL:

Nu bestaat dat jagen náást de vlees- (bio-)industrie. En ik zeur niet echt over de jacht, maar over de jachtlust. De plezierjacht. Die snap ik niet. Dat mensen dus letterlijk plezier ervaren door het opjagen en het doden van een dier. :ugh:
Voor zover ik weet bestaat de plezierjacht niet in Nederland. Wel het plezierjacht. Meestal ligt dat in de haven.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Stap 1 is dat megastallen an sich geen enkel probleem zijn voor het dierenwelzijn. Het gaat dan puur om veel dieren op 1 stallencomplex. Veelal gaat het daardoor om zogenoemde gesloten varkenshouderijen, waardoor er zeer weinig gereisd hoeft te worden met de dieren (fokken zelf de fokzeugen op, fokken zelfs soms de zeugen zelf, en houden de biggen daarvan aan tot slachtleeftijd. Dat scheelt dus tot 2 verhuizingen per dier, en worden vaak ze in de buurt van slachterijen gebouwd). Door de lagere bouwkosten door grotere gebouwen, is het vaak gemakkelijker om te investeren in (enige of enige extra) luxe voor de varkens. Sowieso zijn de moderne stallen al diervriendelijker gebouwd dan de oude traditionele stallen.

Stap 2 is dat het plaatje dat bij dit artikel staat geen jarenlange huisvesting is, maar slechts de dekstal. Daar staan ze in Nederland kort in. En of kort een week of 10 dagen is, durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Wel dat het tot maximaal 4 dagen na het dekken is, daarna moeten ze verplicht in een groepsstal. Want verrassing, in Nederland is een groepsstal voor drachtige zeugen gewoon verplicht. Ze staan de 3.5-4 weken met biggen individueel, en daar vaak alleen de eerste week tussen buizen, dit om het aantal geplette biggen te minimaliseren (de biggensterfte bij biologische biggen is gemiddeld 20%, tegenover dat jaar 13% bij de gangbare varkenshouders het jaar dat ik beide gegevens van kon vinden). Met gemiddeld 2.38 worpen per jaar, komt dat neer op 20% van de tijd individueel gehuisvest, waarvan de helft van de tijd echt tussen buizen.
kooi schreef:Ik ben erg verbaasd over de landelijke verontwaardiging over de bezetting van een varkensfokkerij in Boxtel. Ik kan me op zich voorstellen dat je het niet eens bent met zo'n bezetting en dat daar uit voortvloeit dat deze mensen zich voor de rechter moeten verantwoorden. Maar mijn verbazing geldt het feit dat er niet een nog veel grotere landelijke verontwaardiging is ontstaan over de getoonde beelden. Dat de meesten het prima vinden dat varkens op die manier worden gehouden. Zo'n zeug in zo'n stalen dwangbuis. En dat tientallen op een rij. Jaar in jaar uit, biggetjes voeden als een machine, tot de dood in de slachterij erop volgt.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D5C12A4
Om een voorbeeld te geven. Deze foto ziet er opgesloten uit:
Afbeelding

Maar na voertijd zag hij er weer zo uit, vanaf de andere kant:
Afbeelding

Ook dit zijn gangbare vleesvarkens:
Afbeelding

En dit zijn dus ook gangbaar gehouden varkens, kraamhokken, de eerste 3-5 dagen (afhankelijk van de zeug) wordt ze gefixeerd tussen buizen:
Afbeelding

En zo is een meer traditionele drachtige-zeugenstal qua looks, ook gewoon loslopende zeugen:
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ohhh, een topadvocaat vind het walgelijk? Oja natuurlijk, dan vind ik het ook walgelijk. Ik eet vanaf nu geen vlees meer, goed?
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Marion. schreef:
Ohhh, een topadvocaat vind het walgelijk? Oja natuurlijk, dan vind ik het ook walgelijk. Ik eet vanaf nu geen vlees meer, goed?
Ik zou de kop van die advocaat wel eens willen zie, als een stel mensen zijn bureaudeur openbreken om te zien of er ook een hond of kat aanwezig zijn. Foto's nemen van zijn werkomgeving en dat allemaal op het wereld wijde web gooien. Wel met plaatjes natuurlijk die elders zijn genomen van een zielig kijkende hond en een kat in de gordijnen.
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

alinelaila schreef:
kooi schreef:
pepim schreef:

Goed verhaal.
Wel in de richting dus en ook pas :wink:
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef: Maar goed, dat begrijpen die collectieve gelijkhebkunstenaars niet. Die hebben elkaar na de yoga zo opgehitst dat ze denken dat alles mag.
Hier moest ik zo om lachen. Die hebben hard een omega infuus nodig om de grijze massa aan te zwengelen.

Loogman: ,,En er is een stuk vlees op een ruit gelegd. Dat dit reacties zou oproepen wisten we. Maar dat er zó veel frustratie zou zijn, hadden we niet gedacht.‘’
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Domor schreef:
Friesenfransman schreef:
alinelaila schreef:
kooi schreef:

Hoewel ik het misionarisgedrag ook scheitirritant vind, verwacht ik niet dat de vegan"hype" nog over gaat. Er zijn gewoon steeds meer mensen die de afgelopen 10 jaar (en dat is toch wat lang voor een hype) steeds minder of geen vlees meer zijn gaan eten en ook een steeds groter gedeelte dat gedeelte of geheel plantaardig is gaan eten. Ook bij volledig plantaardig eten hoeft men nog geen vegan te zijn, dat is immers meer dan dieet alleen.
Of je het nu doet voor de dieren, eigen gezondheid, je portemonee of voor het milieu. De inname van dierlijke producten beperken is voor allemaal goed. En de overstap naar vegan is voor een hoop mensen prima.
Natuurlijk gaat die hype over. Dat jij zo jeugdig bent dat je maar tien jaar terug kan kijken maakt niet dat (steeds meer) mensen al veel langer minder of geen vlees meer eten. De aversie tegen de bio-industrie (of hoe je het ook noemen wilt) en de zoektocht naar alternatieven is echt niet door de huidige instagram club uitgevonden. Dat kooi er pas op d’r zestigste achterkomt dat het ook anders kan is niet representatief. Maar de hausse aan vegans van de afgelopen tijd is heus wel een mode-verschijnsel.

En ja, ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de veganisten die dat in de afgelopen 12 maanden zijn geworden, er binnen drie jaar weer klaar mee zijn. Heel eenvoudig omdat ze er zelf helemaal niet over nagedacht hebben maar gewoon klakkeloos ‘de morele mode’ hebben gevolgd. En als je zelf geen idee hebt wat je eigenlijk aan het doen bent, dan wordt het volhouden daarvan wel lastig als er niemand meer is die je voorkauwt hoe het moet.
Laatst gewijzigd door Friesenfransman op 21 mei 2019 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Friesenfransman schreef:En ja, ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de veganisten die dat in de afgelopen 12 maanden zijn geworden, er binnen drie jaar weer klaar mee zijn. Heel eenvoudig omdat ze er zelf helemaal niet over nagedacht hebben maar gewoon klakkeloos ‘de morele mode’ hebben gevolgd. En als jezelf geen idee hebt wat je eigenlijk aan het doen bent, dan wordt het volhouden daarvan wel lastig als er niemand meer is die je voorkauwt hoe het moet.
Maar heeeee, Kooi is er wel 25 kilo mee afgevallen en voelt zich veel beter hoor! En dat gunt ze iedereen!
(en ik gok dat ik met 25 kilo minder een wandelend skelet ben; of eigenlijk, denk dat ik dan niet eens meer wandel)
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Marion. schreef:
Friesenfransman schreef:En ja, ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de veganisten die dat in de afgelopen 12 maanden zijn geworden, er binnen drie jaar weer klaar mee zijn. Heel eenvoudig omdat ze er zelf helemaal niet over nagedacht hebben maar gewoon klakkeloos ‘de morele mode’ hebben gevolgd. En als jezelf geen idee hebt wat je eigenlijk aan het doen bent, dan wordt het volhouden daarvan wel lastig als er niemand meer is die je voorkauwt hoe het moet.
Maar heeeee, Kooi is er wel 25 kilo mee afgevallen en voelt zich veel beter hoor! En dat gunt ze iedereen!
(en ik gok dat ik met 25 kilo minder een wandelend skelet ben; of eigenlijk, denk dat ik dan niet eens meer wandel)
Huh?? 25 kilo? Dat lijkt me niet houdbaar, want dan is ze inderdaad een skelet, of Kooi moet tonrond geweest zijn.
kooi
Zeer actief

pepim schreef: Wel in de richting dus en ook pas :wink:
Het heeft er niets mee te maken hoe lang ik al plantaardig eet.
Ik eet al ruim 30 jaar geen vlees uit de bio-industrie.

En dan nog, het gaat niet over mij, maar over het verschijnsel megastal.
Wat vind jij daarvan? Hierboven lezen we dat het mensen eigenlijk een worst (sic) is. Geldt dit ook voor jou?
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

kooi schreef:
pepim schreef: Wel in de richting dus en ook pas :wink:
Het heeft er niets mee te maken hoe lang ik al plantaardig eet.
Ik eet al ruim 30 jaar geen vlees uit de bio-industrie.

En dan nog, het gaat niet over mij, maar over het verschijnsel megastal.
Wat vind jij daarvan? Hierboven lezen we dat het mensen eigenlijk een worst (sic) is. Geldt dit ook voor jou?
Het gaat juist wel over jou, want jij heb immers dit topic geopend?
Maar ik vind je wel een tikje hypocriet, omdat je zelf sinds kort geen vlees/vis/eieren/ meer eet.
Dan kun je wel met een vlag zwaaien waar de bio-industrie opstaat, maar dat maakt het niet anders, vind ik dan.
kooi
Zeer actief

jvanringen schreef:
Marion. schreef: Maar heeeee, Kooi is er wel 25 kilo mee afgevallen en voelt zich veel beter hoor! En dat gunt ze iedereen!
Huh?? 25 kilo? Dat lijkt me niet houdbaar, want dan is ze inderdaad een skelet, of Kooi moet tonrond geweest zijn.
Dat jij je daarvoor leent, valt me toch een beetje tegen jvanringen! :engel:
ad hominem
Je hebt je tegenstander als persoon of zijn karaktereigenschappen aangevallen om op die manier zijn argumentatie onderuit te halen.
Een ad hominem aanval kan de vorm aannemen van een openlijke aanval op de persoon, of van het meer subtiel twijfel zaaien over de karaktereigenschappen van de persoon als strategie om de argumenten in diskrediet te brengen. Als resultaat van een dergelijke aanval op de persoon kan iemands argumentatie onderuit worden gehaald zonder dat er op de kern van de zaak zelf wordt ingegaan.

Voorbeeld: Wanneer Saartje een degelijk onderbouwd en overtuigend pleidooi houdt voor een billijker belastingssysteem, vraagt Sam het publiek of het wel een goed idee is om eender wat te geloven van een vrouw die niet getrouwd is, ooit gearresteerd werd en daarenboven een beetje een vreemde geur verspreidt.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

@Kooi: laat je toch alsjeblieft niet zo opnaaien door Wakker Dier, PvdD, Zembla en aanverwanten. 1 procent van alle stallen in Nederland valt in de categorie megastal. Bovendien zijn dat eigenlijk altijd moderne stallen waar dieren het een stuk beter hebben dan in de oude huisvestingssystemen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Zie het al weer: het is hier ook deugen met een leugen.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Kells schreef:[ Reewild wordt niet opgejaagd (welk wild wel?) en is daarom een ultiem stukje scharrelvlees.
Worden kleinwild en de vos tegenwoordig met een peurstok gevangen?
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik vind die sterren van de dierenbescherming ook verneukeratief en niet alles zeggen over welzijn.
Net als biologisch , ook dat vind ik niet altijd belangrijk.
Een goed stuk scharrelvlees wat bij een zelfslachtende slager vandaan komt is imo beter voor het dierenwelzijn.
Het gaat nu eenmaal niet gebeuren dat iedereen hier vegetarisch gaat worden dus ik denk dat er dan beter kan worden ingezet op het verbeteren van dierenwelzijn van dieren in het algemeen in de veeindustrie.

Schapen uit Nederland op transport naar Frankrijk om ze daar wat goedkoper te kunnen laten slachten , dat zou anders moeten.
Ik las laatst iets over mobiele slachterijen , dat lijkt mij veel beter voor de dieren geen transport.

Dit vond ik trouwens wel een interessant stukje , het komt uit een boekbespreking van Frans de Waal zijn laatste boek.

Olifant in de kamer
Het laatste dier dat De Waal behandelt, is de olifant in de kamer. Want als dieren angst, pijn, verdriet en empathie kennen, wordt het des te gruwelijker wat we ze aandoen. Kalveren die direct na de geboorte bij hun moeder worden weggehaald, apen die dienen als proefkonijn in een laboratorium, kreeften die we levend koken en ja, ook de vis die kronkelt aan de haak door zijn lip. Het is niet alleen lichamelijk lijden, maar ook geestelijk lijden.
De Waal noemt het een 'woordeloze pijn' en het is voor het eerst dat hij zich zo duidelijk in zijn werk uitspreekt over hoe we met de dieren omgaan, in de agrarische industrie, thuis en in het wild. Hij pleit voor transparantie in de sectoren waar dieren worden gebruikt. Boerderijen en proefdiercentra moeten toegankelijk worden voor het publiek. Hij oppert een scancode voor vlees in de supermarkt waarmee je met de smartphone (onafhankelijk gemaakte) beelden kunt ophalen van de omstandigheden waaronder dieren worden gehouden. Beslis dan maar of je dat kipfiletje nog steeds wilt kopen.
Het is een slimme suggestie. Dat we dieren zo laten lijden, is een ongemakkelijk feit dat we kunnen wegduwen zolang het allemaal in de obscuriteit plaatsvindt. Maar als je het ziet, die woordeloze pijn, verandert alles. We zijn immers zelf ook wezens met emoties en empathie. Ook al kunnen we niet met de dieren praten, we kunnen wel met ze meevoelen.

Het komt hieruit voor wie het hele stuk wil lezen :wink:

https://www.topics.nl/niets-menselijks- ... jn-nieuws/
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Tineke schreef:Ik vind die sterren van de dierenbescherming ook verneukeratief en niet alles zeggen over welzijn.
Net als biologisch , ook dat vind ik niet altijd belangrijk.
Een goed stuk scharrelvlees wat bij een zelfslachtende slager vandaan komt is imo beter voor het dierenwelzijn.
Het gaat nu eenmaal niet gebeuren dat iedereen hier vegetarisch gaat worden dus ik denk dat er dan beter kan worden ingezet op het verbeteren van dierenwelzijn van dieren in het algemeen in de veeindustrie.

Schapen uit Nederland op transport naar Frankrijk om ze daar wat goedkoper te kunnen laten slachten , dat zou anders moeten.
Ik las laatst iets over mobiele slachterijen , dat lijkt mij veel beter voor de dieren geen transport.

Dit vond ik trouwens wel een interessant stukje , het komt uit een boekbespreking van Frans de Waal zijn laatste boek.

Olifant in de kamer
Het laatste dier dat De Waal behandelt, is de olifant in de kamer. Want als dieren angst, pijn, verdriet en empathie kennen, wordt het des te gruwelijker wat we ze aandoen. Kalveren die direct na de geboorte bij hun moeder worden weggehaald, apen die dienen als proefkonijn in een laboratorium, kreeften die we levend koken en ja, ook de vis die kronkelt aan de haak door zijn lip. Het is niet alleen lichamelijk lijden, maar ook geestelijk lijden.
De Waal noemt het een 'woordeloze pijn' en het is voor het eerst dat hij zich zo duidelijk in zijn werk uitspreekt over hoe we met de dieren omgaan, in de agrarische industrie, thuis en in het wild. Hij pleit voor transparantie in de sectoren waar dieren worden gebruikt. Boerderijen en proefdiercentra moeten toegankelijk worden voor het publiek. Hij oppert een scancode voor vlees in de supermarkt waarmee je met de smartphone (onafhankelijk gemaakte) beelden kunt ophalen van de omstandigheden waaronder dieren worden gehouden. Beslis dan maar of je dat kipfiletje nog steeds wilt kopen.
Het is een slimme suggestie. Dat we dieren zo laten lijden, is een ongemakkelijk feit dat we kunnen wegduwen zolang het allemaal in de obscuriteit plaatsvindt. Maar als je het ziet, die woordeloze pijn, verandert alles. We zijn immers zelf ook wezens met emoties en empathie. Ook al kunnen we niet met de dieren praten, we kunnen wel met ze meevoelen.

Het komt hieruit voor wie het hele stuk wil lezen :wink:

https://www.topics.nl/niets-menselijks- ... jn-nieuws/
Nou precies wat ik bedoel, dan valt er pas echt wat te kiezen. Niet meer te ontkennen en niet meer te bagatelliseren, eerst filmpje van geboorte tot aan in de schappen dan mag je het stukje worst.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”