Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke knaagbot voldoet wel?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Stapper
Zeer actief

Welke knaagbot voldoet wel?

Ongelezen bericht door Stapper »

Bente heeft al haar eten en botten super snel op. Dierenarts zei” je moet elke dag haar tandenpoetsen”. Heb ik eigenlijk geen zin in. Na overleg in de dierenwinkel besloten dat een gehalveerde hertengewei zou helpen. Daar zou ze weken lang mee moeten doen. :ok: die nemen we.
Een dag later .... het is op :O: en niet dat ze er de hele tijd dag op ligt te knagen maar dit is niet wat we verwacht hadden. We kunnen het zonder problemen afpakken dat is geen probleem maar het is gewoon prijzig en ik gun haar het knagen maar dit is wel extreem snel op.
Wat zou wel wat langer kunnen voldoen? Hiervoor had ze een hertengewei die niet gehalveerd was maar daar is ze snel op uitgekeken. En heeft maanden in huis gelegen zonder dat ze er naar om keek. Het enige wat sindsdien anders is dat we Boet erbij is maar die probeert niks af te pakken en laat hem zijn bot op knagen. Moet ik echt aan het tandenpoetsen of heeft iemand een geweldige tip?
Persistence
Zeer actief

Re: Welke knaagbot voldoet wel?

Ongelezen bericht door Persistence »

Extra harde kophuid?
https://www.peace4dogs.shop/webshop/sna ... -gram.html

Mij was verteld dat kamelenkophuid nog harder is, maar zelf geen ervaring mee.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Stapper schreef:Moet ik echt aan het tandenpoetsen of heeft iemand een geweldige tip?
:mrgreen: Ja. Penslappen.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

dagmar88 schreef:
Stapper schreef:Moet ik echt aan het tandenpoetsen of heeft iemand een geweldige tip?
:kotz: wat moet dat moet
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Buffelhoorn is ook nog een optie.
Onze Gimmick kreeg die niet op.
Nu met de ukkies natuurlijk helemaal niet. Maar de mechelaar van een vriendin had m laatst mee de kennel in genomen en ook die vond m heerlijk maar er is niet veel vanaf.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Kophuidplaten zijn hier ook in een avondje op als ik ze niet weghaal. Als ik hem wel weghaal is het na drie dagen ook op. Buffelhoorn gaat wel langer mee, maar ook die zijn geen heel lang leven beschoren. De nylabonegevallen gaan het langste mee, al zit daar ook nogal kwaliteitsverschil in. Had er een die heel sterk moest zijn en die hadden ze in no time versnipperd :oeps:
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef:Oes heeft buffelhoorn en nog een andere hoorn (volgens mij van zo'n springgeit) en ook nog zo'n dino nylabone dat zijn ook de enige dingen die ze niet in no time kapot krijgt, ze heeft ook al eens een poot van een hert gehad en daar heeft ze wel 2 dagen van genoten maar toen was er ook echt niks meer van over :O: maar die was ook niet echt duur (dacht 3,50) Zelfs een speeltje voor heavy chewers met één jaar garantie had ze zo kapot :roll:
Maar het gaat niet om wat niet op of kapot gaat, maar om wat de tanden schoonmaakt.
Ze heeft niks aan een hoorn of gewei. Je wilt iets waar ze goed op kauwt, ook met de achterste kiezen.
Dan is kophuid, geperste runderhuid of een andere stevige snack al genoeg.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/kauw ... ogd/462830

Je zou zeewier als supplement kunnen geven.

https://www.dursydog.nl/product/dursydo ... er/203020/
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Die van mij gaan daarvan aan de vliegende schijt.
Nooit gehad. Tegenwoordig geef ik er wel bot bij. Vroeger hadden ze elke week een pensdag.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi krijgt voor tanden schoonmaken regelmatig runderkophuid.

En uiteraard gaat dat uiteindelijk op.
Maar voldoet prima voor tanden poetsen.

Hoeft ook niet iedere dag natuurlijk.

Als je de hond 2 a 3 x in de week een stuk kophuid heeft met je toch een eind komen denk ik.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Er zit veel verschil in kophuidplaten. Hier doen ze er minstens een week mee met die van Novivit. Maar heb ze ook eens op t animal event gekocht maar die waren met een half uur al op
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Stapper schreef:
dagmar88 schreef:
:kotz: wat moet dat moet
Die van mij gaan daarvan aan de vliegende schijt. Ik zou eerst die kophuidplaten proberen, als ze die kapot krijgt in moordtempo dan heb je geen hond maar een krokodil.
Een kipkarkasje erbij voeren en geen 1 kg pens ineens. Hier delen ze 1 kg met zn 3-en
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef: Maar door dat kauwen/knagen worden de kiezen en tanden toch ook schoon?
Nee. De kiezen zullen toch echt volledig in contact moeten komen met het kauwmateriaal en daar is het te hard voor.
Het voorziet in de kauwbehoefte.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier krijgen ze 2x per dag iets te kauwen, na het eten.
Dat gaat vlot op. Alleen kophuid duurt soms wat langer. Diem geeft het dan na een half uurtje op of hij begint er niet eens aan. Mies gaat wel uren door en bewaakt het daarna dus ik geef bij voorkeur juist iets wat met 5 a 15 minuten op is. Grotere dingen knip ik klein ivm mijn budget. Als ik kan opletten krijgt Mies wel een groot stuk kophuid.
Mies, eet voornamelijk kvv en is 8 jaar, heeft een stralend wit gebit. Diem eet brok en is 9 jaar, heeft wel iets aanslag maar dat kan ik zelf wegkrabben.

Ik geef o.a kophuid, runderstrot, gedroogde pens (flinke stukken, geen dunne staafjes), oren (met vacht) gedraaide runderhuid staafjes, bullepees.
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Ik kocht vorige week koffieboomwortel. Er zijn 3 maten van. Splintert niet en verzorgend voor het gebit. Indy vreet met gemak allerlei harde kauwdingen. Maar voorlopig kan hij hiermee vooruit. :D
Afbeelding
Neeltje
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Alleen nylabones gaan hier langer mee, maar die zijn echt om te voorzien in de kauwbehoefte, ze hebben volgens mij niet echt een schoonmakend effect op de tanden en kiezen. Daarvoor geef ik gedroogde snacks en af en toe rauw knaagmateriaal zoals een karkasje, maar dat soort dingen hebben met name Amy en Arlo ook echt in een mum van tijd weggewerkt. Met kauwmateriaal als hertengewei stopt Amy gewoon niet meer met kluiven tot ze het helemaal op heeft.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Aiko kreeg twee à drie keer per week een penslap, regelmatig hele prooidieren en kauwbotten. Die lag op z'n vijfde al op de tafel voor een tandreiniging.
Een genetische predispositie voor tandsteen of een zwak gebit krijg je helaas niet weg met kophuid.
Ik heb goede ervaringen met Dentisept, dat is een klevende tandpasta waarbij je niet hoeft te poetsen.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik gebruik ook dentisept. Wrijf dat over tanden en tandvlees.
Afbeelding
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Runderkophuid grote platen heeft de labrador van mijn moeder in een half uur op. Schiet niet op. Gewei nog niet geprobee4d.
Voor mijn pup eendenmaagjes kleine stukjes pens
Eeendeblokjes van k9plus
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Cleva schreef:Gewei en bot van het been moet je niet geven aan honden die echt gaan liggen bijten. Dat kost ze echt kiezen.
Je denkt dat het goed gaat tot er ineens een perfect gezonde kies vol haarscheurtjes naast je op de bank ligt.

Tandsteen ga je eigenlijk niet tegen. Niet voor het mooie.
Je laat er natuurlijk geen hele mergelgrot aan groeien. Elke maand even met zo'n haakje te prak verwijderen. Veel mayonaise uit een tube helpt om ze te overtuigen dat je die bek moet krabben.
Dank je voor je antwoord heb gewei niet gekocht veel te duur ook. En is inderdaad erg hard voor een labrador of voor elke hond?

Dus runderpens runderkophuid bullepees was nog iets met geelhaar ook toch en eendenmaagjes zijn ook vrij groot gedroogd natuurlijk.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

incubi666 schreef:
Cleva schreef:Gewei en bot van het been moet je niet geven aan honden die echt gaan liggen bijten. Dat kost ze echt kiezen.
Je denkt dat het goed gaat tot er ineens een perfect gezonde kies vol haarscheurtjes naast je op de bank ligt.

Tandsteen ga je eigenlijk niet tegen. Niet voor het mooie.
Je laat er natuurlijk geen hele mergelgrot aan groeien. Elke maand even met zo'n haakje te prak verwijderen. Veel mayonaise uit een tube helpt om ze te overtuigen dat je die bek moet krabben.
Dank je voor je antwoord heb gewei niet gekocht veel te duur ook. En is inderdaad erg hard voor een labrador of voor elke hond?

Dus runderpens runderkophuid bullepees was nog iets met geelhaar ook toch en eendenmaagjes zijn ook vrij groot gedroogd natuurlijk.
Vergeet de dentisept niet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Gimmick schreef:Buffelhoorn is ook nog een optie.
Onze Gimmick kreeg die niet op.
Nu met de ukkies natuurlijk helemaal niet. Maar de mechelaar van een vriendin had m laatst mee de kennel in genomen en ook die vond m heerlijk maar er is niet veel vanaf.
Ik heb die buffelhoorn al jaren..soms wordt hij ineens uit de kist gevist en wordt er wat op geknaagd, maar echt een lekkernij vind ik het niet. Het is nu meer een object geworden wat al jaren mee gaat, en als hij hem weer heeft gevonden moeten we wegspringen want die punt is erg scherp geworden :schrik:
Ze vinden hier deze wel lekker bij tijd en wijlen https://www.zooplus.nl/shop/honden/kauw ... koo/465369

Ik vind het niet erg dat het soms snel en soms minder snel opgaat, ze knagen en kauwen hierop en dat is toch juist de essentie?

Pens geef ik ook, maar de enige die er echt op wegkauwt en stukken weg bijt is Aki, Jol die :80: slikt bepaalde stukken na 1x erop gebeten te hebben zo door :oohja: dus pens geven aan haar heeft voor haar tanden niet echt een werking.... wel voor haar darmen :oeps: (die kan daarna meuren...)
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb nylabones gekocht. Ze kijken er nog niet naar. Ze hebben het niet eens in de mond genomen en doen net of ik ze een afstandsbediening aanbied om op te knagen. Nu zijn mijn hondjes super praktisch. Eten doe je om je buik vol te krijgen en knagen doe je om stukjes eten van een groot stuk eten af te krijgen. Nu zijn ze dol op van die witte plakjes huid. Niks erop en niks erdoor en gewoon bij de Appie. Guus doet met zo'n ding soms wel een uur of meer. Bas vreet ze gewoon op in 10 minuten. Maar dat gaat goed dus dat mag ze. Ze neemt al de moeite om 10 minuten op iets te knagen. Dat is al heel wat.

Wat ik begrepen heb is dat het om de enzymen in het speeksel gaat. Tandplak wordt afgebroken door bepaalde enzymen die na zoveel minuten knagen vrijkomen.
En ik ben al blij dat ze knagen dus geef ze dat maar.

Guus houdt wel van stoffen speeltjes uit elkaar trekken maar dat vind ik niet fijn. Hij vreet dan draadjes mee op.
En eerst gaan de ogen eruit en dan de oren eraf knagen etc. Dat is ook niks.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Door dit gehele topic heb ik gisteren het valse haakje weer eens ter hand genomen en drie Puli's op rij meticuleus de bek gekrabd.
Na de sessie zang, dans en leverworst dus ze ondergaan het graag.
Nu dus weer schone tanden alom. Mijn honden zijn niet van de kauwbotten dus van die kant hoef ik het heil ook niet te verwachten.
:ok:

Moet het bij sjaak ook maar eens vlot aan gaan leren. Het haakje en de tandenborstel. Hij krijgt wel veel knaagspul, maar op den duur zal het zonder bijhouden wel een bende worden met zo'n uk.
Het principe van toelaten wat misschien niet zo leuk is, stilstaan, waffel houden en een grote snoep achteraf kent hij al heel goed :mrgreen:

Mijn haakje gaat al jaren mee, maar je kunt als je het haakje griezelig vindt ook mooie vlakke schrapers kopen op aliexpress.

https://nl.aliexpress.com/item/32826293 ... 8d38563ae5
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Ja, ik heb die meest linkse op het plaatje. Ik vind het ideaal. Je weet ook zeker dat alles dan schoon is. Dat moet je met kauwspul ook maar afwachten. En tot nu toe heb ik het al mijn honden aan kunnen leren. Wil niet wordt niet geaccepteerd. Ze zijn er dan ook volledig aan gewend en liggen als aangespoelde walrussen op tafel mijn mondhygiënistische kwaliteiten te ondergaan ;-)
Sjaak heeft al geleerd doodstil te blijven staan terwijl ik z'n aarshaar tot 2 mm inkort. Dus dit moet wel te leren zijn :engel:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Door dit gehele topic heb ik gisteren het valse haakje weer eens ter hand genomen en drie Puli's op rij meticuleus de bek gekrabd.
Nu dus weer schone tanden alom. Mijn honden zijn niet van de kauwbotten dus van die kant hoef ik het heil ook niet te verwachten.
:ok:

Moet het bij sjaak ook maar eens vlot aan gaan leren. Het haakje en de tandenborstel. Hij krijgt wel veel knaagspul, maar op den duur zal het zonder bijhouden wel een bende worden met zo'n uk.
Het principe van toelaten wat misschien niet zo leuk is, stilstaan, waffel houden en een grote snoep achteraf kent hij al heel goed :mrgreen:

Mijn haakje gaat al jaren mee, maar je kunt als je het haakje griezelig vindt ook mooie vlakke schrapers kopen op aliexpress.

https://nl.aliexpress.com/item/32826293 ... 8d38563ae5
Een theelepeltje voldoet ook uitstekend. Xena had 1 kies waar altijd tandsteen op kwam toen ze ouder werd en miinder knaagde. Met de platte kant van t theelepeltje en weg was t. 3 sec werk.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind teveel kauwspullen ook gewoon echt link. Mergpijp en zo'n " dinobot" is gevaarlijk hard. Zo ook gewei.
Zelfs die boom-wortel.... da's link! Dat geeft echt kans op verstopping, want ze eten daar wel vezels van op.

Ja, daar ben ik een zeur in ;-)

Suzanne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik poets die tanden en kiezen gewoon?
De hondentandpasta vinden ze heel lekker
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Het zijn gewoon geen knagers, ze hebben soms hun momenten maar het is geen dagelijks plezier
AfbeeldingAfbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ik volg dit even, zou ik Rasta ook nog aan kunnen leren om zijn tanden te poetsen?
Zijn gebit is nu hij ouder wordt niet echt sprankelend wit meer en er zit zelfs een beetje tandsteen op zijn hoektanden.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ptje schreef:Ik volg dit even, zou ik Rasta ook nog aan kunnen leren om zijn tanden te poetsen?
Zijn gebit is nu hij ouder wordt niet echt sprankelend wit meer en er zit zelfs een beetje tandsteen op zijn hoektanden.
Ja hoor ;-) Ik gebruik zelf zo'n schrapertje voor het gebit van mijn honden, ook dus bij Amoz die ruim zes was toen hij bij mij kwam en überhaupt nog nooit was aangeraakt door mensen, laat staan gefrummel aan zijn bek gewend was. En bij Taartje gaat het ook prima, maar ja, die vindt sowieso alles best. Gewoon in kleine stapjes laten wennen met veel beloningen :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”