Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een onzichtbaar hek
Moderator: moderatorteam
- pointer
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound - Aantal honden: 2
Een onzichtbaar hek
Met het risico dat ik het hele forum over mij heen krijg, heb ik toch jullie advies nodig.
Situatie: wij hebben 2 honden. Pablo 6 jaar en Mai nu 1 jaar. Wij hebben een flinke tuin van 2000m2 en wonen aan een doorgaande weg. Tegenover weiland en bos.
De tuin is omhekt met een laag hek van 80 cm hoog. Beide honden zijn er tot voor kort nooit overheen geweest.
Nu zijn ze tegenover ons begonnen met de bouw van een spoortunnel. Dit veroorzaakt onrust bij de wilde konijnen, hazen en reeën. Met als resultaat dat Pablo daar op reageert en in 3 dagen tijd 4 x over het hek is gegaan. Eerste actie hoger hek bestellen en hond binnenhouden. Hek duurt nog wel even, dus hebben wij een " onzichtbaar hek" geplaatst. Lees: draadje langs het hek , pablo kastje om de nek te dichtbij het hek is een piep, nog dichterbij is een schok.
Na 1 dag was het raak, pablo in paniek. Hij heeft eerst een half uur onder een struik gezeten, daarna in zijn mand en is die dag niet meer de tuin ingeweest. We hebben de stand helemaal terug gedraaid, zodat het slechts om een schokje zou gaan. Is ook een schokje, ik ben zo gek alles eerst zelf te proberen.
Pablo werd gisteren weer getriggerd en liep met een rotgang naar het hek en daarna een hoop drama.
Hij durft nu helemaal niet meer naar buiten, maakt niet uit of hij bandje om heeft of niet.
We laten nu het bandje maar af, maar ik ben bang dat dat de verwarring voor hem alleen maar groter maak. Of is het nu gewoon doorzetten. Binnenhouden zou een optie kunnen zijn , maar is bijna niet te doen met zo'n actieve hond als Pablo. En is deze periode laat ik hem buiten de tuin niet loslopen.
Situatie: wij hebben 2 honden. Pablo 6 jaar en Mai nu 1 jaar. Wij hebben een flinke tuin van 2000m2 en wonen aan een doorgaande weg. Tegenover weiland en bos.
De tuin is omhekt met een laag hek van 80 cm hoog. Beide honden zijn er tot voor kort nooit overheen geweest.
Nu zijn ze tegenover ons begonnen met de bouw van een spoortunnel. Dit veroorzaakt onrust bij de wilde konijnen, hazen en reeën. Met als resultaat dat Pablo daar op reageert en in 3 dagen tijd 4 x over het hek is gegaan. Eerste actie hoger hek bestellen en hond binnenhouden. Hek duurt nog wel even, dus hebben wij een " onzichtbaar hek" geplaatst. Lees: draadje langs het hek , pablo kastje om de nek te dichtbij het hek is een piep, nog dichterbij is een schok.
Na 1 dag was het raak, pablo in paniek. Hij heeft eerst een half uur onder een struik gezeten, daarna in zijn mand en is die dag niet meer de tuin ingeweest. We hebben de stand helemaal terug gedraaid, zodat het slechts om een schokje zou gaan. Is ook een schokje, ik ben zo gek alles eerst zelf te proberen.
Pablo werd gisteren weer getriggerd en liep met een rotgang naar het hek en daarna een hoop drama.
Hij durft nu helemaal niet meer naar buiten, maakt niet uit of hij bandje om heeft of niet.
We laten nu het bandje maar af, maar ik ben bang dat dat de verwarring voor hem alleen maar groter maak. Of is het nu gewoon doorzetten. Binnenhouden zou een optie kunnen zijn , maar is bijna niet te doen met zo'n actieve hond als Pablo. En is deze periode laat ik hem buiten de tuin niet loslopen.
Groetjes Iris
- pointer
- Zeer actief
Re: Een onzichtbaar hek
Helder, dit voelt ook niet goed, maar hoe maak ik Pablo duidelijk dat hij niet over dat hek mag. Ik voel mijn opvoedkundige kwaliteiten erg tekortschieten op dit moment.
Groetjes Iris
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het hoeft niet jouw manier (of die van je honden) van trainen te zijn maar ik moest meteen aan dit filmpje denken van Kikopup. Ze legt het in ieder geval heel duidelijk uit hoe zij dat doet: https://youtu.be/OuTh47i3hOYpointer schreef:Helder, dit voelt ook niet goed, maar hoe maak ik Pablo duidelijk dat hij niet over dat hek mag. Ik voel mijn opvoedkundige kwaliteiten erg tekortschieten op dit moment.
En ik weet hoe rot het moet zijn geweest voor Pablo...
Ik was een keer met Mahru op visite bij iemand met ook een hond, dus hun lekker in de achtertuin spelen. Bleken die mensen allemaal stukjes schrikdraad rondom bloemperkjes enzo te hebben kris kras door de tuin. Op standje koe. Want die hond liep blijkbaar overal doorheen zonder te schrikken anders.
Mahru wilde na een tik angstig kruipend over de grond alleen maar WEG uit die tuin. En dagenlang angstig gekeken naar de wasdraad die in onze eigen tuin hangt (op 2 meter hoogte)

Laatst gewijzigd door runninggirl op 27 mei 2019 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Volgens mij zitten er van die vlaggetjes bij zo'n onzichtbare omheining om juist de grens zichtbaar te maken. Hij snapt totaal niet waar hij een correctie voor krijgt nu........
Overigens, als dit alleen maar tijdelijk is tot er een hoger hek staat dan zou ik kiezen voor niet in de tuin of aangelijnd.
Overigens, als dit alleen maar tijdelijk is tot er een hoger hek staat dan zou ik kiezen voor niet in de tuin of aangelijnd.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hij snapt natuurlijk überhaupt niet dat hij 'een correctie' krijgt. Hij weet alleen dat hij soms in de tuin ineens een schok krijgt. Ik kan me voorstellen dat hij dat niet eens in verband brengt met zijn gedrag, maar met de plek.Tara schreef:Ik ben helemaal niet zo kinderachtig, maar ik vind dit echt heel zielig. Ik lees ook helemaal nergens dat zelfs maar geprobeerd is gewoon aan de hond uit te leggen wat je (niet) van hem verlangt.Caat* schreef: Hij snapt totaal niet waar hij een correctie voor krijgt nu........
Ik zou hem aan een lange lijn houden en hem op die manier duidelijk maken dat hij niet over het hek mag. Lukt dat niet omdat hij té gefocused is op het wild aan de andere kant van het hek, dan kun je misschien een deel van de tuin alvast afzetten? En anders zou ik die lange lijn er zo lang om laten hangen tot jullie het hek kunnen verhogen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dit dus...Tara schreef:Ik ben helemaal niet zo kinderachtig, maar ik vind dit echt heel zielig. Ik lees ook helemaal nergens dat zelfs maar geprobeerd is gewoon aan de hond uit te leggen wat je (niet) van hem verlangt.Caat* schreef: Hij snapt totaal niet waar hij een correctie voor krijgt nu........

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inderdaad. Gewoon een band omhangen en een schok laten geven zonder dat hij weet waarvoor. Ik snap dat hij niet meer naar buiten durft.malinois schreef:Dit dus...Tara schreef:Ik ben helemaal niet zo kinderachtig, maar ik vind dit echt heel zielig. Ik lees ook helemaal nergens dat zelfs maar geprobeerd is gewoon aan de hond uit te leggen wat je (niet) van hem verlangt.Caat* schreef: Hij snapt totaal niet waar hij een correctie voor krijgt nu........
Wij hebben stroom voor/op de hekken maar dat is voor de honden heel duidelijk waar het vandaan komt. Het draad/hek. In het verleden stond het met van die witte paaltjes en voor sommige was de paaltjes neerzetten al voldoende. Maar visueel en dus duidelijk
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
hier ook stroomdraad [wit lint en oranje draad] en hekwerk als afscheiding, maar wel duidelijk voor de hond dat het een afscheiding is, wat niet leuk is als je die grens passeerd. [wel aangeleerd/uitgelegd]
ook Lana heeft wel eens een tik van het stroom gehad, als ze weer eens een eigenwijze bui had en nee ze vond het niet leuk, [bleef na zo'n tik ook een poosje uit de buurt van het witte en oranje draad]
maar ze weet nu drommels goed dat wit lint en oranje draad, stroom betekend, en ze heeft er respect voor, en blijft er netjes bij vandaan.[ook al staat er geen stroom op] zielig op deze manier, nee
onzichtbare omheinig, ben ik niet zo voor, dat kan je niet van het ene moment op het andere invoeren, daar moet je uitleg bij geven.
ook Lana heeft wel eens een tik van het stroom gehad, als ze weer eens een eigenwijze bui had en nee ze vond het niet leuk, [bleef na zo'n tik ook een poosje uit de buurt van het witte en oranje draad]
maar ze weet nu drommels goed dat wit lint en oranje draad, stroom betekend, en ze heeft er respect voor, en blijft er netjes bij vandaan.[ook al staat er geen stroom op] zielig op deze manier, nee
onzichtbare omheinig, ben ik niet zo voor, dat kan je niet van het ene moment op het andere invoeren, daar moet je uitleg bij geven.
- pointer
- Zeer actief
Oke, dit kon ik verwachten. Pablo weet prima dat hij niet over het hek heen mag, we wonen hier al 4 jaar en we hebben hem dit aan het begin echt wel aan zijn verstand gepeuterd, maar op 1 of andere manier is de drang op dit moment te groot. Zielig is vele malen genoemd en dat is het ook, in mijn drang mijn hond heel te houden heb ik een noodgreep gedaan. Dat maken deze reacties wel duidelijk. Bandje is af, hij gaat aan lange lijn onder toezicht de tuin in. Reacties aardig of minder aardig houden mij toch een spiegel voor. Iets wat niet goed voelt, ook gewoon niet doen.
Groetjes Iris
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ik dacht dat daar ook zo'n piepje in zat (de halsband) die steeds sterker wordt naarmate hij in de buurt komt van het draad? en dan met vlaggetjes idd. Vlaggetje=piep. negeer je dat en loop je door wordt de piep harder en uiteindelijk een schok. het hek op zich is al zichtbaar dus dan zou het moeten kunnen werken (of ligt het draad niet bij het hek?)
- pointer
- Zeer actief
Draad ligt idd bij het hek en er gaat eerst een piep, dichter naar het hek snellere piep. Maar Pablo heeft dan zo'n drive dat die piepjes bij hem geen uitwerking hebben.lucie schreef:ik dacht dat daar ook zo'n piepje in zat (de halsband) die steeds sterker wordt naarmate hij in de buurt komt van het draad? en dan met vlaggetjes idd. Vlaggetje=piep. negeer je dat en loop je door wordt de piep harder en uiteindelijk een schok. het hek op zich is al zichtbaar dus dan zou het moeten kunnen werken (of ligt het draad niet bij het hek?)
Vlaggetjes zitter er niet bij.
Groetjes Iris
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
je zou ook boven het hek een goed zichtbaar stroomdraad kunnen plaatsen, en wel op zo'n hoogte als hij op zijn achterpoten staat er met de neus tegen aan komt, en ja hij zal dan 1 keer een optater krijgen, maar voor hem wel duidelijk dat over het hek gaan geen goed idee is, [en zo te horen weet hij dat zo wie zo wel dat het niet mag, alleen in zijn drive vergeet hij het] op zo'n manier vind ik het echt niet zielig.
de meenste honden doen het dan geen tweede keer weer
of anders het hek tijdelijk verhogen dmv een stuk gaas er boven te spannen,
de meenste honden doen het dan geen tweede keer weer
of anders het hek tijdelijk verhogen dmv een stuk gaas er boven te spannen,
- pointer
- Zeer actief
Dank je Cleva.Cleva schreef:pointer schreef: Reacties aardig of minder aardig houden mij toch een spiegel voor.
Spiegel schmiegel. Je hebt geprobeerd iets moois voor je hond te maken. Niet gelukt.
Jammer maar de nobele inzet is waardevast.
Op zich is de paniek ook niet zo erg. Een schrikdraad hoort af te schrikken. Misschien was dit iets te effectief maar het is wel de goede kant op.
Ik zou het hek lekker laten staan/liggen en de komende maanden gewoon verkennen dat je er heus los kuint lopen.
Mijn honden zijn allebei innig bekend met schapengaas en het is inderdaad enorm indrukwekkend . Ze hebben een half jaar met ogen als schotels aan de andere kant van het pad gelopen maar uiteindelijk zakt dat ook af.
Ik denk dat je het gewoon meer tijd en moeite moet geven.
Pablo is echt onder de indruk, scharrelt een beetje over het stoepje achter het huis en dat is het. Bandje blijft voorlopig af, eerst maar vertrouwen herstellen dat de tuin nog steeds leuk is. Evt is alleen gebruik van de piepjes nog een optie. Maar ik ben even klaar met de stroom.
Groetjes Iris
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Je moet hem wel leren wat het betekent, dus aan een langere lijn langs het hek en het hele terrein waar de stroom is en desnoods lokt iemand hem dichterbij zodat hij leert na de piep komt er stroom. Dat weten ze heel snel hoor, bij ons bedrijf werkt het perfect.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zat er geen gebruiksaanwijzing bij?
Krijg de indruk dat er zonder enig voorwerk nu een schok is gekomen, dat lijkt me niet de bedoeling?
Hier in de buurt zijn diverse grote tuinen met zo'n draad afgezet. Wel met vlaggetjes er bij …………..
Kan me voorstellen dat je je hier niet goed bij voelt.
Het is nu gebeurd, maar let er op dat je hem niet te zielig gaat vinden want dat maakt de narigheid groter.
Probeer neutraal te blijven (is heel moeilijk, dat weet ik).
Krijg de indruk dat er zonder enig voorwerk nu een schok is gekomen, dat lijkt me niet de bedoeling?
Hier in de buurt zijn diverse grote tuinen met zo'n draad afgezet. Wel met vlaggetjes er bij …………..
Kan me voorstellen dat je je hier niet goed bij voelt.
Het is nu gebeurd, maar let er op dat je hem niet te zielig gaat vinden want dat maakt de narigheid groter.
Probeer neutraal te blijven (is heel moeilijk, dat weet ik).
Laatst gewijzigd door ranetje op 28 mei 2019 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik zou er niet op vertrouwen die onzichtbare omheining. Hier in de buurt ken ik 2 plaatsen waar het ligt en bij de één is de hond doodgereden, omdat deze toch op de weg gekomen was (batterij van het ding was te leeg). Bij de ander gaat het ook een keer zover komen, want die hond stuift gewoon er doorheen om naar ons te komen als we langslopen. Die drive is groter dan het schokje. Maar terug durft ze niet meer, want dan krijgt ze ook een schok en neemt dus vervolgens de benen.
- ranetje
- Zeer actief
- DeDiana
- Zeer actief
- lucie
- Zeer actief
maar is een lange lijn niet net zo gevaarlijk? als ie een run neemt breekt ie toch zo z'n nek?
- lucie
- Zeer actief
net als Maverick…
hadden we net de omheining verhoogd, en hij zat al aan de andere kant

maar uiteindelijk is het wel gelukt

- DeDiana
- Zeer actief
Niet als hij een tuigje aan heeftlucie schreef:maar is een lange lijn niet net zo gevaarlijk? als ie een run neemt breekt ie toch zo z'n nek?

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het klinkt alsof je het gewoon hebt geïnstalleerd, band omgedaan en het hem zelf hebt laten ontdekken, klopt dat? Dan begrijp ik wel dat hij er helemaal van in paniek is, dat is heel onvoorspelbaar voor een dier. Ik heb me al vaker wat verdiept in die dingen en lees niet anders dan dat je dit goed moet begeleiden wil je hond begrijpen wat er waarom gebeurt en hoe het te voorkomen.
-
- Zeer actief
Hoe ik het lees is het wel een draad:Tara schreef:Maar dit is dus geen schrikdraad, dit is een onzichtbaar fenomeen dat ineens een tik kan geven. Dat begrijpt die hond toch niet?
pointer schreef:Draad ligt idd bij het hek en er gaat eerst een piep, dichter naar het hek snellere piep. Maar Pablo heeft dan zo'n drive dat die piepjes bij hem geen uitwerking hebben.
- ranetje
- Zeer actief
Ja maar is (meestal) ingegraven, dus niet zichtbaar.-Saskia- schreef:Hoe ik het lees is het wel een draad:Tara schreef:Maar dit is dus geen schrikdraad, dit is een onzichtbaar fenomeen dat ineens een tik kan geven. Dat begrijpt die hond toch niet?pointer schreef:Draad ligt idd bij het hek en er gaat eerst een piep, dichter naar het hek snellere piep. Maar Pablo heeft dan zo'n drive dat die piepjes bij hem geen uitwerking hebben.
Daarom heet het ook onzichtbaar

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Een draad die op de grond ligt, of die je ingraaft en dus geen herkenbaar iets voor de hond zoals een hekje, vandaar dat je de hond moet leren waar de erfgrens ligt, weten ze het eenmaal werkt het perfect.-Saskia- schreef:Hoe ik het lees is het wel een draad:Tara schreef:Maar dit is dus geen schrikdraad, dit is een onzichtbaar fenomeen dat ineens een tik kan geven. Dat begrijpt die hond toch niet?pointer schreef:Draad ligt idd bij het hek en er gaat eerst een piep, dichter naar het hek snellere piep. Maar Pablo heeft dan zo'n drive dat die piepjes bij hem geen uitwerking hebben.
- pointer
- Zeer actief
De stroom is eraf, maar voor de duidelijkheid, de draad loopt zichtbaar langs het hek.
Groetjes Iris
- Zamunda
- Zeer actief
Ja maar hij krijgt geen schok van die draad (het is dus niet zoals bij schrikdraad) en als jij hem niet geleerd en begeleid hebt wat die draad en dat piepje betekenen dan snapt hij er de ballen van.pointer schreef:De stroom is eraf, maar voor de duidelijkheid, de draad loopt zichtbaar langs het hek.
- Zamunda
- Zeer actief
Eens en dat komt ook overal terug waar ik over deze dingen gelezen heb (als er vlaggetjes bij zitten moet je volgens mij eerst een 'nee' koppelen aan de vlaggetjes, dat kan ook in huis. Ga je eenmaal buiten met alles in werking moet je die hond eerst aan de riem houden en ook daar met je 'nee' werken als ik het goed onthouden heb en zo heeft de hond ook een kader).Tara schreef:Ik vind het ook te gemakkelijk gedacht dat een hond dat wel zomaar snapt. Hij zal gerust leren welke plekken hij moet mijden, maar niet precies waarom. En dat vind ik nu net vrij essentieel bij honden, dat ze ook snappen waarom iets wel of juist niet.Zamunda schreef:Ja maar hij krijgt geen schok van die draad (het is dus niet zoals bij schrikdraad) en als jij hem niet geleerd en begeleid hebt wat die draad en dat piepje betekenen dan snapt hij er de ballen van.pointer schreef:De stroom is eraf, maar voor de duidelijkheid, de draad loopt zichtbaar langs het hek.
Enkel een nieuw draadje aan de omheining biedt op zichzelf dat kader niet.
Maar ik ben heel erg benieuwd wát hier de begeleiding geweest is, het lijkt op geen en dan kan ik de reactie van de hond goed plaatsen.
Overigens vraag ik me af in hoeverre het ophogen van het hek gaat helpen zonder trainen/opvoeden/begeleiden. Ik weet niet hoeveel je gaat ophogen maar ook 1,5m is een eitje en als hij nu 'weet' dat het kan en mag over die 80cm (dat was het toch?) dan heb je dikke kans dat hij het over 1,5m ook doet.
- pointer
- Zeer actief
Ik quote even niet, maar ik wil even op de laatste reacties reageren. Wij wonen aan een doorgaande weg, in de regel rustig, maar op piekuren sluipverkeer, daarbij hebben wij een spoorlijn voor en achter onze tuin. Reken maar dat wij de honden hebben geleerd niet over het hek te gaan, zoals we ze ook hebben geleerd niet naar het hek te stormen met een grote bek om met name ruiters en scooters uit te schelden. Een ' uh' is al genoeg om ze om te laten draaien als ze iets te geïnteresseerd bij het hek staan te turen. Sinds kort is er voor Pablo iets veranderd, ik gok op opgejaagd wild, maar zeker weet ik het niet. Het is niet zo dat hij stiekem over het hek heengaat als ik niet kijk. Hij gaat in een oogwenk met een topsnelheid er overheen en als het moet er volgens mij nog doorheen. Prikkeldraad over het hek was onze eerste actie, hij voelt het niet eens en dat voor een hond die amper onder een tafel door durft te lopen.
Het onzichtbare hek/ draad is zichtbaar gespannen, maar ik denk niet eens dat Pablo het draad registreerd. Aangelijnd geoefend met piepen en omdraaien, mijn fout dat dat niet genoeg was om het principe duidelijk te krijgen. En geloof mij maar dat het idd zielig is je hond zo van de kaart te zien en het wordt nog xieliger dat hij het niet begreep en voor de tweede keer een schok krijgt. Stroom is eraf en komt er niet meer op. Ik ben voorlopig blij dat hij vandaag weer door de tuin scharrelt met staart omhoog. Hekken worden idd 150 hoog, hij is atletisch genoeg om er overheen te kunnen. Hij gaat voorlopig alleen onder toezicht met lange lijn naar buiten.
-
Het onzichtbare hek/ draad is zichtbaar gespannen, maar ik denk niet eens dat Pablo het draad registreerd. Aangelijnd geoefend met piepen en omdraaien, mijn fout dat dat niet genoeg was om het principe duidelijk te krijgen. En geloof mij maar dat het idd zielig is je hond zo van de kaart te zien en het wordt nog xieliger dat hij het niet begreep en voor de tweede keer een schok krijgt. Stroom is eraf en komt er niet meer op. Ik ben voorlopig blij dat hij vandaag weer door de tuin scharrelt met staart omhoog. Hekken worden idd 150 hoog, hij is atletisch genoeg om er overheen te kunnen. Hij gaat voorlopig alleen onder toezicht met lange lijn naar buiten.
-
Groetjes Iris