Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en scootmobiel

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Coraline
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hond en scootmobiel

Ongelezen bericht door Coraline »

Sinds kort heb ik een scootmobiel en kan ik gaan nadenken of ik misschien een hond kan nemen.
Nu zijn er meer hier mensen die een scootmobiel hebben. Mijn vraag is hoe jullie dat doen met uitlaten. Waar laat je de lijn? Hoe is de ervaring van het uitlaten met een scootmobiel?
dagmar88
Zeer actief

Re: Hond en scootmobiel

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zinodo schreef:Ik heb geen ervaring maar ik heb ooit een mevrouw in een scootmobiel om zien kiepen omdat haar labrador ineens heel graag wou zwemmen in de sloot :ugh: ze had geluk dat ze er niet zelf in was belandt. Ik zou dan toch voor een handzamer formaatje kiezen al was dat denk ik niet haar eigen hond.
:oeps: :LOL: Dan gaat er toch echt wat verkeerd.

Ik had een herder kruising die het heerlijk vond op de treeplank mee te rijden en twee grote (trekkende) honden er naast.
De riem een keer om de armleuning en racen maar.
Maar kleiner is zeker handiger ja.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco's fokker rijdt met een scoot. De fitte honden lopen naast de scoot mee, de minder fitte, heel jonge of oude honden, rijden op de plank mee. Ook bij spannende situaties weten de hondjes dat ze veilig zijn tussen haar voeten
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

De inmiddels overleden vrouw van een clubgenoot had een springer aan haar schoot en daarmee ging ze hele dagen op pad met hun Duitse herder

Een andere kennis laat zijn dh gewoon los meelopen
Maar die woont op de buiten dus dan kan dat

T is gewoon een kwestie van aanleren en dan kan miz elk ras wel mee met de schoot
Hetzij ernaast hetzij op het plankje of in een mandje
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Coraline
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Zinodo schreef:Ik heb geen ervaring maar ik heb ooit een mevrouw in een scootmobiel om zien kiepen omdat haar labrador ineens heel graag wou zwemmen in de sloot :ugh: ze had geluk dat ze er niet zelf in was belandt. Ik zou dan toch voor een handzamer formaatje kiezen al was dat denk ik niet haar eigen hond.
:oeps: :LOL: Dan gaat er toch echt wat verkeerd.

Ik had een herder kruising die het heerlijk vond op de treeplank mee te rijden en twee grote (trekkende) honden er naast.
De riem een keer om de armleuning en racen maar.
Maar kleiner is zeker handiger ja.
Dat kan, riem om armleuning en scoot laten rijden, hond loopt er langs?
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb bij ons in de winkel wel regelmatig mensen met een scootmobiel. Kleine hondjes kunnen makkelijk tussen de benen en iemand met geleidehond heeft er een korte lijn aan gekoppeld.
Er is we iets te bedenken dus. Het lijkt mij zelf handzamer om een kleiner formaat hond te hebben dan, maar goed opgevoede groterd kan natuurlijk ook prima.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ook aan een scootmobiel is t wel handig de hond een beetje manieren te leren. en niet te hoog vastmaken, liever laag zodat je niet zo snel omgaat. Ik zie hier ook weleens mensen voortgesleept worden door de hond, maar dat lijkt me puur opvoeding hoor. Sommige mensen wapperen zelfs achter hun franse bull aan :')
dagmar88
Zeer actief

Coraline schreef: Dat kan, riem om armleuning en scoot laten rijden, hond loopt er langs?
Ja hoor, als je een beetje gemanierde hond hebt.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik kon gewoon aangeven bij de scootmobielboer dat ik een haak voor de hond eraan wilde. Ik heb een lijn van elastiek en aan beiden kanten een musketon gekocht. Ze verkopen dat als koppelstuk tussen heupgordel en tuig hond voor het carnicrossen.
Ik heb het nu gelukkig niet meer nodig maar ik kreeg het ze hier snel aangeleerd, lopen naast de scoot. Denk er wel aan dat je erg breed bent met hond naast de scoot, ik moest mijn route aanpassen soms ivm smalle straatjes of stoep.
Miesje kan ook op het treeplankje, dat was makkelijk voor smalle of drukke stukken straat.
Afbeelding
Coraline
Zeer actief

pioenroos schreef:Ik kon gewoon aangeven bij de scootmobielboer dat ik een haak voor de hond eraan wilde. Ik heb een lijn van elastiek en aan beiden kanten een musketon gekocht. Ze verkopen dat als koppelstuk tussen heupgordel en tuig hond voor het carnicrossen.
Ik heb het nu gelukkig niet meer nodig maar ik kreeg het ze hier snel aangeleerd, lopen naast de scoot. Denk er wel aan dat je erg breed bent met hond naast de scoot, ik moest mijn route aanpassen soms ivm smalle straatjes of stoep.
Miesje kan ook op het treeplankje, dat was makkelijk voor smalle of drukke stukken straat.
Vooral dat breed zijn zal wennen zijn.
De tip van de musketon is fijn, dank je!
Coraline
Zeer actief

Cleva schreef:Kun je wel indien nodig even afstappen en je hond ophalen als hij niet luistert?
Want daar moet je bij het aanleren rekening mee houden.

Het kan sowieso. Ik denk zelfs dat veel honden het hogere tempo prefereren boven wandelen.
En als je een kleinere hond neemt kan hij tussen je voeten zitten. Dat is ook leuk.

Wat voor hond wil je?
Ja, ik kan afstappen en stukjes lopen. Wel eerst goed oefenen eer ik een hond heb, om zo snel mogelijk mijn kruk uit de houder te krijgen. En dan ook zonder eventuele omstanders omver te maaien.
Qua hond wil ik geen grote hond. Ik heb namelijk een Panda en er moet ook een rolstoel mee als ik weg wil. Ideale auto verder dus grote hond wordt het niet.

De hond zelf, een maltezer of mix ervan. Of diverse mixen. Een kleine hond. Een hond wat geen problemen heeft om lichamelijk de afstanden mee te kunnen hobbelen/ wandelen/ rennen.
Eerder had ik het allemaal meer helder wat ik wilde, maar nu ik echt er op uit kan gaan, verwatert het helder zijn. Ben wel als een kind zo opgetogen want het is alsof ik ga fietsen, lekker de natuur in. Die hier gelukkig pal naast de deur ook is.

Qua keuze hond denk ik dat een pup niet ideaal is, want klein, moet zoveel leren en oppassen dat deze niet onder de scoot verdwijnt. Denk eerder dat een hond vanaf 3 jaar beter geschikt is.
Ben nieuw hierin dus ik zal veel onzin vertellen ben ik bang. Misschien is een pup veel geschikter want kan wennen en kan ik van alles aanleren.
Maar ik ben wel erg blij! Niet dat ik nu een hond heb maar toch, dat is nu dichterbij.
Coraline
Zeer actief

Tamara81 schreef:Je moet gewoon een platte pup nemen, past overal onder :ok:

Zonder gekheid: het is een heel leuk vooruitzicht dat je een hond in huis kan nemen. Een pup verdwijnt vast niet onder de scootmobiel want daar ga je op letten, net zoals je op je hond let wanneer je voor het eerst samen gaat fietsen.

Een pup kost veel inzet qua opvoeding en wegwijs maken. Maar zowel een volwassen herplaatser als een pup zullen moeten leren hoe ze met de scootmobiel om moeten gaan.

Ligt er maar net aan waar je voorkeur ligt.
Platte pup is verder ook ideaal :8): Past onder het bed, in de auto zelfs onder de stoel.

Wat ik wel weet is dat ik wil opvoeden, helpen, ondersteunen, wegwijs maken. :cheer: Alleen nu erachter komen welk hond ik wil gaan opvoeden.
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

Wat leuk dat je een hond kan nemen! Veel plezier :)
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Ja hoor gaat best, ook kleine hondjes en oudere hondjes die nog iets willen leren. Het is zo aangeleerd. Wij hebben zelf nu een oud hondje uit het asiel, heeft voor ons ook al een jaar met een mevr. met scoot geleefd, was toen al heel oud toen hij het aan moest leren. Hij springt er gewoon op als mijn man met de scoot weg wil of thuis komt, het is zijn grootste plezier. Rijden op de scoot...
Wat ik lees met grote honden in een kleine auto.. tja.. had 4 leos en die gingen met gemak in een klein peugootje. Geen gehijg in mijn nek trouwens, gingen rustig liggen. Hangt ook een beetje af van het type hond, niks met grootte te maken. Het was mijn auto voor als ik het dagelijkse ritje naar het bos ging enz. Voor langere afstanden hadden we een bus, maar voor gewoon dagelijks gebruik: ging het prima.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik rij op een scootmobiel,alleen met Blacky niet die wordt hysterisch als ik er op zit wat we ook doen, andere mensen mogen wel alleen ik niet.
Ik gebruik dan gewoon lange lijnen en rijd op loop snelheid, je gaat toch meestal ook niet rennen met de hond,zelfs de husky van mijn dochter loopt gewoon mee niks plateau, als je oplet val je niet
[afkloppen]maar mensen zonder hond kiepen ook ik weer niet of dat aan de bestuurder ligt of aan de scootmobiel ik denk bestuurder vaak.
Ik had ook een haak bij het plateau voor als ik wel sneller veder moest dan kon de hond er niet onderweg af ook in het mandje zo kon ik met mijn eerdere hond Happy en Ruby overal komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Kwam nog 1 met Ruby in mandje tegen.
Afbeelding
Van de husky en mij is geen foto
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik kom weleens een mevrouw op een scootmobiel tegen met een border collie en die rent braaf mee. Op een veldje met de bal spelen en zwemmen. Het ziet er altijd heel harmonieus uit en alsof ze heel blij met elkaar zijn.
En een man hier met een teckel, die loopt ook altijd los maar dat gaat met wat minder gehoorzaamheid gepaard Afbeelding Zodra ze de straat oversteken springt de teckel bij zijn voeten en zit heel trots te kijken. Ik heb eigenlijk alleen maar gezien dat dat heel goed kan :D
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik heb ook een tijd met een scootmobiel gereden.
Ik was bang dat ze echt moesten wennen, maar dat ging eigenlijk heel gemakkelijk.
Ze waren niet gewend om naast de fiets te lopen, maar ze pakten dit heel snel op.
De kleine terriër zat prinsheerlijk op de plank en liet zich graag rondrijden. Af en toe sprong hij er af als zijn neus iets interessants rook en hij sprong er dan ook weer net zo makkelijk terug op.
Diva (border collie) en Cheeky (border x golden) vonden het geweldig. Eigenlijk geen rare dingen meegemaakt.

Ik heb ze nooit vastgebonden aan mijn scoot, een keer schoot er een konijn over het pad en dat was bijna de aanleiding dat ik met scoot en al omkiepte. Daarom hield ik de riem gewoon vast. Het was toentertijd de beste aankoop ever, gaf zoveel vrijheid.
Coraline
Zeer actief

twinkeltje schreef: ingekort
Ik had ook een haak bij het plateau voor als ik wel sneller veder moest dan kon de hond er niet onderweg af ook in het mandje zo kon ik met mijn eerdere hond Happy en Ruby overal komen.
Afbeelding
Afbeelding
Leuk, de foto’s, om te zien hoe het in het echt is. En fijn om de informatie te krijgen.
Cleva schreef: Ja, supergaaf. Ik weet nog toen ik mijn eerste echte eigen hond nam. Zo tof.
Een paar maanden later heb ik er een bij genomen en sindsdien al 20 jaar meer dan een hond.
Honden zijn geweldig. Als je er handig mee omgaat zijn honden echt een van de allerleukste dingen in het leven. Fijn dat je er ook een krijgt. Gefeliciteerd!
Dank! Zal mij niet blindstaren op de leeftijd, je hebt gelijk dat een anderhalf jaar ook geschikt kan zijn. Het gaat natuurlijk meer om de match.
Ik lees hier ook over mensen die honden hebben die nogal veel uitdaging nodig hebben, zoals de border collie. Ik sla de actiever honden en honden met meer intellectuele uitdagingen over omdat ik denk dat ik dat niet kan geven. Maar dat kan ik zo natuurlijk wel. Moet even gaan omschakelen. :ok:
Hakkene schreef:Wat leuk dat je een hond kan nemen! Veel plezier :)
Bedankt!

En anderen ook bedankt!
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Hier in alphen is er een meneer die een soort van uitlaatdienst heeft, die zie ik regelmatig met elke keer ( met meerdere) andere honden aan zijn scootmobiel op het industrie terrein rond rijden.
Zie het echt met regelmaat dat er mensen in een scootmobiel met een hond rijden.. kleintjes zitten regelmatig op de plank.. zou er niet te moeilijk over doen.
Afbeelding
Coraline
Zeer actief

jacq1970 schreef:Hier in alphen is er een meneer die een soort van uitlaatdienst heeft, die zie ik regelmatig met elke keer ( met meerdere) andere honden aan zijn scootmobiel op het industrie terrein rond rijden.
Zie het echt met regelmaat dat er mensen in een scootmobiel met een hond rijden.. kleintjes zitten regelmatig op de plank.. zou er niet te moeilijk over doen.
Ik denk dat bij mij het grootste probleem nu lijkt te zijn met vooruit denken, dat ik met 1 hand gas geef en stuur en de andere hand de riem begeleid/ vasthou. Maar als de riem aan de armleuning kan is dat al een stuk “mobieler”.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb zelf een voetgas gevraagd. Mijn handen zijn soms te pijnlijk vandaar dat dat het beste was.
Maar met een hond lijkt het me ook fijner inderdaad. Moet je wel genoeg kracht in 1 van je voeten hebben natuurlijk... Ze kunnen best veel aanpassen op zo'n scoot, ik zou goed overleggen en zelf bedenken wat handig is.
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Met 1 hendel kan je voor en achteruit rijden en in de andere kan de riem, of je maakt onder je stoel een bevestiging
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Kijk zo heb je gelijk een grote hond en een kleinzoon aan de lijn, je krijgt snel genoeg handigheid er in :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Coraline schreef:
jacq1970 schreef:Hier in alphen is er een meneer die een soort van uitlaatdienst heeft, die zie ik regelmatig met elke keer ( met meerdere) andere honden aan zijn scootmobiel op het industrie terrein rond rijden.
Ik denk dat bij mij het grootste probleem nu lijkt te zijn met vooruit denken, dat ik met 1 hand gas geef en stuur en de andere hand de riem begeleid/ vasthou. Maar als de riem aan de armleuning kan is dat al een stuk “mobieler”.
Je hebt hem net. Ik vond het in het begin super onwennig en heb eerst uren zonder honden gereden.
Ik kreeg al vlekken van achteruit rijden in de supermarkt.
:mrgreen: Na een tijdje cross je rond als the bionic woman, dan hoef je nergens meer over na te denken.
twinkeltje
moderator

Ik het het ook in begin hoor moest ik de lift in maar die liften hier zijn er niet echt op gebouwd best smal dus je moest er recht in recht uit en dan sneller dan de deur en niet te snel dat je doorslipt.
Ik heb heb 1 keer getroffen en toen konden we het wel weer vinden
Afbeelding
Coraline
Zeer actief

twinkeltje schreef:Kijk zo heb je gelijk een grote hond en een kleinzoon aan de lijn, je krijgt snel genoeg handigheid er in :mrgreen:
Afbeelding
:F: Wat leuk, met zijn 3- en op stap zo!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”