Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

BOAS-index

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

BOAS-index

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Op https://www.cavaliersforlife.eu/nl/nede ... inleiding/ staat wat info over hoe ze de brachycefale rassen aan zouden willen pakken. Het idee is natuurlijk goed, al is het veel te laat. Maar de uitwerking laat ook wel wat te wensen over. Zo wordt er alleen een advies gegeven over of een bepaalde combinatie geschikt is, en mogen nog steeds dieren met vrij sterke kenmerken die risico op BOAS vergroten gewoon met elkaar gecombineerd worden.
Waar ik echter vooral van schrok was hun idee over 'open neusvleugels' en wanneer er sprake is van stenose in welke mate...
Afbeelding

Het geeft zo enorm aan hoe verblind ze zijn :( Hier is hoe ik het zou doen (even afgezien van de exacte puntentelling mbt de overige kenmerken uiteraard)
Afbeelding

Ik vind het echt zo enorm triest, want als ze dit al niet zien (een van de betrokken personen is zelf notabene dierenarts!), wat voor verbetering kun je dan nog verwachten? Ze helpen hun eigen rassen naar de verdoemenis en zien het niet eens :(
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: BOAS-index

Ongelezen bericht door Lothian »

Oh wat bizar zeg.
Ik zou het fokken met hun score 1 (milde stenose, jouw 2) eigenlijk al verbieden. Dat vind ik al zwaar gehandicapt :(
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Tja, gevalletje rasblindheid :ugh: :(:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Lothian schreef:Oh wat bizar zeg.
Ik zou het fokken met hun score 1 (milde stenose, jouw 2) eigenlijk al verbieden. Dat vind ik al zwaar gehandicapt :(
Ik ben meegegaan in hun puntenstelsel. Maar je hebt uiteraard gelijk: uiteindelijk moet je op alle fokdieren hun score 0 of beter hebben. Maar je wilt ook niet direct te veel dieren uitsluiten ivm behoud van genetische diversiteit, dus ik snap op zich dat je, voor nu, het fokken met iets meer stenose dan gewenst toelaat
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hoe triest is het dat je een tabel nodig hebt om te bepalen of je patiënt nog mag wippen of niet.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Afbeelding

Volle oudere broer van deze hond is een top dekreu (45+ dekkingen) volgens de eigenaresse van deze hond (haar door de fokker verteld) dat leven zou deze reu ook in zn toekomst moeten hebben want fokker, eigenaresse en dierenarts van eigenaresse zien niks verkeerds. Dat toen ze eens mee was ergens voor naar mijn dierenarts op 14 weken oud er direct gezegd werd opereren was onzin en geld klopperij ;)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Célie schreef:Misschien moeten ze eens ophouden met zo de nadruk op lengte van de neus en de grootte van gaten te gaan letten, mijn Luna had gewoon de gaten van afbeelding 1 van lijst 2 en voor een kortsnuit een flinke neus maar graad 3 van BOAS (BOS)

Je snapt oorzaak en gevolg?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Elke hond mag ingezet worden volgens dit systeem. En ook is serieuze BOAS x serieuze BOAS toegestaan, als ze op neusvleugels en ogen dan maar niet te slecht scoren. Wel weegt de mate van BOAS zwaarder dan ogen en neus. Oh, en het is alleen een negatief fokadvies, geen verbod, als je boven die 25 punten uitkomt
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wàt een treurnis!
Bah bah bah.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Interessant is ook om te zien dat het dekgeld tegenwoordig bijna 100x zo hoog ligt.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Dat bewijst ook dat er in die (waarschijnlijk dan al rúim) 100 jaar níks is geleerd door de rv.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ze halen de dierenarts niet eens. 3 jaar geleden ging er 1 dood op de stoep. Die haalde de dierenarts echt niet meer. Afschuwelijk om te zien. En echt niet dat de eigenaar dacht (of durfde toe te geven) dat het door de korte snuit kwam.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

De grap is, dat dat gen dus niet voorkomt bij o.a. de mops Ander probleem dus
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fotogravinnetje schreef:De grap is, dat dat gen dus niet voorkomt bij o.a. de mops Afbeelding Ander probleem dus
Niet als je er aan vast wilt houden dat er relatief gezonde honden met een extreem korte snuit zijn. Dan kan het dus niet aan die niet bestaande snuit liggen en wordt er naar andere redenen gezocht en geroepen dat er ook slecht ademende honden met langere neuzen zijn :roll: Je moet wat.
DezeNaam
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door DezeNaam »

Ach, zo was er op een ander forum iemand die met deze hond fokte.

Volgens desbetreffend persoon heeft deze hond geen enkele moeite met ademen. Ik zou zeggen raad het 'ras'... Dit moet een Old English Bulldog voorstellen. Op hun site staan helaas meer van deze misvormde honden, zogenaamde bulldogs die op pocket bully's lijken.. Bovenstaande hond is een dekreu van hun 'speciaal geïmporteerd'. Nog even het zijaanzicht.

Ik blijf het echt vreselijk vinden dat zo'n honden gefokt worden. Bulldogs zijn honden met een erg leuk karakter vind ik. Erg wat 'humor' en gekke toeren, alleen zo spijtig van de gezondheid..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”