Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveel voeding geven?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Aantal honden: 2
Hoeveel voeding geven?
Hallo, ik heb een vraag voor mij oma haar hondje gekregen. Ze is gesterilliseerd en is daarna erg aangekomen. Ze weegt nu 7,5 kilo en denk dat ze rond de 6 zou moeten wegen. Ze is echt erg dik. Ze krijgt nu purizon gevoerd en volgens die verpakking zou een hond van 6 kg, 90 gram moeten eten. Ze krijgt nu minder (60 gram per dag) alleen valt niet af. Ze krijgt verder geen tussendoortjes, alleen soms wat runderhuidstaafjes. Wat zou ze nu moeten doen? Nog minder voeren of een andere voeding?
-
- Actief
Re: Hoeveel voeding geven?
Dus dan nog minder dan 60 gram per dag? Ja heb inderdaad ook voor mijn oma gekeken naar light/dieet voer. Maar welke is dan goed? Nee zal zeggen geen tussendoortjes meer. En ze loopt er inderdaad ook veel mee.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
-
- Actief
Nee vind het dan ook wel heel weinig. Hoeveel wandelen zou het dan moeten zijn?
-
- Actief
Van wat ik weet lopen ze 4 keer per dag met haar. 1 wandeling van een uur rond de middag vaak. En de rest een half uur. Is toch wel best goed? Snap ook niet dat de hond niet dunner word
-
- Zeer actief
Als het met 60 gram per dag nog teveel is.. zou ik eerst 's prcies, maar dan ook heul precies willen weten wat er aan extra's ingaat... stukje koekje hier, stukje vleeswaren daar.. en het tikt aan.
Beweging lijkt me voldoende.
gaat er echt vrijwel niets aan tussendoortjes in, dan zou ik er toch een DA bezoekje aan wagen, want dan zou ik zeker willen weten dat er niets mis is.
Suzanne
Beweging lijkt me voldoende.
gaat er echt vrijwel niets aan tussendoortjes in, dan zou ik er toch een DA bezoekje aan wagen, want dan zou ik zeker willen weten dat er niets mis is.
Suzanne
-
- Actief
Ja ik was toevallig vanmorgen bij haar. En had het hondje weer even gewogen niks eraf. Toen zei ik ook al misschien is er wel wat aan de hand. Want zo langzamer hand mag er anders toch wel wat gewicht af. Kwa tussendoortjes is ze nu wel streng. Hondje krijgt echt niks alleen brokjes en zoals ik zei soms een runderstaafje. Denk inderdaad ook dat ze beter even een bezoekje aan de da moet doen. Zal het tegen haar zeggen en dan kijken wat ze ermee doet
-
- Zeer actief
Ervaring leert dat het woord " soms" toch een verschillende betekenis heeft 
Ik vind " soms" iets als 1 a 2 x per week. maar het kan handig zijn navraag te doen... want ja, er zijn mensen die met ' soms' binnen deze context ineens 3 x per dag bedoelen!
Suzanne

Ik vind " soms" iets als 1 a 2 x per week. maar het kan handig zijn navraag te doen... want ja, er zijn mensen die met ' soms' binnen deze context ineens 3 x per dag bedoelen!
Suzanne
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ik zou inderdaad kijken voor alle tussendoortjes, bij voorkeur enkel belonen/voeren met de brok zelf en verder ben ik heel tevreden voor dit soort gevallen met royal canin satiety. Dit bevat zo'n 2600kcal/kg i.p.v. 3900 (gem. aantal kcal/kg van hondenvoer), dus in plaats van 60g voer mag je dan 90g voer geven voor dezelfde hoeveelheid kcal.
Minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid voeren raad ik af, want de hoeveelheid eiwit, mineralen en vitaminen zijn gebaseerd op de minimum advieshoeveelheid op de verpakking. Een hond kan tegelijkertijd te dik en ondervoed raken op deze manier. En ja, dat gebeurt vaker dan dat men denkt.
Ook is het belangrijk dat het voer van de hond afgewogen wordt. 30g per voerbeurt is echt een kleine portie en zie je vaak stiekem al snel doorgroeien naar 35 of zelfs 40g. Als de hond 60g per dag krijgt, zou ik 's ochtends 25g voeren en de overige 35g in een bakje doen waaruit ook beloond wordt door de dag heen, er blijft dan aan het eind van de dag een passende avondportie over.
Minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid voeren raad ik af, want de hoeveelheid eiwit, mineralen en vitaminen zijn gebaseerd op de minimum advieshoeveelheid op de verpakking. Een hond kan tegelijkertijd te dik en ondervoed raken op deze manier. En ja, dat gebeurt vaker dan dat men denkt.
Ook is het belangrijk dat het voer van de hond afgewogen wordt. 30g per voerbeurt is echt een kleine portie en zie je vaak stiekem al snel doorgroeien naar 35 of zelfs 40g. Als de hond 60g per dag krijgt, zou ik 's ochtends 25g voeren en de overige 35g in een bakje doen waaruit ook beloond wordt door de dag heen, er blijft dan aan het eind van de dag een passende avondportie over.
-
- Actief
Ja soms is inderdaad bij haar 1 max 2 keer per week. Ook hebben we het voer aan het begin afgewogen in een bekertje, waar 30 gram in past. Dus dat zit allemaal wel goed. Denk dat ze toch beter even langs de da kan gaan
-
- Zeer actief
Ik zou dat idd gaan doen, gewoon om ff wat door te nemen. Eventueel een bloedonderzoekje eraan wagen. En van mijn part daarna horen: het zit allemaal goedPoedel123 schreef:Ja soms is inderdaad bij haar 1 max 2 keer per week. Ook hebben we het voer aan het begin afgewogen in een bekertje, waar 30 gram in past. Dus dat zit allemaal wel goed. Denk dat ze toch beter even langs de da kan gaan

Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Bij de dierenarts krijg je na castratie te horen dat je 25% minder moet gaan voeren. Dan zit je dus al op die 75%, en als een hond dan ook nog moet afvallen, lukt dat dus niet met minder voer zonder dat ze op den duur tekorten oplopen. Krijgt een hond met een dieetvoer dan wel alle benodigde voedingsstoffen binnen?Domor schreef:Ik zou inderdaad kijken voor alle tussendoortjes, bij voorkeur enkel belonen/voeren met de brok zelf en verder ben ik heel tevreden voor dit soort gevallen met royal canin satiety. Dit bevat zo'n 2600kcal/kg i.p.v. 3900 (gem. aantal kcal/kg van hondenvoer), dus in plaats van 60g voer mag je dan 90g voer geven voor dezelfde hoeveelheid kcal.
Amy krijgt overigens nog steeds ongeveer 200% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid na haar castratie, die heeft blijkbaar geen aanleg om dikker te worden

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mijn actieve gecastreerde teckel van ruim 7 kg krijgt 100 gram kvv per dag. Dat staat ongeveer gelijk aan 50 gram brokken.
Toen ze na langdurige rust ivm een hernia erg was aangekomen heb ik haar laten afvallen met Rodi hamburgers (diepvries supermarkt). De compleet varianten rund&groente, rund&hart en rund&pens zijn mager. Ze kreeg dus 1 plak a 100 gram per dag, verdeeld over 2 maaltijden. Ik doe wat lauw erbij en wat extra groente zodat ze wat meer volume heeft in haar maag.
Ze krijgt er nu weer vettere soorten vlees naast en ik geef ook tussendoortjes. Ik zorg wel dat snoepgoed ook evenwichtig voer is om geen tekorten te krijgen: kattenbrokjes (lekker klein en voor een hond bevat kattenvoer ook voldoende voedingsstoffen) of Rodi worst, dat is ook een volledig voer.
Toen ze na langdurige rust ivm een hernia erg was aangekomen heb ik haar laten afvallen met Rodi hamburgers (diepvries supermarkt). De compleet varianten rund&groente, rund&hart en rund&pens zijn mager. Ze kreeg dus 1 plak a 100 gram per dag, verdeeld over 2 maaltijden. Ik doe wat lauw erbij en wat extra groente zodat ze wat meer volume heeft in haar maag.
Ze krijgt er nu weer vettere soorten vlees naast en ik geef ook tussendoortjes. Ik zorg wel dat snoepgoed ook evenwichtig voer is om geen tekorten te krijgen: kattenbrokjes (lekker klein en voor een hond bevat kattenvoer ook voldoende voedingsstoffen) of Rodi worst, dat is ook een volledig voer.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Dat het na de castratie een probleem wordt is inderdaad een bekend euvel. Daarom is er van veel merken ook een sterilised of light voer. Of dit voldoet hangt af van de kwaliteit van het voer. Goed light-voer heeft enkel minder kcal, vaak door het vetgehalte te verlagen en het vezelgehalte te verhogen. Met een eiwitgehalte tussen de 25-30% en evenveel of meer vitaminen en mineralen per kg zou het dan op orde moeten zijn.DeDiana schreef:Bij de dierenarts krijg je na castratie te horen dat je 25% minder moet gaan voeren. Dan zit je dus al op die 75%, en als een hond dan ook nog moet afvallen, lukt dat dus niet met minder voer zonder dat ze op den duur tekorten oplopen. Krijgt een hond met een dieetvoer dan wel alle benodigde voedingsstoffen binnen?Domor schreef: Minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid voeren raad ik af, want de hoeveelheid eiwit, mineralen en vitaminen zijn gebaseerd op de minimum advieshoeveelheid op de verpakking. Een hond kan tegelijkertijd te dik en ondervoed raken op deze manier. En ja, dat gebeurt vaker dan dat men denkt.
Amy krijgt overigens nog steeds ongeveer 200% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid na haar castratie, die heeft blijkbaar geen aanleg om dikker te worden
Wat je helaas regelmatig ziet bij lightvoeren is dat het eiwitgehalte naar beneden gehaald wordt, en dat is nu net niet de bedoeling, want dan krijg je spierverlies in plaats van vetverlies. Liever zelfs het eiwitgehalte iets omhoog (dus meer richting 30%) omdat de honden vaak toch aan de onderkant van de grens gezet worden als ze moeten afvallen. Juist wat traditioneel als goede merken gezien wordt/werd hebben dit vaak goed tot zeer goed op orde (dus RC, Hills, Eukanuba, PP).
Noa sluit zich aan bij Amy. Zou ze adult-voer krijgen dan zou ze ook 180% van de ADH moeten krijgen na haar castratie, op puppyvoer is het "slechts" 150-160%.
- DeDiana
- Zeer actief
Bedankt weer voor de uitleg! Noa en Amy hebben er maar geluk mee, het lijkt me heel lastig om een hond te hebben die dik wordt van lucht.Domor schreef:Dat het na de castratie een probleem wordt is inderdaad een bekend euvel. Daarom is er van veel merken ook een sterilised of light voer. Of dit voldoet hangt af van de kwaliteit van het voer. Goed light-voer heeft enkel minder kcal, vaak door het vetgehalte te verlagen en het vezelgehalte te verhogen. Met een eiwitgehalte tussen de 25-30% en evenveel of meer vitaminen en mineralen per kg zou het dan op orde moeten zijn.DeDiana schreef:Bij de dierenarts krijg je na castratie te horen dat je 25% minder moet gaan voeren. Dan zit je dus al op die 75%, en als een hond dan ook nog moet afvallen, lukt dat dus niet met minder voer zonder dat ze op den duur tekorten oplopen. Krijgt een hond met een dieetvoer dan wel alle benodigde voedingsstoffen binnen?Domor schreef: Minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid voeren raad ik af, want de hoeveelheid eiwit, mineralen en vitaminen zijn gebaseerd op de minimum advieshoeveelheid op de verpakking. Een hond kan tegelijkertijd te dik en ondervoed raken op deze manier. En ja, dat gebeurt vaker dan dat men denkt.
Wat je helaas regelmatig ziet bij lightvoeren is dat het eiwitgehalte naar beneden gehaald wordt, en dat is nu net niet de bedoeling, want dan krijg je spierverlies in plaats van vetverlies. Liever zelfs het eiwitgehalte iets omhoog (dus meer richting 30%) omdat de honden vaak toch aan de onderkant van de grens gezet worden als ze moeten afvallen. Juist wat traditioneel als goede merken gezien wordt/werd hebben dit vaak goed tot zeer goed op orde (dus RC, Hills, Eukanuba, PP).
Noa sluit zich aan bij Amy. Zou ze adult-voer krijgen dan zou ze ook 180% van de ADH moeten krijgen na haar castratie, op puppyvoer is het "slechts" 150-160%.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Raad maar eens.
Kattenbrokken aan honden geven. Daar zit veel te veel zout in. Vooral niet doen. Mijn pup eet momenteel 220gram kvv per dag verdeeld over 3 porties bijna een half jaar. Ze is nog steeds niet te dik loop er erg veel mee eigenlijk veel te veel 10 a 12km per dag. Maar goed.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
- DeDiana
- Zeer actief
Nee hoor, qua zoutgehalte is honden- en kattenvoer ongeveer gelijk. Kattenvoer bevat vooral meer eiwitten.incubi666 schreef:Kattenbrokken aan honden geven. Daar zit veel te veel zout in. Vooral niet doen. Mijn pup eet momenteel 220gram kvv per dag verdeeld over 3 porties bijna een half jaar. Ze is nog steeds niet te dik loop er erg veel mee eigenlijk veel te veel 10 a 12km per dag. Maar goed.
https://www.voerwijzer.com/zoutgehalte-in-brokken/