Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aandacht voor een uitpuilend asiel

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

Aandacht voor een uitpuilend asiel

Ongelezen bericht door liljebo »

Heel even aandacht voor Triple a in Marbella, een asiel waar ik zelf ben geweest en waar ik een paar keer contact mee heb gehad. (mede omdat ik tijdens mijn vakantie een kat met drie pootjes bij hen onderbracht en de verzorging sponsorde) Ik weet het... een overschot aan honden (en katten) tref je in veel landen aan en Spanje is daar zeer zeker geen uitzondering op. Zomerhondjes, overtollige jachthonden, puppy's voor de kinderen die later worden gedumpt etc etc etc. Het asiel zit vol, maar wat doe je als asiel als de zoveelste arme sukkel als vuilnis wordt gedumpt of aan het hek van het asiel wordt vast gebonden?
Juist omdat ik maar al te goed weet dat ze er alles aan doen om de situatie te veranderen (voorlichting, sterilisatie-acties, opvang, mensen helpen die zich geen raad weten ...) wil ik hen toch even onder de aandacht brengen. Want ook dit valt onder dierenleed. Geen akelige beelden. Alleen beelden van de dieren, de verzorgers, de verhalen, de zorgen...
S@ndr@
Zeer actief

Re: Aandacht voor een uitpuilend asiel

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb even zitten kijken, en er zitten prachtige honden, ze zijn met goede dingen bezig, en ik hoop dat ze nog jaren mogen en kunnen doorgaan, gelukkig dat de honden het daar wel goed hebben. en hopelijk komt er na hun een nieuwe generatie die het voortzet
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Mooie film. Ze doen goed werk daar.
Toch bizar, Marbella is een plek waar zoveel geld verbrast wordt, waar de rijksten van de rijksten hun jachten hebben liggen en gigantische vilas bezitten. En zo'n asiel komt geld tekort....
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
liljebo
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ik heb even zitten kijken, en er zitten prachtige honden, ze zijn met goede dingen bezig, en ik hoop dat ze nog jaren mogen en kunnen doorgaan, gelukkig dat de honden het daar wel goed hebben. en hopelijk komt er na hun een nieuwe generatie die het voortzet
Ja dat doen ze werkelijk. Ze werken ook erg veel met schooljeugd en proberen de visie in spanje op dieren/leed te veranderen door kinderen empathie voor de dieren bij te brengen. Want met de jeugd komt de toekomst. Ik had destijds vooral contact met Javier en hij zet zich enorm in voor dieren en voor mensen die het moeilijk hebben.
Bettina, met wie ik ook een paar keer heb gesproken, is ook al iemand die niet opgeeft ondanks weken waarin soms wel 25 honden worden binnengebracht. De honden hebben het op zich zo goed als mogelijk in die situatie, maar zowel Bettina als Javier gaven ook aan dat de situatie verre van optimaal is omdat het asiel zo overvol zit en de honden in groepen moeten leven. Voor een aantal honden werkt dat, maar niet voor alle honden. Maar de enige andere optie is het afmaken van gezonde dieren en dat willen ze ook niet. Ik heb groot respect voor mensen zoals zij, die lijken te dweilen met de kraan open.
liljebo
Zeer actief

Alfilillo schreef:Mooie film. Ze doen goed werk daar.
Toch bizar, Marbella is een plek waar zoveel geld verbrast wordt, waar de rijksten van de rijksten hun jachten hebben liggen en gigantische vilas bezitten. En zo'n asiel komt geld tekort....

Ja, dat is werkelijk onbegrijpelijk. Ik heb die tegenstellingen zelf gezien. (ook bij mensen, trouwens) Toch zijn niet alle rijken zo. Het kattenverblijf is echt een vijf sterren hotel en volledig gedoneerd door een Duitser. Dat zijn dan weer mooie dingen. Maar goed... helaas ook uitzonderingen. Het selectieve 'zicht' van de rijken onder ons blijkt zo vaak. We zagen dat ook toen de Notre Dame afbrandde. Natuurlijk... dat was erg en het was mooi dat mensen geld doneerden. Maar de enorme sommen die voor restauratie werden neergelegd en aanmerkelijk hoger opliep dan dat wat nodig was, vormde een schril contrast met instanties, mensen en dieren die wakker liggen omdat kinderen (of dieren) sterven van ellende en honger.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

liljebo schreef:

Ja, dat is werkelijk onbegrijpelijk. Ik heb die tegenstellingen zelf gezien. (ook bij mensen, trouwens) Toch zijn niet alle rijken zo. Het kattenverblijf is echt een vijf sterren hotel en volledig gedoneerd door een Duitser. Dat zijn dan weer mooie dingen. Maar goed... helaas ook uitzonderingen. Het selectieve 'zicht' van de rijken onder ons blijkt zo vaak. We zagen dat ook toen de Notre Dame afbrandde. Natuurlijk... dat was erg en het was mooi dat mensen geld doneerden. Maar de enorme sommen die voor restauratie werden neergelegd en aanmerkelijk hoger opliep dan dat wat nodig was, vormde een schril contrast met instanties, mensen en dieren die wakker liggen omdat kinderen (of dieren) sterven van ellende en honger.
Nou en? Geld hebben verplicht je tot niets, je kunt je niet al het leed van de wereld aantrekken en daarbij vult die groep de staatskas.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mooi om te zien en herkenbaar voor de situatie in Spanje: te veel honden, te weinig middelen, te weinig adopties, hardwerkende en betrokken vrijwilligers die in al die ellende en met de weinige middelen alles doen wat ze kunnen. Dit asiel ziet er overigens wel piekfijn uit vergeleken met de meeste asielen waar ik ben geweest :ok: Mooi dat ze ook op zaterdag met alle honden gaan wandelen, dat lijkt me een heel bijzonder gezicht!
S@ndr@
Zeer actief

ja dat vond ik ook, dat het er zo goed uitzag en dat het er top voor elkaar is, ook al is het vol
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

dagmar88 schreef:
liljebo schreef:

Nou en? Geld hebben verplicht je tot niets, je kunt je niet al het leed van de wereld aantrekken en daarbij vult die groep de staatskas.
:LOL:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het lastige is dat rijke mensen altijd aangekeken worden op het moment dat arme mensen er een zooitje van maken. De pest is dat die rijke mensen echt hun honden niet ergens dumpen en ook al die honden niet kunnen nemen. Klinkt heel hard hoor en ook vol vooroordelen. Maar het is wel een beetje zo. Mijn neef heeft een goede baan en zijn vriendin ook. Ze hebben op Aruba meerdere honden geholpen en hebben er zelf ook heel wat in huis. Maar ze kunnen niks doen tegen hoe de lokale mensen met hun honden omgaan. En ze kunnen ook moeilijk al hun geld aan die honden besteden terwijl ook de lokale mensen soms heel arm zijn. Soms kan je niks anders dan het negeren. Of je steentje bijdragen. Maar de oplossing zit niet in geld. Geef je zo'n asiel 10 keer zoveel middelen dan zitten er binnen no time 10 keer zoveel honden in dezelfde omstandigheden. Immers er zijn veeeeeel teveel honden. Ongeacht hoeveel geld de opvangen en asielen hebben ze blijven uitpuilen van de dieren daar.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Maar de oplossing zit niet in geld. Geef je zo'n asiel 10 keer zoveel middelen dan zitten er binnen no time 10 keer zoveel honden in dezelfde omstandigheden. Immers er zijn veeeeeel teveel honden. Ongeacht hoeveel geld de opvangen en asielen hebben ze blijven uitpuilen van de dieren daar.
Dit is zeker waar :-(
Maar met meer geld kunnen ook meer castratie- en voorlichtingsprojecten gedaan worden. Zoals gratis castratie aanbieden voor huisdieren van mensen die in de omgeving wonen. Dat heeft - in ieder geval in Spanje - wel effect, omdat de meeste honden in asielen (behalve de jachthonden) gedumpte huishonden zijn en het resultaat van oepsnestjes van huishonden.

Maar goed, honden kunnen voorzien van voer gaat natuurlijk voor en als je extra geld hebt, zeg je veel minder snel nee tegen alle hulpvragen en zit je voor je het weet met twee keer zo veel honden.
laeken
Zeer actief

DeDiana schreef:
laeken schreef:Maar de oplossing zit niet in geld. Geef je zo'n asiel 10 keer zoveel middelen dan zitten er binnen no time 10 keer zoveel honden in dezelfde omstandigheden. Immers er zijn veeeeeel teveel honden. Ongeacht hoeveel geld de opvangen en asielen hebben ze blijven uitpuilen van de dieren daar.
Dit is zeker waar :-(
Maar met meer geld kunnen ook meer castratie- en voorlichtingsprojecten gedaan worden. Zoals gratis castratie aanbieden voor huisdieren van mensen die in de omgeving wonen. Dat heeft - in ieder geval in Spanje - wel effect, omdat de meeste honden in asielen (behalve de jachthonden) gedumpte huishonden zijn en het resultaat van oepsnestjes van huishonden.

Maar goed, honden kunnen voorzien van voer gaat natuurlijk voor en als je extra geld hebt, zeg je veel minder snel nee tegen alle hulpvragen en zit je voor je het weet met twee keer zo veel honden.
Dat laatste is wat er gaat gebeuren ben ik bang. Want hoe kan je een nest pups laten inslapen om zo opvang en voerkosten te besparen om dat geld vervolgens te besteden aan het castreren van de moederhond?
Als ik een opvang had en iemand bood me aan mijn geld en inkomen te verdubbelen dan hielp ik ook twee keer zoveel dieren. Zo gaat dat.

Wat je wel kan doen is informatie geven. Scholen langsgaan en bijvoorbeeld proberen anderen castraties te laten betalen. Alle geld dat je aan een opvang zelf geeft die helemaal tjokvol zit gaat gewoon naar nieuwe honden. Logisch. Daar help je die honden mee. Dat is wat je wil en doet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik vind dat de politiek het moet oplossen maar niet met inslapen want daarmee maak je de honden tot vuilnis. En dat maakt dat ze er ook als zodanig mee omgaan. Verder krijg je dat er ook niet door want heel veel mensen willen dat niet en gaan dan die honden gewoon redden. Deze honden in dit asiel is dat lot al bespaard want in de staatsasielen is dat ook het beleid. 3 weken kans om je hond op te halen en daarna de spuit erin. Dat helpt helaas ook niet want dat is wat ze in Zuidelijke landen al decennia lang doen. Maakt de honden alleen maar minder waard. In mijn ogen is juist bewustzijn en het meer waard maken van de dieren een reden om er beter mee om te gaan.

Ik zie dus een oplossing in de vorm van staan voor je zaak. Vanuit de overheid gratis castraties aanbieden. Asielen geld geven vanuit de overheid en mensen laten betalen voor hun wangedrag. Dierenmishandeling handhaven bijvoorbeeld en regels rondom verzorging. Kettingen zijn in Nederland verboden. In Spanje en Griekenland staan honden aan de ketting langs de weg op afgelegen wegen waar geen huis te bekennen is. Dat kun je allemaal aanpakken en dat scheelt al de helft.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Cleva schreef:Ik ben voor een strikt inslaapbeleid. Vreselijk oneerlijk voor de honden die het betreft en niets minder zijn dan elke andere hond maar alleen zo zorg je dat de komende honderd generaties er niet komen.
Honden die alleen op straat lopen worden gewoon opgehaald en ingeslapen. Als de eigenaar te achterhalen is dan krijgt hij een achterlijk hoge boete en een houdverbod.

Spanje is geen ontwikkelingsland en kan hier gewoon een punt achter zetten als ze dat zouden willen.
Het is een keuze om dat niet te doen en het resultaat van je eigen keuzes wentel je niet af op anderen.

Goed gevoede, gecastreerde honden met vrije uitloop in een asiel is toch geen reden om te zorgen dat er geen pups komen? Die beesten hebben het daar geweldig, zal de gemiddelde kwiebus denken. En ze hebben geen ongelijk.

Spanje heeft gewoon een enorm lakse cultuur. Niet alleen als het om dieren gaat.
Die cultuur gaat niet veranderen omdat er een stel noorderlingen met hun vinger staan te wiebelen.
Hoe helpt dat dan als mensen hun huishonden maar nestjes laten krijgen en hun hond op straat gooien als die pup af is? En voor alle gedumpte jachthonden? Dan ga je dus terug naar het oorspronkelijke (en in veel regio's officiële) beleid in Spanje: deze honden gaan naar een dodingsstation en worden daar ingeslapen. En ondertussen blijven aan de andere kant mensen hun honden nestjes laten krijgen en jagers elk jaar hun halve hondenbestand dumpen en ondertussen flink verder fokken met nieuwe generaties jachthonden.
Zwerfhonden heb je in Spanje niet veel, in ieder geval niet voor lange tijd - die worden ofwel door een dodingsstation ofwel door een rescueorganisatie van straat gehaald. Het probleem zit dus bij de huis- en jachthonden en hoe er wordt gedacht over vermeerderen, dat los je niet op door alles wat los op straat loopt in te slapen. Dat is wat er voor een deel al gebeurt en die honden in asielen planten zich doorgaans ook niet voort - en toch worden er weer elk jaar 40.000 - 50.000 honden gedumpt :19:
DeDiana
Zeer actief

Ik zie dat anders. Zwerfhonden zijn niet zozeer het probleem, dat is wel redelijk opgelost met de rescueorganisaties en dodingsstations. Zelfs hier in de bergen, wat echt niemandsland is, komt meteen een hele tamtam in actie als er een rondzwervende hond wordt gesignaleerd en is die binnen een paar dagen door een organisatie van straat gehaald.
Het probleem ligt bij de eigenaren die de honden als wegwerpartikelen zien en de makkelijke beschikbaarheid van die wegwerpartikelen omdat iedereen maar nestjes fokt en de pups weggeeft aan buren, vrienden, familie. Zo'n pup is dan een cadeau voor de kinderen en als de kinderen hun interesse kwijt zijn en de hond is van schattige pup veranderd in lastige onopgevoede puber, dan wil je ervan af. Je brengt zo'n hond naar een dodingstation of als je die moeite niet eens wil nemen gooi je hem op straat. Met de mededeling dat alle honden die op straat lopen ingeslapen worden, verander je dat niet, want dat interesseert mensen niet die hun hond sowieso al naar een dodingsstation zouden brengen. Een halfjaar later nemen ze weer een pup en zo gaat dat maar door.
Voor de gedumpte jachthonden idem dito. Die jagers willen er gewoon vanaf en of dat nu door vermoorden, dumpen, naar een dodingsstation of asiel brengen is, ze gaan die honden echt niet opeens houden - of ze houden ze in dergelijk erbarmelijke omstandigheden dat ze dood beter af zouden zijn. Dus hoe dan ook eindigen ze dood of in een asiel.

Laksheid in de cultuur speelt zeker mee, want in Spanje ben je ook gewoon verplicht je hond te chippen, maar bijna geen enkele hond die wordt gevonden is gechipt. Dat wordt dus blijkbaar niet gehandhaafd. En er staan flinke boetes op het dumpen van huisdieren, maar ja, zonder chip is de eigenaar niet te achterhalen :19:
DeDiana
Zeer actief

Ja, eens dat de verantwoordelijkheid voor 100% bij de eigenaar hoort. Maar die krijg je daar niet door wat jij voorstelt: alle gedumpte honden inslapen; volgende week en volgend jaar zijn er weer evenveel gedumpte honden. Wel door de populatie helemaal te registreren, maar dat is blijkbaar heel moeilijk als het verplichte chippen al niet te handhaven is (en dat is het in Nederland ook niet).

Begin maar eens met dat jagen afschaffen en verbieden. Dat zou een véél grotere impact hebben en is veel concreter dan de mentaliteit veranderen van mensen die huisdieren gewoon zien als iets wat je neemt voor een paar maanden en daarna op welke manier dan ook weer je handen vanaf trekt. Dat is wel aan het veranderen, maar dat duurt lang. De mentaliteit van die jagers ga je al hélemaal niet veranderen, dus als je die enorme groep weggegooide honden al niet meer hebt, ben je ineens van meer dan de helft van het probleem af.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Je kunt dit prima abstraheren naar de hele aardbol. Want zo is het.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Hoezo is dat bizar. Dat geld van die rijksten zit in die jachten en villas en andere zaken. Niet iedereen is dol op hondjes.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Het is kwart over een dus sorry voor mijn oversimpele geest op het moment maar dat er op delen van de aarde met geld wordt gesmeten en op andere delen een ernstig gebrek is aan middelen en alles wordt uitgebuit is toch niets nieuws?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
S@ndr@
Zeer actief

Crescent schreef:Het is kwart over een dus sorry voor mijn oversimpele geest op het moment maar dat er op delen van de aarde met geld wordt gesmeten en op andere delen een ernstig gebrek is aan middelen en alles wordt uitgebuit is toch niets nieuws?
Nee hoor, feitelijk is er genoeg geld op deze wereld, alleen de verdeling is niet zo geweldig, zijn namelijk altijd mensen die het talent hebben om het te verdienen, en naar zich toe te trekken en aan de andere kant mensen die het niet kunnen verdienen of vasthouden al zou hun leven er van afhangen.
laeken
Zeer actief

Ik denk dat Guus een kinderspeeltje is geweest. Hij rijdt. Keft. Speelt veel te wild en heeft duidelijk iets met kinderen al is dat niet allemaal liefde.
En hij is in Allicante door zijn eigen baas het dodingsstation in gekwakt met nog geen jaar oud. Hij doet het ook heel erg goed in de tuin bij ons. Uren en uren vermaakt hij zichzelf daarin. Vind ik een teken van de tuin in gedaan zijn als de kinderen er op uitgekeken zijn. En hij reageert extreem onderdanig op berispen. Echt kruiperig gewoon terwijl hij verder super happy en speels en sociaal is.

Dus ik denk dat hij een geval typisch voor Spanje is. Lief klein schattig pupje. Dus leuk kadootje. Kadootje wordt volwassen, gaat de tuin in, keft en rijdt op de kinderen en weg ermee.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Friesenfransman schreef:
Hoezo is dat bizar. Dat geld van die rijksten zit in die jachten en villas en andere zaken. Niet iedereen is dol op hondjes.
Ik bedoel ook niet letterlijk dat de rijken die asiels moeten bekostigen en al helemaal niet dat zij degenen zijn die de hondjes dumpen, maar gewoon de algemene tegenstelling: mensen die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen (in Marbella hebben veel oliesjeiks villa's en jachten liggen) en mensen die er hun levenswerk van maken om dieren te helpen en met man en macht geld proberen binnen te slepen voor dit doel.
Maar tegenstellingen in het algemeen gaan natuurlijk op voor de hele wereldbol, dat is waar Crescent. Dat is toch schrijnend?

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

Op zich zijn zwerfhonden niet het probleem volgens mij. Zoveel zijn er niet. Althans niet zoals ik heb gezien in Boekarest in Roemenie. Daar zat ik in 1997 een paar weken in een arme buitenwijk met van die grijze depressieve Ceaucescuflats, waar mensen hun vuilniszakken gewoon door het raam naar buiten flikkerden met als gevolg enorme vuilnisbelten rondom de flats. 's Nachts kwamen daar roedels zwerfhonden op af die je dan met elkaar hoorde vechten. Dat heb ik in Spanje nooit gezien.

Asiels zitten vooral vol door mensen die hun hond rechtstreeks naar het asiel brengen omdat het even leuk was en dan niet meer, of de hond is oud, of de hond is ziek. Dan heb je nog de oepsnestjes die wel op straat gezet worden in een doos, en natuurlijk de gedumpte jachthonden die niet (meer) voldoen. Een mentaliteitsverandering is de enige oplossing. En die komt ook wel denk ik, maar het gaat traag. In Catalunya is de sitautie in ieder geval al stukken rooskleuriger dan in andere delen van Spanje. Hier heb je overigens ook de strengste wetten wat betreft dierenwelzijn (die wetten worden gemaakt op het niveau van autonome regio, dus die zijn niet overal hetzelfde). In Catalunya zijn dodingsstations verboden. Asiels zitten veel te vol, maar net als in Nederland grotendeels met vechthonden en oude honden of honden met probleemgedrag. De makkelijke honden vinden vrij snel een baas. De jacht is in Catalunya niet zo populair als in andere delen van Spanje, waardoor er natuurlijk veel minder podenco's en galgo's gedumpt worden.

Helaas is dierenwelzijn geen prioriteit voor de nationale politiek. Er zijn wel wetten, maar de vooruitgang gaat heel langzaam en de wetten worden nauwelijks nageleefd en er is weinig controle. Politieke partijen die dierenwelzijn wél hoog in het vaandel hebben staan, worden net als in Nederland afgedaan als 'milieugekkies' (of hoe je dat dan ook noemt). Er is dus wel een proces gaande, maar het gaat langzaam.

Alfil & Lily
S@ndr@
Zeer actief

zolang het maar gaat, als er beweging is op dat front in de goede richting , dan is het goed
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:zolang het maar gaat, als er beweging is op dat front in de goede richting , dan is het goed
Als je dezelfde 'verbetering' bedoelt als in rashondenland ben ik het niet met je eens ;-)
is er verbetering dan op rashonden gebied, verandering ja, verbetering, valt nog te bezien, het 1 staat niet altijd gelijk in verhouding tot het ander.
DeDiana
Zeer actief

Alfilillo schreef:Op zich zijn zwerfhonden niet het probleem volgens mij. Zoveel zijn er niet. Althans niet zoals ik heb gezien in Boekarest in Roemenie. Daar zat ik in 1997 een paar weken in een arme buitenwijk met van die grijze depressieve Ceaucescuflats, waar mensen hun vuilniszakken gewoon door het raam naar buiten flikkerden met als gevolg enorme vuilnisbelten rondom de flats. 's Nachts kwamen daar roedels zwerfhonden op af die je dan met elkaar hoorde vechten. Dat heb ik in Spanje nooit gezien.

Asiels zitten vooral vol door mensen die hun hond rechtstreeks naar het asiel brengen omdat het even leuk was en dan niet meer, of de hond is oud, of de hond is ziek. Dan heb je nog de oepsnestjes die wel op straat gezet worden in een doos, en natuurlijk de gedumpte jachthonden die niet (meer) voldoen. Een mentaliteitsverandering is de enige oplossing. En die komt ook wel denk ik, maar het gaat traag. In Catalunya is de sitautie in ieder geval al stukken rooskleuriger dan in andere delen van Spanje. Hier heb je overigens ook de strengste wetten wat betreft dierenwelzijn (die wetten worden gemaakt op het niveau van autonome regio, dus die zijn niet overal hetzelfde). In Catalunya zijn dodingsstations verboden. Asiels zitten veel te vol, maar net als in Nederland grotendeels met vechthonden en oude honden of honden met probleemgedrag. De makkelijke honden vinden vrij snel een baas. De jacht is in Catalunya niet zo populair als in andere delen van Spanje, waardoor er natuurlijk veel minder podenco's en galgo's gedumpt worden.

Helaas is dierenwelzijn geen prioriteit voor de nationale politiek. Er zijn wel wetten, maar de vooruitgang gaat heel langzaam en de wetten worden nauwelijks nageleefd en er is weinig controle. Politieke partijen die dierenwelzijn wél hoog in het vaandel hebben staan, worden net als in Nederland afgedaan als 'milieugekkies' (of hoe je dat dan ook noemt). Er is dus wel een proces gaande, maar het gaat langzaam.
Precies, dit is ook mijn ervaring en observatie. En ik vind dat er al best veel is veranderd vergeleken met de kleine vijf jaar geleden dat ik hier overwinterde. Het valt me op dat ik véél minder honden aan de ketting zie bijvoorbeeld.

Het verschil in regio's is inderdaad groot. Hier in Valencia wordt nog wel heel veel gejaagd, met name met podenco's, en die zie je hier dus ook opeens in het straatbeeld verschijnen zodra het jachtseizoen is afgelopen en niet veel later worden al overschotten van pups gedumpt, wat de hele zomer doorgaat. Maar ze worden relatief snel van straat gehaald, meestal door een rescueorganisatie om te voorkomen dat ze in handen van een perrera vallen. Dat is inderdaad een heel andere situatie dan bijvoorbeeld Roemenië, waar je echt roedels zwerfhonden hebt en generaties van zwerfhonden. Ik woon in een klein dorp en er zijn hier al twee organisaties die zich bekommeren om zwerfkatten (castratie, voeren en medische zorg) en één organisatie die meteen in actie komt bij gesignaleerde zwerfhonden. En dat zijn allemaal Spaanse organisaties, dus er zijn zeker ook Spanjaarden die zich wel bekommeren om dierenleed en ook daadwerkelijk in actie komen en iets doen. Dus het begin van die mentaliteitsverandering is wel duidelijk zichtbaar. Het aantal dieren in dodingsstations is natuurlijk nog steeds enorm, maar neemt al wel zeker tien jaar langzaam af.

Het is overigens een publiek geheim dat honden uit dodingsstations in bijvoorbeeld Catalunya overgebracht worden naar dodingsstations in Valencia omdat ze in Valencia wel vermoord mogen worden. De eigenaren van die dodingsstations zijn grote bedrijven die in verschillende regio's dodingsstations hebben en zo toch 'legaal' van hun overschotten af kunnen komen (Serproanimal/El Corralet is bijvoorbeeld zo'n bedrijf).
Alfilillo
Zeer actief

@Diana: oh echt? Dat wist ik niet, dat honden uit Catalaanse asiels naar Valenciaanse asiels gaan. Ik begin al echt zo'n arrogante Catalaan de worden die denkt dat hier alles beter en moderner is :oeps:

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Alfilillo schreef:@Diana: oh echt? Dat wist ik niet, dat honden uit Catalaanse asiels naar Valenciaanse asiels gaan. Ik begin al echt zo'n arrogante Catalaan de worden die denkt dat hier alles beter en moderner is :oeps:
Niet alle hoor ;-) Maar wel van enkele perrera's die in handen zijn van grote verdelgingsbedrijven. Er zijn gelukkig ook veel perrera's in privébeheer van de stad of gemeente of van organisaties die echt hun best doen om voor de honden een goed thuis te zoeken.
liljebo
Zeer actief

Het grote probleem in spanje zijn inderdaad niet de zwerfhonden, maar de 'leuk cadeautje' honden, de 'waakhonden' die toch teveel werk blijken, de jachthonden uiteraard etc. Dat ga je volgens mij inderdaad niet oplossen door alles maar dood te maken. Mensen gaan daarmee echt niet minder nestjes fokken, voor thuis of de jacht. Het interesseert hen immers niet waar het overschot terecht komt en of ze al dan niet worden ingeslapen en de honden in de asiels zijn niet de honden die voor het overschot zorgen. Die worden normaal gesproken meteen gecastreerd. Al maak je die allemaal dood... dan blijven er evenveel nieuwe dieren de asiels binnen stromen. Het zijn de honden in huis/tuin/erf/jacht die voor dat overschot zorgen. Die honden worden in asiel gedumpt of daar aan de omheining vast gebonden of gewoon ergens op straat of in de natuur gedumt- Die laatste catagorie blijft niet rondzwerven, maar wordt opgehaalt als ze het overleven. Andere situatie dus dan romenie.
Dit asiel (en ongetwijfeld vele andere) zijn dan ook zeer actief met het geven van voorlichting, vooral aan jeugd, castratieprogramma's en dat soort dingen. Ze vechten voor bewustwording en handhaving van wet, maar het gaat traag. Erg traag. Voordeel is wel het feit dat bij steeds meer Spanjaarden (vooral bij de jonge generatie) een mentaliteitsverandering gaande is. (dat is natuurlijk ook de reden waarom het asiel zich vooral op kinderen en jeugd richt... dat is de toekomst.) Steeds meer spanjaarden vechten mee voor de dieren. Maar zoals gezegd... het gaat langzaam. Maar is dat niet altijd zo als je de mentaliteit van een bevolking wilt veranderen?
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”