Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mira, een tweede ronde?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Re: Mira

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Gelukkig zijn er zóveel honden op de wereld dat een mooi uiterlijk én innerlijk prima gevonden kan worden :lol1:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: 3. Intelligentie.
Het komt een beetje op hetzelfde neer als de andere punten maar toch is het niet helemaal hetzelfde.
Voor zover honden kunnen nadenken wil ik graag dat mijn honden dat ook zo goed kunnen.
Domme honden vind ik lief maar daar verveel ik me mee.
Ik had vandaag zo op het blote oog een bullterrier/entlebucher puber aan de hand. Leuk beest. Niets op aan te merken maar die domme verbaasde bek de hele tijd. Ik hoef het niet op de bank.
Ik hou van uitgekookte figuren die snappen wat er speelt.
Ja, dat vind ik ook erg belangrijk. Misschien lelijk, maar een domme hond hecht ik me niet eens even sterk aan.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

dagmar88 schreef:
Het komt een beetje op hetzelfde neer als de andere punten maar toch is het niet helemaal hetzelfde.
Voor zover honden kunnen nadenken wil ik graag dat mijn honden dat ook zo goed kunnen.
Ik had vandaag zo op het blote oog een bullterrier/entlebucher puber aan de hand. Leuk beest. Niets op aan te merken maar die domme verbaasde bek de hele tijd. Ik hoef het niet op de bank.
Ja, dat vind ik ook erg belangrijk. Misschien lelijk, maar een domme hond hecht ik me niet eens even sterk aan.
Daar houd ik ook van....dr moet wel wat in het koppie zitten!!

Maar ik zou dus niet zo lang meer wachten met de dekking, ze is nu 3...als ze over 1 jaar weer pas loops is is ze 4. Zou ik persoonlijk wat aan de late kant vinden voor het eerste nest. Waarom niet nu in het najaar? Wachten op het perfecte moment kan lang duren....
Afbeelding

So Sweet :I:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

truusje schreef:
dagmar88 schreef:

Maar ik zou dus niet zo lang meer wachten met de dekking, ze is nu 3...als ze over 1 jaar weer pas loops is is ze 4. Zou ik persoonlijk wat aan de late kant vinden voor het eerste nest. Waarom niet nu in het najaar? Wachten op het perfecte moment kan lang duren....
Waarom is dat laat? Zeker voor een type hond als Mira. Zelfs met stamboom mag je nog tot 6 jaar een eerste nest fokken
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Nee, geen BC (of kefsheltie) hoor. Zowel Taxi als Ren lijken me een prachtige combi met Mira. Met Ren heb je alleen wel kans op nakers in het nest toch?

En maakt niet uit dat het een langdurig(/langlopend) topic gaat worden, volgend jaar is echt vroeg zat.
Ren is volgend jaar pas net een jaar geweest dus zou als het Ren wordt sowieso uitstellen
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

truusje schreef:
dagmar88 schreef:

Hoezo zou dat laat zijn voor een eerste nest? Kan prima hoor, ken best wel wat voorbeelden, waaronder de moeder van Mojo (7 jaar) en de moeder van Kiitos (ruim 4,5 jaar) en daar is alles prima bij verlopen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

truusje schreef:
dagmar88 schreef:

Xena was 5 toen ze dr eerste (en gelijk laatste) nest kreeg. Zonder enige moeite hoor. Wat is er mis mee?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ik vind het persoonlijk gewoon wat laat voor het eerste nest. Ik zou nooit een teef voor het eerst laten dekken als ze al 6 is....of er moeten zeer bijzondere omstandigheden zijn.
Het vergt best wat drachtig zijn en een nest groot brengen, een jong en soepel lijf helpt daar wel bij denk ik. Ik vind 3 een mooie leeftijd...geestelijk en lichamelijk klaar.
Afbeelding

So Sweet :I:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Een hond van 6 jaar is nog in de kracht van d'r leven, zeker een Whippet.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Ik vind het persoonlijk gewoon wat laat voor het eerste nest. Ik zou nooit een teef voor het eerst laten dekken als ze al 6 is....of er moeten zeer bijzondere omstandigheden zijn.
Het vergt best wat drachtig zijn en een nest groot brengen, een jong en soepel lijf helpt daar wel bij denk ik. Ik vind 3 een mooie leeftijd...geestelijk en lichamelijk klaar.
Echt niet ieder ras is met 3 geestelijk en lichamelijk klaar.
Bij de herders zie je dat laatste stuk mentale ontwikkeling tussen de 3 en de 4 jaar.

En sinds wanneer is een hond met 6 jaar niet meer in bezit van een soepel lijf. De meeste werk rassen zijn dan in de bloei van hun leven
malinois
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Ik vind het persoonlijk gewoon wat laat voor het eerste nest. Ik zou nooit een teef voor het eerst laten dekken als ze al 6 is....of er moeten zeer bijzondere omstandigheden zijn.
Ik vind er dan niets mis mee met 5 of 6 jaar. Een normale gezonde teef kan dat prima aan. En dan heb ik t over de normalere gezonde rassen als de Whippet of mechelaar bijv.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Echt niet ieder ras is met 3 geestelijk en lichamelijk klaar.
Bij de herders zie je dat laatste stuk mentale ontwikkeling tussen de 3 en de 4 jaar.

En sinds wanneer is een hond met 6 jaar niet meer in bezit van een soepel lijf. De meeste werk rassen zijn dan in de bloei van hun leven
Nou dat dus... Xena liep op dr 13e nog bijna dagelijks 5 km naast de fiets dan zou ze met 5 jaar te oud zijn voor pups :mrgreen:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Mocht het sheltie worden, dan wil ik wel eens kennis maken met de pups.

Heb eigenlijk in mijn hoofd om naar een rashond te gaan ivm training en wedstrijden. Maar twijfel nog steeds wat, omdat persoonlijke voorkeur nog altijd bij kruising ligt...
Zit daar al maanden over te dubben...
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Cleva schreef:
Brindlecardi schreef: Geen BC inderdaad :mrgreen:
Ik vind een border collie in een kruising leuk maar voor Mira is dat gewoon te groot. Zelfs een bescheiden BC reu is twee keer zo zwaar als ze zelf is.
Daar zou ik me niet goed bij voelen. Ze gaat dat ook niet leuk vinden en ik ga de boel niet forceren dus die dekking vindt geen plaats al zou ik het wel willen.
Wat weegt Mira dan?

Edit: Mocht er met mijn kroaat gefokt worden dan niet voor ze 5 is. Vroeg zat met een type als dit die pas laat volwassen zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cleva schreef:
Machie schreef:
Cleva schreef:
Brindlecardi schreef: Geen BC inderdaad :mrgreen:
Ik vind een border collie in een kruising leuk maar voor Mira is dat gewoon te groot. Zelfs een bescheiden BC reu is twee keer zo zwaar als ze zelf is.
Daar zou ik me niet goed bij voelen. Ze gaat dat ook niet leuk vinden en ik ga de boel niet forceren dus die dekking vindt geen plaats al zou ik het wel willen.
Wat weegt Mira dan?

Tussen de 7,5 en de 8,5 kilo. Het is gewoon een klein hondje met enorme longen en lange poten.
Ik weet wel dat het zo'n vaart niet loopt met pups maar het staat me gewoon tegen om een (veel) grotere reu te gebruiken.
Zou ik ook niet doen om hele andere redenen. Als je de reu groot kiest is er geen pijl meer op te trekken hoe groot die pups worden. Tussen de 10 en 20 kilo inclusief het gegeven dat bastaarden vaak groter worden dan hun ouders maakt dat mensen die een pup van een whippet kopen straks een hond van 20 kilo krijgen.

Ik zou er ook geen reu zwaarder dan 10 kilo op zetten. Ik zou er zelfs een kleinere reu op gebruiken alleen omdat kleine honden veel makkelijker goed plaatsbaar zijn.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Oh oh. Ren valt dan wel een beetje af :oeps: die weegt nu al 17 kg.

Bij de BC vindt je wel veel kleinere reuen dan Ren hoor.
Maar een sheltie is wel een mooier maatje.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

sirene schreef: Bij de BC vindt je wel veel kleinere reuen dan Ren hoor.
Precies. :lol1: Ik zinspeel verder nergens op hoor :engel:

Ren is al flink aan het groeien zeg, hallo. Weet je toevallig of de andere honden ook al rond dit gewicht zitten?
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Cleva schreef:Zullen we de limiet op 15 kilo zetten? Of ben ik dan al te mierig?
Laten we dit dan als maximaal streefgewicht inzetten. Want het kán er natuurlijk een kilootje naastzitten. :engel:

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:Ik ben het met je eens dat er geen grote honden uit moeten komen want daar hebben de mensen niet om gevraagd maar het hele idee van dit nest is dat het een onder-onsje is van echte hondenmensen die weten wat leuk is. Dat begint niet met een dekking waar groteske aspecten aan zitten.

Ik ben volgens mij niet bijgelovig maar ik geloof wel in het feit dat je je eigen lulkoek altijd teruggespiegeld krijgt.
Als de ouderdieren niet bij elkaar passen dan zaai je disharmonie en die blijft.
Zo'n hond wordt niet alleen groter maar vooral ook slecht gebouwd. Denk ik tenminste.
Dat laatste denk ik dan weer niet. Maar dat is een beetje mijn gevoel. Volgens mij wordt een whippet x een andere goed gebouwde hond altijd wel goed gebouwd.
Ik heb nog nooit een slecht gebouwde lurcher gezien.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Een Gait kan dus ook ;) Alleen qua kleur niet ideaal, omdat hij waarschijnlijk alleen voor (vrijwel) effen zwarte pups zal zorgen en dat wilde je liever niet
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Whippet x border terriër :idea:

Afbeelding

Afbeelding

Al is dat gladde vachtje ook altijd toch wel erg aantrekkelijk bij de whippet.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Cleva schreef:Zullen we de limiet op 15 kilo zetten? Of ben ik dan al te mierig?
Taxi zit al op 13kg
Ik denk dat het meer met bouw te maken heeft dan met kilo's.
Taxi is niet veel groter dan Mira. Iets "meer hond" misschien.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
laeken schreef:[Ik heb nog nooit een slecht gebouwde lurcher gezien.

Nu wel.

Afbeelding

Wel een vroegcastraat, wat ik je brom.
Vind je deze hond niet mooi? Ik wel hoor. :I:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Waarom laat je Mira niet dekken door een pomsky? Ik hou er wel van. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zeg Bedlington terriër.
Dan krijg je van die leuke economy Deerhounds :I:

Afbeelding
Dat vind ik ook de leukste persoonlijk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
Ik ook. Maar ja. Welke?
Gewoon zoeken. Of iets soortgelijks
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef: Dat vind ik ook de leukste persoonlijk.
dat verkoopt zichzelf :lol1:
Afbeelding
Hou op zeg. Dat kan ik ook niet weerstaan. Maarja. Hier komt geen 3e hond en anders was Blanket hier :engel:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Cleva schreef:
Ik ook. Maar ja. Welke?
Ik ken wel iemand die bezitter is en ingevoerd in het wereldje. Ik kan haar eens vragen :tongue:
En ze heeft zelf een reu ;)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Dan krijg je van die leuke economy Deerhounds :I:

Afbeelding
:I:

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Cleva schreef:Ja. De hele reden dat ik uberhaupt met haar wil fokken is omdat ze zo'n bijzonder karakter heeft.

1. Absoluut sociaal gedrag.
Je hoeft niet alles te kunnen of te snappen maar blijven hangen in een emotie als de oorzaak weg is is uit den boze. Dat is waar ik het eerste naar kijk.
Open nieuwsgierigheid is een harde eis.

2. Baasgerichtheid.
Mira is voor een whippet enorm gehoorzaam. De keren dat het jachtinstinct het won zijn op een hand te tellen.
Ze kan loslopen op een kinderboerderij met de konijnen en de kippen gewoon om zich heen.
Ik wil er dus geen reu op hebben die die nuance niet heeft. Zeker met een terrier erdoor wil je niet doorslaan in de feist-gedachte. Daar zitten de baasjes niet op te wachten.
Ik snap best dat een hond emotioneel wordt als er een poes over de stoep loopt maar er moet wel een oortje naar achteren staan.

3. Intelligentie.
En dat allemaal in een handzaam formaat, helemaal af :ok: .

laeken schreef:Waarom laat je Mira niet dekken door een pomsky? Ik hou er wel van. Afbeelding
Vreselijk. Karakter is natuurlijk het belangrijkst maar ook op dat gebied lijken het me niet de fijnste honden opleveren.

Met de bedlington wordt het een nog iets hariger Ravi, maar Taxi spreekt me nu meer aan. Misschien dat dat is omdat bekender beminder maakt hoor, ben wel benieuwd naar het karakter van een fijne bedlington.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”