Ik vind het trouwens niet per definitie iets dat bepaalde rassen altijd aanslaan, of reageren op honden.
Gisteren een kooiker op een boot, en kooikers staan er best wel om bekend dat ze alarmeren. Deze zat ons wel in de gaten te houden (onze honden dan) maar tegelijkertijd zag ik ook een baasje in de kajuit die signaleerde dat haar hond ergens alert op was.
De hond sloeg niet aan, bleef wel alert (netjes zo het m.i. ook prima is)
Maar ik geloof ook zomaar dat als de hond wel zou aanslaan dat dit baasje zelf had gereageerd, of wellicht had ze de hond al toegesproken. Gezien mijn observatie denk ik dat ze het op die manier de hond heeft aangeleerd om niet continue aan te slaan, zeker niet op plekken waar ze aangemeerd liggen waar veel andere honden langs lopen.
In veel gevallen denk ik dan ook dat bij veel rassen er best wel wat aan te leren is als het gaat om blaffen.
Kwestie kleine honden blaffen omdat ze bepaalde grote honden rassen eng vinden is er ook 1 van.
Teckel van de overburen zal het bijvoorbeeld ook aan haar kleine kont roesten wie ze tegenkomt

gelukkig groeit die niet op als blafbekteckel, en we hebben er hier nog 1 wonen en zijn eigenaren hadden vroeger zelf grote honden, dus de grootsheidswaanzin naar andere honden wordt ook door hun in de kiem gesmoord
Het is denk ik maar net hoe je er als eigenaar ook in staat met bepaalde typen honden en wat je laat gebeuren en wat niet.
En dan maakt grootte eigenlijk ook niet uit.
Je merkt wel dat veel mensen met bepaalde typen dat ze het vaak maar laten gaan.. te klein om daar aandacht aan te besteden want het kan toch geen kwaad. Maar ik ben van mening dat het gewoon wel aan te leren is als je er aandacht aan besteedt.
Ook binnen eigen vriendenkring verbaas ik me erover hoor.. dan stuiteren er 2 de weg op richting hond of mens.. al blaffend en keren 9 van de tien keer tijdig om.. en ik denk gut.. als mijn herder zo zou doen is het hek van de dam.. staat los van je vraag maar enigszins ook niet.
Ik ben van mening dat het af te leren is, of eigenlijk in een jong stadium aan te leren is om niet zomaar op alles aan te slaan. Bij klein formaat en groot formaat.