Gimmick schreef:Als je ervoor kan zorgen dat de ene kan blijven liggen ondanks wat je gaat gaat doen of wat voor verleiding is dan heb je t voor elkaar.
Ik zou dus voornamelijk de blijf oefenen in heel veel omstandigheden
Ja, precies, zo doe ik het ook. In de praktijk betekent dat dat ik prima met Mila en Amy samen kan trainen en redelijk met Mila en Amoz.

Ik noem daarnaast altijd de naam van de hond die iets moet doen en beloon natuurlijk de andere hond ook voor het blijven. Ik doe ook oefeningetjes zoals ze allemaal op een rijtje naast elkaar zetten, laten blijven en de hond die ik roep moet dan komen, de rest moet blijven zitten. Ook hierbij natuurlijk niet vergeten de brave blijverds te belonen

En speeltje weggooien, waarbij alleen de hond wiens naam ik zeg, er achteraan mag gaan.
Amoz legde ik overigens in het begin (toen hij nog geen commando's kende) wel eens vast erbij, zodat hij er gewoon aan wende dat hij er wel bij was als we trainden, maar niet altijd ook zelf mee mocht doen. Ik heb het idee dat dat ook wel heeft geholpen.
O, en als je beloont met speeltje, wat ik bij Mila doe: ik leg dan het speeltje bij haar als ik haar af leg terwijl ik met Amy of Amoz bezig ben. Als ik het speeltje bij me houd, wil ze te graag bij elk commando op komen draven om het beste meisje van de klas te spelen.