Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfel tussen 2 tuigen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Twijfel tussen 2 tuigen

Ongelezen bericht door Caro. »

Pffff ik kan weer eens niet beslissen *help*

Ik twijfel tussen deze twee tuigjes voor Jessie:
https://www.dogcopenhagenshop.nl/p/tuig ... nieuw/2154
en
https://www.actievehonden.com/p/tuigen- ... paars/1864

De voorste ring wordt gebruikt bij het wandelen aangezien Jessie flinke onverwachte rukken kan geven en mijn schouders
en rug daar niet blij mee zijn :ugh:
Daarnaast is de bedoeling dat het tuig ook gebruikt wordt bij het meelopen naast de fiets.

Het tweede tuig vind ik zo'n groot borststuk hebben en ik vraag me daarbij af of de anti-trek functie dan wel werkt?
Het ziet er zo zacht en comfortabel uit... dat moet ook, behalve als het kind een onverwachtse ruk geeft :devil:

Is er iets wat ik over het hoofd zie bij de vergelijking van deze twee of is het puur voorkeur wat je mooier vindt?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Twijfel tussen 2 tuigen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Het tweede tuig vind ik zo'n groot borststuk hebben en ik vraag me daarbij af of de anti-trek functie dan wel werkt?
Het ziet er zo zacht en comfortabel uit
... dat moet ook, behalve als het kind een onverwachtse ruk geeft
Mijns inziens maakt dat geen verschil, het gaat niet om een pijnprikkel maar om het feit dat de hond zichzelf scheef trekt als de riem aan de borstring zit. Dus ik zou gaan voor het tuig waarvan je denkt dat het de beste pasvorm heeft en dat het best aanpasbaar is. Ze zijn beide niet aanpasbaar bij het stuk wat over het borstbeen loopt dus dan moet het maar net zo vallen dat de gespen goed ruim achter de ellebogen zit terwijl de rest de schouders niet hindert.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het zijn beiden degelijke tuigen, Zuurtje heeft de dog copenhagen,.. maar ik denk ook dat je gewoon zou moeten passen wat t fijnst zit..voor haar
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

S@ndr@ schreef:het zijn beiden degelijke tuigen, Zuurtje heeft de dog copenhagen,.. maar ik denk ook dat je gewoon zou moeten passen wat t fijnst zit..voor haar
Ze zijn beide van Dog Copenhagen ;)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

crutz schreef:
S@ndr@ schreef:het zijn beiden degelijke tuigen, Zuurtje heeft de dog copenhagen,.. maar ik denk ook dat je gewoon zou moeten passen wat t fijnst zit..voor haar
Ze zijn beide van Dog Copenhagen ;)
o.k ik zal het uitspellen, die bovenste van de dog copenhagen shop.. link die er staat :lol1:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou met Jessie gaan passen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ze zijn allebei goed.

Onverwachte rukken moet je niet toestaan.
Als dat nog een issue is mag ze gewoon aan een halsband en moet je zelf gewoon je ogen open houden.

Ik heb niets met tuigen. Ze moeten gewoon normaal aan de riem lopen. Niet trekken en al helemaal niet spontaan alle kanten op vliegen.
Ja, dat kan je wel zeggen en dat zeg ik ook tegen haar :F: maar zo loopt ze keurig langs de honderden kauwen die hier zitten en zo ineens
vliegt er vlakbij eentje weg en Jessie er achteraan :schrik:
Of een kat die ineens onder een auto vandaan rent of achter een struik vandaan.

Het mag niet, nee, helaas gebeurt het nog weleens en het doet gewoon teveel zeer aan m'n schouders en rug. Dus ik moet mezelf
toch wat indekken, want ik kan het (nog?) niet 100% vookomen.
Laatst gewijzigd door Caro. op 12 aug 2019 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik zou met Jessie gaan passen.
Ja dat is het handigste natuurlijk, maar ik wilde het even makkelijk via internet bestellen :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
Het ziet er zo zacht en comfortabel uit
... dat moet ook, behalve als het kind een onverwachtse ruk geeft
Mijns inziens maakt dat geen verschil, het gaat niet om een pijnprikkel maar om het feit dat de hond zichzelf scheef trekt als de riem aan de borstring zit. Dus ik zou gaan voor het tuig waarvan je denkt dat het de beste pasvorm heeft en dat het best aanpasbaar is. Ze zijn beide niet aanpasbaar bij het stuk wat over het borstbeen loopt dus dan moet het maar net zo vallen dat de gespen goed ruim achter de ellebogen zit terwijl de rest de schouders niet hindert.
Ja dat is zo, maar bij het tweede tuig is het zo'n breed zacht stuk, dat ik me afvraag in hoeverre dat dan werkt? (een smaller stuk lijkt me
eerder scheeftrekken en de hond wat uit balans halen dan een breed stuk? of is dat onzin? )

Het handvat bij het tweede tuig lijkt mij heel handig, maar het eerste tuig vind ik mooier omdat het minder aanwezig is, het is minder 'lomp'.
Afbeelding
A good dog never dies...

Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik heb het eerste tuig voor twee van mij honden en het is een fijn tuig. Het zit mooi en het is stevig. Maar bij mijn jongste hond gaat de sluiting aan de voorkant, waardoor het niet over haar hoofd aangetrokken hoeft te worden, soms zelf open als ze los loopt. Dat is voor sommige honden wel een nadeel.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Maartje schreef:Ik heb het eerste tuig voor twee van mij honden en het is een fijn tuig. Het zit mooi en het is stevig. Maar bij mijn jongste hond gaat de sluiting aan de voorkant waardoor het niet over haar hoofd aangetrokken hoeft te worden soms zelf open als ze los loopt. Dat is voor sommige honden wel een nadeel.
Oei dat is niet goed! Bij het loslopen zou het het probleem nog niet zijn, want dat is in situaties waar geen gevaar is, maar als m'n hond
aangelijnd is, dan zou dit absoluut niet mogen gebeuren.
Gebeurt dit ook aangelijnd of dan juist weer niet?
Afbeelding
A good dog never dies...

Maartje
Zeer actief

Caro. schreef:
Maartje schreef:Ik heb het eerste tuig voor twee van mij honden en het is een fijn tuig. Het zit mooi en het is stevig. Maar bij mijn jongste hond gaat de sluiting aan de voorkant waardoor het niet over haar hoofd aangetrokken hoeft te worden soms zelf open als ze los loopt. Dat is voor sommige honden wel een nadeel.

Oei dat is niet goed! Bij het loslopen zou het het probleem nog niet zijn, want dat is in situaties waar geen gevaar is, maar als m'n hond
aangelijnd is, dan zou dit absoluut niet mogen gebeuren.
Gebeurt dit ook aangelijnd of dan juist weer niet?
Het is aangelijnd niet gebeurd, als er druk op staat denk ik niet dat het zal gebeuren. Maar als er geen druk op staat en het bandje schud een beetje, kan het dus wel.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ze is inmiddels uitgegroeid. Ik zou voor haar bij blaire.de een doppel x of sicherheits-x-geschirr op maat laten maken.
Beiden kunnen met borstring.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Je zou ze ook allebei kunnen bestellen en dan degene die het minst goed past weer retour sturen.
dagmar88
Zeer actief

Caro. schreef: Het mag niet, nee, helaas gebeurt het nog weleens en het doet gewoon teveel zeer aan m'n schouders en rug. Dus ik moet mezelf
Nog ja, ze is nog jong. Gewoon volhouden :lol1:

Een heupriem die de druk echt goed verdeelt met elastische lijn, gaat dat met je lichamelijke klachten?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Caro. schreef: Het mag niet, nee, helaas gebeurt het nog weleens en het doet gewoon teveel zeer aan m'n schouders en rug. Dus ik moet mezelf

Een heupriem die de druk echt goed verdeelt met elastische lijn, gaat dat met je lichamelijke klachten?
Nee, dat is ook niks (ik ben aan buikzenuwen geopereerd dus kan daar helemaal niets omheen hebben).
Ik kan op zich prima met haar lopen, maar dan ineens is er een ruk (incl. salto nog vaak ook :ugh: ), ze moet dat gewoon afleren,
maar ja... ze is nogal ehhh 'enthousiast' (en getikt) :Q:
Zo'n antitrek tuig dempt het behoorlijk omdat ze niet vol kan gaan, maar haar balans wat verliest, dus op zich werkt dat goed.
Afbeelding
A good dog never dies...

dagmar88
Zeer actief

Caro. schreef:
dagmar88 schreef:

Nee, dat is ook niks (ik ben aan buikzenuwen geopereerd dus kan daar helemaal niets omheen hebben).
Ik kan op zich prima met haar lopen, maar dan ineens is er een ruk (incl. salto nog vaak ook :ugh: ), ze moet dat gewoon afleren,
maar ja... ze is nogal ehhh 'enthousiast' (en getikt) :Q:
Zo'n antitrek tuig dempt het behoorlijk omdat ze niet vol kan gaan, maar haar balans wat verliest, dus op zich werkt dat goed.
Was er al bang voor ja, jammer hoor. Juist op die momenten had het fijn geweest.
Zyntia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zyntia »

Heb je de AnnyX tuigen al eens bekeken?
Die zijn ook goed en verstelbaar.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zyntia schreef:Heb je de AnnyX tuigen al eens bekeken?
Dat is geen anti-trek of wel?
Afbeelding
A good dog never dies...

Zyntia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zyntia »

Caro. schreef:
Zyntia schreef:Heb je de AnnyX tuigen al eens bekeken?
Dat is geen anti-trek of wel?
Er zit wel een ring voorop.
Maar of dat specifiek voor anti-trek is weet ik niet.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Caro. schreef: maar zo loopt ze keurig langs de honderden kauwen die hier zitten en zo ineens
vliegt er vlakbij eentje weg en Jessie er achteraan :schrik:
Of een kat die ineens onder een auto vandaan rent of achter een struik vandaan.
Ik zou er een halti om hangen. Zodat JIJ bepaalt waar ze naar kijkt.
Afbeelding

Heb ik wel over nagedacht, maar ik vind het een beetje 'al het leven eruit halen' :oeps: ik ben er geen voorstander van
en dat moet gewoon anders kunnen, het is ook niet zo dat ze me alle kanten opsleurt, zou ze niet moeten doen ook :S:
Ze loopt meestal redelijk netjes alleen soms is ze zo 'hyper-de-piep' en slaat dan even door. Niet fijn, maar ook niet in die mate
dat ik niet met d'r kan wandelen, dus wat mij betreft niet voldoende reden voor een halti.
Het anti-trektuig werkt afdoende vind ik, tenminste die ik nu heb, heb is even afwachten of die andere ook goed genoeg werkt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Maartje
Zeer actief

Welk anti-trektuig gebruik je nu? Ook een y-tuig?
Ik heb de ring aan de voorkant 1x gebruikt, maar behalve dat het tuig wat scheef trok, vond ik de werking minimaal.
Laatst gewijzigd door Maartje op 12 aug 2019 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb voor Tess de tweede. De eerste bestond toen nog niet, maar die komt er misschien nog wel als vervanging. De ander is ze toch uitgegroeid en het vervangende tuig is ze nooit helemaal ingegroeid.

Heb je het al eens geprobeerd zo'n tuig met borstring? Bij Tess hielp de borstring namelijk geen f*ck :mann: Daar kan je best dwars doorheen trekken. Tuig scheef? Geen probleem, we lopen gewoon door :roll:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik heb de onderste. Vooral het tuig trekt scheef, honden trekken zich er geen bal van aan.
Ik heb de ring vooraan dus ook maar 1 keer uitgeprobeerd :engel:
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik heb het tweede tuig, maar gebruik alleen de ring op de rug bij een niet-trekkende hond.
Heb je al eens een elastische riem geprobeerd? Die ben ik gaan gebruiken nadat mijn vorige hond bij zo'n onverwachte sprong richting een eend bij mij een rib uit z'n voegen trok. Door het elastiek worden de krachten beter verdeeld en krijgt je lijf niet ineens zo'n opdoffer.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Het is niet de insteek dat een trekkende hond met constante druk aan een borstring opeens normaal gaat wandelen.
Een explosieve hond kan niet met zo veel kracht een plotselinge ruk geven, dan draait hij zichzelf om.
Natuurlijk train je er ondertussen mee verder, maar in de tussentijd is het wel zo handig als je ook met een gammel lichaam je hond op dat soort momenten kunt houden.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

dagmar88 schreef:Het is niet de insteek dat een trekkende hond met constante druk aan een borstring opeens normaal gaat wandelen.
Een explosieve hond kan niet met zo veel kracht een plotselinge ruk geven, dan draait hij zichzelf om.
Natuurlijk train je er ondertussen mee verder, maar in de tussentijd is het wel zo handig als je ook met een gammel lichaam je hond op dat soort momenten kunt houden.
Hier hielp dat dus niks tegen die plotselinge rukken en de kracht op je arm werd er ook nauwelijks minder van.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
dagmar88 schreef:Het is niet de insteek dat een trekkende hond met constante druk aan een borstring opeens normaal gaat wandelen.
Hier hielp dat dus niks tegen die plotselinge rukken en de kracht op je arm werd er ook nauwelijks minder van.
Hier wel, tenminste bij het tuig wat ik nu heb (goedkoop ding, oksels schaven dus vandaar een beter tuig).
Wat Dagmar zegt: je traint, ze mag niet trekken, maar bij een plotselinge uitval is de kracht minder omdat ze uit balans raakt (en meestal
geef ik een enorme ruk terug zodat ze ook nog op d'r smoel valt... lekker puh :engel: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Lieske_1977 schreef:Ik heb het tweede tuig, maar gebruik alleen de ring op de rug bij een niet-trekkende hond.
Heb je al eens een elastische riem geprobeerd? Die ben ik gaan gebruiken nadat mijn vorige hond bij zo'n onverwachte sprong richting een eend bij mij een rib uit z'n voegen trok. Door het elastiek worden de krachten beter verdeeld en krijgt je lijf niet ineens zo'n opdoffer.
Heb ik ook naar gekeken, maar getwijfeld... ik heb zoveel riemen en riemen geprobeerd, maar ik zweer bij een lederen riem omdat ik
daar de grip optimaal vind.
Maar wellicht is het toch ook nog een idee :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Maartje schreef:Welk anti-trektuig gebruik je nu? Ook een y-tuig?
Ik heb de ring aan de voorkant 1x gebruikt, maar behalve dat het tuig wat scheef trok, vond ik de werking minimaal.
Ik heb nu een Trixie Lead'n Walk Soft:
https://www.medpets.nl/trixie-leadn-wal ... AMQAvD_BwE

Maar die geeft toch wat wrijving onder de oksels.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”