Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Smuldier kwaliteit/ icm kleine brok?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
Smuldier kwaliteit/ icm kleine brok?
Teun is erg kieskeurig met eten.
Meerdere brokken en kvv's geprobeerd, waarvan een hoop werd geweigerd. Sommige dingen werden dan wel met de nodige tegenzin gegeten, maar hij at daar dan te weinig van.
Het enige wat hij nu echt goed eet is smuldier vlees kompleet. Vraag me af of de kwaliteit hiervan goed genoeg is om dit op lange termijn als hoofdvoer te geven.
Mijn voorkeur is een kvv. Maar na telkens weghalen wegens niet eten en bij de volgende maaltijd opnieuw aanbieden etc.... heb ik al veel kvv kunnen weggooien. Het is tenslotte beperkt houdbaar na ontdooien.
De kwaliteit van smuldier alleen durf ik ook niet helemaal op te vertouwen.
Een knappe brok erbij zou daarom een uitkomst zijn, als hij het eet tenminste.
Hij heeft net 4 dagen gehongerd met celtic connection brok. Het gaat er gewoon niet in.
Als ik wat in een kong stop dan speelt hij er mee en eet het dan wel brokje voor brokje. Maar met lange tanden.
In de voerbak is er alleen naar kijken of 1 hapje nemen.
Na 4 dagen kong vullen en hongeren vandaag maar weer smuldier gegeven. Op een kwart van de aanbevolen hoeveelheid brok kan een hond van 8 maanden niet leven. Hij was net knap op gewicht en begint alweer in te vallen.
Dus... is smuldier als hoofdvoer goed genoeg?
Meerdere brokken en kvv's geprobeerd, waarvan een hoop werd geweigerd. Sommige dingen werden dan wel met de nodige tegenzin gegeten, maar hij at daar dan te weinig van.
Het enige wat hij nu echt goed eet is smuldier vlees kompleet. Vraag me af of de kwaliteit hiervan goed genoeg is om dit op lange termijn als hoofdvoer te geven.
Mijn voorkeur is een kvv. Maar na telkens weghalen wegens niet eten en bij de volgende maaltijd opnieuw aanbieden etc.... heb ik al veel kvv kunnen weggooien. Het is tenslotte beperkt houdbaar na ontdooien.
De kwaliteit van smuldier alleen durf ik ook niet helemaal op te vertouwen.
Een knappe brok erbij zou daarom een uitkomst zijn, als hij het eet tenminste.
Hij heeft net 4 dagen gehongerd met celtic connection brok. Het gaat er gewoon niet in.
Als ik wat in een kong stop dan speelt hij er mee en eet het dan wel brokje voor brokje. Maar met lange tanden.
In de voerbak is er alleen naar kijken of 1 hapje nemen.
Na 4 dagen kong vullen en hongeren vandaag maar weer smuldier gegeven. Op een kwart van de aanbevolen hoeveelheid brok kan een hond van 8 maanden niet leven. Hij was net knap op gewicht en begint alweer in te vallen.
Dus... is smuldier als hoofdvoer goed genoeg?
Laatst gewijzigd door Teuntje op 09 okt 2019 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Re: Smuldier
Smuldier IS een kvv, maar ja, wel 1 in het mindere segment (vvind ik).
Probeer af te wisselen met andere Smuldier-compleet en/of andere merken. Van mijn part mengen
Suzanne
Probeer af te wisselen met andere Smuldier-compleet en/of andere merken. Van mijn part mengen

Suzanne
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier eten ze al jaren Smuldier en de dierenarts die eigenlijk altijd tegen KVV was, zegt iedere keer dat ze in zo'n uitstekende conditie zijn. Naast de Smuldier krijgen ze ook tafelresten.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Kijk naar je hond. Doet hij het er goed op, dan is het voor hem goed voer.
Mijn AmStaff Bronco staat volledig op Smuldier compleet. En hij doet het super.
Glimt als een spiegel (wat best bijzonder is voor een blauwe) en heeft geen blaasproblemen meer. Dus voor mij, of eigenlijk Bronco, is Smuldier prima voer.
Mijn AmStaff Bronco staat volledig op Smuldier compleet. En hij doet het super.
Glimt als een spiegel (wat best bijzonder is voor een blauwe) en heeft geen blaasproblemen meer. Dus voor mij, of eigenlijk Bronco, is Smuldier prima voer.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Al mijn honden zijn groot geworden op hoofdzakelijk smuldier vlees en pens compleet. Ze doen het er prima op. Af en toe een vis of een kip tussendoor maar 90 procent smuldier.
Gr. Aniek

- anniek16
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
- Aantal honden: 2
Hoe portioneer jij? Hier eten beide vlinders ook smuldier en doe 2 dagen met een verpakking van 400 gram. Hoe doe je dat met 1 klein hondje?Frootje schreef:Froo eet altijd Smuldier als hoofdvoer.Ze doet het er prima op. Zal van de hond afhangen. Alleen als ik vergeet het te ontdooien of iets anders voor haar in huis heb (vers vlees) krijgt ze wat anders. Dat is nu al anderhalf jaar zo.

Oprechte interesse trouwens hoor.
~Anniek
- anniek16
- Zeer actief
Hier eten mijn beide hondjes ook smuldier vlees compleet. Af en toe pens compleet, kip of de gewone vleesvariant. Bij vergeten te ontdooien een rodi hamburger. Ik vul aan met tafelresten, maar dat zal 1x in de 3 dagen zijn.
Doen het er super op.
Doen het er super op.
~Anniek
- anniek16
- Zeer actief
Wow oke, hetzelfde als ik dus! Ze krijgen bij mij ook 100 gram per dag per hond. En de laatste portie vind ik altijd al opt randje haha. Toen ik alleen nog Nowah had durfde ik het niet aan om het 4 dagen te bewaren. Maar als Froo t er goed op doet, super fijn dan toch?Frootje schreef:Ze krijgt inderdaad 100 gram per dag en doet er dus vier dagen mee. Dat weet ik dus ik heb een soort tupperwarebakje waarin het in de koelkast gewoon goed blijft. Ik maak het open en stop het gelijk in het bakje. Dan is er geen probleem. Maar het moet inderdaad niet veel langer blijven staan.anniek16 schreef:Hoe portioneer jij? Hier eten beide vlinders ook smuldier en doe 2 dagen met een verpakking van 400 gram. Hoe doe je dat met 1 klein hondje?
~Anniek
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
Voor Colin is smuldier en de meeste kvv net niet genoeg, hij doet het op brok beter. Klinkt misschien raar, maar heb je al eens geprobeerd de hond eerst moe (en dus hongerig) te maken voor het eten? Colin krijgt alleen ‘s avonds te eten, na activiteit. Een jager gaat namelijk ook eerst op jacht voordat er eten is, sommige honden doen het op die manier beter.
- Galga's
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
- Aantal honden: 6
Krijgt Mira zoveel? Mijn galgo's wegen gemiddeld 22 kilo per stuk en krijgen 500 gram kivo/lotgering per hond per dag. Die kleine harige weegt 11,5 kilo en blijft met 275 gram per dag mooi op gewicht.Cleva schreef:Mira is een whippetteef van 3. Heel actief en vooral bezig met zich warm houden, dat kost veel energie. In topvorm maar dat gaat bij een whippet gewoon vanzelf. Daar neem ik de eer niet voor.
Die krijgt 650.
Als Lily in de winter afvalt, zelfs als ze warm aangekleed is, krijgt ze wat brok bij haar vlees. De extra koolhydraten in de brok helpen haar dan om op gewicht te blijven.
Een kennis die heel actief met haar whippets traint en sport, voert alleen Smuldier en haar honden zien er tiptop uit. Dus als je hond het er goed op doet, waarom niet?

-
- Zeer actief
Ik neem aan dat je de Vlees-compleet bedoelt? Anders is het namelijk absoluut te eenzijdig (geweest).Budkes schreef:Al mijn honden zijn groot geworden op hoofdzakelijk smuldier vlees en pens compleet. Ze doen het er prima op. Af en toe een vis of een kip tussendoor maar 90 procent smuldier.
Suzanne
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Pens-vlees compleet bestaat gewoon~Suzanne~ schreef:Ik neem aan dat je de Vlees-compleet bedoelt? Anders is het namelijk absoluut te eenzijdig (geweest).Budkes schreef:Al mijn honden zijn groot geworden op hoofdzakelijk smuldier vlees en pens compleet. Ze doen het er prima op. Af en toe een vis of een kip tussendoor maar 90 procent smuldier.
Suzanne
En nog 2 andere varianten naast de vlees compleet

-
- Actief
ik heb van alles geprobeerd. hij krijgt pas na de wandeling eten. ben ook echt enorm streng geweest maar hij eet gewoon niet als hij iets echt niet moet.
daarbij vind ik het zelf ook fijn als hij iets eet wat hij lekker vind en niet alleen omdat het moet en met lange tanden.
beetje genot in het leven is voor zo'n beessie ook wel fijn.
voor nu gaat de smuldier vlees compleet en de pens compleet er goed in. de andere varianten... neuh..
brokjes meng ik fijn gemalen door de smuldier om op te kunnen maken, merkt ie meteen, en eet dat dan ook met minder smaak.
hij heeft om mooi op gewicht te blijven nu zo'n 400gr smuldier per dag nodig. hij is 8 maanden en weegt ruim 10kg. van de vlees compleet en pens compleet eet hij dat zonder moeite op.
het is wel een treuzelaar met eten, hapje eten, rondje lopen, even kluiven en weer verder eten. hoe lekkerder hij iets vind, hoe minder zn uitstapjes tussendoor zijn en hoe sneller zn bakje leeg is.
heb nu proefzakjes van Biofood aangevraagd om eens te proberen. formaat van de brokjes is voor hem ook een dingetje en deze (de mini variant) zijn mooi klein.
gezien jullie ervaringen zal de kwaliteit van smuldier kennelijk goed genoeg zijn, maar ik wil niet op 1 paard wedden en zou daarnaast graag nog een kwalitatieve brok geven.
celtic connection sprak mij aan, maar Teun blieft het echt niet. eend en gans brokjes zijn groot en laat hij echt staan. ook na dagen niks anders.
de zalm en forel zijn iets kleinere brokjes en daar wil hij nog wel een hapje van nemen.
via pb kreeg ik de tip over platinum. als de biofood geen succes is ga ik daar eens een proefzakje aanvragen.
iemand verder nog tips voor een kwalitatief goed en vooral klein en smakelijk brokje?
daarbij vind ik het zelf ook fijn als hij iets eet wat hij lekker vind en niet alleen omdat het moet en met lange tanden.
beetje genot in het leven is voor zo'n beessie ook wel fijn.
voor nu gaat de smuldier vlees compleet en de pens compleet er goed in. de andere varianten... neuh..
brokjes meng ik fijn gemalen door de smuldier om op te kunnen maken, merkt ie meteen, en eet dat dan ook met minder smaak.
hij heeft om mooi op gewicht te blijven nu zo'n 400gr smuldier per dag nodig. hij is 8 maanden en weegt ruim 10kg. van de vlees compleet en pens compleet eet hij dat zonder moeite op.
het is wel een treuzelaar met eten, hapje eten, rondje lopen, even kluiven en weer verder eten. hoe lekkerder hij iets vind, hoe minder zn uitstapjes tussendoor zijn en hoe sneller zn bakje leeg is.
heb nu proefzakjes van Biofood aangevraagd om eens te proberen. formaat van de brokjes is voor hem ook een dingetje en deze (de mini variant) zijn mooi klein.
gezien jullie ervaringen zal de kwaliteit van smuldier kennelijk goed genoeg zijn, maar ik wil niet op 1 paard wedden en zou daarnaast graag nog een kwalitatieve brok geven.
celtic connection sprak mij aan, maar Teun blieft het echt niet. eend en gans brokjes zijn groot en laat hij echt staan. ook na dagen niks anders.
de zalm en forel zijn iets kleinere brokjes en daar wil hij nog wel een hapje van nemen.
via pb kreeg ik de tip over platinum. als de biofood geen succes is ga ik daar eens een proefzakje aanvragen.
iemand verder nog tips voor een kwalitatief goed en vooral klein en smakelijk brokje?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
-
- Actief
zijn er ook merken met kleine brokjes waarvan proefzakjes te bestellen zijn? vind het zonde om iedere keer zakken van minimaal een kg te moeten bestellen, wat hij dan vervolgens niet eet.
dan kan ik eerst proberen of hij het lust middels de proefzakjes, en als dat het geval is, zou ik een kg zakje kunnen bestellen om het te proberen.
zijn de platinum brokjes groot eigenlijk?
heb ook zitten kijken naar fresco, minimaal per kg te koop + 10,- verzendkosten. wordt me wat te gek om even te proberen.
dan kan ik eerst proberen of hij het lust middels de proefzakjes, en als dat het geval is, zou ik een kg zakje kunnen bestellen om het te proberen.
zijn de platinum brokjes groot eigenlijk?
heb ook zitten kijken naar fresco, minimaal per kg te koop + 10,- verzendkosten. wordt me wat te gek om even te proberen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Re: Smuldier kwaliteit/ icm kleine brok?
Royal Canin heeft ook brokjes voor kieskeurige kleine hondjes. Ooit proefpakketje van gehad. Elco vond ze echt om te smullen
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik zou zelf niet 100% smuldier willen voeren, dus inderdaad zoeken naar een brok die hij wel wilt eten. Of heb je al eens Renske of dergelijke gestoomde varianten geprobeerd?
Hoe vaak per dag krijgt hij nu te eten? Ik heb Tess beter aan het eten gekregen door meer afwisseling in het voer aan te brengen en van 2 naar 3x per dag te gaan.
Ik zou de brokjes trouwens niet meer mengen met vlees. Dat maakt het eten zo'n beladen iets, want het wordt niet echt een feestje als er 'vieze' dingen tussen zijn eten zitten
Hoe vaak per dag krijgt hij nu te eten? Ik heb Tess beter aan het eten gekregen door meer afwisseling in het voer aan te brengen en van 2 naar 3x per dag te gaan.
Ik zou de brokjes trouwens niet meer mengen met vlees. Dat maakt het eten zo'n beladen iets, want het wordt niet echt een feestje als er 'vieze' dingen tussen zijn eten zitten

- welshwitch
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Jack Hussell
Renske heeft ook brok in een klein formaat, voor kleine hondjes.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik voer juist liever grote brokken. Darf voll smullen ze hier van. Die zijn heel makkelijk breekbaar en dus goed te eten door ze.
Hier krijgen ze 2 kvv maaltijden. Soms 3. Anders 1 brokken maaltijd.
Hier krijgen ze 2 kvv maaltijden. Soms 3. Anders 1 brokken maaltijd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Actief
hier 2 maaltijden kvv, ochtend en avond. 3 maaltijden is praktisch niet (altijd) haalbaar. heb nu ook een klein beetje celtic connection zalm brokjes staan, dat laat ik gewoon de hele dag staan, kan hij er aan wennen. af en toe kijkt hij in het bakje en soms neemt hij een hapje 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Wat ik zou doen, is niet de hele dag brokjes laten staan. Heeft hij een snack waar hij gek op is? Doe een klein beetje voer in z'n bakje, dat je zeker weet dat hij het vlot naar binnen werkt. Zodra bakje leeg is, geef je de snack als beloning. Volgende voermoment doe je hetzelfde. Je beloont dus het vlot leeg eten van z'n bakje voer. In het begin krijgt hij zo wel te weinig, maar dat is niet erg. Al vrij snel zal het kwartje vallen dat bakje leeg beloond wordt. En dan kun je steeds meer geven tot je de normale hoeveelheid bereikt. Gaat dat goed, kun je met kleine beetjes tegelijk de Smuldier vervangen door ander voer.
Voordeel is dat je zo geen groot ding maakt van het eten, terwijl je hem stimuleert om z'n eten vlot op te eten. De beloning moet dus wel groot genoeg zijn en moet hij alleen krijgen als hij vlot eet en zn bakje leeg heeft
Voordeel is dat je zo geen groot ding maakt van het eten, terwijl je hem stimuleert om z'n eten vlot op te eten. De beloning moet dus wel groot genoeg zijn en moet hij alleen krijgen als hij vlot eet en zn bakje leeg heeft
- veertje
- Zeer actief
3 maaltijden is hier ook niet altijd haalbaar. Vooral in het weekend wordt het wel eens anders, maar dan is sowieso ons hele ritme anders dan doordeweeks. Dan krijgen ze soms maar 1 maaltijd. Zo houden we er ook een beetje afwisseling inTeuntje schreef:hier 2 maaltijden kvv, ochtend en avond. 3 maaltijden is praktisch niet (altijd) haalbaar. heb nu ook een klein beetje celtic connection zalm brokjes staan, dat laat ik gewoon de hele dag staan, kan hij er aan wennen. af en toe kijkt hij in het bakje en soms neemt hij een hapje

Doe eens 5 brokjes in dat bakje ipv een bakje vol. Sommige slechte eters eten beter wanneer de portie goed te overzien is en op kan. Is het te veel, eten ze liever niks dan dat ze eten tot ze vol zitten. Tess heeft dat ook (gehad). Dan vond ik dat ze wel wat meer mocht hebben en deed wat extra brok erbij, liet ze het gewoon allemaal staan. Deed ik er juist wat minder in, dan ging het wel op. En dat hoor ik van meer mensen met slechte eters.
Je moet dan even loslaten dat hij een bepaalde hoeveelheid op moet eten op een dag, elke dag weer. Zijn die 5 brokjes op, is het goed en heb je winst geboekt, want er zijn wel 5 brokjes in gegaan

-
- Actief
de brokjes laten staan doe ik pas sinds gister. in de hoop dat hij er uiteindelijk wat aan wenst en van gaat eten.
de tip om wat lekkers te geven als het voerbakje leeg is, is wel een goede. hij heeft eigenlijk alleen niet zo'n grote voermotivatie dat ik echt iets heb kunnen vinden waar hij wat voor wil doen. hij pakt een beloningsnoepje wel aan, maar om nou te zeggen dat hij daar enthousiast van wordt....
rodiworst/knakworst/gedroogde runderhart/kaas/cesar snoepjes.... hij loopt er niet warm van...
de tip om wat lekkers te geven als het voerbakje leeg is, is wel een goede. hij heeft eigenlijk alleen niet zo'n grote voermotivatie dat ik echt iets heb kunnen vinden waar hij wat voor wil doen. hij pakt een beloningsnoepje wel aan, maar om nou te zeggen dat hij daar enthousiast van wordt....
rodiworst/knakworst/gedroogde runderhart/kaas/cesar snoepjes.... hij loopt er niet warm van...
- veertje
- Zeer actief
Ik heb hier juist heel erg het idee bij dat je er een groot ding van maakt. Trainen op het opeten van een maaltijd heb ik altijd een beetje raar gevonden.Fotogravinnetje schreef:Wat ik zou doen, is niet de hele dag brokjes laten staan. Heeft hij een snack waar hij gek op is? Doe een klein beetje voer in z'n bakje, dat je zeker weet dat hij het vlot naar binnen werkt. Zodra bakje leeg is, geef je de snack als beloning. Volgende voermoment doe je hetzelfde. Je beloont dus het vlot leeg eten van z'n bakje voer. In het begin krijgt hij zo wel te weinig, maar dat is niet erg. Al vrij snel zal het kwartje vallen dat bakje leeg beloond wordt. En dan kun je steeds meer geven tot je de normale hoeveelheid bereikt. Gaat dat goed, kun je met kleine beetjes tegelijk de Smuldier vervangen door ander voer.
Ik heb graag dat mijn honden goed en met smaak eten, maar dat moet niet een verplicht iets worden dmv training. Ik heb liever dat ze het gewoon laten staan als het te veel is of wanneer ik iets koop dat ze niet lekker vinden, dan kan ik dat zien.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou in dat geval ook gewoon minder geven of bijvoorbeeld een paar dagen maar de helft en het wegnemen als het na een paar minuten nog niet op is. Maar goed, ik heb nog nooit een hond gehad die niet binnen 3 seconden zijn bak leeg had, wat er ook inzitveertje schreef:Ik heb hier juist heel erg het idee bij dat je er een groot ding van maakt. Trainen op het opeten van een maaltijd heb ik altijd een beetje raar gevonden.Fotogravinnetje schreef:Wat ik zou doen, is niet de hele dag brokjes laten staan. Heeft hij een snack waar hij gek op is? Doe een klein beetje voer in z'n bakje, dat je zeker weet dat hij het vlot naar binnen werkt. Zodra bakje leeg is, geef je de snack als beloning. Volgende voermoment doe je hetzelfde. Je beloont dus het vlot leeg eten van z'n bakje voer. In het begin krijgt hij zo wel te weinig, maar dat is niet erg. Al vrij snel zal het kwartje vallen dat bakje leeg beloond wordt. En dan kun je steeds meer geven tot je de normale hoeveelheid bereikt. Gaat dat goed, kun je met kleine beetjes tegelijk de Smuldier vervangen door ander voer.
Ik heb graag dat mijn honden goed en met smaak eten, maar dat moet niet een verplicht iets worden dmv training. Ik heb liever dat ze het gewoon laten staan als het te veel is of wanneer ik iets koop dat ze niet lekker vinden, dan kan ik dat zien.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar 400 gram kvv voor een hond van 10 kilo lijkt me sowieso wat veel?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Elco at op die leeftijd 300 gram barf. Met z'n nog geen 7 kilo
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Ik vind 400 gram inderdaad erg veel, dat eet mijn Teun van 12 kilo ook niet op.DeDiana schreef:Ik zou in dat geval ook gewoon minder geven of bijvoorbeeld een paar dagen maar de helft en het wegnemen als het na een paar minuten nog niet op is. Maar goed, ik heb nog nooit een hond gehad die niet binnen 3 seconden zijn bak leeg had, wat er ook inzitveertje schreef:Ik heb hier juist heel erg het idee bij dat je er een groot ding van maakt. Trainen op het opeten van een maaltijd heb ik altijd een beetje raar gevonden.Fotogravinnetje schreef:Wat ik zou doen, is niet de hele dag brokjes laten staan. Heeft hij een snack waar hij gek op is? Doe een klein beetje voer in z'n bakje, dat je zeker weet dat hij het vlot naar binnen werkt. Zodra bakje leeg is, geef je de snack als beloning. Volgende voermoment doe je hetzelfde. Je beloont dus het vlot leeg eten van z'n bakje voer. In het begin krijgt hij zo wel te weinig, maar dat is niet erg. Al vrij snel zal het kwartje vallen dat bakje leeg beloond wordt. En dan kun je steeds meer geven tot je de normale hoeveelheid bereikt. Gaat dat goed, kun je met kleine beetjes tegelijk de Smuldier vervangen door ander voer.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar 400 gram kvv voor een hond van 10 kilo lijkt me sowieso wat veel?
Die is dan wel volwassen, maar ook als hond van onder het jaar at hij niet zoveel.
Nu eet hij 180 gram per dag, en dan gaat de bak netjes leeg. Geef ik meer, dan laat ie het staan.
Dus zelf zou ik ook eens kijken hoe Teun van ts het doet op 300 gram, ik denk dat dat echt meer dan genoeg is.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Weet je de maaltijden hier zijn niet altijd om de zelfde tijden. Soms om 06:00 uur en soms om 11:00 uur de eerste maaltijd. En de middag of avond maal is soms om 17:00 uur en soms om 19:30 uur of er tussen in en de laatste maal is vlak voor ik mijn bedje opzoek. Ik pas er dus een beetje een mouw aan.Teuntje schreef:hier 2 maaltijden kvv, ochtend en avond. 3 maaltijden is praktisch niet (altijd) haalbaar. heb nu ook een klein beetje celtic connection zalm brokjes staan, dat laat ik gewoon de hele dag staan, kan hij er aan wennen. af en toe kijkt hij in het bakje en soms neemt hij een hapje
Ik heb hier geen brokken staan. Alles eten de direct op. 2 kleine vreetzakjes. In dat opzicht dus niet vergelijkbaar met een moeilijke eter. Hier zijn ze gek op dogmeat en alroda.
Maar ik denk dat kleinere porties verdeeld over de dag beter werken. Zo kun je iig ook makkelijk wat afwisselen. Smorgens dit. Smiddags dat. Hier staat kvv soms ook 4 dagen in de koelkast. In een gesloten bak. Maar dat is maar net ook wat voor jou werkt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Eten jouw vlinders beide maar 100 gram? Nowah is toch een behoorlijk grote en zware jongen dacht ik? Had verwacht dat die wel meer zou(den) eten. Cody krijgt 250 gram KVV per dag, verschillende merken en smaken afgewisseld. Op 100 gram zou hij echt ontzettend tekort komen. Dan wordt hij vast krakmager. Op 250 gram blijft Cody netjes op gewicht. Hij weegt nu zo'n 6 kg. Soms een onsje meer of minder maar behoorlijk stabiel dus. Niks te dik maar met z'n ruim 31 cm schofthoogte wel aan de maat. Ik noem hem weleens mijn kleine bodybuilder. Stevig bone, brede borstkas en aardig wat bespiering. Alles relatief natuurlijk, het blijft een vlinderanniek16 schreef:Wow oke, hetzelfde als ik dus! Ze krijgen bij mij ook 100 gram per dag per hond. En de laatste portie vind ik altijd al opt randje haha. Toen ik alleen nog Nowah had durfde ik het niet aan om het 4 dagen te bewaren. Maar als Froo t er goed op doet, super fijn dan toch?Frootje schreef:Ze krijgt inderdaad 100 gram per dag en doet er dus vier dagen mee. Dat weet ik dus ik heb een soort tupperwarebakje waarin het in de koelkast gewoon goed blijft. Ik maak het open en stop het gelijk in het bakje. Dan is er geen probleem. Maar het moet inderdaad niet veel langer blijven staan.anniek16 schreef:Hoe portioneer jij? Hier eten beide vlinders ook smuldier en doe 2 dagen met een verpakking van 400 gram. Hoe doe je dat met 1 klein hondje?

Met Smuldier heb ik geen ervaring aangezien ik geen rund of kip uit de bio-industrie wil voeren maar ik meende dat Smuldier niet (veel) vetter is dan de meeste andere KVV's, of vergis ik me nou?
- anniek16
- Zeer actief
Ja ze eten 100 gram per dag. Nowah weegt 5.9 kilo, vanochtend nog gewogen. Hij is mooi op gewicht. Moet wel zeggen dat het een luilakje is hoor. In huis niks aan te beleven en tijdens het wandelen is ie liever lui dan moe (lees: meeliften onder in de kinderwagen is zijn hobby haha).Tamara/Bayko schreef:Eten jouw vlinders beide maar 100 gram? Nowah is toch een behoorlijk grote en zware jongen dacht ik? Had verwacht dat die wel meer zou(den) eten. Cody krijgt 250 gram KVV per dag, verschillende merken en smaken afgewisseld. Op 100 gram zou hij echt ontzettend tekort komen. Dan wordt hij vast krakmager. Op 250 gram blijft Cody netjes op gewicht. Hij weegt nu zo'n 6 kg. Soms een onsje meer of minder maar behoorlijk stabiel dus. Niks te dik maar met z'n ruim 31 cm schofthoogte wel aan de maat. Ik noem hem weleens mijn kleine bodybuilder. Stevig bone, brede borstkas en aardig wat bespiering. Alles relatief natuurlijk, het blijft een vlinderanniek16 schreef:Wow oke, hetzelfde als ik dus! Ze krijgen bij mij ook 100 gram per dag per hond. En de laatste portie vind ik altijd al opt randje haha. Toen ik alleen nog Nowah had durfde ik het niet aan om het 4 dagen te bewaren. Maar als Froo t er goed op doet, super fijn dan toch?Frootje schreef:Ze krijgt inderdaad 100 gram per dag en doet er dus vier dagen mee. Dat weet ik dus ik heb een soort tupperwarebakje waarin het in de koelkast gewoon goed blijft. Ik maak het open en stop het gelijk in het bakje. Dan is er geen probleem. Maar het moet inderdaad niet veel langer blijven staan.anniek16 schreef:Hoe portioneer jij? Hier eten beide vlinders ook smuldier en doe 2 dagen met een verpakking van 400 gram. Hoe doe je dat met 1 klein hondje?
Oprechte interesse trouwens hoor.![]()
Met Smuldier heb ik geen ervaring aangezien ik geen rund of kip uit de bio-industrie wil voeren maar ik meende dat Smuldier niet (veel) vetter is dan de meeste andere KVV's, of vergis ik me nou?
Toen hij jonger was stond hij op brok en vroeg naar mijn idee toen echt meer voeding.
Ik voer op het oog en ze doen het hier beide dus mooi op 100 gram, met regelmatig tafelresten en best wat gedroogde snacks.
En ohja, wat ik vergeet is dat ik elke dag 2 handjes vol brokken strooi in de tuin. Per hond dus 1 handje brok erbij

~Anniek