Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met teckel
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
Fietsen met teckel
Fietsen jullie wel eens met jullie standaard teckel? En bedoel ik dus hond naast de fiets...
Hij heeft zoveel energie en het lijkt me heerlijk voor hem om dit straks te gaan oppakken.
Teun is nu 9 maanden. Vanaf welke leeftijd kan je rustig aan beginnen met naast de fiets lopen en hoe bouw je dat het beste op?
Hij heeft zoveel energie en het lijkt me heerlijk voor hem om dit straks te gaan oppakken.
Teun is nu 9 maanden. Vanaf welke leeftijd kan je rustig aan beginnen met naast de fiets lopen en hoe bouw je dat het beste op?
-
- Zeer actief
Re: Fietsen met teckel
fietsen is een hele rechtlijnige beweging die je best vrij vlot kunt gaan doen, rustig opbouwen, maar het lijkt me met een teckel best goed mogelijk om een mandje op de fiets te doen en hondje erin als je denkt dat t genoeg is geweest
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Het gaat er niet om dat het een rechtlijnige beweging is, het is een repetitive beweging en daar moet je rustig aan mee doen tot de groeischijven gesloten zijn.S@ndr@ schreef:fietsen is een hele rechtlijnige beweging die je best vrij vlot kunt gaan doen, rustig opbouwen, maar het lijkt me met een teckel best goed mogelijk om een mandje op de fiets te doen en hondje erin als je denkt dat t genoeg is geweest
Nu is dat bij een teckel eerder dan bij een CC, maar een teckel maakt per meter meer bewegingen en zit dus sneller op meer herhalingen
-
- Actief
Mandje op de fiets had ik al bedacht. Als hij moe begint te worden kan hij mee terug in t mandje. Nu nog een zien te vinden. Liefst gesloten en die voorop kan. Hij weegt nu 10,5kg.
-
- Zeer actief
daarom ook heel rustig op bouwen.. kleine stukjes- de afstand maakt uit ja.. eerst ook maar eens leren naast de fiets te lopen, die training alleen vraagt wel wat brain power.
Boots heb ik ook geleerd naast de step te lopen op heel jonge leeftijd, kleine stukjes of voor zo`n kleintje meer dan genoeg t Is meer even de rusch eruit lopen en dan met een heel rustig drafje naar huis.. klaar.
Zillion gaat dat ook eerdaags leren, hele korte afstanden. even de lengte van de straat of zo. maar wel de basis leren gaat nu nog relatief gemakkelijk
Boots heb ik ook geleerd naast de step te lopen op heel jonge leeftijd, kleine stukjes of voor zo`n kleintje meer dan genoeg t Is meer even de rusch eruit lopen en dan met een heel rustig drafje naar huis.. klaar.
Zillion gaat dat ook eerdaags leren, hele korte afstanden. even de lengte van de straat of zo. maar wel de basis leren gaat nu nog relatief gemakkelijk
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Mijn Jack Russells lopen met 2 vingers in de neus 10 kilometer mee naast de fiets. Geen centje pijn, maar dat vind ik toch echt wat anders dan een Teckel eerlijk gezegd.
Die vergelijk ik meer met onze Corgi Frank. Die is nu 8 maand oud, weegt ook rond de 10 kilo, maar die ga ik nu echt nog niet naast de fiets laten lopen.
En ze is bloedsnel en knetterhard, gepokt en gemazeld in het spel met haar grote liefde Mechel Louitje, maar ik vind haar bouw nu nog zeker niet geschikt om naast de fiets te lopen. Ook niet om te oefenen, ik heb nog nooit een hond gehad die er langer dan 10 minuten over deed om naast de fiets te leren lopen. Dat leert Teun over een jaar ook wel.
Oftewel, ik zou het niet doen, zette hem mooi in een mand voorop.
Die vergelijk ik meer met onze Corgi Frank. Die is nu 8 maand oud, weegt ook rond de 10 kilo, maar die ga ik nu echt nog niet naast de fiets laten lopen.
En ze is bloedsnel en knetterhard, gepokt en gemazeld in het spel met haar grote liefde Mechel Louitje, maar ik vind haar bouw nu nog zeker niet geschikt om naast de fiets te lopen. Ook niet om te oefenen, ik heb nog nooit een hond gehad die er langer dan 10 minuten over deed om naast de fiets te leren lopen. Dat leert Teun over een jaar ook wel.
Oftewel, ik zou het niet doen, zette hem mooi in een mand voorop.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
zou ook best kunnen dat ze daar vermoeider van worden dan van rennen
-
- Actief
Nanna schreef:Teckels vinden het vaak helemaal niet leuk. Dat zijn neusdieren pur sang; die houden veel meer van gesnuffel in de berm.
Als je hem zijn energie wilt laten kwijtraken kun je er veel beter een teckel bijnemenDat raast en raust de hele dag en daarmee putten ze elkaar veel meer uit dan met welk fietstochtje ook.
Eerst de pubertijd maar eens door! Maar een 2e lijkt mij wel heel erg leuk voor hem.... daar maar eens over nadenken. Het moet voor onszelf ook haalbaar zijn. 2 honden neem je niet zo snel mee ergens naartoe enzo.
-
- Zeer actief
Hij mag wel eens een date met Boots hoor
kan hij moe worden

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik heb wel altijd gefietst met mijn teckels. Mijn eerste stel vooral los (dat was het leukst, krijsend meerennen voor een sprintje
) maar aan de lijn om van losloopgebied naar losloopgebied te komen ging ook prima.
We maakte niet veel kilometers hoor, het was meer om in minder tijd wat verder weg te komen. Ik had geen auto.
Echt lange stukken aangelijnd deed ik ze ook in het fietsmandje, dat was te saai en dan gingen ze sjokken.
Mijn huidige teckel is niet raszuiver en staat wat hoger op de poten en legt afstanden sowieso het liefst rennend af. Ik heb nu een scootmobiel en ze past prima tussen mijn voeten maar dat wil ze liever niet. Tochtjes van 5 km haalt ze met gemak zowel aan de lijn als los en dan snuffelen en sprintjes trekken. Ik vermoed dat ze langer met gemak zou kunnen, ze hijgt nu iig niet. Maar voor mijn grote hond van 9 jaar is 5 km ruim zat.
Ik doe ze altijd tuigjes aan met fietsen. Ik denk dat je met 9 maanden heel voorzichtig kan oefenen maar ik zou wachten met opbouwen tot hij echt uitgezwaard is. Paar honderd meter in rustig tempo lijkt me zat.
Let met fietsen op dat je andere honden ruim met een bocht passeert of stap desnoods even af: Sommige honden reageren sterk op een hond die rennend in rechte lijn op ze afkomt of ze voorbij rent. Ze kunnen dan uitvallen of zelfs op je teckel klappen en dat is eng en gevaarlijk met een (kleine) hond naast trappers en draaiende wielen.

We maakte niet veel kilometers hoor, het was meer om in minder tijd wat verder weg te komen. Ik had geen auto.
Echt lange stukken aangelijnd deed ik ze ook in het fietsmandje, dat was te saai en dan gingen ze sjokken.
Mijn huidige teckel is niet raszuiver en staat wat hoger op de poten en legt afstanden sowieso het liefst rennend af. Ik heb nu een scootmobiel en ze past prima tussen mijn voeten maar dat wil ze liever niet. Tochtjes van 5 km haalt ze met gemak zowel aan de lijn als los en dan snuffelen en sprintjes trekken. Ik vermoed dat ze langer met gemak zou kunnen, ze hijgt nu iig niet. Maar voor mijn grote hond van 9 jaar is 5 km ruim zat.
Ik doe ze altijd tuigjes aan met fietsen. Ik denk dat je met 9 maanden heel voorzichtig kan oefenen maar ik zou wachten met opbouwen tot hij echt uitgezwaard is. Paar honderd meter in rustig tempo lijkt me zat.
Let met fietsen op dat je andere honden ruim met een bocht passeert of stap desnoods even af: Sommige honden reageren sterk op een hond die rennend in rechte lijn op ze afkomt of ze voorbij rent. Ze kunnen dan uitvallen of zelfs op je teckel klappen en dat is eng en gevaarlijk met een (kleine) hond naast trappers en draaiende wielen.
- dagmar88
- Zeer actief
Teuntje schreef:Nanna schreef:Teckels vinden het vaak helemaal niet leuk. Dat zijn neusdieren pur sang; die houden veel meer van gesnuffel in de berm.
Als je hem zijn energie wilt laten kwijtraken kun je er veel beter een teckel bijnemenDat raast en raust de hele dag en daarmee putten ze elkaar veel meer uit dan met welk fietstochtje ook.
Eerst de pubertijd maar eens door! Maar een 2e lijkt mij wel heel erg leuk voor hem.... daar maar eens over nadenken. Het moet voor onszelf ook haalbaar zijn. 2 honden neem je niet zo snel mee ergens naartoe enzo.
Zet er een lekker strenge tante betje bij. Die kunnen heus wel mee en het scheelt je alleen maar werk.
En laat hem z'n neus gebruiken als je hem moe wilt maken.
https://www.bol.com/nl/p/iedere-hond-ka ... OQQAvD_BwE
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Heb ik ook gedaan... vanaf een maand of 7. Gewoon een metertje of 50.S@ndr@ schreef:daarom ook heel rustig op bouwen.. kleine stukjes- de afstand maakt uit ja.. eerst ook maar eens leren naast de fiets te lopen, die training alleen vraagt wel wat brain power.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Actief
Wij zijn iig nog niet klaar voor een 2e hond. En 1tje vinden we zelf voorlopig wel fijn.
Moe maken dmv speuren is misschien wel fijner en beter ipv hem meer conditie laten krijgen door te fietsen.
Ik ga me er even in verdiepen.
Moe maken dmv speuren is misschien wel fijner en beter ipv hem meer conditie laten krijgen door te fietsen.
- dagmar88
- Zeer actief
Steek eens een lichtje op bij Petra. Die weet waar je leuke volwassen herplaatsers haalt.Teuntje schreef:Wij zijn iig nog niet klaar voor een 2e hond. En 1tje vinden we zelf voorlopig wel fijn.
Kun je het altijd in de gaten houden.

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2
Mijn Jamie heeft een gruwelijke hekel aan honden die naast de fiets lopen/rennen. Zelfs als hij ze normaal gewoon prima vindt.pioenroos schreef: Let met fietsen op dat je andere honden ruim met een bocht passeert of stap desnoods even af: Sommige honden reageren sterk op een hond die rennend in rechte lijn op ze afkomt of ze voorbij rent. Ze kunnen dan uitvallen of zelfs op je teckel klappen en dat is eng en gevaarlijk met een (kleine) hond naast trappers en draaiende wielen.
Ik zelf zorg er dan dus ook voor om de ruimte te nemen zodat de hond-naast-de-fiets niet aangevallen kan worden.
Maar hou er zelf fietsend ook echt rekening mee inderdaad!