Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Shih Tzu met allergie
Moderator: moderatorteam
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Shih Tzu met allergie
Mijn zus heeft een ontzettend leuke Shih Tzu van 2 jaar.
Het beestje is helaas allergisch. Ze heeft 2 jaar lang farmfood brok gehad wat goed ging, sinds 2 weken reageert ze hier ineens op door veel krabben en jeuk, rode huid. De dierenarts heeft geadviseerd om over te gaan naar vers. Welk soort vers kan ze het beste geven zodat ze toch al haar noodzakelijke voedingstoffen binnen krijgt.
Het beestje is helaas allergisch. Ze heeft 2 jaar lang farmfood brok gehad wat goed ging, sinds 2 weken reageert ze hier ineens op door veel krabben en jeuk, rode huid. De dierenarts heeft geadviseerd om over te gaan naar vers. Welk soort vers kan ze het beste geven zodat ze toch al haar noodzakelijke voedingstoffen binnen krijgt.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- dagmar88
- Zeer actief
Re: Shih Tzu met allergie
Ik snap niet zo goed waar dat op slaat?StormenRoxy schreef:Mijn zus heeft een ontzettend leuke Shih Tzu van 2 jaar.
Anyway, ik zou beginnen met een eliminatiedieet, anders komt ze later misschien weer in de knoop.
Dus één diersoort per keer, snacks ook van die diersoort en pas na zes weken een tweede toevoegen.
Geen andere ingrediënten, dus een kvv vrij van bijvoorbeeld rijst.
In de eerste zes weken beginnen met iets anders dan kip of rund.
Op de lange duur is gevarieerd voeren het beste. Ik heb dan zelf geen voorkeur tussen versvoeding met of zonder premix, door de variatie is het uiteindelijk toch een compleet dieet.
Er zijn inmiddels veel verschillende kvv merken, ook meerdere topics.
https://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Nanna schreef:Als ze liever brokken geeft kan ze ook overstappen op Purizon, die heeft ook single meat brokken (dus maar met één diersoort)
Dat zes weken geven (zelfde soort dus) en ABSOLUUT niets anders, en dan kijken hoe het gaat.
Wie zegt trouwens dat het hondje opeens allergisch is voor het voer. Voor hetzelfde geld is er een vlo langs komen wandelen.
Dacht ik meteen aan, aan een vlo

Kunnen ze enorm veel en lang last van hebben en zo'n reactie vaker voor dan voedsel allergie.
En als het geen vlo is dan alles wat al gezegd is

-
- Zeer actief
Ik zou er stomweg een bezoekje aan een dermatoloog aan wagen... wie zegt dat het van het eten komt? Oh, wacht ja, de DA... hm....
Suzanne
Suzanne
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Veel krabben, jeuk, rode huid, terwijl het voer eerder nooit een probleem was? Dan denk ik ook aan een vlo(oienallergie) of iets anders uit de omgeving
- dagmar88
- Zeer actief
Dat is prematuur.~Suzanne~ schreef:Ik zou er stomweg een bezoekje aan een dermatoloog aan wagen... wie zegt dat het van het eten komt? Oh, wacht ja, de DA... hm....
Suzanne
Of het een voedselallergie is kun je maar op één manier uitvinden. Door de voeding aan te passen.
Ook de dermatoloog kan dat niet aan zijn of haar water voelen. Als de klachten duiden op voedselallergie, is dat de eerste stap.
Een test op omgevingsallergieën wordt pas uitgevoerd na een eliminatiedieet, omdat de uitkomst anders niet betrouwbaar is.
Nu nam ik voor het gemak aan dat de interesse in vers voeren er is door de vraag van TS.
En dat de ernst van de klachten niet zodanig is dat er medicatie nodig is. Maar dat is inderdaad misschien per abuis.
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Ze heeft om de ergste klachten weg te halen medicijnen gehad. Ze hebben daarna eerst op advies geprobeerd het voer in te vriezen maar dit hielp niet.dagmar88 schreef:Dat is prematuur.~Suzanne~ schreef:Ik zou er stomweg een bezoekje aan een dermatoloog aan wagen... wie zegt dat het van het eten komt? Oh, wacht ja, de DA... hm....
Suzanne
Of het een voedselallergie is kun je maar op één manier uitvinden. Door de voeding aan te passen.
Ook de dermatoloog kan dat niet aan zijn of haar water voelen. Als de klachten duiden op voedselallergie, is dat de eerste stap.
Een test op omgevingsallergieën wordt pas uitgevoerd na een eliminatiedieet, omdat de uitkomst anders niet betrouwbaar is.
Nu nam ik voor het gemak aan dat de interesse in vers voeren er is door de vraag van TS.
En dat de ernst van de klachten niet zodanig is dat er medicatie nodig is. Maar dat is inderdaad misschien per abuis.
De stap daarna was vers voeren, ze is nu inmiddels begonnen met vers van farmfood maar ik weet niet of ze de tip van et elimineren gehad heeft. Ik zal het met haar bespreken.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
- Aantal honden: 2
Hoe zou het voer invriezen moeten helpen? Wat een raar advies. Wat Dagmar88 zegt is de beste optie en ik vind het vreemd dat de dierenarts daar niet mee komt. En goed de verpakkingen checken. Er zijn genoeg verpakkingen waar bv op staat dat het rund is, maar als bij ingredient nog een ander eiwit zit.
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Voor een eliminatie zal er 1 diersoort gekozen moeten worsen die vaak niet in brok zit. Bijv. Paard. En dan dus ook snacks en al daar op aanpassen. En na meerdere weken nog een onbekende diersoort bijvoegen.
Vrij intensief.
Ik vraag me af of het echt zo plots van eten komt. Niets anders veranderd? Vlooien kan ook nog. En anders echt nooit klachten gehad?
Wellicht helpt een gewone overgang op vers al zonder eliminatie, dat zie in ook wel eens. Maar bij echt een allergie zullen ze het intensieve programma in moeten.
Vrij intensief.
Ik vraag me af of het echt zo plots van eten komt. Niets anders veranderd? Vlooien kan ook nog. En anders echt nooit klachten gehad?
Wellicht helpt een gewone overgang op vers al zonder eliminatie, dat zie in ook wel eens. Maar bij echt een allergie zullen ze het intensieve programma in moeten.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Er word vaak gelijk naar voer gewezen en verder word er niet gekeken
Mss heeft t hondje wel in een of andere plas water gezeten of gras of wat dan ook
Mijn eerste hond kon niet tegen zoet en brak water
Als hij in een sloot het meer ( brak ) had gezeten had hij gegarandeerd jeuk en rode huid tot olifantshuid aan toe
Mss heeft t hondje wel in een of andere plas water gezeten of gras of wat dan ook
Mijn eerste hond kon niet tegen zoet en brak water
Als hij in een sloot het meer ( brak ) had gezeten had hij gegarandeerd jeuk en rode huid tot olifantshuid aan toe
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- dagmar88
- Zeer actief
annnie schreef:Hoe zou het voer invriezen moeten helpen? Wat een raar advies. Wat Dagmar88 zegt is de beste optie en ik vind het vreemd dat de dierenarts daar niet mee komt. En goed de verpakkingen checken. Er zijn genoeg verpakkingen waar bv op staat dat het rund is, maar als bij ingredient nog een ander eiwit zit.

Dat kan, maar bij verdenking van allergie is het dan verstandig dat je een aantal diersoorten niet voert.Lucia schreef: Wellicht helpt een gewone overgang op vers al zonder eliminatie, dat zie in ook wel eens. Maar bij echt een allergie zullen ze het intensieve programma in moeten.
Om te voorkomen dat je wanneer je eventueel wel moet gaan elimineren aangewezen bent op kangoeroe en kariboe

Een vrij snelle manier is beginnen met een diersoort die ze niet eerder heeft gehad en als ze na die zes weken geen klachten meer heeft rund of kip als tweede diersoort toevoegen. Omdat ze daar meestal het meest mee in contact komen, is de kans het grootst dat dat de triggers zijn.
Of een graanvrije brok zonder rund of kip. Of echt hypoallergene veterinaire voeding als hills z/d of royal canin hypoallergenic, waarbij de eiwitten bewerkt zijn.
Het is maar net wat de voorkeur heeft.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Guus bleek geen rund te verdragen en wij begonnen met kip. Dus alleen kip. Na een paar weken was de jeuk weg en de hond knapte zienderogend op. Daarna conclusie dus kan geen rund hebben. Snap dat die dus veel te voorbarig was maar bleek in ons geval te kloppen. Hij eet alles behalve rund en krabt nooit meer. Een rauwe mergpijp en hij heeft weer 3 weken jeuk. Dus rund zou ik eerst uitsluiten. Dat werd mij ook geadviseerd hier omdat rund het meest voor de hand ligt als je hond allergisch reageert op hondenvoer.
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Dat is wel een goede kanttekening.dagmar88 schreef:Dat kan, maar bij verdenking van allergie is het dan verstandig dat je een aantal diersoorten niet voert.Lucia schreef: Wellicht helpt een gewone overgang op vers al zonder eliminatie, dat zie in ook wel eens. Maar bij echt een allergie zullen ze het intensieve programma in moeten.
Om te voorkomen dat je wanneer je eventueel wel moet gaan elimineren aangewezen bent op kangoeroe en kariboe![]()
.
Even nakijken wat er in farmfood zit qua soort vlees, volgens mij rund, en dan al een ander soort pakken zou mijn eerste optie zijn.
Iets van zalm/lambrok/paard is prima te vinden en eerst te proberen.
En als het wel rustig wordt weer eens uittesten idd.
Het volledige elimineren zou ik ook in een latere fase pas doen.