Yep, hier krijgen ze naast hun kvv of barf, 3x pwr week groente en dagelijks 2 gedroogde snacks: 1x pensstaafje of looppootje of lamsoor of konijnenoor of runderoor. 1x een stukje gedroogde long. Daar zit echt bijna niks in maar meer dan dit hebben ze hier niet nodig ondanks hun flinke beweging.Nanna schreef:Je mag best snacks geven als je maar in de gaten houdt dat dat BOVEN op het normale voer komt. Als je een hond hebt die snel dik wordt zou ik kappen met snacks. Natuurlijk wel die stukjes groente, dat is geen probleem.Jion schreef:Die snacks bestaan hier uit een gedroogd konijnenoor, een mini-gedroogde runderhuid, een rauwe wortel, een stuk komkommer (allemaal meer maagvulling en nauwelijks calorieën) en dan een stuk of 8 hondenbrokjes en 1 hondenkoekje.
Is dat teveel?
Maar als ik soms hoor hoeveel er gegeven wordt dan krab ik toch op mijn achterhoofd. En waarom zou een hond doorlopend moeten snoepen?
Ik zorg zelf dat hun gewone maaltijden extra lekker zijn. Groenteworst er in, soms wat babyvoeding, smulmix van Dogbite, beetje kattenblikvoer, dat werk. Dan hoeven ze heus niet nog extra te snoepen.
En tulijk krijgen ze weleens een kluif. Maar dat is meer uitzondering dan regel.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Intermitterend vasten bij honden
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Intermitterend vasten bij honden

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Heb je weleens gewogen hoeveel ze aan brokjes tijdens de wandelingen binnenkrijgen? En hoeveel % van hun dagelijkse portie voer zou dat zijn als je alleen die brok zou voeren?
- dre
- Zeer actief
Ik denk niet dat je het moet zoeken in weglaten, maar in doserenJion schreef:Ja ik ook. Anders is het zonde om weg te laten natuurlijk.

Dus niet 2x per dag, 7 dagen een snack, maar om de dag, of eens per dag.
En krijgen ze eens wel 2x een snack zonder extra beweging, haal je een hand brokken weg bij de maaltijd.
En hier krijgen ze onderweg ook af en toe een brokje hoor, hetzij voor zelf inchecken, hetzij als ik roep (maar niet altijd

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik vind één kauwsnack zoals een konijnenoor per dag voor zulke kleine hondjes ook best veel (al heb ik geen idee of dat echt aanzet). Mijn honden krijgen om de dag een dergelijke snack en die zijn veel groter en zwaarder dan jouw honden. Ze krijgen hier ook brokjes als beloning tijdens de wandeling, maar als ze veel hebben gehad, geef ik ze ook wat minder voer.
Kauwen ze ook graag op iets als een nylabone, gewei, o.i.d.? Dan kun je op die manier misschien ook wat in hun kauwbehoefte voorzien?
Kauwen ze ook graag op iets als een nylabone, gewei, o.i.d.? Dan kun je op die manier misschien ook wat in hun kauwbehoefte voorzien?
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Maar hebben de honden ook daadwerkelijk honger of denk jij dat alleen omdat ze je zo zielig aankijken en het eetbare spul wat je hen aanbiedt enthousiast wordt ontvangen? Cody (en ook mijn vorige honden) is er hier als de kippen bij als ik richting keuken loop. Deels omdat hij met z'n nieuwsgierige harses gewoon overal bij wil zijn en misschien ook wel in de hoop dat hij wat te vreten krijgt. Hij weet prima in welke kast de voorraad hondensnacks ligt. Tijdens wandelingen gaat hij niet actief op zoek naar eetbaar spul maar hij staat heus weleens aan wat gras te plukken en als er buiten ergens mensenvoedsel zoals eieren of brood ligt gaat hij er wel op af maar ik zie dat niet als een teken dat hij honger heeft. Gewoon hondse nieuwsgierigheid en opportunismeJion schreef:
Ze zijn nu niet dik, ze hebben een prachtige lijn. De beginvraag was eigenlijk of ik door ze wat langer te laten vasten wat minder hongerig zou kunnen krijgen en zelfs meer eten zou kunnen geven.

Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 07 nov 2019 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Ik heb bij mijn castraten (Bayko vanaf z'n zevende, Cyntha vanaf haar tiende) nooit gemerkt dat ze daarna sneller dik dreigden te worden. Sterker nog, Cyntha's hoeveelheid voeding had ik na de castratie met zo'n 10 % verminderd om overgewicht door hormonale verandering te voorkomen en zij viel daardoor behoorlijk af. Snel weer teruggezet op de oude hoeveelheid dus.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als je ze meer kvv wilt kunnen geven, zou je kunnen minderen met de brokken (je kunt redelijk uitgaan van 2x zoveel kvv als brok qua gewicht), of een brok kunnen nemen met lagere energetische waarde of kleinere brokjes (en dan net zo vaak 1 geven als eerder, zodat ze dus minder binnen krijgen en meer kvv bij hun maaltijd kunnen krijgen). Ik geef het ook aan, omdat mensen zich vaak niet realiseren hoeveel de brokjes die ze zo tussendoor geven eigenlijk aan energie leverenJion schreef:Al met al maakt het natuurlijk niet uit of ik ze de voeding nu in KVV of in de vorm van gezonde brok geef toch?Fotogravinnetje schreef:Heb je weleens gewogen hoeveel ze aan brokjes tijdens de wandelingen binnenkrijgen? En hoeveel % van hun dagelijkse portie voer zou dat zijn als je alleen die brok zou voeren?![]()
Ze zijn nu niet dik, ze hebben een prachtige lijn. De beginvraag was eigenlijk of ik door ze wat langer te laten vasten wat minder hongerig zou kunnen krijgen en zelfs meer eten zou kunnen geven.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
2x50 gr kvv voor een hond van 9 kilo lijkt me heel weinig. Even ter vergelijk: Alfil weegt 9,5 kilo en hij krijgt 's ochtends om een uur of 8 60 gram brokken en 's middags rond 14.30 weer 60 gram brok of ietjes meer met een Klein beetje blik. De ochtendmaaltijd laat hij vaak staan, soms eet hij een beetje en soms alles. Zo reguleert hij het zelf dus. Op de dagen dan alleen 's middags eet, eet hij zo'n 65 gram en wat blik. Dat zou ruim 130 gram kvv zijn, flink wat meer dan dat jouw honden krijgen. Tussendoor eet hij overigens niet veel. 1 of 2 ienieminie koekjes tijdens de wandeling bij het hierkomen en af en toe een vissenvel of vetrandje van ons eten. Ook af en toe, maar lang niet elke dag een stukje gedroogde maag.
Nooit over nagedacht, maar mijn honden doen dus ook aan IF. Minstens 17 uur, maar Alfil vaak 24 uur. Voor een carnivoor zoogdier is dat vrij normaal toch, om niet vaak kleine beetjes op een dag te eten.
Verder ligt het ook wel aan de hond denk ik. Alfil is gecastreerd, maar niet enorm op eten gericht (ja, voor een gebakken steak doet hij wel een moord) en keurig slank. Terwijl Lily niet gecastreerd is, maar dól op eten. Er zou bij haar ook wel één of twee kilo af mogen, maar ach, ze is gezond. Springt met gemak op een flinke muur om er vervolgens in galop overheen te racen. Ze zit echt lekker in haar vel. Tijdens de wandelingen is het een snaaier. Ze vindt ook veel meer eten dan Alfil: een afgekloven broodje ham, een zakje chips waar nog wat in zit, een halfleeg blikje tonijn... Niet tijdens elke wandeling natuurlijk, maar als ze iets vindt en het is niet gevaarlijk, laat ik haar gaan. Ze geniet er zo van om iets zelfgevondens op te eten.
Nooit over nagedacht, maar mijn honden doen dus ook aan IF. Minstens 17 uur, maar Alfil vaak 24 uur. Voor een carnivoor zoogdier is dat vrij normaal toch, om niet vaak kleine beetjes op een dag te eten.
Verder ligt het ook wel aan de hond denk ik. Alfil is gecastreerd, maar niet enorm op eten gericht (ja, voor een gebakken steak doet hij wel een moord) en keurig slank. Terwijl Lily niet gecastreerd is, maar dól op eten. Er zou bij haar ook wel één of twee kilo af mogen, maar ach, ze is gezond. Springt met gemak op een flinke muur om er vervolgens in galop overheen te racen. Ze zit echt lekker in haar vel. Tijdens de wandelingen is het een snaaier. Ze vindt ook veel meer eten dan Alfil: een afgekloven broodje ham, een zakje chips waar nog wat in zit, een halfleeg blikje tonijn... Niet tijdens elke wandeling natuurlijk, maar als ze iets vindt en het is niet gevaarlijk, laat ik haar gaan. Ze geniet er zo van om iets zelfgevondens op te eten.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het is natuurlijk alleen maar fijn dat jouw honden er geen last van hadden. Mijn honden gelukkig ook niet, maar het is natuurlijk wel een bekend en vrij veelvoorkomend probleem na castratie. Ik kreeg na de castratie van Amy ook het advies om haar 25% (!) minder te gaan voeren. Dat heb ik niet gedaan, maar het aangekeken, en nu drie jaar later is het nog steeds niet nodig geweest om het voer te minderen. Zij heeft gewoon totaal geen aanleg om dik te worden, maar sommige honden hebben daar, zeker na castratie, wel snel last van.Tamara/Bayko schreef:Ik heb bij mijn castraten (Bayko vanaf z'n zevende, Cyntha vanaf haar tiende) nooit gemerkt dat ze daarna sneller dik dreigden te worden. Sterker nog, Cyntha's hoeveelheid voeding had ik na de castratie met zo'n 10 % verminderd om overgewicht door hormonale verandering te voorkomen en zij viel daardoor behoorlijk af. Snel weer teruggezet op de oude hoeveelheid dus.
Klopt. Als ik met de honden train (nu niet meer op een hondenschool, maar gewoon zelf), gaat er zo een hele maaltijd aan brokjes doorheenFotogravinnetje schreef:Als je ze meer kvv wilt kunnen geven, zou je kunnen minderen met de brokken (je kunt redelijk uitgaan van 2x zoveel kvv als brok qua gewicht), of een brok kunnen nemen met lagere energetische waarde of kleinere brokjes (en dan net zo vaak 1 geven als eerder, zodat ze dus minder binnen krijgen en meer kvv bij hun maaltijd kunnen krijgen). Ik geef het ook aan, omdat mensen zich vaak niet realiseren hoeveel de brokjes die ze zo tussendoor geven eigenlijk aan energie leveren

- dre
- Zeer actief
Nou ja, ik viel terug op jouw vraag of het niet wat veel was en je reactie daarop met zonde om weg te laten en dan zou ik eerder minderen dan weglatenJion schreef:Even aangenomen dat in huid-snacks bijna geen calorieën zitten: Waarom dan minderen?dre schreef:Ik denk niet dat je het moet zoeken in weglaten, maar in doserenJion schreef:Ja ik ook. Anders is het zonde om weg te laten natuurlijk.![]()
Dus niet 2x per dag, 7 dagen een snack, maar om de dag, of eens per dag.
En krijgen ze eens wel 2x een snack zonder extra beweging, haal je een hand brokken weg bij de maaltijd.
En hier krijgen ze onderweg ook af en toe een brokje hoor, hetzij voor zelf inchecken, hetzij als ik roep (maar niet altijd).

-
- Zeer actief
Wat grappig dat dit nu een ding is en zelfs een naam heeft, ik doe dit eerlijk gezegd al zo lang, mijn laatste maaltijd is rond 19.00 uur en wanneer ik dan weer wat pak is het meestal na 11.00 uur.
Ik luister echt naar mijn lichaam, in het weekend ontbijt ik vaak wel maar doordeweeks nooit. Ik heb al 20 jaar dezelfde maat (36).
Ik eet overigens niet supergezond dat kan echt Veel beter, maar wel divers. (en heel graag
)
Sporten doe ik niet als in Nooit maar ben wel actief en wandel sowieso zo'n 12 km op een gewone dag en in aardig tempo met 2 jonge honden.
Vraag me af of het voor honden iets kan betekenen.
Ik vind trouwens niet dat jouw honden teveel krijgen, als ze op een goed gewicht zijn.
Die obsessie of liever altijd in voor eten ken ik wel, van de 7 honden in mijn leven waren er maar 2 matig geïnteresseerd in eten, de rest was altijd wel te porren, net als ik.
Hier eten ze na de ochtendwandeling rond 09.00 uur vlees.
Daarna rond 15.00 uur strooi ik wat brokjes.
Rond 19.00 uur weer vlees en een kluif, dat kan zijn gedroogde kip, yakka, iets wat op kan.
Verder liggen er altijd stukken kophuid en runderoren.
Voor het slapen gaan krijgen ze eigenlijk niet echt iets meer, ieder een frolicje in stukjes maar dat mag geen naam hebben, vind ik.
Tijdens de wandelingen oefenen we nog veel en beloon ik met kleine stukjes frolic, dat zet wel snel aan dus ik doe kleine stukjes en hou er rekening mee met hun hoofdmaaltijden, wat ik overigens puur op het oog doe.
Sue heeft wel echt aanleg om snel aan te zetten maar zodra ik dat zie dan minder ik weer even in beloning en dan is hij zo weer op gewicht.
Als we in het weekend dan wel ontbijten, krijgen ze natuurlijk ook wel vaak wat lekkers van tafel

Overigens maakt winter of zomer zowel voor mij als mijn honden ook nog wel uit; in het voorjaar heb ik ze liever iets slanker ivm de warmte, en in de winter mag het best iets meer.
Ik luister echt naar mijn lichaam, in het weekend ontbijt ik vaak wel maar doordeweeks nooit. Ik heb al 20 jaar dezelfde maat (36).
Ik eet overigens niet supergezond dat kan echt Veel beter, maar wel divers. (en heel graag

Sporten doe ik niet als in Nooit maar ben wel actief en wandel sowieso zo'n 12 km op een gewone dag en in aardig tempo met 2 jonge honden.
Vraag me af of het voor honden iets kan betekenen.
Ik vind trouwens niet dat jouw honden teveel krijgen, als ze op een goed gewicht zijn.
Die obsessie of liever altijd in voor eten ken ik wel, van de 7 honden in mijn leven waren er maar 2 matig geïnteresseerd in eten, de rest was altijd wel te porren, net als ik.
Hier eten ze na de ochtendwandeling rond 09.00 uur vlees.
Daarna rond 15.00 uur strooi ik wat brokjes.
Rond 19.00 uur weer vlees en een kluif, dat kan zijn gedroogde kip, yakka, iets wat op kan.
Verder liggen er altijd stukken kophuid en runderoren.
Voor het slapen gaan krijgen ze eigenlijk niet echt iets meer, ieder een frolicje in stukjes maar dat mag geen naam hebben, vind ik.
Tijdens de wandelingen oefenen we nog veel en beloon ik met kleine stukjes frolic, dat zet wel snel aan dus ik doe kleine stukjes en hou er rekening mee met hun hoofdmaaltijden, wat ik overigens puur op het oog doe.
Sue heeft wel echt aanleg om snel aan te zetten maar zodra ik dat zie dan minder ik weer even in beloning en dan is hij zo weer op gewicht.
Als we in het weekend dan wel ontbijten, krijgen ze natuurlijk ook wel vaak wat lekkers van tafel

Overigens maakt winter of zomer zowel voor mij als mijn honden ook nog wel uit; in het voorjaar heb ik ze liever iets slanker ivm de warmte, en in de winter mag het best iets meer.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
100 gram KVV op een dag voor een hond van 9 kilo is vrij weinig. Maar 100 gram KVV plus 30 gram brok zit heel dicht bij de hoeveelheid die als richtlijn gegeven wordt voor honden van 9 kilo. En dan is dat dus helemaal niet zo weinig. 2 keer 15 gram brok tijdens een wandeling ziet eruit als maar een paar brokjesDeDiana schreef:Het is natuurlijk alleen maar fijn dat jouw honden er geen last van hadden. Mijn honden gelukkig ook niet, maar het is natuurlijk wel een bekend en vrij veelvoorkomend probleem na castratie. Ik kreeg na de castratie van Amy ook het advies om haar 25% (!) minder te gaan voeren. Dat heb ik niet gedaan, maar het aangekeken, en nu drie jaar later is het nog steeds niet nodig geweest om het voer te minderen. Zij heeft gewoon totaal geen aanleg om dik te worden, maar sommige honden hebben daar, zeker na castratie, wel snel last van.Tamara/Bayko schreef:Ik heb bij mijn castraten (Bayko vanaf z'n zevende, Cyntha vanaf haar tiende) nooit gemerkt dat ze daarna sneller dik dreigden te worden. Sterker nog, Cyntha's hoeveelheid voeding had ik na de castratie met zo'n 10 % verminderd om overgewicht door hormonale verandering te voorkomen en zij viel daardoor behoorlijk af. Snel weer teruggezet op de oude hoeveelheid dus.
Klopt. Als ik met de honden train (nu niet meer op een hondenschool, maar gewoon zelf), gaat er zo een hele maaltijd aan brokjes doorheenFotogravinnetje schreef:Als je ze meer kvv wilt kunnen geven, zou je kunnen minderen met de brokken (je kunt redelijk uitgaan van 2x zoveel kvv als brok qua gewicht), of een brok kunnen nemen met lagere energetische waarde of kleinere brokjes (en dan net zo vaak 1 geven als eerder, zodat ze dus minder binnen krijgen en meer kvv bij hun maaltijd kunnen krijgen). Ik geef het ook aan, omdat mensen zich vaak niet realiseren hoeveel de brokjes die ze zo tussendoor geven eigenlijk aan energie leverenAls je daar geen rekening mee houdt, dan zet dat wel flink aan op den duur natuurlijk, zeker bij kleine hondjes.

-
- Zeer actief
Mooie conclusie!!! 

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Kvv in een afgesloten bakje op temperatuur laten komen dan ruikt hij het ook nietHeavy schreef:Ik heb zelf niet zulke kleine hondjes maar ik zou dan weer denken dat een konijnenoor maaltijdvervangend is . Jip is heel erg bezig met eten als hij kvv krijgt .Hij is de laatste tijd zoiezo heel erg met zijn neus bezig,misschien omdat zijn gehoor en zicht minder is?
Ik kan dus geen kvv op de aanrecht laten staan om op temperatuur te komen. En rechtstreeks uit de koelkast verdraagt hij het niet . Maar dat uur dat het op de aanrecht staat loopt hij heen en weer te tippelen en drentelen . Te snuiven en te claimen. Hij wordt er helmaal onrustig van en ik knettergek
Brokken zitten in de afgesloten voerton in de schuur dus dat is geen probleem. Die wijst hij wel aan als hij wakker wordt