Dit zou prima staan op een site als info/text. Eventueel wat meer algemeen dan specifiek pakjesavond, al is het een mooi voorbeeldCleva schreef:vertellen?
Iets over zijn karakter?
Mira is vooral verschrikkelijk lief.
Ze ondergaat en accepteert gewoon wat haar aangeboden wordt en heeft een aangeboren neiging de boel positief te beschouwen. Dat vind ik zelf het belangrijkst. Gewoon gelukkige hondjes.
Ik vind nijd en angst altijd vreselijk begrijpelijk maar volgens mij zoeken mensen dat niet.
Ze is vandaag mee geweest naar een pakjesavond en behalve het feit dat ze een stuk banketstaaf gepikt heeft is dat heel goed gegaan. Gewoon vanzelf.
Ze heeft met iedereen even contact gemaakt. Onderscheid zelf wel wie daar wel niet zin in heeft en handelt ernaar.
Ze kan gewoon los een piesrondje van 15 meter doen zonder aangelijnd te hoeven worden en daarna gaat ze tussen de visite die een pittige maar vriendschappelijke zwartepietendiscussie voert gewoon slapen.
Het is een ultiem huisdiertje. Ze is er letterlijk voor in de wieg gelegd en ik wil de volgende generatie ook daarvoor in de wieg leggen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mira, een tweede ronde?
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Mira
- georges
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
- Aantal honden: 2
Ik denk dat pupkopers ook wel willen weten in wat voor context de pup opgroeit. Rijtjeshuis in de stad of villa op het platteland ? Veel visite ? Andere honden in het gezin ? Geplande uitstapjes of activiteiten met de pups ? Pups in de woonkamer of ergens anders ? ...
Ben benieuwd naar de toekomstige vader, veel succes met de keuze !
Ben benieuwd naar de toekomstige vader, veel succes met de keuze !

-
- Zeer actief
Ik vind Perry alvast een leuke keus, dat is ook omdat ik de combi border collie x whippet me erg leuk lijkt, dat krijg je met een beetje geluk lieve honden met een will to please en atletisch uiterlijk, perfect toch?
Ik zou voor toekomstig eigenaren ook erop zetten of je verwacht dat ze (recreatief) met de hondjes kunnen sporten.
En wellicht ook of zij vrije keuze hebben, of dat jij zelf kijkt welke het beste bij de eigenaren past, en of je een karaktertest laat doen.
Al met al ben je wel erg bewust met je kruising bezig en besteed je er veel meer tijd en aandacht aan de voorbereiding dat de gemiddelde 'kruising-fokker' voor mijn gevoel, wat ik zelf erg fijn zou vinden als ik een pupkoper zou zijn.
Ik zou voor toekomstig eigenaren ook erop zetten of je verwacht dat ze (recreatief) met de hondjes kunnen sporten.
En wellicht ook of zij vrije keuze hebben, of dat jij zelf kijkt welke het beste bij de eigenaren past, en of je een karaktertest laat doen.
Al met al ben je wel erg bewust met je kruising bezig en besteed je er veel meer tijd en aandacht aan de voorbereiding dat de gemiddelde 'kruising-fokker' voor mijn gevoel, wat ik zelf erg fijn zou vinden als ik een pupkoper zou zijn.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
leuk topic dit. Hier steek ik dan ook weer wat van op. als het mee zit hebben we straks in de zelfde maand pups leuk!!
Ik ben dan wel de enige die het jammer vindt dat je het eerste nestje niet gewoon met een reu doet van haar eigen ras. Gewoon om te kijken wat ze vererft en hoe de hondjes worden.
Ik zou dan voor het 2e nestje voor een kruising nestje gaan.
Ik ben dan wel de enige die het jammer vindt dat je het eerste nestje niet gewoon met een reu doet van haar eigen ras. Gewoon om te kijken wat ze vererft en hoe de hondjes worden.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Ik zie daar eigenlijk helemaal het nut niet van in. Dat zegt toch nog helemaal niks over de kruising die wordt gedaan?blacky schreef:leuk topic dit. Hier steek ik dan ook weer wat van op. als het mee zit hebben we straks in de zelfde maand pups leuk!!

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Want? Wat is daar de toegevoegde waarde dan van? Hij heeft een idee over wat voor pups hij wil. Die krijgt hij niet van 2 whippets dus waarom zou je dat dan toch fokken?blacky schreef:leuk topic dit. Hier steek ik dan ook weer wat van op. als het mee zit hebben we straks in de zelfde maand pups leuk!!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik wel. Cleva zegt dat ze voor het ras geen echte meerwaarde heeft terwijl je dat niet echt kan zeggen op basis van wat je ziet. Misschien fokt ze wel razendsnelle pups of hele open honden voor het ras. Dat is OOK interessant om uit te vogelen.Dees en Maylo schreef:Ik zie daar eigenlijk helemaal het nut niet van in. Dat zegt toch nog helemaal niks over de kruising die wordt gedaan?blacky schreef:leuk topic dit. Hier steek ik dan ook weer wat van op. als het mee zit hebben we straks in de zelfde maand pups leuk!!

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
nou ja dit dus. waarom moet het perse een kruising zijn? Leuk natuurlijk als we allemaal mee kunnen kijken naar een reu en wat er dan als je een bepaald ras gebruikt er uit komt qua uiterlijk en gedrag maar ik zou eerst willen weten wat ze met een leuke reu van haar eigen ras vererft aan uiterlijk en gedrag. Een hond is namelijk meer dan wat ze zelf is ook wat er achter haar op de stamboom staat spreekt vaak nog een woordje mee.laeken schreef:Ik wel. Cleva zegt dat ze voor het ras geen echte meerwaarde heeft terwijl je dat niet echt kan zeggen op basis van wat je ziet. Misschien fokt ze wel razendsnelle pups of hele open honden voor het ras. Dat is OOK interessant om uit te vogelen.Dees en Maylo schreef:Ik zie daar eigenlijk helemaal het nut niet van in. Dat zegt toch nog helemaal niks over de kruising die wordt gedaan?blacky schreef:leuk topic dit. Hier steek ik dan ook weer wat van op. als het mee zit hebben we straks in de zelfde maand pups leuk!!
Als Mira nu uit een nogal ongezond ras zou komen, maar dat is ook niet zo. Cleva heeft ook heel bewust dit ras gekozen omdat hij er gek op is. Dat bewust een kruising willen fokken snap ik dus niet. Niet omdat het perse ras zuiver moet zijn helemaal niet. Misschien denk ik wel zo omdat ik ook opzoek ben naar een leuke reu voor mijn teefje maar wel binnen het ras. Ik ben gek op de Havanezer en zou graag zien dat het ras behouden blijft. Daarom zoek ik ook naar een reu die goed bij haar past met zo min mogelijk verwantschap. Die zoektocht is leuk en ook niet makkelijk. Ik wil niet het zoveelste Boomernest op de wereld zetten.
dat vet gedrukte is juist niet waar. Ze is een leuke rasvertegenwoordiger. als je alleen maar fokt met hondjes die "iets" zouden toevoegen zou je nog wel eens erg veel weg kunnen gooien aan genen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
-
- Zeer actief
Vermoedelijk komt aw en at op de A-locus bij raszuivere whippets helemaal niet voor.
http://runswiftwhippets.net/Genetics/Ge ... 20old.html
http://runswiftwhippets.net/Genetics/Ge ... 20old.html
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
We hebben ons allebei proberen voor te stellen wat daar uit zou kunnen komen en besloten allebei dat we dan nog wel een pup wilden
Maar even zonder gekheid en gewoon in het algemeen; ik heb in mijn leven al heel wat kruisingnestjes mogen zien en meestal is het geen homogene mix van beide ouderdieren maar zie je dat een deel van de pups het uiterlijk van ma heeft en een ander deel van pa. Ik vermoed dat het met het karakter dan toch net zo gaat? Ik heb ze natuurlijk niet allemaal zien opgroeien dus daar kan ik zelf geen oordeel over vormen maar het lijkt me dat ook daarin de genen verdeeld zijn in plaats van gemixt.
We hebben ons allebei proberen voor te stellen wat daar uit zou kunnen komen en besloten allebei dat we dan nog wel een pup wilden

Maar even zonder gekheid en gewoon in het algemeen; ik heb in mijn leven al heel wat kruisingnestjes mogen zien en meestal is het geen homogene mix van beide ouderdieren maar zie je dat een deel van de pups het uiterlijk van ma heeft en een ander deel van pa. Ik vermoed dat het met het karakter dan toch net zo gaat? Ik heb ze natuurlijk niet allemaal zien opgroeien dus daar kan ik zelf geen oordeel over vormen maar het lijkt me dat ook daarin de genen verdeeld zijn in plaats van gemixt.
-
- Zeer actief
Marie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
We hebben ons allebei proberen voor te stellen wat daar uit zou kunnen komen en besloten allebei dat we dan nog wel een pup wilden![]()
Best een leuke combi trouwens.

- Marie-Josée
- Erelid
En waarschijnlijk gaan die dan door de geluidsbarrièrelaeken schreef:Marie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
We hebben ons allebei proberen voor te stellen wat daar uit zou kunnen komen en besloten allebei dat we dan nog wel een pup wilden![]()
Best een leuke combi trouwens.Ik zou erg graag zien wat daar uitkomt en het is genetisch ook een extreme variatie waardoor je echt pups van vanalles kan verwachten.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Zo spannend is dat niet, qua vacht in ieder geval: kort, met baard en waarschijnlijk sable. Qua bouw kun je wel meer variatie verwachtenlaeken schreef:Marie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
Best een leuke combi trouwens.1: Ik zou erg graag zien wat daar uitkomt en het is genetisch ook een extreme variatie waardoor je echt pups van vanalles kan verwachten.
-
- Zeer actief
Het gaat me ook om de bouw. De korte ruwe vacht in Sable zou me al prima bevallen. Maar de bouw. Die zou zomaar heel prettig kunnen worden. En dan het karakter....Fotogravinnetje schreef:Zo spannend is dat niet, qua vacht in ieder geval: kort, met baard en waarschijnlijk sable. Qua bouw kun je wel meer variatie verwachtenlaeken schreef:Marie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
Best een leuke combi trouwens.1: Ik zou erg graag zien wat daar uitkomt en het is genetisch ook een extreme variatie waardoor je echt pups van vanalles kan verwachten.

Ik vind sowieso een gezelschapshond zelf de meest spannende combi. Maar dat ben ik.
Weet je trouwens zeker dat een doorgroeivacht x kort altijd kortharig ruw geeft? Als ik kruising poedels x whippets zie is dat dus helemaal niet kort ruw.
Laatst gewijzigd door laeken op 11 dec 2019 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik zie dat alvast niet, niet in uiterlijk en niet in karakter. Zou wel lekker makkelijk zijn met outcrossesMarie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.

Natuurlijk is het geen homogene mix of 50/50. Kleur en vachttype vertekenen ook al snel.
Van Zus zou ik echt niet kunnen zeggen waar ze meer op lijkt. Ze is nu zeven maanden en steeds zie ik weer wat anders.
- dagmar88
- Zeer actief
laeken schreef: Het gaat me ook om de bouw. De korte ruwe vacht in Sable zou me al prima bevallen. Maar de bouw. Die zou zomaar heel prettig kunnen worden.

-
- Zeer actief
Leuk toch? En hoog gesteld. Vanalles. Ik vind lage honden heel erg leuk dus mij zou het juist bevallen. Erg laag worden ze alvast niet want de havanezer is geen achondroplast volgens mij.dagmar88 schreef:laeken schreef: Het gaat me ook om de bouw. De korte ruwe vacht in Sable zou me al prima bevallen. Maar de bouw. Die zou zomaar heel prettig kunnen worden.Krijg je straks dezelfde verrassing als ik. Laaggesteld met een lange rug.
- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Ik had gedroomd over Mira en Sancho pupjes.
Ik ken Sancho natuurlijk persoonlijk en het is een stoer, ongecompliceerd, vrolijk, levenslustig en open hondje, zelfstandig maar altijd met een oog op MJ
. Volgens mij ook even zwaar als Mira en als ik de verhalen zo lees van Martijn, passen ze qua karakter goed. Ik zou dan wel nieuwsgierig zijn naar de vacht die eruit komt.

- dagmar88
- Zeer actief
Klopt.laeken schreef:Leuk toch? En hoog gesteld. Vanalles. Ik vind lage honden heel erg leuk dus mij zou het juist bevallen. Erg laag worden ze alvast niet want de havanezer is geen achondroplast volgens mij.dagmar88 schreef:laeken schreef: Het gaat me ook om de bouw. De korte ruwe vacht in Sable zou me al prima bevallen. Maar de bouw. Die zou zomaar heel prettig kunnen worden.Krijg je straks dezelfde verrassing als ik. Laaggesteld met een lange rug.
Ik vind het hartstikke geinig, maar mooi is anders. Nu is dat met zo'n eftelinghondje toch al het geval

Zus haar wollige billen hangen zowat op haar hakken.
Haar broer werd door de trimmer een munchkin genoemd

- dagmar88
- Zeer actief
Dipsy20 schreef: Dagmar 88 ik zie jij altijd met veel liefde over haar vertellen
Maar hoe ziet de dame in kwestie eruit eigenlijk
Ik heb m'n camera stuk laten vallen. M'n opvangert is er ook al vanaf september met nul foto's

- dagmar88
- Zeer actief
Beter iets dan niets.Dipsy20 schreef:dagmar88 schreef:Dipsy20 schreef: Dagmar 88 ik zie jij altijd met veel liefde over haar vertellen
Maar hoe ziet de dame in kwestie eruit eigenlijk
Ik heb m'n camera stuk laten vallen. M'n opvangert is er ook al vanaf september met nul foto's
O dat is minder was echt heel benieuwd na haar en andere knapperds ook
https://www.facebook.com/dagmar.sinke/p ... 1576062460
- Marie-Josée
- Erelid
Nee. De pootjes staan mooi recht en goed in verhouding, en extreem lang is een havanezer al helemaal niet.laeken schreef:Erg laag worden ze alvast niet want de havanezer is geen achondroplast volgens mij.
Ik vind vooral het karakter geweldig.Vrolijk, ondeugend en actief, in Sancho's geval met een behoorlijke eigen wil (wat ik juist leuk vind) en ook heel sociaal. Er zit gewoon geen narigheid in.
Niet dat ik nog met hem wil fokken hoor, ik wilde hem niet aanprijzen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Die vacht is nu al te voorspellen. Aangezien Mira homozygoot voor korthaar zal zijn, zullen alle pups ook kortharig zijn. En aangezien Sancho homozygoot voor baard zal zijn, zullen alle pups een baard hebben. Ruwhaartjes dus. En qua kleur is de grootste kans op sable. Weinig verrassends te verwachten dusAnke schreef:Ik had gedroomd over Mira en Sancho pupjes.Ik ken Sancho natuurlijk persoonlijk en het is een stoer, ongecompliceerd, vrolijk, levenslustig en open hondje, zelfstandig maar altijd met een oog op MJ
. Volgens mij ook even zwaar als Mira en als ik de verhalen zo lees van Martijn, passen ze qua karakter goed. Ik zou dan wel nieuwsgierig zijn naar de vacht die eruit komt.
-
- Zeer actief
Leuke kruisingNanna schreef:Denk dat een kruising met een Border Collie ook best leuke hondjes zou opleveren.
Alvast heel aantrekkelijk om te zien, en wellicht interessant voor de sport (flyball?). De trainability van de Border met de snelheid van de Whippet
Ik heb er op de KC alhier toen eentje gezien en vond dat een geweldig leuk hondje.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
In de F1 van een kruising van twee rashonden zie je juist een heel homogeen nest.Marie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Wel met stoer uiterlijkCleva schreef:Marie-Josée schreef:En waarschijnlijk gaan die dan door de geluidsbarrièrelaeken schreef:Marie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
Wat vind jij er zelf van?
Ik moet er zelf eigenlijk niet echt aan denken. Dat worden echt de truttige hondjes van de eeuw!![]()
-
- Zeer actief
Met een stoer en basis uiterlijk. Eigenlijk precies wat jij eigenlijk stiekem super leuk vindt. Want jij vindt Bas ook leuk. Een klein rechtpotig bruin stevig ruwhaartje met een top karakter en een heerlijk sportief lijf. Geen drive drift of andere ellende maar gewoon heerlijke lieve gezellige leuke bruine hondjes. Ik zou daar best een van willenCleva schreef:Marie-Josée schreef:En waarschijnlijk gaan die dan door de geluidsbarrièrelaeken schreef:Marie-Josée schreef:Een vriendin attendeerde me op dit topic nadat ze erover gedroomd had dat Sancho papa werd van Mirakinders.
Best een leuke combi trouwens.Ik zou erg graag zien wat daar uitkomt en het is genetisch ook een extreme variatie waardoor je echt pups van vanalles kan verwachten.
Wat vind jij er zelf van?
Ik moet er zelf eigenlijk niet echt aan denken. Dat worden echt de truttige hondjes van de eeuw!![]()

-
- Zeer actief
Haha. Ik zou het wel geweldig vinden want er gaat niks boven het karakter en de prettige omgang van een echte gezelschapshond. Omdat Mira de moeder is ravotten zwemmen en keten ze vast tot hoge leeftijd want dat doen havaners zelf ook gewoon zonder dat ze dan ook nog eens half whippets zijn. En omdat nen bichonneke de vader is hebben ze een prettige vacht en een lekker gematigd uiterlijk. Lijken me echt de heerlijkste types.Cleva schreef:Nou, eigenlijk vind ik dingen meestal niet "stiekem" leuk, geloof ik.
Zo complex ben ik niet.![]()
Ik neig toch meer naar een lurchertype. Met drive.
Ik hou inderdaad van aangepaste karakters maar er zit ook een hele kant van sportiviteit aan. Ik wil ze tot op hoge leeftijd zien ravotten, zwemmen en keten.
Ik weet niet of ik 'nen bichonneke daar iets aan toe vind voegen.

Het zullen niet de meest spectaculaire hondjes zijn maar zeker ook niet de minste. Ik zie vooral hele leuke fijne honden om mee op pad te zijn en om te hebben.
- Marie-Josée
- Erelid
Ik kan wel merken dat je niet bekend bent met de HavanezerCleva schreef:Nou, eigenlijk vind ik dingen meestal niet "stiekem" leuk, geloof ik.
Zo complex ben ik niet.![]()
Ik neig toch meer naar een lurchertype. Met drive.
Ik hou inderdaad van aangepaste karakters maar er zit ook een hele kant van sportiviteit aan. Ik wil ze tot op hoge leeftijd zien ravotten, zwemmen en keten.
Ik weet niet of ik 'nen bichonneke daar iets aan toe vind voegen.