Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Musketon

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Musketon

Ongelezen bericht door annnie »

Van de week stond ik met de honden te wachten voor het stoplicht. Nelson vind dat een van de stomste dingen. Hij `kijkt zelf wel uit´, na iedere auto die voorbij is vind hij het wel weer tijd om over te steken.
Zodra het licht op groen springt en hij het snelle gerikketik hoort wil hij ook als een speer naar de overkant. Daarna loopt hij weer normaal. Ik denk dat ik dit gedrag zelf als pup bij hem per ongeluk heb aangeleerd, omdat hij de neiging had om erg te treuzelen en midden op de weg eens relaxt te gaan zitten. Hij moet van mij gaan zitten bij het stoplicht, maar als het lang duurt vind hij dat moeilijk vol te houden.

Dat gedrag is al een van de redenen dat ik niet meer met een flex loop, maar van de week moest ik terwijl ik stond te wachten weer aan die ene keer denken dat hij losschoot van de musketon (veertje sluiting bleek kapot) van de riem om ruzie te maken met een stafford. En bedacht ik me wat voor ramp het zou zijn als de haak op dat moment los zou schieten en hij het verkeer in zou storten..... :ugh:

Nadat ik over was gestoken liep hij weer gewoon braaf naast me, maar viel het me op een gegeven moment op dat hoewel hond naast me liep, de riem achter me aan sleepte, :eek: wtf. Na inspectie bleek dat het stukje ijzer waarmee de musketon aan de riem vast zit de boosdoener was. Haak zat nog aan de halsband, maar niet meer in aan de riem. Daar bungelde alleen dat ijzeren verbindstukje aan. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt was als hij het een minuutje eerder had opgegeven. Dat veertje check ik regelmatig, de riem zelf houd ik ook in de gaten op beschadigingen, maar dit had ik nooit bedacht. Komt dit vaker voor? riem was denk ik 2 jaar oud. Hoe vaak vervangen jullie je riemen? Ik word er vreselijk zenuwachtig van en heb voor beide honden meteen een nieuwe riem gekocht. En ik denk dat ik dat maar vanaf nu jaarlijks ga doen.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Re: Musketon

Ongelezen bericht door Pemba »

De hond van mijn dochter krijgt elke musketon open, vooral als ze veel ligt te rollen.
Zij heeft de gewone musketons vervangen door karabijnhaken met schroefsluiting.
https://www.manutan.nl/nl/mnl/musketon- ... NMQAvD_BwE
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Goede musketon laten zetten bij een schoenmaker ;-)
Hoeft de riem niet voor weg.

Suzanne
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ze hebben hier allemaal een lijn met een karabijnhaak die je dicht kunt schroeven van Ruffwear.

https://www.medpets.nl/ruffwear-knot-a- ... ondenlijn/

Man wil dat graag want hij heeft een keer een losgeschoten Jack gehad en hij loopt nooit met de honden los dus dat vond hij niet prettig.

En ik kijk heel regelmatig of alle lijnen en halsbanden en tuigen nog goed zijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Dat is inderdaad griezelig :80:

Ik vervang nooit riemen. Nou heb ik ook geen musketons eraan wegens jachtlijnen. Die vind ik duizend keer prettiger.
Je zit niet met zo'n lillijke halsband en de jachtlijn is verstelbaar zodat je hem ook goed strak kan zetten. Kèn niet misgaan ;-)
Tot ik alleen het handvat nog vast had :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Tot ik alleen het handvat nog vast had :mrgreen:
Je moet ook wel deugdelijk spul kopen ;-) Bij mij is die lijn uit één stuk dus knappe jongen die dat handvat eraf krijgt :lol1:
Jaja, wat denk je nou helemaal van me :tongue:
Onder het leertje was de lijn gebroken. Was met nylon niet gebeurd, maar dat vind ik smerig.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Noa spurt ook zo naar de overkant bij het oversteken, zij loopt gelukkig aan een gewone riem. En ze weegt maar 5,5 kg :engel:
Damy loopt bij langere wandelingen aan een flex. Bij een rondje om een vijver bedacht hij ineens achter de ganzen aan te willen. Hij trekt een sprintje en PATS lijn in 2. Hij stond per direct stil van verbazing :LOL: Die lijn daarna in je blote handen vasthouden is andere koek dan, dat snijdt als een malle :oeps:
annnie
Zeer actief

Afbeelding

Het ging bij mij echt om dat hoefijzervormige stukje rechts wat losliet van de haak links. Ik denk dat het gat waar de haak in zit uitgesleten is of stukje aan de haak wat er voor moet zorgen dat hij vast blijf zitten is afgesleten. Nelson zijn vacht is een stuk vetter dan Annie's. Misschien dat dat er mee te maken heeft Ik heb geen idee. Ik woon in een best drukke wijk en heb graag vertrouwen in de middelen die mijn honden veilig moeten houden. Ik ga eens die andere haken bestuderen. Ik zie dat ze met het materiaal van de riem zelf vast zitten. Dat is misschien minder stevig van materiaal, maar valt bij slijtage denk ik ook meer op dan zo'n stuk metaal
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Onder het leertje was de lijn gebroken. Was met nylon niet gebeurd, maar dat vind ik smerig.
Ik heb nylon :LOL: Blijft prima op kleur hoor en als ze vies worden gaan ze in een soppie. Het gaat me meer om functionaliteit dan om mooiigheid.
:mrgreen: Ik moet dat gevoel aan m'n handen gewoon niet.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Bizar :80:
Ik had dat een paar weken geleden met Zuva, de hond van Sanne.
Wij gingen wandelen , mijn mad had Baloe en ik Zuva en Haico van Sanne.
We staken over en daar heeft de weg zo'n middenstuk. De auto die van rechts kwam stopte om ons voor te laten gaan. Man voorop en ik daar achter aan. Hoor ik opeens....tik...... Dus ik kijk achterom :80: :80:
Staat Zuva midden op de weg :O: Los :O:
Zuva mag bij mij niet los ivm weglopen.

Gelukkig stopte iedereen. Als wij de weg over zijn staan we bijna in het bos dus ik zeg tegen man .. doorlopen doorlopen en terwijl wij doorliepen riep ik met mijn allerliefste stem Zuva Zuva kom maar :mann:

En gelukkig kwam ze direct mee lopen . Ik gaf Baloe en Haico wat brokjes en daar kwam ze ook op af .
Ppppppffffftttttt ik had haar weer :cheer:

Maar ook dat veertje was uit de musketon. Dus riem omgedraaid en eenmaal thuis direct even naar de schoenmaker voor reparatie.

T was niet goed voor mijn hart zeg maar :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik las een aantal jaar geleden eens een artikel dat hier ook over ging, dat we musketonhaken te weinig controleren. Aangeraden werd om eens in de zoveel tijd eens een flinke ruk eraan te geven oid.
De dag na het lezen gebeurde het mij ook, een konijn en plots knapte de haak idd.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem heeft een musketonhaak ook een keer weten te breken. Hij wilde een bal afpakken, ging dus gelukkig niet achter wild aan...
Ik heb nu 2 zoutwater bestendige (gekocht bij een watersportwinkel) karabijnen eraan. Hij heeft ze uitgebreid gestest ( :hmmm: :gvd: ) en ze zijn tot nu toe onbreekbaar en zien er na 2 jaar zout, water en zand als nieuw uit.
Zijn korte lijn is van ruffwear, ander type haak die ik meer vertrouw.
De kleintjes zijn beschaafder dus hebben gewone musketons. Maar die bekijk ik inderdaad wel regelmatig op slijtage voor de zekerheid.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Het is me nu 2 x overkomen dat er een musketon gebroken is. 1 x toen ik een jaar of 16 was en onze rottweiler teef viel uit, bam kapot en hond los. Gelukkig bleek ze los een stuk minder praatjes te hebben en ze kwam van schrik gelijk weer terug.
Maylo heeft van zijn reserve riem de gewoon musketon in 2 delen getrokken, niet eens gebroken. Hij deed lelijk naar een stafford, ook hij koos van schrik gelukkig eieren voor zijn geld.

Sinds het geval met Maylo worden alle nieuwe riemen en halsbanden(ook die ik zelf maak) onderworpen aan wat grof trek geweld en pogingen de boel te verbuigen. Moet er niet aan denken dat het me nog een keer gebeurt. :schrik:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Zinodo schreef:Wat ik dan wel weer doodeng vind zijn gewone halsbanden. Komt natuurlijk omdat ik er een hond aan kwijt ben geraakt. Hij had nooit de neiging om uit zijn halsband te glippen, niet een keer in zijn leven tot die dag en het was gelijk afgelopen. :cry: toen Ziva als puppy uit haar halsband glipte naast een drukke weg had ik mijn hart in mijn keel en zowat een volgescheten broek.
Vreselijk. Ik gebruik zelf ook geen gewone halsbanden maar altijd half slips (of jachtlijn of tuig): als je een halsband zo wil afstellen dat de hond er écht niet uit kan glippen dan moet hij zo strak om de nek dat ik dat voor de hond niet comfortabel vind zitten, daarom dus dus half slips/checks.
Pemba
Zeer actief

Zinodo schreef:
Zamunda schreef:
Zinodo schreef:Wat ik dan wel weer doodeng vind zijn gewone halsbanden. Komt natuurlijk omdat ik er een hond aan kwijt ben geraakt. Hij had nooit de neiging om uit zijn halsband te glippen, niet een keer in zijn leven tot die dag en het was gelijk afgelopen. :cry: toen Ziva als puppy uit haar halsband glipte naast een drukke weg had ik mijn hart in mijn keel en zowat een volgescheten broek.
Vreselijk. Ik gebruik zelf ook geen gewone halsbanden maar altijd half slips (of jachtlijn of tuig): als je een halsband zo wil afstellen dat de hond er écht niet uit kan glippen dan moet hij zo strak om de nek dat ik dat voor de hond niet comfortabel vind zitten, daarom dus dus half slips/checks.
Yep, ik ook. Martingale, half-slip, hoe je het ook wil noemen, maar absoluut geen gewone halsbanden meer.
En die heeft de hond van mijn dochter dus zo van haar koppie af, 1 keer achteruit lopen en hij is af.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Pemba schreef:
Zinodo schreef:Yep, ik ook. Martingale, half-slip, hoe je het ook wil noemen, maar absoluut geen gewone halsbanden meer.
En die heeft de hond van mijn dochter dus zo van haar koppie af, 1 keer achteruit lopen en hij is af.
Dan heb je toch gewoon de verkeerde maat/verkeerd afgesteld?
Pemba
Zeer actief

Zinodo schreef:
Zamunda schreef:
Pemba schreef:
Zinodo schreef:Yep, ik ook. Martingale, half-slip, hoe je het ook wil noemen, maar absoluut geen gewone halsbanden meer.
Dan heb je toch gewoon de verkeerde maat/verkeerd afgesteld?
Dat denk ik ook. Op z’n strakst moeten de twee ringen elkaar niet kunnen raken. Dan is het pas op de goede maat. Hij moet wel mooi losjes hangen als er geen spanning op staat.
Ja en op het moment dat hij losjes hangt krijgt ze haar kop eruit.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Zonder druk op de riem, dus ze wipt hem met haar poten eraf ofzo?

Maar dan moet hij gewoon strakker.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hè bah, gelukkig allemaal goed afgelopen!

Ik heb het een keer meegemaakt met Amy. We stonden bij het stoplicht te wachten op zo ongeveer het drukste kruispunt van Nijmegen tijdens de avondspits en Amy's musketon brak ineens, waardoor de lijn op de grond viel (en ik dat dus ook meteen hoorde/in de gaten had). Amy stond gewoon braaf naast mij (trok niet aan de lijn of zo), dus ik kon haar gelukkig meteen bij het tuig vastpakken. Ik kreeg zo ongeveer een hartverzakking :80:
Sindsdien controleer ik de musketons regelmatig.
Zamunda schreef:Vreselijk. Ik gebruik zelf ook geen gewone halsbanden maar altijd half slips (of jachtlijn of tuig): als je een halsband zo wil afstellen dat de hond er écht niet uit kan glippen dan moet hij zo strak om de nek dat ik dat voor de hond niet comfortabel vind zitten, daarom dus dus half slips/checks.
Ligt er ook aan hoe dun/dik de hals is en hoe breed de kop. Bij Amoz gaat dat bijvoorbeeld prima zonder de halsband belachelijk strak om te moeten doen, die heeft vergeleken met de dikte van zijn nek een behoorlijk brede schedel. Maar bij Mila en Arlo kan het inderdaad niet, die kunnen hun kop er dan zo uit trekken, dus voor hen gebruik ik ook tuig/halfcheck/jachtlijn.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

2x meegemaakt dat een musketon van een leren politielijn het begaf. En dan ook echt gewoon af was gebroken.
Gelukkig zitten er 2 musketons aan de politielijn dus kon ik de nog intacte aan de halsband klikken.
Sindsdien check ik wel regelmatig de musketons van de lijnen die ik gebruik.

Wat ik wel ook lastig vind is als je op strand of ander zanderig gebied bent geweest. Dan kunnen de musketons dus stroef worden of open blijven staan... dat heb ik dus ook al een paar keer gehad, denk je dat ze aan de lijn zitten en dan merk je ineens dat de lijn ineens niet meer aan de halsband zit en de hond los naast je loopt..
Gelukkig heb ik tot nu toe geen honden gehad die dan denken, jippie VRIJ EN LOS ik ga er vandoor :cheer:

Maar musketons zijn wel een dingetje, van strand af blaas ik ze dan ook vaak af en klik er een x-aantal keer mee en tik het zand los op een stoeptegel zodat ik zeker weet dat de musketon soepel loopt, en bij stroef spoel ik ze thuis vaak toch even af in de wasbak met stromend water.
Bij twijfel laat ik ze vervangen.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Een kapotte musketon heb ik nog niet meegemaakt. Maar als ik alles goed heb gelezen gaat me dat morgen gebeuren.. :wink:
Wel twee keer gehad dat de musketon openging als een opvanger met veiligheidstuig aan wat rare sprongen maakte. Gelukkig steeds goed afgelopen.
annnie
Zeer actief

Zinodo schreef:
Zinodo schreef:Dat musketons het opgeven ben ik niet zo bang voor, het kan natuurlijk, maar ik gebruik de lijnen niet in het zand en bij de zee komen we zowat nooit dus er is niet echt reden om kapot te gaan.
Potverdorie! Hoe dom ben ik dan. Blijkt maar weer, zoiets moet je nóóit zeggen.

Afbeelding

Wauw. Ik stond echt even stomverbaasd. Gelukkig had ik het direct door en kon ik zowel Dora als mezelf op tijd stoppen. En daarom doe je dit dus nóóit op de weg, dan had het heel anders kunnen aflopen :schrik: Ik gebruikte dit lijn om om de frame van de fiets te binden omdat ik alleen de elastische lijn net iets te kort vond, dus dit was maar een verlenging. Ik kan het nu nog niet geloven. :blauwoog:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha, dat meen je niet :O: , misschien heerst het .

Ik gebruik ze trouwens ook bijna nooit in de buurt bij zand/zee. Ze hebben beide ook een halfcheck halsband, die afgaan als ze loslopen.
Maar goed, de wijze les van dit topic is dus vooral, check je riem regelmatig, ook op de onderdelen waarvan je denkt dat die onmogelijk kapot kunnen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zinodo schreef:Iemand moet om het half jaar een check-je-lijnen-topic maken eigenlijk :engel: zodat we alle andere leden eraan laten denken :mrgreen:
Lijkt me een goed idee :ok:
Bij ons is de musketon ook losgeschoten, ook het laatste stukje :blauwoog:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Hier waren de musketons ook het zwakke deel van de hondenriemen. Was eigenlijk het enige dat er stuk aan ging. Gelukkig nooit in een gevaarlijke situatie gebeurd.
Wel opvallend vaak voorkomend euvel zo te lezen. Het is de moeite om bij gewone riemen te controleren wat voor materiaal de musketon is gemaakt en of die slijt.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Pemba schreef:
Zinodo schreef:
Zamunda schreef:
Yep, ik ook. Martingale, half-slip, hoe je het ook wil noemen, maar absoluut geen gewone halsbanden meer.
Ik heb ook eens met een lege riem+slipketting gestaan. Maar goed, dat was met Fribbel en dat was een bull terrier, bij de meeste honden is hun nek niet even dik als hun hoofd. Zijn 4cm dikke leren halsband met stevige gesp kon niet over zijn kop heen.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Yep, meegemaakt met Rhodi vroeger. Die kon behoorlijk explosief zijn in zijn uitvallen en er zijn meerdere musketons kapot gegaan. Ze klapten eigenlijk altijd uit de hoefijzer-vormige ring, de ronde kop in de ring versleet dan teveel en op een dag was hij dan niet meer groot genoeg en schoot hij eruit... En dat waren toch prima lijnen met behoorlijk zware musketons eraan. Ik verving daarna sneller lijnen. Omdat het toch de zwakke plek was, keek ik het heel vaak na en als ik zag dat er slijtage optrad gingen ze in de reserve-lijn bak. Gelukkig zat Rhodi altijd dubbel vast, dus echte ongelukken zijn er niet van gebeurd.
Bij Branco is het ook wel eens gebeurd geloof ik, maar dan bij een wat goedkopere lijn met van die lichte musketons.

Bij Kyuubi kijk ik het gewoon vaak na. We hebben momenteel erg veel lol van een spotgoedkope 6meterlijn van de Action. Ideaal als trainingslijn, loslooplijn als ik eventueel minder vriendelijke honden op de route verwacht, enz... Dus ja, die musketon heb ik geen hoge verwachtingen van en ik blijf alert. De lijn zelf is tot nu toe aardig onverwoestbaar gebleken, gewoon typisch nylon. Kan prima meeslepen zonder teveel slijtage. We hebben ook een mooie duurdere wandellijn van 2 meter, maar in de praktijk is de lange lijn voor doorsnee wandelingen gewoon fijner. Ik zou er met alle plezier een sterkere musketon op laten zetten als hij straks minder word, maar ik heb ze ook al in reserve klaarliggen.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Die goedkope musketonhaken komen uit China en zijn gemaakt van Zamac ( zink, aluminium, magnesium en koper). Dat is een mengsel van goedkope troep wat een laag smeltpunt heeft en derhalve gemakkelijk te bewerken is. Heel gemakkelijk te gieten en wordt derhalve veel gebruikt voor goedkope kermis prullaria. Levensgevaarlijk spul voor de leek die op hoogte werkt om zich ermee te verankeren. Na het gieten zit het gietwerk vol met luchtbellen. Een kleine tik tegen steen of metaal is vaak al voldoende dat zo'n ding breekt.
Wat Kruimel al aangaf, RVS is goed. Dat geldt ook voor messing. Zamac wordt echter heel vaak afgeleverd en voorzien van een laagje messing wat je op een dwaalspoor zet. Met RVS kan ook gesjoemeld worden. Een medewerker van een bouwmarkt geloof ik zeker niet op zijn woord. Ik kocht er enkele jaren geleden een harpsluiting met de vermelding RVS op de verpakking. Na langdurig gebruik blijkt het dat niet te zijn. De nikkel afwerklaag begint inmiddels los te laten en daaronder zit eenvoudig ijzer. Weliswaar veel sterker dan Zamac maar niet waar ik voor vroeg terwijl ik wel een RVS prijs betaald heb.
Dit soort artikelen koop je in een outdoorshop gespecialiseerd in bergbeklimmen of een speciaalzaak waar ze valharnassen verkopen voor mensen die op grote hoogtes werken. Getest en veilig spul wat aan strenge NEN normen onderhevig is.
Een heel verhaal, maar veiligheidsartikelen waar levens van af kunnen hangen vind ik het vermelden wel waard.

Z.g. RVS harpsluiting van een bouwmarkt.
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

Wolfsblut schreef: Z.g. RVS harpsluiting van een bouwmarkt.
Afbeelding
:mrgreen: Het is al geen harpsluiting, maar dus ook geen rvs?
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wolfsblut schreef:Die goedkope musketonhaken komen uit China en zijn gemaakt van Zamac ( zink, aluminium, magnesium en koper). Dat is een mengsel van goedkope troep wat een laag smeltpunt heeft en derhalve gemakkelijk te bewerken is. Heel gemakkelijk te gieten en wordt derhalve veel gebruikt voor goedkope kermis prullaria. Levensgevaarlijk spul voor de leek die op hoogte werkt om zich ermee te verankeren. Na het gieten zit het gietwerk vol met luchtbellen. Een kleine tik tegen steen of metaal is vaak al voldoende dat zo'n ding breekt.
Wat Kruimel al aangaf, RVS is goed. Dat geldt ook voor messing. Zamac wordt echter heel vaak afgeleverd en voorzien van een laagje messing wat je op een dwaalspoor zet. Met RVS kan ook gesjoemeld worden. Een medewerker van een bouwmarkt geloof ik zeker niet op zijn woord. Ik kocht er enkele jaren geleden een harpsluiting met de vermelding RVS op de verpakking. Na langdurig gebruik blijkt het dat niet te zijn. De nikkel afwerklaag begint inmiddels los te laten en daaronder zit eenvoudig ijzer. Weliswaar veel sterker dan Zamac maar niet waar ik voor vroeg terwijl ik wel een RVS prijs betaald heb.
Dit soort artikelen koop je in een outdoorshop gespecialiseerd in bergbeklimmen of een speciaalzaak waar ze valharnassen verkopen voor mensen die op grote hoogtes werken. Getest en veilig spul wat aan strenge NEN normen onderhevig is.
Een heel verhaal, maar veiligheidsartikelen waar levens van af kunnen hangen vind ik het vermelden wel waard.

Z.g. RVS harpsluiting van een bouwmarkt.
Afbeelding
Nou die had ik dus ook als nood een keer. Raakte een teennagel en duim in knel bij vorige hond! Dus nooit meer zo'n haak gebruikt in ieder geval, beter dus een goede musketon!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”