Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Grommen naar de baas
Moderator: moderatorteam
- ~Kimske
- Actief
Grommen naar de baas
Sinds wij Max hebben, gaat hij een beetje grommen als je hem bijv. een kusje wilt geven op zijn kop, of te dicht bij hem komt. In het begin dahcten we dat dit een kwestie van tijd was, maar het grommen wordt steeds feller. Nu hoor ik van verschillende kanten dat je hem dan een keer flink had moet aanpakken. Ik heb hem al een paar keer bij zijn bek gepakt en op boze toon "NEE"geroepen. Hij wordt hier ehct super bang van, wat ik heel heel erg zielig vindt. Ik wil niet dat hij bang is van mij Maar ik wil niet dat hij gromt naar me. Ik heb het al eens genegeerd, en ben een keertje gewoon doorgegaan, zodat ie kon merken dat er niets engs gebeurde. Maar het grommen wordt dus steeds feller en hij gromt steeds sneller. Tips??

- dobervriendin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dobers en hollanders
- Contacteer:
- ~Kimske
- Actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hoe is de houding van max als hij gromt? Hoe staan zijn oren, hoe ziet zijn bek eruit? Korte of lange mondhoeken?
Als straffen niet werkt moet je dat ook even niet doen, omdat je de kans hebt dat ie je vandaag of morgen een keer bijt. Hij geeft duidelijke signalen af en jouw reactie lijkt de boel alleen maar te verergeren. Een behoorlijke communicatieve misser dus.
Eerst de oorzaak weten, dan bedenken hoe je reageert. Tot die tijd dus niet provoceren in dat gedrag.
Als straffen niet werkt moet je dat ook even niet doen, omdat je de kans hebt dat ie je vandaag of morgen een keer bijt. Hij geeft duidelijke signalen af en jouw reactie lijkt de boel alleen maar te verergeren. Een behoorlijke communicatieve misser dus.
Eerst de oorzaak weten, dan bedenken hoe je reageert. Tot die tijd dus niet provoceren in dat gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- dobervriendin
- Zeer actief
- Contacteer:
Hou dan een tijdje binnen ook de slipketting om want dan kun je kijken of dat misschien helpt als je corrigeerd. Ander zou ik als ik jou was naar een hondenschool gaan en kijken of ze je daar verder kunnen helpen. Als je dit namelijk laat gaan dan kan het escaleren naar bijten.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als Max gromt uit onzekerheid en je gaat fijn verder met straffen escaleert het ook in bijten en een hond, die al zijn vertrouwen kwijt is. Leuk, kan ie weer terug naar het asiel!dobervriendin schreef:Hou dan een tijdje binnen ook de slipketting om want dan kun je kijken of dat misschien helpt als je corrigeerd. Ander zou ik als ik jou was naar een hondenschool gaan en kijken of ze je daar verder kunnen helpen. Als je dit namelijk laat gaan dan kan het escaleren naar bijten.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- ~Kimske
- Actief
hij trekt zijn lippen niet op, alleen als je hem corrigeert of aanpakt. Doorgaans wortd hij bang. Ik wil niet dat hij bang wordt, maar ook niet dat hij gaat bijten. Het kan zijn dat hij bepaalde dingen niet prettig vindt, en daardoor gromt? Hij gromt ook niet erg hard, daarom maakte ik me ook niet zo druk, een hond mag ook best zijn grenzen aangeven natuurlijk. Normaal stopte ik dan ook, maar nu wordt het grommen steeds erger, vandaar dat ik me nu zorgen ga maken.
Ikzelf denk dat hij het beangstigend vindt als mensen te dicht bij hem in de buurt komen, die geluidjes maken ( snuffel geluiden of kusjes), als je geen geluid maakt doet hij nl. ook niets, tenzij je hem te strak vastpakt, maar das normaal...
Ikzelf denk dat hij het beangstigend vindt als mensen te dicht bij hem in de buurt komen, die geluidjes maken ( snuffel geluiden of kusjes), als je geen geluid maakt doet hij nl. ook niets, tenzij je hem te strak vastpakt, maar das normaal...

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je hond bang is..snap je dan wat je doet als je straft als hij vanuit angst je afweert?~Kimske schreef:hij trekt zijn lippen niet op, alleen als je hem corrigeert of aanpakt. Doorgaans wortd hij bang. Ik wil niet dat hij bang wordt, maar ook niet dat hij gaat bijten. Het kan zijn dat hij bepaalde dingen niet prettig vindt, en daardoor gromt? Hij gromt ook niet erg hard, daarom maakte ik me ook niet zo druk, een hond mag ook best zijn grenzen aangeven natuurlijk. Normaal stopte ik dan ook, maar nu wordt het grommen steeds erger, vandaar dat ik me nu zorgen ga maken.
Stel dat jij bang bent voor mij, ik benader je, jij zegt dat ik moet stoppen en weggaan en ik loop door, pak je vast en zeg "ik ben niet eng, ik ben niet eng"..jij probeert me weg te duwen en ik geef je een klap. Vind je me dan minder eng en denk je Joepie als ik je de volgende keer benader?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- dobervriendin
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja met dit laatste gegeven zou ik hem niet aanpakken. Mijn Ike vind het ook niet leuk dat ik mijn gezicht bij zijn gezicht doe dus oplossing niet doen. Als hij mij een lik wil geven dan is er niks aan de hand.
Misschien moet je sommige ding laten gaan om hem in zijn waarde te laten.
Misschien moet je sommige ding laten gaan om hem in zijn waarde te laten.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
- ~Kimske
- Actief
Ik geef toch ook aan dat ik snap dat hij bang is? Ik wil niet dat hij bang is voor mij, dus ik pak hem niet meer aan, maar het grommen wordt nu wat feller. Dit is iets wat ik vooral de laatste dagen zag, dus kan ook aan de situatie thuis liggen, zoals ik in een ander topic al zei zijn we erg druk met schilderen, dus is er helaas minder tijd en ruimte voor hem.Eline* schreef:Als je hond bang is..snap je dan wat je doet als je straft als hij vanuit angst je afweert?~Kimske schreef:hij trekt zijn lippen niet op, alleen als je hem corrigeert of aanpakt. Doorgaans wortd hij bang. Ik wil niet dat hij bang wordt, maar ook niet dat hij gaat bijten. Het kan zijn dat hij bepaalde dingen niet prettig vindt, en daardoor gromt? Hij gromt ook niet erg hard, daarom maakte ik me ook niet zo druk, een hond mag ook best zijn grenzen aangeven natuurlijk. Normaal stopte ik dan ook, maar nu wordt het grommen steeds erger, vandaar dat ik me nu zorgen ga maken.
Stel dat jij bang bent voor mij, ik benader je, jij zegt dat ik moet stoppen en weggaan en ik loop door, pak je vast en zeg "ik ben niet eng, ik ben niet eng"..jij probeert me weg te duwen en ik geef je een klap. Vind je me dan minder eng en denk je Joepie als ik je de volgende keer benader?
Als alleen een beetje gromt bij iets dat hij niet fijn vindt zit ik daar niet mee. Nogmaals, hij heeft ook het rehct om te laten weten dat hij iets niet prettig vindt.
Enne... Max gaat niet terug naar het asiel hoor, dat NOOIT

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als hij je vandaag of morgen een keer vol in je gezicht hangt wil ik dat nog wel eens zien. Maar goed, hij is dus bang denk je. Dat betekent dat hij dus gromt in een lage houding met zijn mondhoeken naar achteren getrokken, zijn oren plat in zijn nek, staart laag. Als je tanden ziet, zie je zijn hele gebit, ook zijn kiezen. Klopt dat?~Kimske schreef: Ik geef toch ook aan dat ik snap dat hij bang is? Ik wil niet dat hij bang is voor mij, dus ik pak hem niet meer aan, maar het grommen wordt nu wat feller. Dit is iets wat ik vooral de laatste dagen zag, dus kan ook aan de situatie thuis liggen, zoals ik in een ander topic al zei zijn we erg druk met schilderen, dus is er helaas minder tijd en ruimte voor hem.
Als alleen een beetje gromt bij iets dat hij niet fijn vindt zit ik daar niet mee. Nogmaals, hij heeft ook het rehct om te laten weten dat hij iets niet prettig vindt.
Enne... Max gaat niet terug naar het asiel hoor, dat NOOIT
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- ~Kimske
- Actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Okee, een bange hond zoals je het beschrijft dus laten we dat dan ook even als uitgangspunt nemen. Mocht het overigens nog een keer gebeuren let dan even goed op zijn lichaamshouding. Lichaamshouding geeft de gemoedstoestand weer waarvanuit de hond reageert. Als stelregel mag je angst gewoon nooit keihard afstraffen omdat je daarmee angst bevestigt.~Kimske schreef:nope, ik zag geen tanden, hij trok zijn lip slechts een beetje op. Ja hij is doorgaans bang, ook staart volop tussen de benen. Niets doen lijkt mij de beste oplossing, maar hij gaat steeds een stukje feller grommen. Dat wil ik dus niet....
Sommige honden zijn simpelweg erg gevoelig voor jouw lichaamshouding en benadering. Je zegt dat je hem kusjes op zijn kop geeft en zo. Ik kan me voorstellen dat je daarbij over hem heenbuigt, hem aankijkt en hem vervolgens op zijn kop een paar kussen drukt. Heel lief vanuit ons menselijk oogpunt, maar vanuit de hond gezien ben je behoorlijk dominant bezig wat angst kan opwekken.
Probeer eens of het uitmaakt als je hem niet aankijkt, niet over hem heenbuigen, maar je wat kleiner maken en hem laten naderen inplaats van hem benaderen. Wees kalm en voorspelbaar in je bewegingen, rustig en beheerst. Wees belonend voor hem als ie het goed doet met iets wat hij als beloning ervaart. Als hij je knuffels eng vindt zijn die knuffels dus gewoon niet belonend voor hem. Je kan hem dan beter belonen met wat lekkers. Sluit hem niet in maar laataltijd de ruimte voor hem om weg te gaan.
Wees ontspannen en niet bang voor hem. Als hij gromt verstijf je en wendt je ieder geval je blik af. Bijna iedereen heeft de natuurlijke neiging zijn hand weg te trekken als een hond naar je gromt. Daarmee wint hij dus met zijn gedrag,want hij bereikt zijn doel. Verstijf je en blijf je doodleuk staan zonder dat je extra dreiging legt zal de hond stoppen met grommen en waarschijnlijk weggaan. Dat is dan zijn verlies.
Geef Max verder tijd om te wennen. Zo lang heb je hem nog niet en het vertrouwen tussen jullie moet groeien. Zelf ben ik er geen voorstander van je hond in de eerste periode dat je hem hebt fysiek te straffen. Eerst vertrouwen en dat betekend dus je regels stellen, duidelijk en kordaat, maar wel zodat de hond kans krijgt ze te leren snappen en je stuurt hem dan dus ook gewoon waar je hem hebben wilt zonder geweld. Geweld schaadt altijd vertrouwen en als dat er nog niet is ontstaat er dus een situatie van wantrouwen en dat geeft gedrag wat bedoeld is als zelfbescherming.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- ~Kimske
- Actief
als hij gromt wordt ik niet bang, want ik durf me hand in het vuur te steken: Max zal me niet snel bijten...
Mijn vriend en ik hebben het er net ook over gehad, en we gaan het nog even aankijken, het huis staat op z'n kop, en Max is een hond die ene stabiele omgeving nodig heeft. Als hij gromt bij een knuffel of kusje, dan verminderen wat we doen, dus niet meer vastpakken, alleen aaien etc etc, zodat hij voelt dat we hem respecteren en accepteren hoe hij is.
Vanmiddag buiten was het een heel ander verhaal, toen gromde hij naar mij ehct vanuit agressie, hij wilde die hond aanvallen, ik hield hem tegen en hop, flink grommen, borstelen, agressieve blik in zijn ogen de hele reutemeteut. Toen heb ik hem wel streng aangepakt, want agressie pik ik echt niet....
Ik ben geen voorstander van fysiek geweld, zeker bij Max niet, die is al zo angstig en volgens mij flink geslagen vroeger. Daar kijk ik erg mee uit dus!
Bedankt voor je verhelderende woorden, dat de situatie op hem kan overkomen als dominant, daar had ik nog niet aan gedacht
Mijn vriend en ik hebben het er net ook over gehad, en we gaan het nog even aankijken, het huis staat op z'n kop, en Max is een hond die ene stabiele omgeving nodig heeft. Als hij gromt bij een knuffel of kusje, dan verminderen wat we doen, dus niet meer vastpakken, alleen aaien etc etc, zodat hij voelt dat we hem respecteren en accepteren hoe hij is.
Vanmiddag buiten was het een heel ander verhaal, toen gromde hij naar mij ehct vanuit agressie, hij wilde die hond aanvallen, ik hield hem tegen en hop, flink grommen, borstelen, agressieve blik in zijn ogen de hele reutemeteut. Toen heb ik hem wel streng aangepakt, want agressie pik ik echt niet....
Ik ben geen voorstander van fysiek geweld, zeker bij Max niet, die is al zo angstig en volgens mij flink geslagen vroeger. Daar kijk ik erg mee uit dus!
Bedankt voor je verhelderende woorden, dat de situatie op hem kan overkomen als dominant, daar had ik nog niet aan gedacht

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Grommen is een waarschuwingssignaal wat vooraf gaat aan een beet. Wees niet zo naief te denken dat dat voor iedere hond geldt, maar niet voor die van jou. Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met het nog even aankijken..aankijken voordat wat?~Kimske schreef:als hij gromt wordt ik niet bang, want ik durf me hand in het vuur te steken: Max zal me niet snel bijten...
Je moet een hond, die angstig is voor aanhalen en dergelijke gewoon de tijd geven om te wennen. Laat hem maar komen en laat hem het tempo bepalen. Het heeft hier een half jaar geduurd eer Laika zich liet omarmen en vastpakken. Het komt wel, maar kost tijd. Zet niks op het spel door druk te leggen, dat werkt alleen maar tegen.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- ~Kimske
- Actief
Max heeft totaal geen bijthouding dan. Vanmiddag in een heel andere situatie wilde hij zeer zeker wel aanvallen. Ik zeg niet dat Max nooit zal bijten, maar niet in deze situatie, zijn hele lichaamshouding laat dat zien.Grommen is een waarschuwingssignaal wat vooraf gaat aan een beet. Wees niet zo naief te denken dat dat voor iedere hond geldt, maar niet voor die van jou.
Iemand kwam hier op het idee van hondenschool. Natuurlijk had ik hier zelf ook aangedacht, maar voor Max is dit geen goed plan ( nóg niet) omdat hij voor alles bang is. Daarbij bedoelde ik ook nog even aankijken wat hij doet als de situatie hier weer helemaal 100% is. Wellicht zal hij daarna weer wat rustiger zijn.Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met het nog even aankijken..aankijken voordat wat?
That's what i said... Zodra ik merk dat ik zijn grens benader, doe ik een stap terug, zodat hij vertrouwen krijgt dat ik heus niets doe wat hij niet wilt...Je moet een hond, die angstig is voor aanhalen en dergelijke gewoon de tijd geven om te wennen. Laat hem maar komen en laat hem het tempo bepalen. Het heeft hier een half jaar geduurd eer Laika zich liet omarmen en vastpakken. Het komt wel, maar kost tijd. Zet niks op het spel door druk te leggen, dat werkt alleen maar tegen.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Bijten uit angst laat een hele andere houding zien dan bijten uit agressie. Een angsthap is meestal een korte snelle beet die je echt niet altijd aan ziet komen. Ik spreek uit ervaring.
Ik probeer je net ook mee te geven dat als je ziet dat je hond verstijftof gromt als je iets doet, je niet moet wegtrekken maar zelf moet verstijven. je gaat anders gedrag bekrachtigen. Als een hond merkt dat ie macht heeft door te grommen stijgt zijn zelfvertrouwen en heb je straks een bange hond meer maar een etterbak, die zijn grenzen gaat aangeven door agressie te tonen.
Angstagressie negeer je..je beloont het niet door ernaar te luisteren en je bestraft het niet. Je doet niks, behalve bevriezen.

Ik probeer je net ook mee te geven dat als je ziet dat je hond verstijftof gromt als je iets doet, je niet moet wegtrekken maar zelf moet verstijven. je gaat anders gedrag bekrachtigen. Als een hond merkt dat ie macht heeft door te grommen stijgt zijn zelfvertrouwen en heb je straks een bange hond meer maar een etterbak, die zijn grenzen gaat aangeven door agressie te tonen.
Angstagressie negeer je..je beloont het niet door ernaar te luisteren en je bestraft het niet. Je doet niks, behalve bevriezen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- ~Kimske
- Actief
Volgens mij gaan jullie veel te snel voor je hond. Niet aanvallend bedoelt hoor, maar je vind hem hartstikke leuk en zou hem het liefste lekker knuffelen enzo. Maar je hond is daar nog niet aan toe. Bovendien ben je hem al fysiek aan het corrigeren, maar is het niet beter om eerst maar eens vertrouwen te winnen? Dus weinig lichamelijke aanrakingen, maar wel in de buurt zijn. En heel langzaam opbouwen...
En natuurlijk kan je je niet voorstellen dat je hond je zal bijten, maar onderschat je de boel nou niet een beetje?
Als ik jou was zou ik de adviezen van Eline goed doorlezen, denk dat het een goede hulp kan zijn.
En natuurlijk kan je je niet voorstellen dat je hond je zal bijten, maar onderschat je de boel nou niet een beetje?
Als ik jou was zou ik de adviezen van Eline goed doorlezen, denk dat het een goede hulp kan zijn.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Hoi,
Volgens mij is het de bedoeling dat je in iedergeval geen confrontatie aangaat. Dus let erop dat je hem niet gaan aankijken op het moment dat hij gaat grommen (dit betekent extra bedreiging) Wanneer je hem dus aan het knufelen bent en hij gromt stop je met knuffelen maar blijft wel in dezelfde houding zitten, zo blijf je even zitten dan loop je weg en ga je wat anders doen en onthoud je dat de hond op dit moment daar nog niet aan toe is. En doe je dit dus ook niet meer. Hoe minder "kritieke" punten je in het begin van de relatie met je hond hebt, hoe sterker de uiteindelijke band.
Belangrijker is denk ik inderdaad dat je het tempo van fysiek contact aan de hond overlaat. Hij zal vanzelf zijn hoofd op je schoot leggen wanneer hij daar aan toe is. Wij hebben een herderXbouvier gehad die ook erg bang was. Als zij op de bank lag en je ging ernaast zitten ging ze al weg. Wij waren haar 3de baas en zij was 1 1/2 en mishandeld. Geef het tijd en je hebt een fatastische trouwe hond.
Veel succes!
Volgens mij is het de bedoeling dat je in iedergeval geen confrontatie aangaat. Dus let erop dat je hem niet gaan aankijken op het moment dat hij gaat grommen (dit betekent extra bedreiging) Wanneer je hem dus aan het knufelen bent en hij gromt stop je met knuffelen maar blijft wel in dezelfde houding zitten, zo blijf je even zitten dan loop je weg en ga je wat anders doen en onthoud je dat de hond op dit moment daar nog niet aan toe is. En doe je dit dus ook niet meer. Hoe minder "kritieke" punten je in het begin van de relatie met je hond hebt, hoe sterker de uiteindelijke band.
Belangrijker is denk ik inderdaad dat je het tempo van fysiek contact aan de hond overlaat. Hij zal vanzelf zijn hoofd op je schoot leggen wanneer hij daar aan toe is. Wij hebben een herderXbouvier gehad die ook erg bang was. Als zij op de bank lag en je ging ernaast zitten ging ze al weg. Wij waren haar 3de baas en zij was 1 1/2 en mishandeld. Geef het tijd en je hebt een fatastische trouwe hond.
Veel succes!
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

-
- Vaste gebruiker
Hoi,
Ik heb mijn Max een vergelijkbare situatie, wilde er eigenlijk een topic over openen, maar zie hier al veel beschreven.
Ik heb Max sinds maandag pas, hij is anderhalf en komt uit het asiel.
Hij is erg lief, en hangt het meest aan mij, lijkt zelfs een beetje bang van mijn man als die hem zegt in de mand, gaat Max achter mij staan, zegt ik in de mand gaat ie gewoon.
We hebben het idee dat er iets gebeurt moet zijn.
Waar ik tegen aan loop is het volgende.
Als ik hem borstel mag ik niet bij zijn schouderbladen, dan piept hij doet staart tussen zijn benen, maakt zich klein oren in de nek en hapt richting de borstel (niet in de borstel).
Net had hij wat snot op zijn neus bij zijn oog, ik pak een doekje laat hem zitten, op het moment dat hij het doekje ziet bij zijn neus, jankt ie duwt zijn neus naar beneden loopt achteruit met staart tussen zijn benen.
Ik leg het doekje weg, en roep hem, maar hij blijft ineen gedoken in het hoekje zitten.
Ik heb hem laten zitten, en later kwam hij voorzichtig bij me, toen kon ik het wel met mijn hand weghalen, maar hij was erg angstig.
Hij heeft niet gehapt of zijn tanden laten zien, maar het bevreemde me wel.
Ook is hij heel gevoelig aan zijn zooltjes van zijn voeten, ik mag hem niet droog wrijven dan hapt hij (zachtjes, waarschuwend, maar niet in) naar de doek.
Ik heb mijn Max een vergelijkbare situatie, wilde er eigenlijk een topic over openen, maar zie hier al veel beschreven.
Hij is erg lief, en hangt het meest aan mij, lijkt zelfs een beetje bang van mijn man als die hem zegt in de mand, gaat Max achter mij staan, zegt ik in de mand gaat ie gewoon.
Als ik hem borstel mag ik niet bij zijn schouderbladen, dan piept hij doet staart tussen zijn benen, maakt zich klein oren in de nek en hapt richting de borstel (niet in de borstel).
Net had hij wat snot op zijn neus bij zijn oog, ik pak een doekje laat hem zitten, op het moment dat hij het doekje ziet bij zijn neus, jankt ie duwt zijn neus naar beneden loopt achteruit met staart tussen zijn benen.
Ik leg het doekje weg, en roep hem, maar hij blijft ineen gedoken in het hoekje zitten.
Ik heb hem laten zitten, en later kwam hij voorzichtig bij me, toen kon ik het wel met mijn hand weghalen, maar hij was erg angstig.
Ook is hij heel gevoelig aan zijn zooltjes van zijn voeten, ik mag hem niet droog wrijven dan hapt hij (zachtjes, waarschuwend, maar niet in) naar de doek.
-
- Zeer actief
Die dingen hebben tijd nodig. Alles wat je beschrijft zijn nogal intieme en overweldigende handelingen. Laat je hond eerst vertrouwen in je krijgen.yo schreef:Hoi,
Het heeft bij Vonya ook wel minstens een half jaar geduurd eer ik een slaapje uit haar ogen mocht halen of haar staart mocht kammen...
Kalm aan en bouw het vertrouwen op.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Ca Cajuina
- Zeer actief
yo schreef:Hoi,
Dit gaat om vertrouwen en die relatie moet langzaam opgebouwt worden. Probeer niets te forceren hoe meer 'stand offs" hoe langzamer het vetrouwen word opgebouwt al.
Je moet je voorstellen dat jij in een huis woont waar je niet aardig behandelt word vervolgens wordt je weggedaan en kom je in een hokje terrecht met weinig contact met andere. Dan komen er andere mensen die jou graag in huis willen hebben dus jij gaat mee. Alleen willen die mensen gelijk met je kroelen en verwachten dat jij hen vertrouwt. Dit zou jij ook fijn vinden.
Ik weet dat het erg moeilijk is om niet toe te geven aan die drang om te knuffelen en te verzorgen maar met geduld kom je erg ver
groetjes,
en veel succes

Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier moet je wel echt mee opassen. Je hond verschuift zijn zelfverzekerde agressie richting die andere hond naar jou. Mijn hond heeft daar ook een handje van en het laatste wat je dan moet doen is je hond corrigeren. Die hele agressie in zo'n geval heeft nl niks met jullie relatie te maken maar puur met zijn opgefoktheid. Mijn hond is nooit bang voor mij, zal me nooit bijten, behalve in zo'n geval. Hij raakt door die agressie naar de andere hond zo opgefokt dat hij hetgene dat hem tegenhoudt, jij dus, weg wil hebben.~Kimske schreef:Vanmiddag buiten was het een heel ander verhaal, toen gromde hij naar mij ehct vanuit agressie, hij wilde die hond aanvallen, ik hield hem tegen en hop, flink grommen, borstelen, agressieve blik in zijn ogen de hele reutemeteut. Toen heb ik hem wel streng aangepakt, want agressie pik ik echt niet....
Ga je op dat moment de confrontatie aan heb je kans dat hij bijt, hij krijgt dan een uitlaatklep voor zijn frustraties.
Ikzelf hou mijn hond gewoon tegen als ze erg agressief wordt op straat en zodra ze tegen mij gaat blaffen kijk ik recht vooruit en beweeg niet meer. Ze kan hoog of laag springen, ik sta daar en geef geen kick. Als ze kalmeert en weer rsutig is loop ik door zonder verder wat te zeggen of te doen. Op die manier kalmeert ze ook veel sneller dan dat ik haar straf, dan raakt ze helemaal door het dolle en gromt en blaft tegen mij.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Mol
- Zeer actief
als ik dit allemaal zo lees vind ik je erg pusherig over komen ,naar je hond toe.
en het bewust door gaan als hij staat te grommen met zijn staart tussen zijn benen is gewoon het lot tarten.
als je huishoudelijke situatie zo is dat de hond niet zich zelf kan wezen omdat je weinig tijd en ruimte voor hem hebt ,en dan toch door gaat met hem te forseren ,ben je erg dom bezig.
laat hem zelf maar de toenadering zoeken bij jou in plaats van andersom
en wat marc ook al zij negeren in zo'n situatie is beter dan door gaan.
want hij is gewoon flink in de stress
mol
en het bewust door gaan als hij staat te grommen met zijn staart tussen zijn benen is gewoon het lot tarten.
als je huishoudelijke situatie zo is dat de hond niet zich zelf kan wezen omdat je weinig tijd en ruimte voor hem hebt ,en dan toch door gaat met hem te forseren ,ben je erg dom bezig.
laat hem zelf maar de toenadering zoeken bij jou in plaats van andersom
en wat marc ook al zij negeren in zo'n situatie is beter dan door gaan.
want hij is gewoon flink in de stress
mol

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ja, de situatie waarin of waardoor een hond gaat grommen, is heel bepalend hoe je hiermee omgaat.
Ik heb eerder, in een andere topic, geschreven dat als Kaya gromt, ik haar om d'r bek heenpak en uitdaag. Wellicht door die reacties, en die van anderen, lijkt het net alsof je het grommen van je hond nooit moet pikken.
Dit is echter alles behalve waar...... Kaya is een stabiele hond, opgegroeid in een warm nest en een grom van haar is pure uitdaging. Een grom van Moritz zal ik echter totaal, maar dan ook totaal anders benaderen!!!
Jullie hebben beiden angstige honden, pas kort bij jullie uit het asiel. Er wordt, hoogstwaarschijnlijk als ik het zo lees, gegromd uit angst. Je kroelt de hond (of droogt hem af op bepaalde plekken) en de hond kan op dat moment geen kant op, wordt angstig en zijn enige verweer is grommen (of bijten).
Breng een angstige hond, die je nog niet goed genoeg kent, nooit in de positie dat hij geen kant meer op kan. Nooit in een hoekje drijven, nooit eroverheen gaan hangen bij het knuffelen.
Verken de grenzen op je gemak en ga niet over zijn grenzen heen, want dan maak je hem alleen maar banger.
Gromt je hond bij het knuffelen, dan knuffel je hem niet of zoekt een manier waarop hij het knuffelen wél prettig vind.
Denk niet dat hij niet zal bijten, want een angstige hond bijt nl wél! En razendsnel ook! Moritz, de bange poeperd, heeft ook gebeten in het begin toen Pieter even met hem ging knuffelen en zijn gezicht bij zijn kop hield. Het is het enige verweer van een angstige hond die in een hoekje gedreven wordt, hoe goed dat hoekje ook bedoeld is vanuit menselijk oogpunt.
Ik heb eerder, in een andere topic, geschreven dat als Kaya gromt, ik haar om d'r bek heenpak en uitdaag. Wellicht door die reacties, en die van anderen, lijkt het net alsof je het grommen van je hond nooit moet pikken.
Dit is echter alles behalve waar...... Kaya is een stabiele hond, opgegroeid in een warm nest en een grom van haar is pure uitdaging. Een grom van Moritz zal ik echter totaal, maar dan ook totaal anders benaderen!!!
Jullie hebben beiden angstige honden, pas kort bij jullie uit het asiel. Er wordt, hoogstwaarschijnlijk als ik het zo lees, gegromd uit angst. Je kroelt de hond (of droogt hem af op bepaalde plekken) en de hond kan op dat moment geen kant op, wordt angstig en zijn enige verweer is grommen (of bijten).
Breng een angstige hond, die je nog niet goed genoeg kent, nooit in de positie dat hij geen kant meer op kan. Nooit in een hoekje drijven, nooit eroverheen gaan hangen bij het knuffelen.
Verken de grenzen op je gemak en ga niet over zijn grenzen heen, want dan maak je hem alleen maar banger.
Gromt je hond bij het knuffelen, dan knuffel je hem niet of zoekt een manier waarop hij het knuffelen wél prettig vind.
Denk niet dat hij niet zal bijten, want een angstige hond bijt nl wél! En razendsnel ook! Moritz, de bange poeperd, heeft ook gebeten in het begin toen Pieter even met hem ging knuffelen en zijn gezicht bij zijn kop hield. Het is het enige verweer van een angstige hond die in een hoekje gedreven wordt, hoe goed dat hoekje ook bedoeld is vanuit menselijk oogpunt.
- ~Kimske
- Actief
THNX voor alle adviezen, we zijn nu ook bezig met vermijden van situaties die hij niet leuk vindt. Hij komt soms al naar ons toe en legt zijn kop op shcoot neer, of wurmt zich tussen onze armen o.i.d.
Ik denk idd dat we wat snel zijn gegaan..
Ook denk ik, dat de situatie nu verergerde, nu het in huis echt een zooi is, hij is daardoor zijn stabiliteit kwijt, wat voor hem beangstigend is.
Ik denk idd dat we wat snel zijn gegaan..
Ook denk ik, dat de situatie nu verergerde, nu het in huis echt een zooi is, hij is daardoor zijn stabiliteit kwijt, wat voor hem beangstigend is.