Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk tuig

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Emilyenkiki
Actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 2

Welk tuig

Ongelezen bericht door Emilyenkiki »

Mijn engelse cocker teef is nu helemaal uitgegroeid en nu wil een goed tuig kopen. Ik ben aan het kijken naar ruffwear en dog copenhagen tuigen maar zijn deze niet erg groot en lomp en lastig om over het hoofd aan te trekken? Treponti fibbia ziet wr ook goed uit maar is de pasvorm wel.optimaal voor de schouder vrijheid? Wat voor tuigen dragen jullie honden? Alle ervaringen zijn welkom
dagmar88
Zeer actief

Re: Welk tuig

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik ben blaire.de fan :D
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik ken de tuigen die je noemt niet (dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen) maar hier wordt door één hond de ‘Zero DC Short’ gedragen en de ander heeft een op maat gemaakte tuig van 4dox. Over allebei ben ik zeer tevreden. De pasvorm van de Zero DC Short was niet geschikt voor mijn Flatcoated Retriever, anders had hij die ook gekregen. En omdat hij al diverse andere tuigen had gepast die ook niet goed zaten, heb ik er voor hem dus één laten maken.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

sowieso een y-tuig, merk is eigenlijk overbodig, pasvorm is het belangrijkste
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Laura84 schreef:sowieso een y-tuig, merk is eigenlijk overbodig, pasvorm is het belangrijkste
Dat. Het verschilt per hond wat goed zit, zou gewoon in de winkel passen en je laten adviseren.
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik heb een tuig van Hunter, maat M, die voor mijn hond te groot is, die mag je wel proberen en overnemen en voor een schappelijk prijsje overnemen als hij past.

Afbeelding

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb een Dog Copenhagen voor pakwerk en een Ruffwear voor t fietsen. Beiden erg stevig en zeer tevreden over. Struiken heb ik geen last van dus hij ziet er hier erg goed uit en zeker bij t pakwerk komt er erg veel druk op bepaalde delen waar andere merken waaronder Hunter het al snel begaven. Ik ben dan weer bang dat dit onderweg ook kan gebeuren dus ik hou t daar wel bij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik gebruik voor Cody (en m'n vorige honden) een Y-tuig. Vind ik zelf het handigste qua aan- en afdoen en voor de hond biedt het in mijn ogen een betere bewegingsvrijheid en drukverdeling dan instaptuigen en de Noorse modellen. Momenteel draagt Cody een goedkoop tuigje van Beeztees, maar binnenkort wil ik kijken of een Anny-X hem goed past. Mijn vorige honden droegen alleen een tuig tijdens het speuren/mantrailen, Cody draagt het daarnaast ook nog tijdens de meeste wandelingen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik heb een Hurtta tuig, en een Y-tuig van just for dogs.
dagmar88
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:Ik gebruik voor Cody (en m'n vorige honden) een Y-tuig. Vind ik zelf het handigste qua aan- en afdoen en voor de hond biedt het in mijn ogen een betere bewegingsvrijheid en drukverdeling dan instaptuigen en de Noorse modellen.
Ligt helemaal aan de bouw. Hier hebben ze allemaal een tuig dat daarop aangepast is.
Zus een dubbel x, Naap een veiligheidstuig en Sjaak een chow chow tuig.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb vader en zoon, maar elk hebben ze een eigen tuigje dat bij de één goed zit en bij de ander net niet goed zit. Belangrijkste verschil is dat Gaits schouder iets beter terugligt dan Elco's schouder. Elco heeft een y-tuig van Wolters, Gait een y-tuig van Hurtta. Ik heb meerdere tuigjes uitgeprobeerd voor ik tevreden was over de pasvorm en het comfort voor de hond
dagmar88
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
dagmar88 schreef:Ik ben blaire.de fan :D
Ik ook. Al jaren. Eerst Norweger tuigen, nu X-tuigen. Prima kwaliteit, op maat gemaakt, en mooi.
Haha ja, komt ook door jou!
Emilyenkiki
Actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Emilyenkiki »

Wow zoveel antwoorden. Bedankt iedereen. Marlett bedankt voor het aanbod ziet er een erg mooi tuig uit maar ik woon in Belgie dus moeilijk qua verzendkosten vermoed ik.

Ik schrik er wel van dat een tuig in de prijsklasse van dog copenhagen na 2 maanden er al lelijk uitziet dat zou niet mogen. Mijn hond loopt en vliegt ook door het bos dus dan valt dat al af.
Tamara/Bayko
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tamara/Bayko schreef:Ik gebruik voor Cody (en m'n vorige honden) een Y-tuig. Vind ik zelf het handigste qua aan- en afdoen en voor de hond biedt het in mijn ogen een betere bewegingsvrijheid en drukverdeling dan instaptuigen en de Noorse modellen.
Ligt helemaal aan de bouw. Hier hebben ze allemaal een tuig dat daarop aangepast is.
Zus een dubbel x, Naap een veiligheidstuig en Sjaak een chow chow tuig.
Hoe ziet zo'n chow chow tuig eruit?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef: Hoe ziet zo'n chow chow tuig eruit?
Met Sjaak z'n haar zie je niks, zonde van het printje :roll:

Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb voor Uma (Podenco) een Tre Ponti Sporza en een Ruffwear Webmaster. Beide tuigen zitten heel mooi bij haar schouder en oksel. Ze heeft veel bewegingsvrijheid. Ik vind de Webmaster wel heel massief, 's zomers gebruik ik die dan ook bijna niet. Het tuig schuift wel vrijwel nauwelijks en daarom gebruik ik het wel graag met fietsen of lange wandelingen.
De Tre Ponti schuift wat eerder.
Ik heb al zes jaar een Tre Ponti Primo tuig voor mijn huskymix. Het is het enige dat hij lekker vindt zitten, en het is nog steeds heel na vele strandbezoeken en zwempartijen. De borstband sluit hoog waardoor het de schouder niet belemmert, maar hetzelfde model zit weer voor geen meter bij mijn Podenco.

Ik zou echt allerlei tuigen gaan passen. Die Dog Copenhagen en Ruffwear Short zaten bij mijn beide honden niet fijn. Te drukkend op de schouders en ik vond de banden niet fijn zo dicht op de oksels. Ik zie ze bij andere honden soms wel fijn zitten.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Zinodo schreef:
Emilyenkiki schreef:
Ik schrik er wel van dat een tuig in de prijsklasse van dog copenhagen na 2 maanden er al lelijk uitziet dat zou niet mogen. Mijn hond loopt en vliegt ook door het bos dus dan valt dat al af.
Dat vond ik ook, al moet ik wel zeggen dat het wel om een zeer actieve hond gaat. Het zou zo maar kunnen dat een andere hond het veel langer mooi blijft houden.
Hier hebben ze ook allemaal een tuig van dog copenhagen.

Shira en Nola dragen het tuig alleen met de aangelijnde rondjes en die tuigen blijven wel mooi al wordt de kleur altijd wel wat minder helder. Jack draagt het tuig ook met loslopen omdat daar z'n tel nr op staat en z'n naam :F: . En dat tuig gaat dus door struiken en modder en sloten en zeewater. En dat ziet er inderdaad al snel niet meer uit maar is nog wel functioneel.

Dus hij heeft twee van die tuigen. Een voor de aanlijnronde en een voor loslopen. Want z'n loslooptuig is altijd nat na de losloopwandeling.
Laatst gewijzigd door Jackira op 03 jan 2020 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef: Te drukkend op de schouders en ik vond de banden niet fijn zo dicht op de oksels. Ik zie ze bij andere honden soms wel fijn zitten.
Inderdaad hier zit de Copenhagen juist erg ver van de oksels. Wat apart he dat er zoveel verschil in zit
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

malinois schreef:
Manuma schreef: Te drukkend op de schouders en ik vond de banden niet fijn zo dicht op de oksels. Ik zie ze bij andere honden soms wel fijn zitten.
Inderdaad hier zit de Copenhagen juist erg ver van de oksels. Wat apart he dat er zoveel verschil in zit
Ja, gek. En balen, ik had ze gekregen maar ze pasten niet mooi helaas :(
Uma snap ik wel, ze is wel een S qua omvang maar ze is vrij lang. Manu zijn nek was te dik.
Die past zo'n Hunter Y-tuig trouwens ook wel goed alleen vindt hij het ding heel stom. Er zal toch iets niet lekker zitten. De tuigen waarmee ik canicross zitten hen het allerlekkerste :D
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef:
malinois schreef:
Ja, gek. En balen, ik had ze gekregen maar ze pasten niet mooi helaas :(
Uma snap ik wel, ze is wel een S qua omvang maar ze is vrij lang. Manu zijn nek was te dik.
Die past zo'n Hunter Y-tuig trouwens ook wel goed alleen vindt hij het ding heel stom. Er zal toch iets niet lekker zitten. De tuigen waarmee ik canicross zitten hen het allerlekkerste :D
Die zitten ook een stuk losser denk ik? Dus fijner voor hem met die vacht...
Ja apart is dat....
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tamara/Bayko schreef: Hoe ziet zo'n chow chow tuig eruit?
Met Sjaak z'n haar zie je niks, zonde van het printje :roll:

Afbeelding
Ah ja, dat is volgens mij net zo'n model als de Tre Ponti Fibbia maar van ander materiaal.
Afbeelding
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Blaire.de fan hier. Op de foto zie je nog een stukje tuig bij Lily.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben ook Blaire.de fan :mrgreen: Zeker bij honden met een lastige pasvorm. Voor Amy was eigenlijk geen tuig te vinden dat echt goed paste, dus op maat laten maken is dan dé oplossing. Goede prijs-kwaliteitverhouding, veel keuze in kleurtjes en andere mogelijkheden en Amy's tuigen zien er nog erg goed uit, ook al raast zij flink door de bosjes, zwemt er veel mee, etc.

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef: Ah ja, dat is volgens mij net zo'n model als de Tre Ponti Fibbia maar van ander materiaal.
Ongeveer ja.
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik ben ook Blaire.de fan :mrgreen: Zeker bij honden met een lastige pasvorm. Voor Amy was eigenlijk geen tuig te vinden dat echt goed paste, dus op maat laten maken is dan dé oplossing.

:ok:

Voor toy hondjes is het allemaal 3 x niks. Sjaak kreeg het met die satéprikkerpootjes voor elkaar overal uit te stappen.
En dan ook nog dat pak haar.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Niet heel apart. Heeft echt met de bouw van de hond te maken. Bij de tuigen die jij noemt is zowel het rug als borst stuk (stuk dat tussen de voorpoten door loopt) niet verstelbaar. Bij een ruimer gehoekte hond is de afstand tussen borst en achter de ellebogen langer dan bij een steiler gebouwde hond. En dan is er ook nog verschil hoeveel voorborst de hond heeft (bv bij zo’n dober duivenborst is de afstand ook langer)
Bij een steiler gebouwde hond met minder borst zullen de tuigen dan ook verder achter de ellebogen zitten
dagmar88
Zeer actief

crutz schreef: Niet heel apart. Heeft echt met de bouw van de hond te maken.
Nee maar, dat snapte Malinois nog niet.

Ik blijf me ook verbazen over dat soort verschillen.
Dat Naap kleiner en zwaarder is dan Manu had ik nooit gedacht, maar die heeft inderdaad de diepe borst van Django de Tank :mrgreen:
En hij is dik, dat ook :engel:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

crutz schreef:
malinois schreef:
Niet heel apart. Heeft echt met de bouw van de hond te maken. Bij de tuigen die jij noemt is zowel het rug als borst stuk (stuk dat tussen de voorpoten door loopt) niet verstelbaar. Bij een ruimer gehoekte hond is de afstand tussen borst en achter de ellebogen langer dan bij een steiler gebouwde hond. En dan is er ook nog verschil hoeveel voorborst de hond heeft (bv bij zo’n dober duivenborst is de afstand ook langer)
Bij een steiler gebouwde hond met minder borst zullen de tuigen dan ook verder achter de ellebogen zitten
Dat zijn inderdaad grote verschillen wat betreft de pasvorm. Amy is op het oog veel smaller en kleiner (minder ruglengte) dan Amoz, maar hij heeft toch ongeveer dezelfde maat tuig omdat hij veel minder gehoekt is, minder voorborst en een minder diepe borstkas heeft (maar wel breder). Mila past Amy's tuigen ook prima. Mila heeft iets minder borstdiepte, maar compenseert dat weer door haar dikke kraag en vacht ;-)
Ik vind het wel handig dat ze hier allemaal de tuigen van Amy passen met een beetje verstellen. Mila en Amoz dragen zelden een tuig, dus ik hoef voor hen niet een apart tuig aan te schaffen.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Hier passen de Y tuigen van Hurtta mooi op het afwijkende lijf van Hazel en op t mini-lijfje van Teddy. Echt perfect. Polar heeft een mooi passend tuig van Ruffwear maar zij heeft het normaalste postuur van mijn trio :wink:
Maar ook zij past de Hurtta van Haas als ik t verstel.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Wij hebben een 4dox tuig en een Petlando mesh y comfort :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”