Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rangordeprobleem?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

s

rangordeprobleem?

Ongelezen bericht door s »

Hoi iedereen,

Coba, mijn engelse cocker spaniel, is nu 9 maand een half en ik heb alveel geprobeerd maar het lukt precies niet. Het lijkt wel of het rangordeprobleem blijft. Hij kan zo soms zijn straf niet aanvaarden. Hebben jullie tips om te tonen dat ik de hogere ben.
Dit doe ik nu al:
- ik bepaal wanneer we wandelen en spelen
- ik bepaal wanneer hij eet (ik laat hem zitten, hij kijkt dan zeg ik JA en hij eet)
- hij eet altijd na ons

hebben jullie nog tips ofzo?of wat kan ik eraan doen?

Nog misschien even beter het probleem omschrijven...

Soms heeft hij zin in spelen of aandacht, maar dan ben ik bijvoorbeeld net met iets bezig voor school of eender wat nu en dan wil ik dat hij leert dat we niet altijd spelen als hij het wil, maar hij snapt da ni.
Hij komt dan zo soms met zijn pootjes tegen mij staan, heel schattig ik negeer hem :mrgreen:

Maar soms snapt hij het gewoon niet, dat hij even rustig moet wachten, dan begint zijn spelletje en ik weet niet goed hoe ik moet reageren.

Hij blaft nog teveel, als ik hem straf, soms aanvaard hij het heel goed en gaat hij rustig in de zetel liggen, maar soms komt meneer de duivel tevoorschijn en begint zijn spelletje
en maar blaffen op mij en naar mij happen en maar uitlokken
ik heb geprobeerd hem even appart te zetten ma da vind hij ni erg zene

soms als hij een straf krijgt, loopt hij snel achter of onder de kast
en dan begint het WAF WAF en maar blaffen
als ik dat negeer, komt hij eronder uit en dichter blaffen of als ik naar hem toe ga hapt en bijt hij mij en blijft ook heel hard blaffen
of als ik hem negeer gaat hij naar onze salontafel er iets afpakken en daarmee terug achter de kast want hij weet heel goed dat hij dat niet mag

hoe moet ik in godsnaam goed reageren als hij zo blaft?
en hoe moet ik hem straffen als hij iets misdoet?

een tik helpt niet, hij begint te blaffen en herhaald wat niet mag, bijvoorbeeld in onze planten zitten
we hebben er natuurlijk aan gedacht de planten effe te verzetten ma dan ist hier zo leeg, we hebben in totaal 14 planten waar hij nu aankan...

het rare is hij doet dat niet altijd, soms aanvaard hij de straf heel heel goed

ja sorry het is een hele uitleg
hopelijk kunnen jullie wat helpen
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Volgens mij lijkt het erop dat Coba echt alles uit de kast trekt om je aandacht te krijgen. Je zegt dat je dat negeert, maar ook dat je straft. Straf is ook aandacht, dus lukt het haar af en toe wel om je aandacht te krijgen. Daardoor zal haar gedrag alleen maar versterken. Misschien kan je proberen nog consequenter te negeren als ze aandacht loopt te trekken en er dan ook werkelijk nooit op ingaan. Wel lijkt me dat erg moeilijk als je planten uit de vensterbank worden getrokken of de spullen van je tafel worden gepakt.
Belle blafte in het begin heel erg tegen Chiva als ze wilde spelen. Wij riepen dan ook weleens "kop houden' en dat soort dingen, hielp helemaal niets. Chiva zelf negeerde het echt straal. Toen zijn wij dat ook gaan doen, een paar keer ook gewoon met Chiva de kamer uitgelopen, en dat heeft wel geholpen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

Dit klinkt mij bekend in de oren,
Basco deed dit ook vaak (nu niet meer :mrgreen: )

Inderdaad straffen is ook aandacht, dus compleet negeren, en als dat niet lukt, loop dan zelf weg, ga effe naar boven ofzo.

Verder de spullen zoveel mogelik opruimen zodat hij dit ook niet meer kan jatten, als hij toch iets gejat heeft weer negeren, is het iets wat absoluut niet kapot mag ruil dan hetegen wat die heeft voor iets anders wat die mag speelgoed bv.

Daarbij hij is 9,5 mnd. dus zal gaan puberen.

Negeren is het belangrijkst ( en het moeilijkst soms :? )
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Het klinkt alsof je te lang doorstraft.
taffie
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door taffie »

hij doet alles voor aandacht en krijgt ie ook, zo klinkt het tenminste. Wat je schrijft over dat je straf geeft en hij onder de kast duikt, dat lijkt meer op een spel (voor hem dan he). ik denk dat ik zelf dat negeren es heel consequent zou doorvoeren, dus ook gewoon weglopen. En als ie iets pakt wat niet mag, nee roepen (of wat jij ook zegt in die gevallen) en terug zetten. Duidelijk maken dat het niet mag, maar als je bijv de planten weg haalt, dan leert hij daar mi weinig van. Ik haal ook wel es dingen weg omdat ik het echt erg zou vinden als het kapot gaat. Maar in principe blijft alles op zijn plek en dient meneer te leren dat ie er vanaf moet blijven!
blaffen is wel klote hoor, negeren is dan makkelijk gezegd dat weet ik, succes!!
s

Baily schreef:Het klinkt alsof je te lang doorstraft.
ja soms denk ik dat ook, maar ik weet niet goed hoe het op te lossen
kijk hij zit bijvoorbeeld aan de papierversnipperaar te krabben hehe
dan roep ik NEEN!!! hij snapt dat bevel soms maar soms blijbkaar ni hehe
want soms begint hij hevig te blaffen zovan gij gaat mij niet zeggen wat ik hier moet doen zene stom baaseke

en dan ga ik er naartoe NEEN en soms geef ik een tik zodat hij het zou snappen
ma dan soms bijt en hapt hij enzo en hij blijft dan soms zo blaffen

als hij dan een andere dag bvb nog is daaraan krabt
dan ga ik er kwaad naartoe en spurt hij onde rde kast
dan denk ik hij heeft het verstaan en ik laat hem met rust
ik negeer dan zijn geblaf maar neen
hij komt eronder uit en blijft me uitdagen
hij gaat terug naar die papierversniperaar om stout te doen
Daarbij hij is 9,5 mnd. dus zal gaan puberen.
mijn hond pubert al wel lang hoor ma kom
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

maar sofie toch!
straffen is aandacht geven!
negeren is negeren hé, dus ook niet straffen.
als hij aandacht komt vragen, moet je wel eens negeren, als hij begint te blaffen moet je negeren, en als hij dan enkele seconden zwijgt, begin je te spelen. je laat die seconden zwijgen steeds maar langer duren. De eerste keren 3 seconden (eeeeenenetwintig, tweeeee-entwintig, drieeeee-entwintig), dan 4 seconden, dan 5 seconden, dan terug 3 seconden, dan 5 seconden, dan 10 seconden...
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Ik zie het precies voor me, Doerak heeft dit ook een tijdje gedaan. Je wordt daar echt gek van, maar je moet het echt negeren. Dit is echt blaffen om aandacht, je kunt dat ook horen aan het soort blaf, vind ik en de manier waarop hij erbij kijkt.
Hij daagt je echt uit. Waarschijnlijk is het zo dat hij je aankijkt als hij blaft, of niet? En als jij dan iets zegt of hem straft, gaat hij nog harder blaffen, recht in je gezicht??
In dit geval is negatieve aandacht ook aandacht.
Ik zou dit compleet negeren, hij blaft misschien een kwartiertje, maar dan is de lol er wel af. Als het goed is is je probleem dan over....
Doerak heeft het ook gedaan in het begin. Ik zat op de bank, meneertje wilde aandacht en ging recht voor me staan blaffen. Met zo'n uitdagende blik in zijn ogen. Ik heb net gedaan of hij lucht voor me was, wat erg lastig is, want het IS gewoon echt vervelend.....maar binnen een kwartiertje hield hij het voor gezien en hij doet het nu nooit meer.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
s

zal proberen want idd hij kijkt mij aan en blaft soms recht in mijn gezicht
ik had hem is genegeerd maar wel blijven aankijken om te zien of dat niet zou helpen
hij komt naar mij en korter bij mij blaffen de snot
ik ga het met negeren proberen dan
bedankt iedereen
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

s schreef:zal proberen want idd hij kijkt mij aan en blaft soms recht in mijn gezicht
ik had hem is genegeerd maar wel blijven aankijken om te zien of dat niet zou helpen
hij komt naar mij en korter bij mij blaffen de snot
ik ga het met negeren proberen dan
bedankt iedereen

TEn eerste wee ik niet vanaf wanneer jou hond is gaan puberen en is bij 9,5 mnd een logische leeftijd waarbij de hond pubert (de een meer dan de ander)

De zin ik heb hem genegeerd maar wel blijven aankijken is dus niet negeren.

Negeren is Compleet vergeten dat de hond er is, oftewel NIET aankijken (vanuit ooghoeken in de gaten houden wel) maar niet aankijken. NIKS ZEGGEN geen geluid ook geen uhuh pas op ideegeluidjes)

Als je denkt dat dit niet lukt omdat hij met schattige oogjes je aankijkt (nogmaals weet er alles van) loop dan weg. en kom terug als die rustig is.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik zou toch wat minder reageren op wat hij doet, als hij dus aan de papierversnipperaar zit dan zou ik heel beslist "NEE"zeggen en hem iets geven waar hij mee kan spelen. Dan verder geen aandacht schenken en weg lopen. Dit heel rustig herhalen als hij het weer doet.

Als hij aan de gang blijft zou ik er voor zorgen dat de dingen die hij echt niet mag dat hij daar ook niet bij kan. Zo kom je een beetje uit het cirkeltje.

Maar je hoeft niet heel kwaad te worden om te straffen, gewoon heel beslist zijn en zeker van jezelf. Dat maakt meer indruk. Slaan zou ik zowiezo niet adviseren.

Weet hij trouwens wat nee betekent, heb je hiermee geoefend, door bijvoorbeeld een brokje aante bieden of iets anders aan hem te geven.

Je kunt hem dan bijvoorbeeld een paar keer iets geven en dan op het moment dat hij het aanpakt zeg je yes, of welk commando je er ook aan wilt geven.

Daarna doe je iets in je hand en houd dit voor hem en als hij het wil pakken doe je je hand dicht en zegt nee.

Na een paar keertjes wel geven natuurlijk en dan yes zeggen.

Dan weet je in ieder geval dat hij het woord kent. Want dat blaffen kan ook een reactie zijn dat hij niet meer weet wat je bedoelt. Hij begrijpt dat er grote opgewondenheid is en dat er iets is, wat hem ook weer opjut denk ik.

Rustig aanpakken is mijn advies, hoe rustiger en zelfverzekerder als jij bent hoe rustiger je hond wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”