Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van voorbereiden eerste nestje naar voorbereiden tweede nestje.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Voorbereidingen voor een eerste nestje

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:Waar komen die wormen vandaan als de teef ze zelf niet heeft en ze niet buiten komen?
Vlooien heb ik hier momenteel niet.

Wachten tot je het aan de groei ziet vind ik niet heel erg een serieus te nemen methode, eigenlijk.
Meer dan goed in de gaten houden kun je niet.
Er was zelfs een duidelijk verschil als ik op bezoek was geweest. Waren ze de volgende dag minder aangekomen.
Alsnog waren ze walgelijk vet, maar daarom zat ik niet elke dag aan die kist geplakt.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb mijn pups 1x ontwormt en verder 3 keer steekproefgewijs steeds 2 pups en moeder (die de poep van de pups eet en dus weer besmet moet worden door alle pups) laten controleren bij Het Woud. Toen de pups een aantal weken weg waren nogmaals moeder (en mijn pup) laten controleren om zeker te zijn er er was nooit sprake van wormen. Het nest ervoor ook niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Nanna schreef:Ja, je moet het zelf weten.
Mijn pups hadden in 98 van de 100 keer wormen. Zij worden dus standaard ontwormd, het hoort er imo gewoon bij.

Terwijl ik mijn volwassen dieren nooit ontworm.
ik ontworm mij honden wel 1x per half jaar. Ik ben als de dood voor de Franse hartworm. Daar kun je niet op testen en komt steeds meer voor.
Het plan is om straks wel te ontwormen en te titeren en dan op maat te enten.
Het is idd moeilijk om de eerste dagen ontlasting van je pups op te vangen maar in die periode ontworm je ook niet. Later als ze over gaan op vast voedsel zo rond de 4 weken dan blijft er ook wel eens wat liggen maar je zou ook de moeder hond kunnen testen die eet de besmette mest immers en zou dan dus ook wormen moeten krijgen lijkt mij.

Onze Laika zat toen we haar kregen zo vol wormen dat die haar bijna vergiftigd hebben. Klinkt raar maar omdat ze dood gingen door de kuur gaven ze en stof af waar ze echt ontzetten ziek van is geweest. Goed de angst voor wormen zit er bij mij dus goed in.
Afbeelding
gevni havanezers
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Cleva schreef:Wormmiddel is in principe niet schadelijk voor een zoogdier en parasieten nou eerst eens lekker de kans geven vind ik ook niet zinnig.
Kan het niet met wormkruid? Bij hoefdieren werkt dat prima.

Ik blijf het raar vinden dat ik er maar vanuit moet gaan dat Mira een lading wormen bij zich heeft.
Ik denk echt niet dat dat zo is.
Exact. En alleen volwassen spoelwormen produceren eitjes, de voorstadia ga je dus niet aantonen met een mestonderzoek maar pak je wel aan met een wormmiddel. Eén van de grootste labs voor die onderzoeken adviseert zelf ook om pups regulier te ontwormen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn 3 stadia. Larf, ei en worm.
De larven zitten in sluimerstand in de teef, ontwormen helpt daar niet aan.
Eitjes en larfjes worden uitgescheiden via ontlasting, melk en in de baarmoeder.
Als de teef eitjes doorgeeft is de teef dus prima te testen op elk moment dat je de pups wil gaan ontwormen.
De meeste pups gaan niet dood van ontworming nee. Ik ben ook niet tegen ontwormen. Maar wel tegen zoveel keer bij die kleintjes als het niet nodig is. Als het wel nodig is doe ik het wel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
blacky
Zeer actief

ik ga ook zeker ontwormen maar dat gaf ik al aan. Veel te bang voor die dingen na twee ervaringen met worminfecties.
Welk middel gebruikten jullie? Ik kreeg toen Lucky klein was ik meen de pasta pannacure er was een verdenking van giardia dat was het overigens niet maar ze was na die kuur wel van de diarree af.
Afbeelding
gevni havanezers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

blacky schreef:ik ga ook zeker ontwormen maar dat gaf ik al aan. Veel te bang voor die dingen na twee ervaringen met worminfecties.
Welk middel gebruikten jullie? Ik kreeg toen Lucky klein was ik meen de pasta pannacure er was een verdenking van giardia dat was het overigens niet maar ze was na die kuur wel van de diarree af.
Ik ontworm met 3 verschillende middelen.
Met 2 weken drontal puppy
Met 4 weken 3 dagen panacure pasta
Na de 6 weken milbemax of weer panacure pasta
En met de eerste dierenarts check op 6-6,5 week ontlastingcontrole en laatste ontworming is daarna pas. Na een giardia besmetting in het verleden test ik voor de laatste ontworming en indien positief krijgen ze natuurlijk panacure
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik gebruik altijd eerst banminth of vitaminthe. De laatste keer met drontal of Milbemax
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik ontworm de eerste keer met 3 weken met Banmint, dan met 5 weken met panacure en met 7 weken weer met panacure. moederhond ontworm ik altijd mee met milbemax of drontal.
Afbeelding
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Nog even terug op die warmtelamp: bedenk dat jezelf warm houden, naar moeders kruipen en drinken heel veel energie kost. Als je het onderdeel 'jezelf warm houden' makkelijker kunt maken scheelt dat veel inspanning en dat kan net het verschil maken tussen een pup die de eerste dagen aankomt of eentje die met moeite op gewicht blijft of zelfs sterk afvalt, onrustig is en daardoor niet aan groeien toekomt.
Onze ervaring is dat ze de eerste dagen rustiger en tevredener zijn onder de lamp, zeker 's nachts. En dat ze niet in gewicht achteruit gaan.

Ja, vroeger werden pups in de schuur geboren en werden ze ook groot, of niet. Zwerfdieren worden ook groot, of niet, dat boeit niemand.
Vroeger liepen we van A naar B of ging je te paard. Deed je er een week over van Amsterdam naar Groningen.
Toen iedereen nog doodging aan de builenpest en cholera. Gezellige tijden, joh!

Dat gemiauw over 'vroeger' en 'bij de boer' wat ik hier bij sommigen lees is natuurlijk je reinste flauwekul. Lever dan die auto ook maar in en je riolering kan ook wel weg.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik heb 3 dagen op 20 graden gestookt. De warmtemat die ik had gekocht, heb ik uiteindelijk niet gebruikt. Maar die pups kwamen in april en echt koud was het niet. Voor herfst/winterpuppies zou ik absoluut voor een extra warmtebron gaan.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat je geen mestonderzoek op jonge pups zou kunnen doen maar dat mensen na ontwormen wel steeds wormen zien? Als er wormen meekomen zijn er ook larven en eitjes.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rinne Roos
Zeer actief

Dat lijkt wel een soort couveuse dan, een gesloten kist. Wel met luchtgaatjes hoop ik dan toch :hmmm:
Nee, daar zouden onze moederhonden dan weer niet blij van worden.

Die warmtelamp is ook alleen voor de eerste dagen, soms alleen voor de nachten.

Twee jaar geleden hadden we een wetternest, allemaal tierig, 8 stuks. Alleen 1 reutje leek zich een slag in de rondte te drinken, was ook heel tevreden maar viel verschrikkelijk af. Was al geen krachtpatser bij geboorte, maar ging van 240 gram naar 220 en toen naar 214. En natuurlijk de mooiste van allemaal qua kop en vacht, dus wij baalden al. Fles erin 6x per dag, extra aangelegd, lamp erop en toen bleek dat hij steeds alles vacuum zoog, zowel de flessenspeen als de tepel. Hij was oersterk en leek niets te mankeren (daar hou je natuurlijk altijd rekening mee als het zo moeizaam gaat). Dat hij vacuum zoog kom je dan met de fles achter. Kereltje op weg geholpen, nog paar dagen geflest, afgebouwd toen hij het snapte en daarna kon hij op eigen kracht verder en groeide als een tierelier. Is nu een beer van een hond en de mooiste van het nest nog steeds. Was toch erg blij met die lamp, want dat gaf hem net dat extraatje.
Beter mee verlegen dan om verlegen want je zult zien dat je er altijd op zaterdagavond om zit te springen.
Rinne Roos
Zeer actief

Kells schreef: Maar dan stook je verder niet neem ik aan? Mijn nesten werden geboren in november en februari en ik had de verwarming dag en nacht op 20 graden staan. Het waren gelukkig zachte winters, dus de pups mochten al vrij snel mee naar buiten.
Wij houden het op 19 graden gemiddeld, er lopen nog andere honden rond die anders niet weten waar ze het moeten zoeken en wij hoeven ook niet gebraden te worden. Het gaat ook niet om algemene warmte van de hele kamer of verblijf, maar specifieke, lokale warmte gericht op de pups. Wel de mogelijkheid geven dat de moederhond uit de warmte kan. Liggen alle pups verspreid in de kist, komen ze goed aan en zijn ze tevreden, dan kan de lamp weg.
Met ons moederloze nest destijds heb ik ook warmwaterzakken onder het vetbed in de kist gelegd, voor warmte en om zachter te liggen. Ze hadden al geen moederlijf om tegen weg te kruipen. Pups vinden zo'n waterbed ook wel erg fijn.
Rinne Roos
Zeer actief

Nanna schreef: Meneer Nanna heeft hem zelf gemaakt. Het is inderdaad heel fijn. Pups hebben rap door dat ze in een hol liggen en wel naar buiten moeten om hun behoefte te doen. Bij die grote open vlaktes hebben ze toch snel de neiging om op hun slaapplek te pissen. En ze liggen er ook rustig en donker. Er kan gerust al vroeg bezoek komen want als het ze teveel wordt dan hobbelen ze die kist weer in.
Oh, zo ja. Zo hadden wij deze zomer de kist dwars onder de tafel staan. Gaf inderdaad het holletjes gevoel en toch ook vrije uitloop. Voor de hava's hangen we een fleece kleed over een deel van de kist.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

[quote="Nanna"]Het hele zwikje werd uiteraard ook in 'het hol' geboren.
Afbeelding

Deksel omhoog en foto maken ;-)

Afbeelding[/quote]

Ahhh, wat gezellig. Nu wil ik ook puppies van Lily. Ze zou een fantastische moeder zijn, zucht...
Nee nee nee, mag niet :zweep:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
blacky
Zeer actief

Embark test is binnen. Leuk wat er allemaal in staat.
Lucky is een Havanezer volgens Embark :lol1:
Haar Coi is 7% dus valt volgens mij ook wel mee.

Verder moet ik er nog even in duiken.

nu een ziek meisje hier 2 maanden naar haar loopsheid met best wel hoge koorts ik houd haar goed in de gaten al de koorts morgen niet gezakt is wordt het een tripje dierenarts.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

blacky schreef:Embark test is binnen. Leuk wat er allemaal in staat.

nu een ziek meisje hier 2 maanden naar haar loopsheid met best wel hoge koorts ik houd haar goed in de gaten al de koorts morgen niet gezakt is wordt het een tripje dierenarts.
Dat is netjes. Volgens de database is het hoger maar het is een jong ras en het is bekend dat er veel gerommeld is.
En dat is maar goed ook.

Hoop dat het meisje snel opknapt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blacky
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Dat is netjes. Volgens de database is het hoger maar het is een jong ras en het is bekend dat er veel gerommeld is.
En dat is maar goed ook.

koorts vandaag nog hoger 40.3 dus tripje dierenarts. Was erg bang voor baarmoeder ontsteking omdat ze nu 2 maand na haar loopsheid zit. maar dierenarts is er van overtuigd dat het de darmen zijn. Maar als ze niet opknapt en het is woensdag nog zo dan direct terug komen en dan een echo van de buik.

Bij een baarmoeder ontsteking is het einde verhaal wat betreft de pups voor Lucky. Ik hoop dus dat de dierenarts het goed heeft.

Er is door hem op mijn verzoek nog eens goed naar haar hart geluisterd er is geen ruisje te horen!!

Als dit dus een darm ontsteking is en ze weer helemaal opknapt is Lucky er helemaal klaar voor. Ook uit Embark komt niets wat het krijgen van pups tegen zou kunnen houden.
Afbeelding
gevni havanezers
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik duim dat ze snel opknapt en dat het niet aan de baarmoeder ligt.
Beterschap :flower:
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Kells schreef:
blacky schreef:
Marjoleine schreef:

En dat is maar goed ook.

koorts vandaag nog hoger 40.3 dus tripje dierenarts. Was erg bang voor baarmoeder ontsteking omdat ze nu 2 maand na haar loopsheid zit. maar dierenarts is er van overtuigd dat het de darmen zijn. Maar als ze niet opknapt en het is woensdag nog zo dan direct terug komen en dan een echo van de buik.

Bij een baarmoeder ontsteking is het einde verhaal wat betreft de pups voor Lucky. Ik hoop dus dat de dierenarts het goed heeft.

Er is door hem op mijn verzoek nog eens goed naar haar hart geluisterd er is geen ruisje te horen!!

Als dit dus een darm ontsteking is en ze weer helemaal opknapt is Lucky er helemaal klaar voor. Ook uit Embark komt niets wat het krijgen van pups tegen zou kunnen houden.
Dat hoeft niet. Kells heeft een bmo gehad, is behandeld en kreeg ruim een half jaar later een nest. We zijn inmiddels 3 jaar verder en ze is intact gebleven. Ze is nu 10 jaar oud en haar gezondheid is prima.
ja dat verhaal ken ik nog wel. Toch zal ik daar niet voor kiezen. Vooral niet omdat Lucky nog maar 2.5 jaar oud is en ook omdat haar moeder tijdens de dracht een bmo heeft gekregen. dus hoewel ik voor medicatie zou kunnen kiezen zou ik dat alleen maar doen als de dierenarts dat ook aanraad maar niet omdat ik zo graag een nestje met haar zou willen.
Afbeelding
gevni havanezers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:Ik ben er dubbel in.
Op zich is een koortsje niet heel erg raar bij een dracht.
Het is een fysiek ingrijpend proces en daar hoort een reactie van het lichaam van de teef ook gewoon bij.
Een bepaalde mate van ontsteking is ook niet raar bij een zwangerschap. Medisch gezien is dat helemaal geen alarmbel.

Wat is je eigen gevoel? Wat zie je gebeuren?
Ze is nog helemaal niet gedekt deze loopsheid
blacky
Zeer actief

Kells schreef:
crutz schreef:
Het is een fysiek ingrijpend proces en daar hoort een reactie van het lichaam van de teef ook gewoon bij.
Een bepaalde mate van ontsteking is ook niet raar bij een zwangerschap. Medisch gezien is dat helemaal geen alarmbel.

Ze is ook pas twee en een half jaar oud. Voor een eerste nest zou ik liever wachten tot ze drie jaar oud zijn. Maar ja, dat is mijn mening.
ze is ook drie bij haar eerste loopsheid ze is nu 2.5 en net loops geweest hoe oud denk je dat ze dan zou zijn bij haar dekking?

haar koorts is nu gezakt naar 39,8 dierenarts gaf aan dat de alarmbellen pas hoeven te rinkelen als het d 42 graden nadert.
ze is nog sloom, zichzelf niet geen diarree meer (was ook maar 1x) zeg het maar.

Cleva: wat vind jij een beetje koorts? Ik vind 40.3 best hoog al zeg ik het zelf wat verhoging snap ik bij een dracht maar een beetje een ontsteking niet. dat zijn voor mij wel dingen die ik behandeld wil hebben vooral als ze daardoor koorts hebben.
Afbeelding
gevni havanezers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

blacky schreef:
Kells schreef:
crutz schreef:

Ze is ook pas twee en een half jaar oud. Voor een eerste nest zou ik liever wachten tot ze drie jaar oud zijn. Maar ja, dat is mijn mening.
ze is ook drie bij haar eerste loopsheid ze is nu 2.5 en net loops geweest hoe oud denk je dat ze dan zou zijn bij haar dekking?

haar koorts is nu gezakt naar 39,8 dierenarts gaf aan dat de alarmbellen pas hoeven te rinkelen als het d 42 graden nadert.
ze is nog sloom, zichzelf niet geen diarree meer (was ook maar 1x) zeg het maar.

Cleva: wat vind jij een beetje koorts? Ik vind 40.3 best hoog al zeg ik het zelf wat verhoging snap ik bij een dracht maar een beetje een ontsteking niet. dat zijn voor mij wel dingen die ik behandeld wil hebben vooral als ze daardoor koorts hebben.
Normale temperatuur van een hond ligt tussen de 38 en 39,5. Dus 40,3 is dan wat verhoging, niet direct hevige koorts, zoals het bij een mens zou zijn
blacky
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Normale temperatuur van een hond ligt tussen de 38 en 39,5. Dus 40,3 is dan wat verhoging, niet direct hevige koorts, zoals het bij een mens zou zijn
Ik heb geleerd boven de 39 is koorts bij honden. boven de 40 graden actie ondernemen. 42 graden is wel het uiterste dat is dan echt spoed.
Afbeelding
gevni havanezers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

blacky schreef:
Fotogravinnetje schreef:Normale temperatuur van een hond ligt tussen de 38 en 39,5. Dus 40,3 is dan wat verhoging, niet direct hevige koorts, zoals het bij een mens zou zijn
Ik heb geleerd boven de 39 is koorts bij honden. boven de 40 graden actie ondernemen. 42 graden is wel het uiterste dat is dan echt spoed.
39 graden is voor veel honden de normale temperatuur, dus geen koorts. Het is wel handig om te weten wat de normale temperatuur van je hond is. Elco en Gait zitten allebei iets boven de 38,5
Rinne Roos
Zeer actief

blacky schreef:
Vooral niet omdat Lucky nog maar 2.5 jaar oud is en ook omdat haar moeder tijdens de dracht een bmo heeft gekregen. dus hoewel ik voor medicatie zou kunnen kiezen zou ik dat alleen maar doen als de dierenarts dat ook aanraad maar niet omdat ik zo graag een nestje met haar zou willen.
Polly kreeg een bmo niet tijdens de dracht van Lucky (gelukkig). Ze was toen ruim 4 jr en net 2 weken gedekt. Dat feestje ging dus niet door, met spoed is de boel eruit gehaald. Vlak na de dekking kreeg een aantal honden hier kennelhoest, Polly zelf niet. Zou geen verband tussen moeten zijn, maar ja, ziek werd ze wel, al was het toen dus bmo.
blacky
Zeer actief

Rinne Roos schreef:
blacky schreef:
Vooral niet omdat Lucky nog maar 2.5 jaar oud is en ook omdat haar moeder tijdens de dracht een bmo heeft gekregen. dus hoewel ik voor medicatie zou kunnen kiezen zou ik dat alleen maar doen als de dierenarts dat ook aanraad maar niet omdat ik zo graag een nestje met haar zou willen.
Polly kreeg een bmo niet tijdens de dracht van Lucky (gelukkig). Ze was toen ruim 4 jr en net 2 weken gedekt. Dat feestje ging dus niet door, met spoed is de boel eruit gehaald. Vlak na de dekking kreeg een aantal honden hier kennelhoest, Polly zelf niet. Zou geen verband tussen moeten zijn, maar ja, ziek werd ze wel, al was het toen dus bmo.
ja, idd niet tijdens de dracht waar Lucky uit is gekomen. Het is altijd afvragen waar een bmo van komt. Voor nu lijkt Lucky op te knappen.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

gaat nog niet goed met Lucky nog steeds koorts niet willen eten zelfs dwangvoeren gaat bijna niet.
Weer naar arts bloed afgenomen en foto gemaakt.
Bloed dik en donker dus wat uitgedroogd verder waren de waardes goed alleen haar eiwit wat laag. Geen ontstekingswaarden.
Foto zag er ook goed uit. wat verdikking in haar dunnen darm wat kon duiden op irritatie van het slijmvlies.
Een iets heftiger middeltje meegekregen tegen misselijkheid, een blikje voor wat met de spuit gegeven kan worden en probiotica.
Het mag nu wel even beter gaan met het meisje.

voordeel haar rug stond ook heel mooi op de foto en hoewel ze op haar zij lag kon je ook goed de heup en heupkop zien.
nog even dat ook doorgesproken met de dierenarts en dat zag er allemaal super mooi uit.

Goed elk nadeel heeft zo weer zijn voordeel. Voor nu maar kijken of ik er vocht en eten in krijg.
Afbeelding
gevni havanezers
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ach bah ik hoop dat ze snel opknapt
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”