Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke (verse) botten kan ik Doerak geven voor schone tanden?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Niekie
Zeer actief

Welke (verse) botten kan ik Doerak geven voor schone tanden?

Ongelezen bericht door Niekie »

Ik heb hier weleens een topic gelezen over tanden poetsen, waarin een aantal van jullie aangaf nooit tanden te poetsen, maar verse botten te geven. Hierdoor werd tanden poetsen overbodig, want door die botten kreeg de hond mooie witte tanden, zonder tandplak/tandsteen.

Welke botten kan ik het beste kopen voor Doerak? En vooral: waar?? Gewoon bij de slager? :?
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik geef eigenlijk zowat elk bot, uitgezonderd botten van varkens.

Ik haal die bij de slager, in de supermarkt... waar ik ze kan vinden gewoon.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Als je maar geen botten geeft die, op welke manier dan ook, verhit zijn. Deze versplinteren namelijk. Koeienbotten zijn wat hard maar de rest kan je gewoon geven.
Je moet vaak wel erg je best doen om de slager zover te krijgen om je botten te geven. Veel slagers denken namelijk dat het niet goed is voor de hond.
Niekie
Zeer actief

stefanie schreef:Als je maar geen botten geeft die, op welke manier dan ook, verhit zijn. Deze versplinteren namelijk. Koeienbotten zijn wat hard maar de rest kan je gewoon geven.
Je moet vaak wel erg je best doen om de slager zover te krijgen om je botten te geven. Veel slagers denken namelijk dat het niet goed is voor de hond.
Maar hoe weet ik dan of een bot verhit is? :?

Ik kan bij een slager gewoon botten vragen, alleen niet van varkens en koeien (welke beesten blijven er over dan? :? ) en dan is het altijd goed? Moet daar vlees aanzitten nog? Eet een hond zo'n bot helemaal op? :?
En is het eigenlijk wel goed?

Sorry, ben echt nog een leek op dit gebied :roll:
Groetjes Anique

Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

In principe is elk bot wat je bij de slager koopt rauw, tenzij het van die voorbewerkte dingen voor op de barbeque zijn.
Dus gewoon om rauwe botten vragen, rund, kalf of lam is het stevigste, dus dat "poetst" ook het beste.
Een bot dat verhit is is een gebakken bot, of gekookt of gegrild, dus die moet je niet hebben.
Lees ook eerst even het bottendocument dat hier bovenaan in de rubriek staat. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Niekie schreef:
stefanie schreef:Als je maar geen botten geeft die, op welke manier dan ook, verhit zijn. Deze versplinteren namelijk. Koeienbotten zijn wat hard maar de rest kan je gewoon geven.

Ik kan bij een slager gewoon botten vragen, alleen niet van varkens en koeien (welke beesten blijven er over dan? :? ) en dan is het altijd goed? Moet daar vlees aanzitten nog? Eet een hond zo'n bot helemaal op? :?

kippennekken, kippenvleugels,
van rund/ lam en liefst botten van jonge dieren, dus kalf/ lam en geen dragende botten!!! bijv kalfsribben, lamsribben, strotten, schouderbladen.
er is zoveel, maar je moet het zien te vinden ;)

voer je vlees of brokken?
als je vlees voert en dan toevallig carnibest of bibi, dan hebben die ook recreatiebotten en carnibest heeft dacht ik ook eetbare botten (dus meer als maaltijd).
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Vraag het liefst naar botten van jonge dieren en dan ook nog naar botten die NIET dragen.
Lams-, kalfsribben of -schouderbladen zijn super. Ook staartstukken, (kippen) nekken en vleugels komen in aanmerking.

Liever geen mergpijpen (het merg zelf is super, maar het bot is aan de harde kant) en haal harde stukken van andere botten na een half uurtje weg.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Als je het bot puur geeft om op te knagen en zo de tanden te poetsen kun je wel dragende botten geven. Het liefst van zo'n formaat dat hij het niet in één keer kan inslikken.
Schouderblad, runderknieën o.i.d zijn daar goed geschikt voor.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

qyan schreef:
Niekie schreef:

kippennekken, kippenvleugels,
van rund/ lam en liefst botten van jonge dieren, dus kalf/ lam en geen dragende botten!!! bijv kalfsribben, lamsribben, strotten, schouderbladen.
er is zoveel, maar je moet het zien te vinden ;)

voer je vlees of brokken?
als je vlees voert en dan toevallig carnibest of bibi, dan hebben die ook recreatiebotten en carnibest heeft dacht ik ook eetbare botten (dus meer als maaltijd).

Carnibest heeft idd een variatie aan 'eetbare' botten. Mij bevielen ze echter niet zo. Ze waren uitgedroogd. Kan natuurlijk toeval zijn geweest maar nu haal ik ze bij de slager. Ook een stuk goedkoper.
Niekie
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik zal eens naar de slager gaan!

Gooien jullie het laatste stuk bot altijd gewoon weg, zodat hij er niet in kan stikken? En hoe vaak moet ik ongeveer verse botten geven, om Doerak z'n tanden schoon te houden?
Laatst gewijzigd door Niekie op 05 apr 2004 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Anique

Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

En 2 uur na de botten geen water geven. ;)
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

M@ri@nne schreef:En 2 uur na de botten geen water geven. ;)
:?
Waarom niet dan?
Groetjes Anique

Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Anders verteert het niet goed.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Anders verteert het niet goed.
O, oke. Je moet het maar weten allemaal. Gelukkig heb ik het hondenforum ;)
Groetjes Anique

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Voor kniestukken kun je gewoon naar de slager gaan en ze daar bestellen. Dat doe ik hier vaak bij de slager in de supermarkt. Ik bestel ze bij hem, en hij bestelt ze weer bij de slachterij . Zodra ze er zijn krijg ik een seintje :ok:
Als je een vriezer hebt kun je er meerdere tegelijk bestellen en als je een heel erg aardige slager hebt zaagt ie ze ook nog voor je als ze erg groot zijn :-D
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Sandro schreef:Als je het bot puur geeft om op te knagen en zo de tanden te poetsen kun je wel dragende botten geven. Het liefst van zo'n formaat dat hij het niet in één keer kan inslikken.
Schouderblad, runderknieën o.i.d zijn daar goed geschikt voor.
Ik denk dat Sandro hier een goed advies geeft.
Niet iedere hond is hetzelfde, maar ik had met Stanley grote problemen bij het geven van runderkraakbeen. Dat zijn botten die volledig opgeknaagd kunnen worden, maar qua vertering is het 1 chaos in die darmen. Dat heeft bij Stanley tot verstopping geleid en is er goed ziek van geweest. Zou met die hap slik weg botten erg voorzichtig zijn, als je hond nog niet op volledig vers vlees staat.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

[quote="Golden Stanley]. Zou met die hap slik weg botten erg voorzichtig zijn, als je hond nog niet op volledig vers vlees staat.[/quote]
zou ik aanvullen met..
niet gewend is om botten te eten.
Een lap pens is ook geschikt om tanden te "poetsen"
als je nog geen botten durft te geven en nogmaals lees het bottendocument eerst goed!!
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

M@ri@nne schreef:En 2 uur na de botten geen water geven. ;)
Ik heb hier het water nog nooit weggehaald, en ook nog nooit gezien dat ze er last van hadden.

Maar bij een hond die nog nooit botten heeft gehad is het mss toch beter om het weg te halen.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Niekie
Zeer actief

ien schreef:[quote="Golden Stanley]. Zou met die hap slik weg botten erg voorzichtig zijn, als je hond nog niet op volledig vers vlees staat.
zou ik aanvullen met..
niet gewend is om botten te eten.
Een lap pens is ook geschikt om tanden te "poetsen"
als je nog geen botten durft te geven en nogmaals lees het bottendocument eerst goed!![/quote]

Zal ik doen! Een lap pens, is dat zo? Is dat niet te zacht dan? Koop je dat ook bij de slager? :roll:
Groetjes Anique

Afbeelding
Niekie
Zeer actief

maxcola schreef:Voor kniestukken kun je gewoon naar de slager gaan en ze daar bestellen. Dat doe ik hier vaak bij de slager in de supermarkt. Ik bestel ze bij hem, en hij bestelt ze weer bij de slachterij . Zodra ze er zijn krijg ik een seintje :ok:
Als je een vriezer hebt kun je er meerdere tegelijk bestellen en als je een heel erg aardige slager hebt zaagt ie ze ook nog voor je als ze erg groot zijn :-D
:ok:
Groetjes Anique

Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Een echte lap pens (dus niet zo'n pakje klein gesneden flinters) is een prima tandenborstel. Ze vinden het meestal ook zalig.
Ik haal ze bij mijn dierenwinkel, soms bij de (islatitische) slager.

Peet
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Niekie schreef:
Zal ik doen! Een lap pens,Koop je dat ook bij de slager? :roll:
Volgens mij kan je dat wel bij de slager halen, en anders misschien bij een dierenwinkel in de buurt?
Ik haal het altijd bij Ranzijn en dat is bij mij in de buurt voor zover ik weet de enige die die lappen verkoopt (dus niet het gesneden pens).
Succes :ok:
Groetjes Rob
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”