Jackira schreef:Ik zou haar bij je roepen als je merkt dat het spel niet leuk meer is. Waarom zou je wachten op wat de andere baas doet of je bemoeien met die hond.
Zorg dat je eigen hond naar jou komt en de achtervolging is over. Als je de snelheid van het achterna zitten er uit haalt dan stopt de husky of andere grote hond
vaak ook. Op het moment dat het "slachtoffer c.q. konijn" stilstaat is de achtervolging over en gaan ze over tot snuffelen
meestal.
-knip-
Wat ik meestal een beetje vervelend vind is dat de baas van de kleine hond die hond dan niet bij zich roept maar de hond maar blijft laten uitdagen. Heb ik mijn honden onder controle, dan wordt het wel moeilijk gemaakt als zo'n kleine uk uit blijft dagen. Maar blijkbaar mag zo'n klein hondje wel uitdagen maar dat mijn hond dan reageert is dan weer niet leuk.
Ik begrijp het wel, maar ik probeer dus verhalen zoals de jouwe te voorkomen. En daar heb je als baas van de kleine hond dus ook je verantwoordelijkheid in. ALs je ziet dat het niet leuk is zorg dat je je kleine hond bij je roept dan stopt de achtervolging vaak wanneer ze bij je is en stilstaat. En zorg dan dat ze niet weer gaat uitdagen als je niet wil dat het weer gebeurd. Als je ze allebei rustig houdt kunnen ze prima met elkaar maar ik vind najaag spelletjes niet geschikt tussen een grote hond en een kleine die niet eigen zijn met elkaar.
En negen maanden vind ik eigenlijk ook geen pup meer

Wat in jouw bovenstaande stukje staat heb ik juist gedaan. Maar dat werkte dus niet. Zoals ik al schreef: Het ging van 0 naar 100 in 10 seconden. Het was op de koeweide in Ockenburg, dus voordat je dat veld weer af bent ben je ook wel weer een minuut verder. De hele situatie bij elkaar was hooguit 5 minuten, misschien zelfs minder.
En dat bij je roepen is ook een lastige natuurlijk, want Rakoes komt dan, jawel, rennend. Ze loopt bijna nooit rustig

Ze moet ook wel altijd rennen met die korte pootjes

Mijn opvoedkwaliteiten zijn niet van dat niveau dat ik mijn hond kan sturen om kalm naar me toe te lopen als ik haar roep.
Wat versta jij onder uitdagen? Rakoes rent vaak wel enthousiast richting andere honden, maar blijft op een paar meter kwispelend staan, dan wordt er vaak door beide partijen genaderd en gesnuffeld en maakt ze een speelbuiging. Ik laat dat inderdaad toe, is in mijn ogen normaal hondengedrag. Maar liever niet doen dus?
Meerdere mensen schrijven dat een hond van 9 maanden geen pup meer is. Maar volwassen zijn ze dan ook nog niet. Hoe gaan jullie met zo'n situatie om? Rakoes durft echt (nog) niet een volwassen hond af te snauwen.
En van Fribbel weet ik nog wel dat hij het echt níet kon waarderen als reutjes van die leeftijd kwamen patsen, nederig moesten ze zijn

Terwijl hij dat van oudere honden wel pikte.
En nogmaals voor de duidelijkheid: De husky was een vriendelijke hond, alleen wat losgeslagen. Na mijn block/botsing en de felle correctie van het andere kleine hondje ging de hond wel naar de baas. Rakoes was ook niet bang of getraumatiseerd.
Dat van die jacht/prooidrift was gewoon een hersenspinsel wat me te binnen schoot, omdat ik zoiets wel eens op het forum gelezen had.
Ik heb jaren met een klapkaak gelopen en ik heb wel eens situaties met andere hondenbezitters meegemaakt waarvan ik dacht "Dat dóe je toch niet?" Maar ik besef me terdege dat niet iedereen zich kan gaan lopen verdiepen in de raseigenschappen van alle honden. Die mensen hebben gewoon geen idee.
En dat zullen mensen met najaaghonden vast ook denken van kleine hondjes, dus vandaar, vertel! Dan kan ik daar misschien op anticiperen. (Ik zeg misschien, want gewoon nooit meer je kleine hondje laten rennen op een hondenveld vind ik wat ver gaan

)