Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oren reinigen
Moderator: moderatorteam
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Oren reinigen
Veilig en duurzaam honden(flap)oren reinigen en verzorgen. Wat vinden jullie dat daar de voorkeur voor heeft? Ik dacht zelf gewoon aan otoclean.
Laatst gewijzigd door Crescent op 09 apr 2020 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Re: Oren reinigen
Een normaal hondenoor reinigt zichzelf inderdaad maar hangoren zijn geen normale hondenoren. Bij Zorro en Dalí heb ik er werkelijk nooit wat aan gedaan maar Lucca is wel echt gevoeliger en krijgt als ik niet oplet zwart oorsmeer en het kan ook muf gaan ruiken.
Het helpt om de oren open te klappen wanneer je honden lekker liggen. Dan kan de boel een beetje luchten.
Wekelijks controle en als het niet meer helemaal fruitig is iedere drie dagen een oorcleaner er in, minuutje goed masseren, oorschelp daarna oppervlakkig schoonvegen met een watje of doekje. Veel koekjes geven en smeken om vergeving. Dat een paar keer herhalen. Beter om het buiten te doen want de hond gaat schudden en dan zit de cleaner + opgeloste smeer overal.
Je kan ook preventief wekelijks ofzo oorcleaner gebruiken maar daar ben ik zelf niet zo van.
Ik heb een heel fijne van een trimsalon gekregen maar die zit weer eens in een verhuisdoos. Gebruik nu oorcleaner van Beaphar en dat werkt ook goed.
Beste stap is om voortaan prikoren te kopen want die hebben dit gezeik veel minder
Het helpt om de oren open te klappen wanneer je honden lekker liggen. Dan kan de boel een beetje luchten.
Wekelijks controle en als het niet meer helemaal fruitig is iedere drie dagen een oorcleaner er in, minuutje goed masseren, oorschelp daarna oppervlakkig schoonvegen met een watje of doekje. Veel koekjes geven en smeken om vergeving. Dat een paar keer herhalen. Beter om het buiten te doen want de hond gaat schudden en dan zit de cleaner + opgeloste smeer overal.
Je kan ook preventief wekelijks ofzo oorcleaner gebruiken maar daar ben ik zelf niet zo van.
Ik heb een heel fijne van een trimsalon gekregen maar die zit weer eens in een verhuisdoos. Gebruik nu oorcleaner van Beaphar en dat werkt ook goed.
Beste stap is om voortaan prikoren te kopen want die hebben dit gezeik veel minder

- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Ik leg hier ook dagelijks zijn lange, warme flaporen open. Kunnen ze luchten. Als ik ze ruik, dan doe ik een paar dagen wat Puur Oor erin. Rustig in masseren, rotzooi zachtjes wegvegen met een wattenschijfje en dan is het na twee dagen vaak weer rustig.
Het werd hier altijd veel erger als zijn oren nat werden, maar hij is nu 14.5 en dat is nu niet meer zo gelukkig.
Het werd hier altijd veel erger als zijn oren nat werden, maar hij is nu 14.5 en dat is nu niet meer zo gelukkig.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik heb voor Alex (Lab) de laatste jaren Otoclean gebruikt (wel vettig
) 1 keer per 2 maanden.
Voor Vusi (DH) heb ik een oor reiniger van Beaphar die ik alleen gebruik als ze veel schut of met een scheef hoofd gaat lopen.... vaak zit er dan "iets" in meestal een of ander zaadje.
Als ik geen oor reiniger heb spoel ik het oor uit met een beetje olie en azijn in lauw water

Voor Vusi (DH) heb ik een oor reiniger van Beaphar die ik alleen gebruik als ze veel schut of met een scheef hoofd gaat lopen.... vaak zit er dan "iets" in meestal een of ander zaadje.

Als ik geen oor reiniger heb spoel ik het oor uit met een beetje olie en azijn in lauw water

- Doyaquba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Ooit van de dierenarts geleerd om dat met een wattenschijfje te doen met wat zwitsal babyolie, dus dat doe ik al braaf 10 jaar lang zo en gaat eigenlijk probleemloos.
Nu moet ik wel zeggen dat de teven een beetje rozenoren hebben en dus hoeven die nooit schoongemaakt te worden en sinds we meer dan 1 hond hebben maken ze elkaar schoon. Maar goed eens per half jaar ofzo haal ik er eens een watje met olie doorheen en ze hebben nooit ergens last van.
Als pup wat vaker, elke maand ongeveer, ik weet niet waarom maar puppen hebben viezere oren?
Bij Donner gaan z'n oren vaak vanzelf omklappen als hij diep slaapt, of hij slaapt op z'n rug dus ze luchten dan ook automatisch
Nu moet ik wel zeggen dat de teven een beetje rozenoren hebben en dus hoeven die nooit schoongemaakt te worden en sinds we meer dan 1 hond hebben maken ze elkaar schoon. Maar goed eens per half jaar ofzo haal ik er eens een watje met olie doorheen en ze hebben nooit ergens last van.
Als pup wat vaker, elke maand ongeveer, ik weet niet waarom maar puppen hebben viezere oren?
Bij Donner gaan z'n oren vaak vanzelf omklappen als hij diep slaapt, of hij slaapt op z'n rug dus ze luchten dan ook automatisch
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Fred heeft ook van die nare zwarte oorsmeer hoewel dat wel iets minder is geworden sinds hij geen rund/kip meer krijgt. En daarnaast groeien zijn oren dicht met de hoeveelheid haar dus daar moeten we echt heel goed op letten. Ik gebruik als oorcleaner Quistel - en ik ben daar erg tevreden over.Lothian schreef:Een normaal hondenoor reinigt zichzelf inderdaad maar hangoren zijn geen normale hondenoren. Bij Zorro en Dalí heb ik er werkelijk nooit wat aan gedaan maar Lucca is wel echt gevoeliger en krijgt als ik niet oplet zwart oorsmeer en het kan ook muf gaan ruiken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Even off- topic,Anke schreef:Ik leg hier ook dagelijks zijn lange, warme flaporen open. Kunnen ze luchten. Als ik ze ruik, dan doe ik een paar dagen wat Puur Oor erin. Rustig in masseren, rotzooi zachtjes wegvegen met een wattenschijfje en dan is het na twee dagen vaak weer rustig.
Maar is dat een cavalier? Van 14,5 jaar?
Mag ik vragen hoe zijn gezondheid is ?
Ik vind het namelijk zulke leuke honden, maar wat je leest aan gezondheid durf ik het eigenlijk niet aan. Ook dat syngrodinges, die hoofdpijnen wat ze daarmee kunnen hebben, ik heb zelf heel veel migraine, en zou dat bij een hond dus echt heel erg vinden.
Maar hier in de buurt loopt ook een ouder exemplaar rond, en die ziet er gezond uit. Ik vraag me dus echt oprecht af, of de kans toch groot kan zijn dat er fokkers zijn die toch wel op de gezondheid letten?
- Crescent
- Zeer actief
Eens.Nanna schreef:Oren zijn om af te blijven. Dat is mijn motto. Een normaal hondenoor reinigt zichzelf.
Dat oren laten luchten ga ik zeker doenLothian schreef:Een normaal hondenoor reinigt zichzelf inderdaad maar hangoren zijn geen normale hondenoren. Bij Zorro en Dalí heb ik er werkelijk nooit wat aan gedaan maar Lucca is wel echt gevoeliger en krijgt als ik niet oplet zwart oorsmeer en het kan ook muf gaan ruiken.

Zo slim dat luchtenAnke schreef:Ik leg hier ook dagelijks zijn lange, warme flaporen open. Kunnen ze luchten. Als ik ze ruik, dan doe ik een paar dagen wat Puur Oor erin. Rustig in masseren, rotzooi zachtjes wegvegen met een wattenschijfje en dan is het na twee dagen vaak weer rustig.

Okmosquito1980 schreef:Ik heb voor Alex (Lab) de laatste jaren Otoclean gebruikt (wel vettig) 1 keer per 2 maanden.
Voor Vusi (DH) heb ik een oor reiniger van Beaphar die ik alleen gebruik als ze veel schut of met een scheef hoofd gaat lopen.... vaak zit er dan "iets" in meestal een of ander zaadje.![]()

Ik geloof dat puppen overal hun snoet in en onder steken, en dat daarom nogal eens wat prut in de oogjes, neus en oren kan komen.Doyaquba schreef:Ooit van de dierenarts geleerd om dat met een wattenschijfje te doen met wat zwitsal babyolie, dus dat doe ik al braaf 10 jaar lang zo en gaat eigenlijk probleemloos.

TopBarkley schreef: Fred heeft ook van die nare zwarte oorsmeer hoewel dat wel iets minder is geworden sinds hij geen rund/kip meer krijgt. En daarnaast groeien zijn oren dicht met de hoeveelheid haar dus daar moeten we echt heel goed op letten. Ik gebruik als oorcleaner Quistel - en ik ben daar erg tevreden over.

Iedereen bedankt voor de nuttige tips.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Lothian
- Zeer actief
Als zestienjarige met mijn eerste hond zat ik ook op een hondenforum. Hondenhok.nl of zo heette dat toen. Een topic ging over standaard verzorging en er waren een paar interessant aan het doen over hun oorverzorgingsritueel. En ik was met mijn brutale puberbek luid aan het verkondigen dat oren schoonmaken echt onzin was en je er van af moest blijven. Ja, toen had ik die vleermuis uit mijn avatar
de discussie raakte wat verhit en ene Peer, een vent met een tekkel, beet me toe dat ik mijn hond wel mocht verwaarlozen als ik dat liever deed maar dat je toch echt minstens wekelijks de oren schoon diende te maken. Fugit irreparabile tempus.

- Crescent
- Zeer actief
Haha!
Ik ben nog steeds van de prikoren. Jachthonden passen alleen beter bij mij.

Ik ben nog steeds van de prikoren. Jachthonden passen alleen beter bij mij.

-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Lothian
- Zeer actief
Nee, want mijn gehoorgangen zijn immer brandschoon.
Wat zou jij doen als je hond gehoorgangen had die volliepen met dikke lagen zwarte smurrie? Als Lucca dat niet had gekregen was ik ook nooit aan haar oren gekomen.
Mensen laten hun oren ook wel eens uitspuiten.
Volgens mij hebben pulis trouwens vrij kleine oren die niet heel dik zijn. Denk dat ze de gehoorgang wat minder afsluiten dan dikke hangflappen. Je kan niet doen alsof dat een normaal, functioneel hondenoor is.
Wat zou jij doen als je hond gehoorgangen had die volliepen met dikke lagen zwarte smurrie? Als Lucca dat niet had gekregen was ik ook nooit aan haar oren gekomen.
Mensen laten hun oren ook wel eens uitspuiten.
Volgens mij hebben pulis trouwens vrij kleine oren die niet heel dik zijn. Denk dat ze de gehoorgang wat minder afsluiten dan dikke hangflappen. Je kan niet doen alsof dat een normaal, functioneel hondenoor is.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Helemaal mee eensNanna schreef:Oren zijn om af te blijven. Dat is mijn motto. Een normaal hondenoor reinigt zichzelf.
De meeste mensen verknooien dat natuurlijke proces door er van alles in te gooien
Er is ook niks mis met een beetje oorsmeer, dat houd rottigheid juist buiten.
Bij problemen moet je uiteraard wat, maar laat dan ook uitzoeken wat het probleem is en gooi er niet klakkeloos een reiniger in
-
- Zeer actief
Boots heeft punt oren, Zuri hangoortjes en Zillion heeft ook hangoren en ik doe er bij geen van 3 en ooit wat aan, ze hebben wel allemaal een ander dieet zeg maar, of dat nog echte invloed op de oorsmeer toestanden heeft in hun geval geen idee
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Onze Gos heeft ook mooie schone oortjes. Van de drie Tatra's die wij hebben (gehad), waren bij twee altijd de oren helemaal schoon en Samica heeft al haar hele leven regelmatig vieze stinkoren. Daar kan je dus niet vanaf blijven want dat reinigt zichzelf niet. Als ik er wel eens te laks in ben, dan kan ik op zeker naar de dierenarts voor een kweekje en een oorzalf. Haar gehoorgang is ook veel nauwer, dan van mijn andere Tatra's en zelfs kleiner dan die van Pepe.
Als je oren trouwens reinigt met een oorcleaner, zorg dan wel dat je de gehoorgang weer droogt na afloop want anders is het een mooi broeinest voor nog meer rottigheid. Warmte en vocht is een hele slechte combinatie in het oor.
Als je oren trouwens reinigt met een oorcleaner, zorg dan wel dat je de gehoorgang weer droogt na afloop want anders is het een mooi broeinest voor nog meer rottigheid. Warmte en vocht is een hele slechte combinatie in het oor.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Lothian
- Zeer actief
Ik doe ook niks preventief hoor, behalve dus de boel openklappen om te luchten en er af en toe aan snuffelen. Heb wel het idee dat Lucca er meer last van heeft in seizoenen dat ze veel zwemt trouwens.
Ben wel blij dat het dus niet standaard is bij hangoren want ik houd niet van dit soort fratsen. Een hond moet geen problemen krijgen door z'n uiterlijk.
Ben wel blij dat het dus niet standaard is bij hangoren want ik houd niet van dit soort fratsen. Een hond moet geen problemen krijgen door z'n uiterlijk.

- runninggirl
- Zeer actief
Lazar heeft in het verleden een paar keer oorontsteking gehad dus ik kijk regelmatig hoe het er uit ziet qua viezigheid. Bij alle drie trouwens. Jura haar oren zijn altijd mooi schoon, bij Mahru haal ik af en toe wat zand er uit met m'n vinger. Lazar heeft dus wel regelmatig viezigheid er in en hij vindt het vreeeeeeselijk als ik met wattenstaafjes of andere dingen in de weer ga. Dus ik heb hem heel voorzichtig aangeleerd dat ik met mijn pink het ergste weghaal en hij MOET dan die viezigheid weer snel van mijn vinger aflebberen. En dan is hij helemaal tevreden met de samenwerking.
Maar bij de dierenarts of iemand anders dan is het gillen bijten krijsen en no way dat iemand aan z'n oren komt.

Maar bij de dierenarts of iemand anders dan is het gillen bijten krijsen en no way dat iemand aan z'n oren komt.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Droef heeft nu voor de 2de keer in zijn leven oorontsteking, een lichte maar toch. Otoclean heb ik standaard in huis want in de zomer heb ik die hard nodig. Droef zwemt graag en gaat geregeld koppie onder waardoor zijn oren sneller vier en geïrriteerd zijn.
Voordeel is wel dat Droef oortjes schoonmaken heerlijk vind. Daar maakt hij graag tijd voor.
Voordeel is wel dat Droef oortjes schoonmaken heerlijk vind. Daar maakt hij graag tijd voor.