Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meedenken voor tweede hond, wat zoek ik?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik wil al een tijdje een tweede hond. Ik achtte de tijd "niet helemaal rijp", Tosca zou misschien nog wel wat ouder mogen zijn en -heel burgerlijk- met de zomervakantie kwam het niet zo handig uit. Na de zomer vond ik wel een geschikt tijdstip, Tosca is dan twee.

Ik zit alleen wel al weken (zo niet maanden :mann: ) te gluren bij fokkers, rasverenigingen, op facebookgroepen en herplaatssites. Ennn... eerlijk is eerlijk, met die hele coronacrisis zie ik onze zomervakantie niet doorgaan en dan zou een tweede hond eigenlijk best een maandje of twee eerder kunnen.

Dit is zo'n beetje wat ik zoek:
- ca. 35-40 cm schofthoogte
- geen jachtinstinct / kan loslopen (als in: ik wil geen twee honden die naar de horizon hollen)
- gezinshondje, jongste kind is 8
- ik heb geen sportambities, maar we lopen meestal ca. 1,5 á 2 uur per dag. Een enkele keer niet.
- ik hoef niet per se een rashond, maar die laten zich wel beter omschrijven qua kenmerken. Maar het nadeel is dat sommige rassen wel erg veel gezondheidsproblemen hebben. Een leuke kruising zou mooi zijn, maar waar vind je die zonder broodfoktoestanden?
- niet te vocaal

Ik heb qua looks een zwak voor terriërs zoals de wheaten, maar die vind ik wel wat aan de grote kant. De border terriër werd hier pas ook besproken, ook mooi. Cairn, idem, maar ik zoek iets baasgerichters en ik heb zo de indruk dat terriërs dat niet per definitie zijn...

Basset Fauve de Bretagne vind ik prachtig, maar valt af vanwege het niet loslopen (Althans, dat wisselt erg, lees ik. Dus ik wil niet het risico lopen dat ik net een topjager heb.)

Windhondachtigen, ook mooi, maar ook van die verre renners.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Meedenken voor tweede hond, wat zoek ik?

Ongelezen bericht door sirene »

Als je iets baasgerichters zoekt moet je kijken naar de kleinere herdershondjes. Corgi, Schipperke.
Waarom komt die maat eigenlijk zo nauw? Wheatens zijn echt maar kleine middenslagjes vind ik. 40 cm is ook te groot voor onder je arm of een fietsmandje dus wat maakt die paar cm uit? Een wheaten zou prima passen.
Zijn er zoveel mensen met fauvejes die weglopen? Ik ken ze niet hoor. Zie ze altijd gewoon bij de baas in de buurt. Hebben die weglopers geen bazen die al bij voorbaat vinden dat hun hondje eigenwijs is en niet luistert?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eentje uit dit nest?
Geen idee overigens of ze al verzegd zijn of niet
Marlett
Zeer actief

sirene schreef:Als je iets baasgerichters zoekt moet je kijken naar de kleinere herdershondjes. Corgi, Schipperke.
Waarom komt die maat eigenlijk zo nauw? Wheatens zijn echt maar kleine middenslagjes vind ik. 40 cm is ook te groot voor onder je arm of een fietsmandje dus wat maakt die paar cm uit? Een wheaten zou prima passen.
Zijn er zoveel mensen met fauvejes die weglopen? Ik ken ze niet hoor. Zie ze altijd gewoon bij de baas in de buurt. Hebben die weglopers geen bazen die al bij voorbaat vinden dat hun hondje eigenwijs is en niet luistert?
Die grootte vind ik nog handzaam, zonder dat het een maatje is dat je omver loopt. 45 cm zou ik ook nog best oké kunnen vinden hoor, maar groter spreekt me gewoon niet zo aan.
Ik heb een grote mand op de fiets waar Tosca in past voor korte stukjes en ik til d'r ook nog weleens op om een poosje uit het raam te kijken samen. :F:
Marlett
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Eentje uit dit nest?
Die site had ik al een bekeken, geloof ik. Had je daar al eens een linkje van geplaatst toevallig? Moet je je hond dat ook beschikbaar houden voor het fokprogramma? Ik zou denk ik een teef willen, maar zit niet echt te wachten op een nestje.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Vrienden hebben een heel leuk kleiner gebleven x-mechelse herder teefje ter herplaatsing. Weet alleen niet of ze qua karakter voldoende haalt uit wandelen maar dat zou je kunnen vragen. (Ik heb ze ook op dit topic gewezen)

https://www.facebook.com/10000230859772 ... 59376/?d=n
Marlett
Zeer actief

Boutje schreef:Op het blaffen na klinkt een sheltie perfect.
Het is op te voeden... toen we er nog maar 2 hadden werd er amper geblaft.
Maar het is absoluut een aandachtspuntje.
Verder zijn ze perfect en ook precies wat je zoekt.
Wel veel haar...

Maar zeker interessant om me eens in te verdiepen!
Marlett
Zeer actief

crutz schreef:Vrienden hebben een heel leuk kleiner gebleven x-mechelse herder teefje ter herplaatsing. Weet alleen niet of ze qua karakter voldoende haalt uit wandelen maar dat zou je kunnen vragen. (Ik heb ze ook op dit topic gewezen)

https://www.facebook.com/10000230859772 ... 59376/?d=n
Ik denk dat ik dat toch te veel herder vind.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Marlett schreef:
Fotogravinnetje schreef:Eentje uit dit nest?
Die site had ik al een bekeken, geloof ik. Had je daar al eens een linkje van geplaatst toevallig? Moet je je hond dat ook beschikbaar houden voor het fokprogramma? Ik zou denk ik een teef willen, maar zit niet echt te wachten op een nestje.
Het is inderdaad wel belangrijk dat als de hond gezond is, die ingezet wordt voor de fok.
Ik had dit nest dacht ik nog niet gedeeld, maar die van Abby en Freek. Dit nest is van Ezzy en Skip, waarbij Skip en Abby broer en zus zijn
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Marlett schreef:
Ik heb qua looks een zwak voor terriërs zoals de wheaten, maar die vind ik wel wat aan de grote kant. De border terriër werd hier pas ook besproken, ook mooi. Cairn, idem, maar ik zoek iets baasgerichters en ik heb zo de indruk dat terriërs dat niet per definitie zijn...
Ik heb een Cairn Terrier gehad, Tibby, een zwart teefje. Tibby was het meest trouwe hondje wat ik heb gehad. Ik kon nooit zonder kijken een stapje achteruit zetten omdat Tibby daar meestal stond. Ze was altijd in mijn buurt. In de tijd dat onze paarden nog op een manege stonden ging ze ook altijd mee. Als ik ging rijden ging ze voor de deur van de box van het paard liggen slapen tot ik terugkwam.
Ik zou zo weer een Cairn nemen, ze zijn hartstikke leuk!
Marlett
Zeer actief

Tara schreef:Ik zou denk ik toch eerst zorgen dat ik mijn eerste hond goed en betrouwbaar los kon laten lopen. Anders heb je namelijk straks twéé honden die gaan horizonflitsen en dat zou ik echt niet willen. Ik vind aangelijnd uitlaten echt niet leuk en als dat het voorland moest zijn, dan hoefde het voor mij al niet meer. Jachtinstinct is niet de complicerende factor, gebrek aan timing en appel wel.
Dat gaat gelukkig behoorlijk goed. Ik kreeg onlangs zelfs een "kunt u uw hond even roepen, dan komt die van mij er achteraan en dan kan ik 'm aanlijnen". En zo geschiedde. :engel:
Om het nog beter te maken ben ik nu bezig met het boekje Total Recall van Pippa Mattinson, dat had ik eerder moeten lezen. Het geeft veel achtergrondinformatie die voor ervaren hondenmensen vanzelfsprekend is, maar die bij mij toch nog voor wat aha-erlebnissen zorgde.

Ik hoef ook niet NU een tweede hond, maar als over twee maanden blijkt dat alle grenzen nog gesloten blijven, dan liggen de kaarten heel anders geschud en dan is het wel fijn als ik hierover al heb nagedacht.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Boutje schreef:Op het blaffen na klinkt een sheltie perfect.
Het is op te voeden... toen we er nog maar 2 hadden werd er amper geblaft.
Maar het is absoluut een aandachtspuntje.
Verder zijn ze perfect en ook precies wat je zoekt.
Je bent me voor!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marlett schreef:
Tara schreef:Ik zou denk ik toch eerst zorgen dat ik mijn eerste hond goed en betrouwbaar los kon laten lopen. Anders heb je namelijk straks twéé honden die gaan horizonflitsen en dat zou ik echt niet willen. Ik vind aangelijnd uitlaten echt niet leuk en als dat het voorland moest zijn, dan hoefde het voor mij al niet meer. Jachtinstinct is niet de complicerende factor, gebrek aan timing en appel wel.
Dat gaat gelukkig behoorlijk goed. Ik kreeg onlangs zelfs een "kunt u uw hond even roepen, dan komt die van mij er achteraan en dan kan ik 'm aanlijnen". En zo geschiedde. :engel:
Om het nog beter te maken ben ik nu bezig met het boekje Total Recall van Pippa Mattinson, dat had ik eerder moeten lezen. Het geeft veel achtergrondinformatie die voor ervaren hondenmensen vanzelfsprekend is, maar die bij mij toch nog voor wat aha-erlebnissen zorgde.

Ik hoef ook niet NU een tweede hond, maar als over twee maanden blijkt dat alle grenzen nog gesloten blijven, dan liggen de kaarten heel anders geschud en dan is het wel fijn als ik hierover al heb nagedacht.
Ik dacht net als een aantal anderen ook meteen aan de sheltie toen ik jouw lijstje las, tot ik bij het punt 'niet te vocaal' aankwam :F:
Maar shelties zijn ontzettend trainbaar en als je er meteen mee aan de slag gaat dat er niet om elke poep en scheet geblaft wordt, kun je dat wel goed binnen de perken houden.
Met een sheltie hoef je er ook niet zo bang voor te zijn dat je honden samen naar de horizon rennen, daar zijn het gewoon de honden helemaal niet voor, ze blijven van nature veel dichter bij de baas. Het zou daardoor voor jou ook juist wel eens heel fijn kunnen zijn om er een hond bij te hebben die in dat opzicht veel makkelijker is en het vertier meer met en bij de baas zoekt. Misschien een beetje zoals bij mij de combinatie collie en podenco.
Kortom: ik zou me niet meteen laten afschrikken doordat de sheltie bekendstaat als vocaal en daar zeker nog eens goed naar kijken!
Marlett
Zeer actief

Dáarom opende ik dus dit topic. Zelf was ik nooit op de sheltie gekomen! Ik ga me eens inlezen en goed om me heen kijken of ik ze tegenkom.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Als ik iedereen hier hoor over dat vocale van de sheltie heb ik toch echt iets niet goed gedaan bij die van mij :mrgreen:
Ze kan best stil zijn hoor (als ze slaapt bijvoorbeeld), maar ze hoort zichzelf heel graag en heel veel :lol1:

Verder absoluut fan hoor van de sheltie! :cheer:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

dre schreef:Als ik iedereen hier hoor over dat vocale van de sheltie heb ik toch echt iets niet goed gedaan bij die van mij :mrgreen:
Ze kan best stil zijn hoor (als ze slaapt bijvoorbeeld), maar ze hoort zichzelf heel graag en heel veel :lol1:

Hahaha :LOL:
Mila kan er ook wat van hoor, maar qua blaffen valt het eigenlijk best mee, dat doet ze voornamelijk als ze speelt en in het algemeen bij opwinding. Maar ze is niet echt waaks. Ze is ook mijn enige hond die bijvoorbeeld niet blaft als er hier iemand aan de poort staat. Tijdens wandelingen blaft ze ook nooit ergens naar. Maar verder is ze in het algemeen wel vocaal aanwezig met allerhande geluiden. Het blaffen is wel meer geworden, als pup en jonge hond blafte ze nauwelijks :denken: Ik heb er zelf verder nooit zo veel aan gedaan omdat ik me niet zo stoor aan blaffen, maar ze kent wel het commando 'stil' en dat volgt ze ook wel goed op.
Wat betreft shelties ken ik volgens mij alle uitersten wel, van shelties die je zo goed als nooit hoort tot shelties die je constant hoort.
dre
Zeer actief

DeDiana schreef:
dre schreef:Als ik iedereen hier hoor over dat vocale van de sheltie heb ik toch echt iets niet goed gedaan bij die van mij :mrgreen:

Hahaha :LOL:
Mila kan er ook wat van hoor, maar qua blaffen valt het eigenlijk best mee, dat doet ze voornamelijk als ze speelt en in het algemeen bij opwinding. Maar ze is niet echt waaks. Ze is ook mijn enige hond die bijvoorbeeld niet blaft als er hier iemand aan de poort staat. Tijdens wandelingen blaft ze ook nooit ergens naar. Maar verder is ze in het algemeen wel vocaal aanwezig met allerhande geluiden. Het blaffen is wel meer geworden, als pup en jonge hond blafte ze nauwelijks :denken: Ik heb er zelf verder nooit zo veel aan gedaan omdat ik me niet zo stoor aan blaffen, maar ze kent wel het commando 'stil' en dat volgt ze ook wel goed op.
Wat betreft shelties ken ik volgens mij alle uitersten wel, van shelties die je zo goed als nooit hoort tot shelties die je constant hoort.
Kenzi is ook niet waaks, die heeft gewoon overal een mening over die iedereen mag weten :mrgreen:
En inderdaad, gaat de opwinding omhoog, gaat die scheur steeds verder open. Moet je wel even weten dat bij Kenzi alles boven "zenniveau" al opwinding is :engel:
Ik hoor Persistance nog terugkomen op haar "Ik ben met Victor wel wat geblaf gewend" en dan was Kenzi toen nog redelijk rustig voor haar doen :LOL:

Maar goed, ik vind het vocale van de sheltie nog wel ietwat rooskleurig weggezet worden onder de noemer "opvoeding", ik bedoel, we accepteren allemaal dat pitbulls hondagressief zijn en je dat er niet met opvoeding uitkrijgt want raseigenschap, maar het blaffen van een sheltie is een raseigenschap die je er wel ineens uit kan opvoeden?

Als niet te vocaal een eis is zal ik nooit een sheltie aanraden, zoals ik meestal tegen andere zeg "Mijn limiet over blaffen is aardig opgerekt sinds Kenzi" :wink:
En ja, ik heb een exemplaar welke dus inderdaad nog meer blaft dan gemiddeld, maar dat wil niet zeggen dat we er niets aan hebben gedaan om dat in te dammen.
Maar verder vind ik shelties echt onwijs leuke en ideale honden :I:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Is dit wat voor je?

Het eerste Cupidognest

http://www.facebook.com/pupsvandropjeenbowie
dre
Zeer actief

Frootje schreef:
dre schreef:Maar goed, ik vind het vocale van de sheltie nog wel ietwat rooskleurig weggezet worden onder de noemer "opvoeding", ik bedoel, we accepteren allemaal dat pitbulls hondagressief zijn en je dat er niet met opvoeding uitkrijgt want raseigenschap, maar het blaffen van een sheltie is een raseigenschap die je er wel ineens uit kan opvoeden?
Dat werd toch ook (juist) niet gezegd? Iedereen die wat over het vocale van de Sheltie heeft gezegd, geeft aan dat je het vocale niet uit de hond krijgt. :tongue: Maar dat je Shelties alles kunt leren behalve het commando ‘stil’ lijkt me ook niet realistisch. Mijn ervaring met mijn Sheltie (en nu weer een kruising van een aantal kefrassen) is ook dat ze veel sneller hun bek opentrekken als ze iets te zeggen hebben. Ze laten zich graag luid en duidelijk horen en hebben ook gewoon overal een mening over. :roll: Maar zowel mijn Sheltie als Froo kenden wel gewoon het commando ‘stil’ en bij Oost-Indische doofheid het universele ‘EN NU KAPPEN :S: ‘.

Het hangt er denk ik een beetje van af wat je verstaat onder ‘mag niet vocaal zijn’. Als je een hond wil die je echt bijna niet hoort zou ik ze inderdaad van je lijstje schrappen, want de kans dat dat gaat gebeuren is niet zo heel groot. Ik wil het liefst ook geen vocale honden. Buiten mogen ze best blaffen van mij, maar binnen zijn er regels. Twee keer blaffen en dan luisteren als ik zeg dat je je smoel moet houden. Er zullen uitzonderingen zijn (maar garanties heb je bij geen enkele hond natuurlijk), maar bij de Shelties die ik heb gekend was dat ook gewoon haalbaar. :F:
Hmmmm dan heb ik dat misschien een beetje verkeerd opgevat uit de reacties, ik "proefde" een beetje het relativeren dat je dat er best wel uit kan krijgen door opvoeding, maar die opvoeding stuurt het vocale bedoelen jullie. En stil is inderdaad aan te leren, al heb ik er hier eentje die (buiten) los dat commando spontaan vergeten is :schrik:

Maar goed, het is inderdaad toch geheel afhankelijk wat je van niet te vocaal verwacht :mrgreen:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier een markiesje thuis, die is nu 16 en nog steeds heel erg vocaal. Reuze slim en leergierig, maar dat blaffen hebben we nooit eruit gekregen. Inderdaad bij opwinding en net als bij Kenzi is alles opwinding, tenzij hij slaapt :engel:
Marlett
Zeer actief

Vocaal, ik heb er even een nieuw topic over geopend: viewtopic.php?f=33&t=333035
Johnny Jones
Zeer actief

Of je mijn bericht heb gezien weet ik niet, dus ik zeg het nog maar eens.. je vindt een Cairn terrier leuk, die zijn wel hartstikke baasgericht en hartstikke leuk! Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Marlett
Zeer actief

Ik zag er gisteren één op Marktplaats staan. Ze zijn zeker nog niet uit mijn gedachten!
Johnny Jones
Zeer actief

Marlett schreef:Ik zag er gisteren één op Marktplaats staan. Ze zijn zeker nog niet uit mijn gedachten!
:E:
Marlett
Zeer actief

Hij is niet voor mij gereserveerd hoor!
Johnny Jones
Zeer actief

Johnny Jones schreef:
Marlett schreef:Ik zag er gisteren één op Marktplaats staan. Ze zijn zeker nog niet uit mijn gedachten!
:E:
Ik vraag me wel af of dit een 'echte' Cairn is :denken:
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Johnny Jones schreef:
Marlett schreef:
Ik heb een Cairn Terrier gehad, Tibby, een zwart teefje. Tibby was het meest trouwe hondje wat ik heb gehad. Ik kon nooit zonder kijken een stapje achteruit zetten omdat Tibby daar meestal stond. Ze was altijd in mijn buurt. In de tijd dat onze paarden nog op een manege stonden ging ze ook altijd mee. Als ik ging rijden ging ze voor de deur van de box van het paard liggen slapen tot ik terugkwam.
Ik zeg niet dat het de makkelijkste honden zijn, maar mijn Cairns zijn ook echt trouw. Ze willen echt het liefste bij mij zijn. Ze zijn echt prima op te voeden, mits je niet bij voorbaat al denkt " het is een Cairn dus ze luisteren toch niet."
Mijn honden werken ook graag met mij, de jongste komt daar echt om vragen. Ook al haar pups zijn erg leuke hondjes die goed luisteren. Nu zijn dit er maar 5 in totaal, maar toch. Penny heeft wel een periode gehad van af en toe ineens op jacht gaan, maar dat is helemaal over.

Je zegt vaak te wandelen, daar zijn ze altijd voor te porren. Ik weet niet waar je woont, maar anders zou je eens mee moeten gaan wandelen. Dan kan je ze meemaken.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Johnny Jones schreef:
Marlett schreef:
Ik zeg niet dat het de makkelijkste honden zijn, maar mijn Cairns zijn ook echt trouw. Ze willen echt het liefste bij mij zijn. Ze zijn echt prima op te voeden, mits je niet bij voorbaat al denkt " het is een Cairn dus ze luisteren toch niet."
Mijn honden werken ook graag met mij, de jongste komt daar echt om vragen. Ook al haar pups zijn erg leuke hondjes die goed luisteren. Nu zijn dit er maar 5 in totaal, maar toch. Penny heeft wel een periode gehad van af en toe ineens op jacht gaan, maar dat is helemaal over.

Je zegt vaak te wandelen, daar zijn ze altijd voor te porren. Ik weet niet waar je woont, maar anders zou je eens mee moeten gaan wandelen. Dan kan je ze meemaken.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Marlett
Zeer actief

Ik liet de sheltie zien aan de man des huizes, dat was geen liefde op het eerste gezicht. :mrgreen:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Rosita Compagner schreef:Is dit wat voor je?

Het eerste Cupidognest

http://www.facebook.com/pupsvandropjeenbowie
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”