Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Door de rui helpen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Door de rui helpen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik merk dat de rui met de jaren steeds lastiger is voor mijn hond met stokhaar vacht. Ze heeft een flinke ondervacht waarbij tijdens de ruiperiode de plukken overal uit springen.
Hoe kan ik haar nou het beste helpen, wassen? Of juist meer borstelen? :denken: of geen van beide?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Door de rui helpen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou er even een trimsalon op raadplegen maar wassen en uitblazen is denk ik toch stap 1...

Suzanne
Brindlecardi
Zeer actief

Bedoel je met uitblazen dan met fohn of waterblower?
Ik kan me altijd zo moeilijk voorstellen hoe je dat doet zonder je gehele interieur onder de haren te blazen of je buren op te zadelen met kilo's haar :mrgreen:

Ik heb haar vandaag maar weer gewassen, vacht compleet ontploft :Q: maar eens even kijken hoe we het met borstelen weer kunnen krijgen na het drogen.

Als de hele corona ellende voorbij is wil ik zeker eens een keer naar een trimsalon rond de ruiperiode. Verharen doet ze 24/7 overigens wel, maar dat extreme dat is toch wel een keer of 3 a 4 per jaar.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik blaas ze buiten droog, onder t afdak dus omhoog naar de buren gaat t niet. Ik zelf heb er wel een laagje vacht bij na t blazen :)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik blaas de honden droog in de berging. Dus niet alles door mijn hele huis en de buren hebben geen last van de hondenharen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Brindlecardi schreef:Bedoel je met uitblazen dan met fohn of waterblower?
Ik kan me altijd zo moeilijk voorstellen hoe je dat doet zonder je gehele interieur onder de haren te blazen of je buren op te zadelen met kilo's haar :mrgreen:

Ik heb haar vandaag maar weer gewassen, vacht compleet ontploft :Q: maar eens even kijken hoe we het met borstelen weer kunnen krijgen na het drogen.

Als de hele corona ellende voorbij is wil ik zeker eens een keer naar een trimsalon rond de ruiperiode. Verharen doet ze 24/7 overigens wel, maar dat extreme dat is toch wel een keer of 3 a 4 per jaar.
Een fohn doet in dit verband niets, dus ik bedoel echt een waterblazer.
Ik denk dat je ook nu gewoon terecht kunt bij een trimsalon hoor, die zijn nog vaak open (met beperking bij afgevenhond).

Als je hond echt alle dagen van het jaar zo heel veel haar verliest, dan doe je iets fout met vachtverzorging (of er is een vachtprobleem). Normaliter ruit een reu 2 x per jaar, voorjaar en najaar. Een teefje na elke loopsheid (en evt nog voor- en najaar).

Normaliter kom je er door regelmatig, maar zeker NIET elke dag te borstelen. Kammen doe je alleen in de rui; neem dan bij voorkeur een herdersharkje, dan haal je zelf de ondervacht weg.

Suzanne
Brindlecardi
Zeer actief

Mijn ervaring is dat niet alleen mijn corgi zoveel haar verliest, het is voor het ras normaal om het hele jaar door dekharen te verliezen. En niet zo zuinig ook. Op zich geeft dat an sich geen problemen. Alleen die ondervacht dat is een keer of 3 a 4 per jaar. Dat had ze ook al toen ze nog intact was.

Ik ga eens kijken voor een trimsalon hier in de buurt. Na de wasbeurt van gisteren heb ik er wel al een halve hond vanaf gekregen, maar de echte probleemgebieden (hals en dijen) heb ik er nog niet mee opgelost.
Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Niet kammen, dan blijf je kammen omdat het allemaal alleen maar meer stimuleert om haar aan te maken/laten vallen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”