Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

yakult tegen drollen vreten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

willemien
Actief

yakult tegen drollen vreten?

Ongelezen bericht door willemien »

Ben benieuwd of jullie dit ook gehoord hebben en wat jullie hier van denken...

We zijn met Siemen dus overgestapt op carnibest en dat gaat redelijk. De ligthversie verteerde hij stukken beter dan de natuur-variant dus we gaan vanaf volgende week (als we nieuwe voorraad hebben) de light-variant en de natuur-variant mengen. Tot die tijd moet hij het alleen met de natuur-variant doen. Hij heeft regelmatig diarree of soms heeft hij een gezonde drol en daarna prut. Soms heeft hij mooie stevige drollen en soms van die lichtbruine met veel volume. Vertering is bij hem dus duidelijk een zwak punt.

Nou is Siemen verder een vreetzak; hij bijt heel soms stukken uit een handdoek, hij vreet vaak takken en hij snackt heel veel poep. Aan de ene kant kan dat hem natuurlijk uit balans brengen, aan de andere kant vraag ik me toch af of dat poepvreten iets te maken heeft met het feit dat hij zelf misschien niet genoeg gezonde darmflora heeft. Daarom schijnen ze ook konijnenkeutels en pens (vol bacterien) te eten. In de lightvarinant van carnibest schijnt ook meer pens te zitten dus misschien dat hij zijn eten daarom beter verteerde.

Nou kwam ik een dame tegen in het bos die vertelde dat haar hond ook vreselijk veel poep vrat. Hij is er een paar keer ook heel erg ziek van geworden. Nu gaf ze hem sinds trwee weken yakult en sindsdien was het poepvreten volgens haar over (nou moet ik er bij zeggen dat haar hond ook al een jaar met een stroomhalsband rondloop vanwegen dit probleem maar blijkbaar probeert hij het ineens niet meer).

Ik ben gewoon maar begonnen met een yakult-experiment omdat het dus nog een poosje duurt voordat we Siemen lichter verteerbaar voer kunnen geven maar ik vroeg me af of veel mensen dit verhaal kennen of dat ze misschien iets herkennen van hun eigen hond.

hHet idee is dus heel kort dat dat poepvreten gebeurt als de hond zelf niet genoeg darmflora heeft en dat het geven van yakult die darmflora zou moeten aanvullen. Dat is vervolgens af te leiden aan een goede ontlasting en misschien (hopen!) aan het feit dat de hond geen poep meer probeert te vreten.

Hierbij vraag ik me wel af of de bacterien in die drollen en de bacterien in yacult tegen het maagzuur van een hond kunnen; zeker als ze botten en rauw vlees krijgen, dan schijnen honden heel erg zuur maagzuur te hebben. Aan de andere kant kunnen bacterien in poep ook alleen in die poep zijn beland als ze daarvoor een hondenmaag gepasseerd zijn dus misschieen zou het wel kunnen...
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

In pens zitten die bacterien ook, net als in Biogarde..Yakult is dan misschien een dure oplossing voor het kweken van darmflora...Je kunt ook poeders kopen om de darmflora aan te pakken (bij reformwinkel bijv.), die zijn vaak nog sterker!
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

hoe reageerd je hond op de kruidenmix van carnibest?
is de maaginhoud van runderen en zit vol met probiotica van de darmen.
qyan zijn darmen zijn verziekt door veelvuldig antibiotica gebruik, maar dankzij de fytomix van bibi en de kruidenmix van carnibest werkt het allemaal weer wat normaler.
ook hebben wij hem ene kuurtje probiotica pillen gegeven, 1 maand lang.
zowel de kruidenmix als probioticapillen zijnsterker als biogarde en yakult.
yakult is trouwens van bewezen dat het geen effect heeft op de darmflora!
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

basil schreef:waarom haal je bij corine niet gelijk de fytomix ook dan?
Ik geef ze ook fytomix, is een stuk voordeliger en daarvan weet ik dat het geen lulverhaal is, Yakult is al zulke onzin, Biogarde is nog beter.
Nee Fytomix is perfect daarvoor. :ok:
Laatst gewijzigd door Rob* op 12 apr 2004 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

willemien schreef:We zijn met Siemen dus overgestapt op carnibest en dat gaat redelijk. De ligthversie verteerde hij stukken beter dan de natuur-variant dus we gaan vanaf volgende week (als we nieuwe voorraad hebben) de light-variant en de natuur-variant mengen. Tot die tijd moet hij het alleen met de natuur-variant doen. Hij heeft regelmatig diarree of soms heeft hij een gezonde drol en daarna prut. Soms heeft hij mooie stevige drollen en soms van die lichtbruine met veel volume. Vertering is bij hem dus duidelijk een zwak punt.
Beste Willemien,
Hoe ben je overgestapt?
Heel langzaam en geleidelijk – of in een (te) snel tempo.

Prut afgewisseld met diarree en soms een gezonde drol hoort o.a. bij Nux Vomica, een homeopathische remedie die o.a. darmstoornissen als beeld heeft ten gevolge van trauma. Vaak is er ook sprake van een pruttelbuik… in Hond En Homeopathie van Dr. A.H. Westerhuis wordt heel goed omschreven welke karaktereigenschappen er nog meer bij deze remedie horen.
willemien schreef:Het idee is dus heel kort dat dat poepvreten gebeurt als de hond zelf niet genoeg darmflora heeft en dat het geven van yakult die darmflora zou moeten aanvullen. Dat is vervolgens af te leiden aan een goede ontlasting en misschien (hopen!) aan het feit dat de hond geen poep meer probeert te vreten.
Er zijn heel veel redenen waarom een hond poep eet en net zoveel oplossingen, maar bij Siemen zou wel eens iets heel anders aan de hand kunnen zijn.

Diarree en prutpoep is in feite niets anders dan dat voeding met een enorme snelheid door de darmen gejaagd wordt, waarbij de opname van voedingsstoffen uit de voedselbrei minimaal is. In het laatste stukje van de darmen wordt alle vocht dat nog in de brei zit, eruit getrokken en opgenomen door het lichaam. Dit proces blijft bij diarree ook achterwege.

Het zou best wel eens kunnen zijn, dat Siemen poep eet omdat hij te weinig voedingsstoffen binnen krijgt – omdat de voeding veel te snel door de darmen gejaagd wordt… daarom mijn vraag hoe je overgestapt bent en of je Siemen wel de kans gegeven hebt om te wennen aan het rauwe voedsel.

Dat doe je door heel langzaam en geleidelijk rauw voedsel te introduceren… terwijl je hem daarnaast nog zijn gewone voeding geeft. Omdat je dan al een indicatie krijgt hoe je hond op rauwe voeding reageert – bij de meeste honden treden er geen problemen op, maar dat is iets wat je van tevoren moeilijk kunt inschatten.

Lees ook Het Bottendocument op http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512

Ik weet niet hoe lang er al sprake is van prutpoep en diarree, maar als dat al een week aan de gang is, lijkt het me verstandig om naar de dierenarts te gaan om te checken of zijn spijsvertering nog wel functioneert zoals het moet…

Succes en groetjes,
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl
willemien
Actief

Ik weet niets van een kruidenmix van carnibest; wij halen een aantal rollen voer bij een dame in Soest die we nu twee keer aan de telefoon gesproken hebben dus blijkbaar zijn we nog niet op de hoogte van het totale assortiment van carnibest (ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn man het heeft uigezocht dus dat ik er niet alle details van heb gevolgd). Ik ken dus geen Corine. We zullen de volgende keer eens vragen naar die kruiden...

Ignit; we zijn volgens mij wel verantwoord overgestapt, en bovendien gaf ik al aan dat Siemen regelmatig ook mooie drollen heeft. Er is dus gelukkig geen reden voor paniek. Vooral zijn ochtenddrol is vaak goed gelukt; volgens mij zit dat voer ook het langst in zijn darmen. Verder op de dag krijgt hij dan soms wel een keertje diarree maar zoals ik aangaf; het wisselt dus hij krijgt zeker wel wat binnen van die voedingsstoffen. Ik krijg wel de indruk dat hij op andere momementen zijn voer eigenlijk wat langer in zijn systeem zou moeten houden, zeker ook als de eerste stukjes drol goed van vorm zijn en er daarna dikke gele prut komt.

Hij kreeg Energique en we hebben eerst twee dagen lang energique gemengd met carnibest light, toen carnibest light gegeven, en na twee rollen was dat op en toen hebben we de natuurvoeding gegeven. We hebben al gebeld over een nieuwe bestelling en daarbij het advies gekregen om dus light te mengen met de natuurvoeding omdat hij blijkbaar inderdaad nog een beetje moet wennen. Maar hij vreet al zijn hele leventje poep en hout en hij doet het op dit voer beter dan om zijn vorige voer. Hij heeft blijkbaar nogal een goevoelige en korte spijsvertering... Ik merk dat ik me toch blijf afvragen of dat vreten nou gewoon een lastige karaktertrek is of dat hij iets wil compenseren ofzo...
Thineke
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Thineke »

Hoi Willemien,
Yoghurt, biogarde, kwark e.d. zijn al genoemd en dat geef ik ook regelmatig aan mijn honden. Maar wat ik ook een goede tip vind, is de probiotics, die je bij Spat kunt krijgen. (www.spat.nl). Ik heb hier eigenlijk voor pups altijd een tube Benebac pasta liggen, voor het geval die aan de diarree zijn, bijv. na een wormkuur. Dat werkt geweldig. En natuurlijk de kruidenmix van Carnibest :-)
Groetjes, Thineke
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

als het werkt, dan werkt het. Veel bacteriën (zeker die van yakult) geraken onder sporevorm in de darmen.

Waarop baseer je je om te zeggen dat het maagsap zuurder wordt door het geven van botten?
willemien
Actief

hoi mechelaar fan

Dat maagsap zuurder wordt van rauw vlees en botten hoorde ik van iemand die met haar hond barft; ik vroeg of honden niet ziek werden van salmonella enzo in rauw vlees en zij zei dat dat niet het geval is omdat de zuurtegraad van het maagzuur enorm toeneemt als ze botten gaan verteren...

Kan iemand iets meer vertellen over dat kruidenmengsel van carnibest; op de website staat er niets over genoemd...
qyan

willemien schreef:hoi mechelaar fan

Dat maagsap zuurder wordt van rauw vlees en botten hoorde ik van iemand die met haar hond barft; ik vroeg of honden niet ziek werden van salmonella enzo in rauw vlees en zij zei dat dat niet het geval is omdat de zuurtegraad van het maagzuur enorm toeneemt als ze botten gaan verteren...

Kan iemand iets meer vertellen over dat kruidenmengsel van carnibest; op de website staat er niets over genoemd...
de kruidenmix van carnibest is zeg maar de maaginhoud van runderen, datgene wat uit de pens gewassen wordt zegmaar.
is verkrijgbaar in 250 gram en 500 grams verpakking.
qyan kreeg met ernstige darmproblemen in het begin iedere dag 250 gram (qyan lust gene vuile pens), later om de dag en nu geef ik het nog maar 1x in de week.
het stinkt onwijs :mrgreen: echt ene typische ouderwetse boerderielucht
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

In Yakult zit veel suiker.
Is dus niet zo gezond als het lijkt.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Wat eten de koeien in de winter in Nederland als ik vragen mag?
Vers gras of ingekuild gras dat geconserveerd en behandeld wordt.
Groetjes,
Ignit.
qyan

ignit schreef:Wat eten de koeien in de winter in Nederland als ik vragen mag?
Groetjes,
Ignit.
:mrgreen: ik zou het echt niet weten, woon niet echt bij weilanden en boeren in de buurt.
weet alleen dat qyan er al baat bij heeft gehad en zo van zijn diaree af is met de kruidenmix.
mechelaar_fan
Zeer actief

Wendy! schreef:In Yakult zit veel suiker.
Is dus niet zo gezond als het lijkt.
nu is er Yakult light .
ik moet het ook niet hebben hoor ;)
mechelaar_fan
Zeer actief

Groetjes,
Ignit.
Wat heb je tegen zuurkool? dat is gewoon hetzelfde als kuilvoer, maar dan met witte kool...
Hooi en bieten zijn beter hoor, maar begin er maar aan, zelfs voor een kleine veehouder met 80 runderen is dit teveel. Er zijn maar 24 uur in een dag.
Wil je het anders? Neen toch, we zijn toch allen goede Europeanen? De landen waar de runderen 's winters hooi krijgen komen binnenkort bij de EU, binnen 5 jaar eet geen enkele Poolse koe nog hooi. Schiet niet op de pianist.
En hou er ook rekening mee dat kwalitatief betere landbouw ook flink wat duurder gaat kosten.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:
Groetjes,
Ignit.
Wat heb je tegen zuurkool? dat is gewoon hetzelfde als kuilvoer, maar dan met witte kool...
Hooi en bieten zijn beter hoor, maar begin er maar aan, zelfs voor een kleine veehouder met 80 runderen is dit teveel. Er zijn maar 24 uur in een dag.
Wil je het anders? Neen toch, we zijn toch allen goede Europeanen? De landen waar de runderen 's winters hooi krijgen komen binnenkort bij de EU, binnen 5 jaar eet geen enkele Poolse koe nog hooi. Schiet niet op de pianist.
En hou er ook rekening mee dat kwalitatief betere landbouw ook flink wat duurder gaat kosten.
Bedoel je dat de koeien in Europa ingekuilde en geconserveerde zuurkool krijgen in de winter?? En what about de korrels en krachtvoer om meer melk te geven - worden die dan ook verwerkt in de winterse "kruidenmix" of koop je dan de "kuilkruidenmix"? Of koop je misschien spullen die al een aantal maanden ergens in een diepvries gezeten hebben.

Van pens is bijvoorbeeld bekend, dat je het nooit langer dan een half jaar in de diepvries kunt bewaren omdat er zich na verloop van tijd bacterien gaan ontwikkelen die niet OK zijn... wordt dit verteringsproces stopgezet door bepaalde conserveringsmiddelen toe te voegen?

Groetjes,
Ignit.
willemien
Actief

bedankt Quyan

Ik denk dat we die kruidenmix maar eens gaan proberen. Wel een rare naam; bij kruiden denk ik niet aan maaginhoud maar aan planten...

In de light-variant van Carnibest zit meer pens en in best grote stukken maar dat was precies wat Siemen er in het begin uitviste en naast zijn bak spuugte, terwijl hij Rodi met pens wel altijd opsmikkelde. Sowieso moet hij eigenlijk geen light voer want hij is al enorm slank (inmiddels bijna mager) maar ja; als het makkelijker verteert helpt het misschien om een wat soepeler overgang te krijgen.

Ik hoop maar dat die kruidenmix hem ondersteunt zodat hij het normale voer weer mooier verteert. Is die kruidenmix ook via internet ofzo te bestellen? Want die dame uit Soest heeft net weer een nieuwe voorraad gehaald en ik heb geen idee wanneer ze weer nieuwe spullen gaat halen.
qyan

ignit schreef:
mechelaar_fan schreef:
Groetjes,
Ignit.
Bedoel je dat de koeien in Europa ingekuilde en geconserveerde zuurkool krijgen in de winter?? En what about de korrels en krachtvoer om meer melk te geven - worden die dan ook verwerkt in de winterse "kruidenmix" of koop je dan de "kuilkruidenmix"? Of koop je misschien spullen die al een aantal maanden ergens in een diepvries gezeten hebben.

Van pens is bijvoorbeeld bekend, dat je het nooit langer dan een half jaar in de diepvries kunt bewaren omdat er zich na verloop van tijd bacterien gaan ontwikkelen die niet OK zijn... wordt dit verteringsproces stopgezet door bepaalde conserveringsmiddelen toe te voegen?

Groetjes,
Ignit.
kruidenmix kan je volgens mij niet een jaar bewaren hoor.
zal de volgende keer ff kijken, want ik heb het niet meer liggen op moment ;)
voor qyan is het in ieder geval een uitkomst, zeker aangezien die geen vuile pens lust.
eerst wel, maar werd er iederee keer misselijk van en nu eet ie het helemaal niet meer. :mrgreen:
dus ik ben er blij mee in ieder geval :-D
qyan

willemien schreef:bedankt Quyan

Ik denk dat we die kruidenmix maar eens gaan proberen. Wel een rare naam; bij kruiden denk ik niet aan maaginhoud maar aan planten...

In de light-variant van Carnibest zit meer pens en in best grote stukken maar dat was precies wat Siemen er in het begin uitviste en naast zijn bak spuugte, terwijl hij Rodi met pens wel altijd opsmikkelde. Sowieso moet hij eigenlijk geen light voer want hij is al enorm slank (inmiddels bijna mager) maar ja; als het makkelijker verteert helpt het misschien om een wat soepeler overgang te krijgen.

Ik hoop maar dat die kruidenmix hem ondersteunt zodat hij het normale voer weer mooier verteert. Is die kruidenmix ook via internet ofzo te bestellen? Want die dame uit Soest heeft net weer een nieuwe voorraad gehaald en ik heb geen idee wanneer ze weer nieuwe spullen gaat halen.
ik denk niet dat het via internet te bestellen is.
kan je anders niet ene oproep plaatsen of er iemand bij jouw uit de buurt of iets dergelijks nog richting ermelo gaat of misschien nog heeft liggen?
hier en bijvoorbeeld op www.barfplaats.nl
daar zitten er wel een anatal die bij jou in de buur wonen en Cb voeren.
hoop dat je hond er iets aan heeft!
mechelaar_fan
Zeer actief

hoe bewaar je gras? ofwel door te drogen, ofwel door een melkzuurgisting. het kuilvoer is vers gesneden gras of mais, dat een melkzuurgisting heeft ondergaan, dit procédé is verwant aan de zuurkoolbereiding. verder moet je niet zoeken.
Maar niemand zal betwisten dat hooi beter is. Van hooigras kan je echter veel minder winnen dan van kuilgras, en je bent veel weersafhankelijker. In de hedendaagse landbouw kan het gewoon niet meer, tenzij in de natuurparken in de Alpen.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:hoe bewaar je gras? ofwel door te drogen, ofwel door een melkzuurgisting. het kuilvoer is vers gesneden gras of mais, dat een melkzuurgisting heeft ondergaan, dit procédé is verwant aan de zuurkoolbereiding. verder moet je niet zoeken.
Maar niemand zal betwisten dat hooi beter is. Van hooigras kan je echter veel minder winnen dan van kuilgras, en je bent veel weersafhankelijker. In de hedendaagse landbouw kan het gewoon niet meer, tenzij in de natuurparken in de Alpen.
Ik zoek ook niet verder, maar weet als boerenkleindochter uit de Achterhoek, dat er ook heel wat schimmelremmers te pas komen - of kwamen, want ik ben al een jaar of 5 niet meer in Nederland geweest - om de mix in de kuil goed te houden... :?

Groetjes,
Ignit.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

die schimmelremmers komen alleen te pas bij het kuilen in zeer grote vorm, dus een betonnen bak van 60 meter lang en 20 breed, bij de kuilpakjes voor klein verbruikers gebeurt er niks, het hooi wordt gemaaid, wordt een paar dagen gekeerd en net voordat het droog wordt, dus hooi zou worden, dan wordt het in plastic verpakt en opgeslagen, door het luchtdichtverpakken en het natte hooi, gaat het broeien, wat het verteringsproces dus in werking zet. geef dit nooit aan je hond, ten eerste kunnen en proppen gras in de darmen verstoppen en ten 2e is de zuurgraad door de schimmels niet geschikt voor honden.

er zijn wel honden die het eten, maar die pikken het zelf en zijn er waarschijnlijk al lang aan gewend en hebben ook de ervaring om juist die lekker stukjes die nog niet zo zuur en verschimmeld zijn te eten.

mais op deze manier (in die grote bak) wordt ook gekuild en ook daar worden stoffen door vermengd om het proces te beinvloeden. dit kan ook schadelijk zijn voor een hond.

denk zelf dat het gewoon het beste is niet te veel te knoeien en te experimenteren. yacult is een gemaakt drankje met toevoegingen en preparaten, welke zijn wel geschikt voor een hond en welke niet.
als je dan zo nodig moet toevoegen doe het dan met gewone blanke yoghurt das wel zo veilig.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”