Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen - telgang

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Fietsen - telgang

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Binnenkort wil ik met Donner starten met fietsen (hij is volgende week 11 maanden oud) dus ik ben qua voorbereiding begonnen met korte stukjes aan de hand aan de rechterkant laten draven. Mijn probleem is echter dat hij i.t.t. onze andere boxers bizar slecht draaft. Mijn vaste fiets/hardloopvriendinnetje Bayleigh draaft altijd, die galoppeert dan weer zelden. Donner gaat echter het liefst in telgang of in galop, maar draven gaat heel moeilijk. :denken:
Is dit een volledig trainbaar iets of moet ik iets medisch eerst uitsluiten?
Ik vind het lastig om te zien of het voorkeur is van de hond of iets waar ik wat mee moet...

Hij kán overigens wel stukjes draven (ongeveer 100 meter) maar alleen na eerst een stukje sprinten en galop, dus ik sluit niet uit dat het gewoon overenthousiasme is en snel willen gaan. Hebben dat voor de ring natuurlijk ook wel geoefend, maar dat is toch anders dan kilometers lang draven straks
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Fietsen - telgang

Ongelezen bericht door crutz »

Ga je niet te snel. Ook omdat je zegt dat hij rest vanuit de galop / sprint er in terug valt.
Het kan heel goed gemakzucht/gewenning zijn mat ook iets medisch.
Omdat je toch wil sporten zou ik voorrontgenen aanraden (heupen en rug)

Daarnaast evt cavaletti introduceren zodat het draven in z’n spiergeheugen komt.
Doyaquba
Zeer actief

crutz schreef:Ga je niet te snel. Ook omdat je zegt dat hij rest vanuit de galop / sprint er in terug valt.

Daarnaast evt cavaletti introduceren zodat het draven in z’n spiergeheugen komt.
Cavaletti springt hij het liefst in 1 keer overheen gok ik :smile2: maar dat is wel wat. Er begint nu wat meer rust in de hond te komen, dus dat soort concentratiedingen durf ik nu wel weer aan.
Heupen en rug doe ik na de eerste verjaardag inderdaad, staat op de planning (HD en spondylose foto's en herhalen met 2 of 3 jaar)

Ik probeer langzaam te gaan, ongeveer 8-9 km/uur maar hij wil vaak sneller, alsof de draf niet prettig is. Dan ben ik dus constant aan het remmen en krijg je telgang.
Op het einde van een wandeling kan het wel, dus ik denk dan enthousiasme?
Dus ja is dat dan puur voorkeur of niet vraag ik me af. Maar de voorgenomen weg ingaan dus met oefenen op een gelijke draf en foto's laten maken als de puppen de deur uit zijn.

Wel heeft mijnheer het lichaamsbewustzijn van een goudvis hoor :Q: lekker onbehouden en overal tegenaan botsen als het niet snel genoeg aan de kant gaat (vooral deuren)
Werk aan de winkel...soms weet ik even niet waar ik moet beginnen
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Doyaquba schreef:
crutz schreef:Ga je niet te snel. Ook omdat je zegt dat hij rest vanuit de galop / sprint er in terug valt.

Cavaletti springt hij het liefst in 1 keer overheen gok ik :smile2: maar dat is wel wat. Er begint nu wat meer rust in de hond te komen, dus dat soort concentratiedingen durf ik nu wel weer aan.
Heupen en rug doe ik na de eerste verjaardag inderdaad, staat op de planning (HD en spondylose foto's en herhalen met 2 of 3 jaar)

Ik probeer langzaam te gaan, ongeveer 8-9 km/uur maar hij wil vaak sneller, alsof de draf niet prettig is. Dan ben ik dus constant aan het remmen en krijg je telgang.
Op het einde van een wandeling kan het wel, dus ik denk dan enthousiasme?
Dus ja is dat dan puur voorkeur of niet vraag ik me af. Maar de voorgenomen weg ingaan dus met oefenen op een gelijke draf en foto's laten maken als de puppen de deur uit zijn.

Wel heeft mijnheer het lichaamsbewustzijn van een goudvis hoor :Q: lekker onbehouden en overal tegenaan botsen als het niet snel genoeg aan de kant gaat (vooral deuren)
Werk aan de winkel...soms weet ik even niet waar ik moet beginnen
Cavaletti start ik ook nooit met veel latten tegelijk. Sterker nog. De basis is zelfs zonder latten.

Maar hij wil sneller, als hij sneller wil draaft hij wel?
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Als ik met Vic hardloop, is er bij het starten maar 1 tempo en dat is volle kracht vooruit in de galop.
Pas als die stoom afgeblazen is dan gaat hij in draf, en dat kan minutenlang duren. Zelfs als ik héél rustig start dan hangt hij nog volle bak in het harnas.
Met fietsen idem dito, daarom durf ik niet meer met hem te fietsen. Ik zeg zeker niet dat het goed is hoor, zou het liever anders zien maar dat is dus wel uit enthousiasme. Het woordje 'go' hoef ik niet te gebruiken :LOL:
Doyaquba
Zeer actief

crutz schreef:
Cavaletti start ik ook nooit met veel latten tegelijk. Sterker nog. De basis is zelfs zonder latten.

Zonder latten?

Nouja als ik 1 of 2 balkjes neerleg springt ie in ieder geval in 1 keer, of huppelt. Dat bedoelde ik, maar nooit serieus op geoefend hoor
Het is dus draf, sneller willen en als ik daarin mee ga dan valt ie in een constante galop (en trekt niet meer)
Bij vermoeidheid gaat een constant drafje wel voor ong 100 meter, maar goed, dat is geen basis om je duurtraining te starten :oohja:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Doyaquba schreef:
crutz schreef:

Zonder latten?

Nouja als ik 1 of 2 balkjes neerleg springt ie in ieder geval in 1 keer, of huppelt. Dat bedoelde ik, maar nooit serieus op geoefend hoor
Het is dus draf, sneller willen en als ik daarin mee ga dan valt ie in een constante galop (en trekt niet meer)
Bij vermoeidheid gaat een constant drafje wel voor ong 100 meter, maar goed, dat is geen basis om je duurtraining te starten :oohja:
Yup zonder latten. Maar is m’n werk he ;) je hebt pb
Doyaquba
Zeer actief

Persistence schreef:Als ik met Vic hardloop, is er bij het starten maar 1 tempo en dat is volle kracht vooruit in de galop.
Pas als die stoom afgeblazen is dan gaat hij in draf, en dat kan minutenlang duren. Zelfs als ik héél rustig start dan hangt hij nog volle bak in het harnas.
Met fietsen idem dito, daarom durf ik niet meer met hem te fietsen. Ik zeg zeker niet dat het goed is hoor, zou het liever anders zien maar dat is dus wel uit enthousiasme. Het woordje 'go' hoef ik niet te gebruiken :LOL:
Haha ja ik vermoed ook wel dat het uit enthousiasme is, maar goed ik vind het wel nuttig om te fietsen, want hardlopen is niet mijn sterkste kant en voor een UV examen uiteindelijk zal ik wel moeten...
Maar ik sluit niet uit dat het wellicht ook komt door zijn enorm slechte besef van 'waar zitten mijn ledematen'. Wat me af en toe ook verbaasd want zelfs met alle rare sprongen en botsingen heeft ie nog nooit een dag kreupel gelopen, al hou ik soms mijn hart vast...
Doyaquba
Zeer actief

crutz schreef:
Doyaquba schreef:
crutz schreef:

Zonder latten?

Yup zonder latten. Maar is m’n werk he ;) je hebt pb
Haha ik zal geen gratis advies hier vragen hoor, dan kom ik wel langs als t nodig is :wink:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Doyaquba schreef:Binnenkort wil ik met Donner starten met fietsen (hij is volgende week 11 maanden oud) dus ik ben qua voorbereiding begonnen met korte stukjes aan de hand aan de rechterkant laten draven. Mijn probleem is echter dat hij i.t.t. onze andere boxers bizar slecht draaft. Mijn vaste fiets/hardloopvriendinnetje Bayleigh draaft altijd, die galoppeert dan weer zelden. Donner gaat echter het liefst in telgang of in galop, maar draven gaat heel moeilijk. :denken:
Is dit een volledig trainbaar iets of moet ik iets medisch eerst uitsluiten?
Ik vind het lastig om te zien of het voorkeur is van de hond of iets waar ik wat mee moet...

Hij kán overigens wel stukjes draven (ongeveer 100 meter) maar alleen na eerst een stukje sprinten en galop, dus ik sluit niet uit dat het gewoon overenthousiasme is en snel willen gaan. Hebben dat voor de ring natuurlijk ook wel geoefend, maar dat is toch anders dan kilometers lang draven straks
Maar je hebt dus nog niet naast de fiets geoefend begrijp ik?
Ik heb meerdere honden gehad, nu ook weer 1, die vanuit zichzelf vaak in telgang vervallen. Vaak is even van tempo wisselen genoeg om ze eruit te krijgen en weer in een normale draf te krijgen. Bij 8-9 kilometer per uur zou ik Marco nooit uit zijn telgang krijgen. Even een tandje harder en het is klaar. Tikkie opzij met de riem, dus tijdens het lopen in telgang even iets uit balans brengen, hielp dan weer perfect bij Bill, bij Marco niet.
Bij beiden heeft/had het geen medische oorzaak. Ik zie het meer in bouw en dus ook in het juiste tempo. Daarmee zeg ik niet dat het niet iets medisch zou kunnen zijn hoor, maar je ging toch al foto's maken. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom is telgang ongewenst naast de fiets?
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief

Budkes schreef: Maar je hebt dus nog niet naast de fiets geoefend begrijp ik?
Ik heb meerdere honden gehad, nu ook weer 1, die vanuit zichzelf vaak in telgang vervallen. Vaak is even van tempo wisselen genoeg om ze eruit te krijgen en weer in een normale draf te krijgen. Bij 8-9 kilometer per uur zou ik Marco nooit uit zijn telgang krijgen. Even een tandje harder en het is klaar. Tikkie opzij met de riem, dus tijdens het lopen in telgang even iets uit balans brengen, hielp dan weer perfect bij Bill, bij Marco niet.
Bij beiden heeft/had het geen medische oorzaak. Ik zie het meer in bouw en dus ook in het juiste tempo. Daarmee zeg ik niet dat het niet iets medisch zou kunnen zijn hoor, maar je ging toch al foto's maken. :ok:
Nee klopt, misschien valt het naast de fiets inderdaad wel mee en is het makkelijk te corrigeren, maar ik ken het niet van de anderen, daarom was ik verbaasd. Ik ben ook al eens hard gevallen met een hond naast de fiets dus ik dacht, als ik eerst aanleer dat hij netjes kan draven ipv steeds te sprinten tussendoor, voelt het veiliger. Zal iets in de bouw zijn misschien, hij is wat compacter gebouwd dan de dames (korte rug). Maar in ieder geval niet iets wat niet aan te leren valt dus :D en inderdaad hopen dat de foto's van de zomer goed zijn
Habibi schreef:Puur uit nieuwsgierigheid, waarom is telgang ongewenst naast de fiets?
Het draven kost op langere afstanden en hogere snelheden minder energie dan telgang en geeft een beter spieropbouw, bovendien beter voor de rug. Tenminste, dat is mij ooit verteld, dat het daarom zo is.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Veyron mag ook graag in telgang naast de fiets lopen maar inderdaad zoals Budkes zegt net even een klein beetje harder en even een attentie op de lijn dat hij stopt met telgang en gaat draven.
En daarnaast heb ik voor hem ook de commando's "draven" en "galopperen" aan de pas gekoppeld dat lijkt hij redelijk door te krijgen als ondersteuning.
met 8 km per uur blijft hij lekker in telgang maar vanaf ongeveer 12 km per uur schakelt hij mooi over naar een gelijkmatig draf tempo waarin ik kan schakelen in snelheid zowel naar boven als naar onder. Maar nu kan hij ook tot een snelheid van 23 km/u draven.
(en nee dat doen we echt niet heel vaak)
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Doyaquba
Zeer actief

Bij harder (10-11 km/u) krijg ik nu voorpoten draf en achterpoten galop (canter?)
Misschien moet ik er inderdaad een commando aan koppelen voor hem, dat dat duidelijker is. Of gewoon met fiets oefenen omdat de fiets dan gekoppeld wordt aan draven.

Bayleigh kan inderdaad ook zo enorm hard draven, dat is niet leuk als je ernaast loopt :tongue: maar met fietsen wel fijn, meestal hou ik het op 12-14 km/u met haar, dat houdt ze lang vol
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Doyaquba schreef:Bij harder (10-11 km/u) krijg ik nu voorpoten draf en achterpoten galop (canter?)
Misschien moet ik er inderdaad een commando aan koppelen voor hem, dat dat duidelijker is. Of gewoon met fiets oefenen omdat de fiets dan gekoppeld wordt aan draven.

Bayleigh kan inderdaad ook zo enorm hard draven, dat is niet leuk als je ernaast loopt :tongue: maar met fietsen wel fijn, meestal hou ik het op 12-14 km/u met haar, dat houdt ze lang vol
Ik zou zelf even een bezoekje brengen met m aan een fysio.
Of kiezen voor een paar lessen bij Crutz.
En misschien wel beiden.

Dat kan toch net even wat ondersteunend zijn om te kijken waar het zit.
Ik heb zelf nog nooit een hond gehad die alleen maar in telgang gaat of in galop.
Al mijn honden draven ook makkelijk, soms is het lastig door enthousiasme maar zodra die druk erafgf ois gaan ze allemaal over in draf.
Behalve mn teckel maar goed dan donder ik zelf van de fiets af zo langzaam gaan we in draf. :LOL:
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Doyaquba
Zeer actief

Ik heb van de week (voor de hitte) voor het eerst gefietst met Donnie, 3 km in stukjes

Het was dat ik niet wilde vallen, maar anders was ik van het zadel gevallen van verbazing. Die hond die niet bang is om je omver te trekken bij iets interessants, soms van links naar rechts over het pad wil schieten en die niet wil draven deed het gewoon fantastisch! Binnen 5 minuten kon ik opstappen en wegfietsen.
Een paar keer even afremmen bij telgang of galop en verder gewoon een keurig drafje naast de fiets en met een concentratie van heb-ik-jou-daar. Met stomheid geslagen, echt waar, maar heel trots. En inderdaad het op tempo blijven, zoals Budkes had gezegd.

Het blijft een lompe enthousiaste hond hoor, zeker met de sprong op het veld (altijd aantikken die muur), maar dit hebben we toch maar overwonnen met gewoon wat oefeningen achterwaarts en zijwaarts en draaien aanleren (leren waar je poten zijn haha)

Heel trots op m'n ventje, na de hitte maar weer verder. Rustig aan en in het voorjaar ofzo een keer UV doen. :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”