Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuw hier, vooral om een Kangal kwestie voor te leggen

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Docinho
nieuw lid
Aantal honden: 1

Nieuw hier, vooral om een Kangal kwestie voor te leggen

Ongelezen bericht door Docinho »

Beste forumleden,

Vanwege mogelijke herkenbaarheid wil ik op dit moment eigenlijk niet teveel informatie over mezelf kwijt. Zelf heb ik een kleine hond (reu) van 6 maanden. Ik lees als hondenbezitter al regelmatig mee op dit forum, maar ik loop nu tegen iets aan wat met een andere hond te maken heeft.

Na acceptatie door de moderators kan ik hierover misschien een topic openen in algemeen.

(knip)
Laatst gewijzigd door Docinho op 07 jun 2020 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Nieuw hier, vooral om een Kangal kwestie voor te leggen

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zou de hond iedere keer dat iemand van jullie gezin er langs loopt, lekkere snoepjes meenemen. Of stukje knakworst.
Zo gaat de hond jullie van jongs af aan zien als iets heel goeds. En blijft gefocust op wat lekkers. En worden jullie suikeroompje :engel:

Ik zou kijken of je jullie hond al in contact kan laten komen met de nu nog pup. En lekker verwennen met iets lekkers.

Zo wordt de hond niet waaks tegenover jullie, maar horen jullie erbij, en worden jullie juist zeer geliefd :mrgreen:

Oh ja, laat de kangal steeds even zitten voor iets lekkers, dan krijg je geen grote hond die je straks omkegeld van blijdschap.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou echt voor de kennismaking gaan en proberen nu al dikke maatjes met die hond te worden. Als mens en zeker ook je eigen hond. Een kangal is geen monster maar ook geen hond die je moet onderschatten. Als hij goed met jouw hond kan zal hij hem vast niks doen. Het duurt twee tot drie jaar voor een kangal volwassen is en met de manier van fokken tegenwoordig is het de vraag of hij dat haalt of dat hij eerder door zijn poten gaat. Ze zijn zo wrakkig als de pest.

Maar dit is wat ik zou doen. En het is geen garantie. Wij hebben buren aan alle kanten met honden. En twee kleine superlieve honden zelf. Vanaf het begin proberen vrienden te laten maken maar erfjes, tuinen, hekjes en territoria hebben er een grote ellende van gemaakt. De buurhond kan het bloed van mijn honden wel drinken. De dog in het begin van de straat vreet kleine hondjes en de jachthond van de overburen komt elke dag uitdagen aan de hek en overal pissen. Het zijn beesten. En hun terrein is toch een dingetje.

In gesprek blijven heeft geen zin?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

T is een pup, kijk eerst eens hoe t blijft gaan. Als jullie bekend en normaal zijn voor hem is er niets aan de hand. Kettinghonden zijn overigens verboden dua dat is geen optie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik snap je angst. Persoonlijk zou ik er ook niet heel erg blij mee zijn.

Echter als je gewoon zorgt dat je een bekende bent en blijft voor de hond ziet hij jullie denk ik niet als indringers en zal hij het de normaalste zaak van de wereld vinden dat jullie daar ook lopen. Maar dan is het dus wel handig om nu gewoon gebruik te blijven maken van dat pad.

Het wordt anders als jullie je nu gaan verstoppen en pas over een half jaar de hond weer tegen zullen komen. :wink:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Zinodo schreef:Stom om zo te denken .
:hmmm: :hmmm: :lol1: :lol1:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door welshwitch »

Welkom.
Om toegang te krijgen tot het hele forum zal je je bij de groep "vaste gebruikers" moeten aanmelden.
In dit topic staat precies hoe dat moet: viewtopic.php?f=5&t=30911
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Uhm het is een pup.
Heel eerlijk ik zie het probleem niet.

Wat ik zou doen. Als toevallig een van de buren in de tuin staat even een babbeltje maken en vragen om kennis te mogen maken met de pup.

Wij hebben een kangal achter in de wijk wonen. Ontzettend sterk maar ook onwijs lief. En wij hebben twee wawas. Mensen hebben niet een Nederlandse nationaliteit maar gaan wel goed met de hond om. Ik heb er nooit een seconde angst voor gehad.
Ik zou dus eerst eens kijken hoe het zit met die hond voordat je jezelf helemaal gek maakt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Dubbel ivm aanpassing per ongeluk gequote.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 19 mei 2020 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Heavy schreef:
Chihuahua-paws schreef:Uhm het is een pup.
Heel eerlijk ik zie het probleem niet.

Wat ik zou doen. Als toevallig een van de buren in de tuin staat even een babbeltje maken en vragen om kennis te mogen maken met de pup.

Wij hebben een kangal achter in de wijk wonen. Ontzettend sterk maar ook onwijs lief. En wij hebben twee wawas. Mensen hebben niet een Nederlandse nationaliteit maar gaan wel goed met de hond om. Ik heb er nooit een seconde angst voor gehad.
Ik zou dus eerst eens kijken hoe het zit met die hond voordat je jezelf helemaal gek maakt.
Wat jij beschrijft is wel een heel andere situatie. Op straat is het een lieve hond maar kan je ook met je wawa's door zijn tuin heen lopen? Ik begrijp de ongerustheid wel hoor.
Nee. Maar ik hoef ook niet door zijn tuin. Ik zou het wel durven als ik ernaast zou wonen. Deze hond lijkt bijzonder lief voor alles wat hij gewend is voor zowel hond als kind (enige wel lomp) . Hond loopt ook door de winkelstraat en nog nooit problemen.
Ik zou toch kennis maken
En evt opties bespreken om veilig probleloos zonder angst te kunnen passeren. Opzich de angst ervoor snap ik wel.
Echter het is nu een pup. Er is nog niks aan de hand en er is nu nog kans om dit op een positieve manier ook te beïnvloeden.
Misschien zijn de buren allang aan het denken over een oplossing voor de hond in de zin van een buitenhoek/ren.
Gewoon eerst even het gesprek aan gaan.
Of gaan we nou voor elke hond van bepaalde types al bij voorbaat in de stress?

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Wij verlenen onze buren overpad.. en hun gevangenis was hun angst die op geen enkel feit was gestoeld maar wel in hun hoofd zat en dat is jammer en had zeker niet gehoeven .
Nu heb ik weer een CC maar degene die staat te brullen ( dat het zijn hek is) als buuf langs komt is Boots, 7,5 kilo met een ego van hier tot Tokio .
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 19 mei 2020 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik zou het precies zo doen als Emma zegt. Dan komt het wel goed hoor. Maar ik snap helemaal dat je liever een ander ras had gezien.
Afbeelding
Docinho
nieuw lid

Ongelezen bericht door Docinho »

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Hoe dan ook willen we alles op alles zetten om in gesprek te blijven en een band op te bouwen met de hond. Ik ben het met de meesten eens dat het niet zinvol is om hierover nu al te lopen stressen. Aan de andere kant ook goed om te lezen dat ik geen complete idioot ben vanwege de zorgen die ik me maak. Op internet kom ik vooral negatieve verhalen tegen over Kangals in relatie tot waaksheid, maar misschien geeft dat een vervormt beeld omdat alleen die ervaringen worden gedeeld.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik ken één Kangal: een teef uit het asiel bij vrienden van mijn vriend. Zij is echt hartstikke lief voor alles en iedereen. Niet dat je veel aan deze informatie hebt, maar het kan dus ook positief uitpakken :) Als je nu direct leuk contact maakt met de pup (hierboven staan de tips al) dan zal het allemaal heel erg meevallen. Gelukkig heb je goed contact met je buren en klinkt het ook alsof ze prima aanspreekbaar zijn, dat scheelt al een hoop.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Docinho schreef:Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Hoe dan ook willen we alles op alles zetten om in gesprek te blijven en een band op te bouwen met de hond. Ik ben het met de meesten eens dat het niet zinvol is om hierover nu al te lopen stressen. Aan de andere kant ook goed om te lezen dat ik geen complete idioot ben vanwege de zorgen die ik me maak. Op internet kom ik vooral negatieve verhalen tegen over Kangals in relatie tot waaksheid, maar misschien geeft dat een vervormt beeld omdat alleen die ervaringen worden gedeeld.
Dat is een beetje het nare aan internet : :wink:
Zorg nou maar gewoon dat de hond jou die toffe buur vind waar die zijn speeltje voor kan kwakken en waar die wat lekkers toegeschoven krijgt. Ipv die vervelende vent die altijd krampachtig achter de struiken vandaan komt.

Zoals Emma geweldig omschrijft.

Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Mijn honden zijn best waaks, er zit een groot aandeel herder in. Maar ze zijn zo gek op de buren waarmee wij een voortuin en een pad naar de voordeur delen dat ze me bijna de laatste meters naar huis sleuren als ik ze uitgelaten heb. De buren kunnen zo bij ons naar binnen lopen, ook als we niet thuis zouden zijn. Ze horen er volgens de honden bij.

De buurvrouw heeft namelijk een pak hondenkoeken in haar hal bij de voordeur staan en staat elke keer met een koek te zwaaien als we thuiskomen. Erg fijn ook wanneer Shira een beetje moet minderen met de koekjes :mrgreen: :wink:

Dus ik zou ook zoveel mogelijk contact zoeken met de pup zodat je er bij gaat horen. Maar inderdaad, laat die hond altijd eerst zitten voordat je de beloning geeft want anders word je straks compleet omver gelopen. En wat eventuele kinderen betreft, die zou ik nooit alleen laten met een hond. Dus of die hond nou vriendelijk is of niet, dat zou ik toch al nooit doen.
Laatst gewijzigd door Jackira op 19 mei 2020 15:33, 3 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Docinho schreef:Beste forumleden,

Vanwege mogelijke herkenbaarheid wil ik op dit moment eigenlijk niet teveel informatie over mezelf kwijt. Zelf heb ik een kleine hond (reu) van 6 maanden. Ik lees als hondenbezitter al regelmatig mee op dit forum, maar ik loop nu tegen iets aan wat met een andere hond te maken heeft.

Na acceptatie door de moderators kan ik hierover misschien een topic openen in algemeen, maar ik zal de kwestie hieronder alvast opschrijven:

Wij hebben een (kadastraal vastgelegd) recht van overpad bij de buren. Alleen via hun oprit/tuin komen ik en mijn vriendin bij onze achtertuin, zonder dwars door ons huis te hoeven gaan. Dit laatste is met fietsen en containers ook niet echt mogelijk, dus de route via de buren is noodzakelijk voor een aantal dingen. Overigens hebben we geen slechte band met de buren, maar het zijn ook geen mensen bij wie we regelmatig op de koffie komen. Af en toe maken we een kort praatje op straat bij het uitlaten van de hond. Het zijn overigens mensen op leeftijd, ik schat in rond de 65-70.

Sinds kort hebben onze buren een nieuwe hond, omdat hun vorige is overleden. Van alle rassen die er zijn, hebben ze nu gekozen voor een Kangal (reu). Nu is het nog een pup, maar als ik lees en zie tot wat voor een beest een volwassen Kangal uitgroeit, slaat de schrik mij nogal van het hart. Om heel eerlijk te zijn heb ik nu al nachtmerries van de gedachte dat mijn vriendin (en eventuele toekomstige kinderen) dagelijks met hun fiets langs deze hond moeten gaan lopen. Volgens diverse sites staan deze honden bekend als zéér waaks, zelfstandig en zijn ze erg vijandig naar vreemden en soortgenoten (m.n andere reu's). Ze zijn blijkbaar gefokt om beren en wolven bij schaapskuddes weg te houden, dus zelfs als volwassen man houd ik deze hond niet bij mijn vriendin, kinderen en hondje weg, schat ik zo in.

Ik lig er nu al letterlijk een paar nachten wakker van. Hun erf is echt heel klein, ik denk 3 meter op zijn breedst. Dus ook aan een ketting is het een hele opgaaf om buiten bereik van deze hond te kunnen passeren. Hun vorige (kleine) hond lag vaak buiten en ik kan me indenken dat ze deze Kangal niet altijd binnen gaan houden of alleen buiten onder toezicht. Ik denk ook niet dat toezicht uitmaakt, want als ik op de raskenmerken af ga houden ze met hun tweeën tegelijk dit beest nog niet tegen. Ik heb overigens ook niet een idee dat ze erg weloverwogen zijn geweest bij het kiezen van dit ras. Mijn mening: wie neemt er middenin een woonwijk met een kleine tuin op deze leeftijd nou een Kangal?

Nu vaar ik op een groot aantal aannames. Graag leg ik aan het forum voor of mijn angsten wel terecht zijn. Hopelijk overdrijf ik. Mogelijk zijn er een aantal dingen die ik en mijn vriendin zelf kunnen doen om bij deze hond in de 'circle of trust' te geraken? Of gaat dit echt een levensgevaarlijke situatie opleveren en moeten we met onze buren in gesprek. Zo ja... hoe zouden jullie dit dan aanpakken?

Zoals ik al schreef hebben we zelf een kleine hond. Deze hoeft niet per sé door hun achtertuin, dus ik zou hem in principe bij hun Kangal weg kunnen houden. Of kan ik dit juist beter niet doen en, nu ze allebei nog pup zijn, zoveel mogelijk met elkaar laten spelen? Toevallige ontmoetingen op straat lijken me in de toekomst namelijk onvermijdelijk. Het lijkt me verschrikkelijk als de Kangal hem ooit wat zou aandoen, want ons hondje is juist enorm enthousiast en hartelijk naar andere honden (mensen, katten, eigenlijk alle levende wezens).

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik zou het gesrpek aangaan en kijken of je ze kunt bewegen een gedegen erf-afscheiding te plaatsen, al dan niet in gezamelijk overleg. Overigens denk ik idd niet dat zo'n hond lang blijft, tenzij ze 'm doorlopend vastleggen aan een ketting, wat volgens mij, zelfs in NL niet mag.

Suzanne
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

~Suzanne~ schreef:Ik zou het gesrpek aangaan en kijken of je ze kunt bewegen een gedegen erf-afscheiding te plaatsen, al dan niet in gezamelijk overleg. Overigens denk ik idd niet dat zo'n hond lang blijft, tenzij ze 'm doorlopend vastleggen aan een ketting, wat volgens mij, zelfs in NL niet mag.
Ja, en een gedegen erfafscheiding kan dus niet, het gaat om een recht van overpad omdat TS anders niet in zijn achtertuin kan komen.

Maar juist omdat het een pup is, zou ik me inderdaad niet teveel zorgen maken. Gewoon zorgen dat je in zijn puptijd heel veel van dat recht van overpad gaat gebruiken, inderdaad met lekkers :wink:
laeken
Zeer actief

Zelfs in Nederland Suzanne? Nederland is juist een land dat daarin enorm voorop loopt. In vrijwel alle andere landen mag een hond aan de ketting.

Ik vind de vragen van de TS en de zorgen wel terecht. Als die kangal gefrustreerd raakt en leeft in een tuin van nog geen 3 meter gaat hij vertier zoeken. Dat is vragen om problemen. Ik zou ook niet bepaald staan te springen om een kangal als buurhond. Zeker omdat ik zie hoeveel vijandigheid er hier tussen de boerderijhonden en normale honden is. Alles vreet elkaar op en dan wonen wij dus allemaal erg ruim met grote tuinen en een hele landelijke omgeving. Vrijwel geen hond kan je normaal langs een tuin van een andere hond laten lopen of ze gaan af op elkaar. En regelmatig pakken ze elkaar ook. Mijn honden niet hoor. Die zitten achter zeer stevig hek om die reden en wandelen doen we met de auto elders.

Ze moeten absoluut niet bij de buren komen of andersom want dat gaat mis. Eigenlijk gaat het met bijna alle honden in de buurt mis. Dat terwijl alles 1 km verderop dikke maatjes is. Blijven dieren die hun terrein verdedigen. En dan is het hier dog-herdermiks en terriers etc. Geen kangals.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou me er inderdaad niet zo'n zorgen overmaken. Grote kans dat het gewoon vriendjes worden en blijven als het van kleins af aan normaal is dat je daar komt.

Als een kettinghond echt verboden is in Nl (ik weet dat eigenlijk niet) hoef je je sowieso geen zorgen te maken want een kangal is echt alles behalve erfvast. Die gaat aan de wandel. Dus zit hij straks gewoon binnen (of ze doen hem weg).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
80564M

laeken schreef:Als die kangal gefrustreerd raakt en leeft in een tuin van nog geen 3 meter gaat hij vertier zoeken.
Die 3 meter tuin kan ik me niet zo goed voorstellen eigenlijk. Zelfs de kleinste doorzonwoning is breder dan 3 meter, en het kleinste bejaardenhuisje hier heeft ook een meer dan 3 meter diepe tuin :19:

Tuintje van mijn schoonmoeder in Haarlem was ienieminie, maar die was toch zeker nog wel 6x10 meter ofzo.
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:
laeken schreef:Als die kangal gefrustreerd raakt en leeft in een tuin van nog geen 3 meter gaat hij vertier zoeken.
Die 3 meter tuin kan ik me niet zo goed voorstellen eigenlijk. Zelfs de kleinste doorzonwoning is breder dan 3 meter, en het kleinste bejaardenhuisje hier heeft ook een meer dan 3 meter diepe tuin :19:

Tuintje van mijn schoonmoeder in Haarlem was ienieminie, maar die was toch zeker nog wel 6x10 meter ofzo.
:19:

[img]Hun%20erf%20is%20echt%20heel%20klein,%20ik%20denk%203%20meter%20op%20zijn%20breedst.[/img]
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou me niet beroepen op mijn recht maar gewoon door mijn eigen woning gaan en dus kiezen voor verder of omlopen.
In ieder geval met de hond.
Verder zou ik zoveel mogelijk bevriend raken met hond en buren :mrgreen: voor de container en fiets indien dat echt niet anders kan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
80564M

laeken schreef:
Marion. schreef:

:19:

[img]Hun%20erf%20is%20echt%20heel%20klein,%20ik%20denk%203%20meter%20op%20zijn%20breedst.[/img]
Dit is geen image, dit moet een quote zijn :wink:
En ja, dat heb ik gelezen. Maar zie jij dat voor je? Ik niet eigenlijk, ook niet in de kleinste stadstuin :19: (en helemaal niet als die ook nog recht van overpad moet verlenen)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: Ze moeten absoluut niet bij de buren komen of andersom want dat gaat mis. Eigenlijk gaat het met bijna alle honden in de buurt mis. Dat terwijl alles 1 km verderop dikke maatjes is. Blijven dieren die hun terrein verdedigen. En dan is het hier dog-herdermiks en terriers etc. Geen kangals.
Hier gaat het ze puur om wat ze als eigen terrein beschouwen. Helaas ook de steeg en de stoep direct aan de tuin, wat dat betreft moet ik ze nog wel eens afremmen.
Honden waar ze thuis op reageren, kunnen ze vier huizen verder leuk mee spelen.

Maar dat zijn geen écht waakse honden en dat is wel een verschil; territoriaal en de grenzen van dat territorium liggen veel verder.
In mijn vorige woonplaats vond de kangal de hele buurt van hem en reuen mochten daar niet lopen.
Deze buren gaan zo te horen waarschijnlijk weinig met de hond doen. Dat gaat in een klein tuintje frustratie opleveren.
Ik denk dat die hond al weg is om de geluidsoverlast voor hij volwassen is.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Aan een woning met recht van overpad zou ik sowieso nooit beginnen maar dat station is inmiddels gepasseerd in jullie geval.
Wat rest is om met de buren in gesprek te gaan en je angsten en zorgen bespreekbaar maken.
Als je een beetje op goede voet staat met de buren kun je vast samen met hun iets afspreken en/of samen oefenen om je angst te overwinnen.
Ik zou er zelf in ieder geval niet blij van worden als mensen op eigen houtje met knakworsten met mijn hond aan de slag gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”