Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gait en verzorging
Moderator: moderatorteam
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gait en verzorging
Vorig jaar heeft Gait een slechte reactie gehad op de vlooienbehandeling, waardoor z'n huid behoorlijk kapot was. Daardoor werd kammen voor hem een issue. Met geduld en doorzetten hebben we dat probleem weten te overwinnen. Hij is me gelukkig blijven vertrouwen, hij wantrouwde alleen de kam.
Laatst bij het knippen van z'n nagels zat ik erg dicht bij het leven (zwarte nagels...), en dat vond hij uiteraard niet leuk. Heb toen wel het knippen rustig af kunnen maken. Vandaag heb ik z'n nagels weer geknipt, maar dit keer was het wel een worsteling. Zodra de nagelschaar bij z'n nagels in de buurt kwam, begon hij te trekken en te wringen. En voor het eerst van z'n leven pakte hij m'n hand met z'n tanden vast: ik vind dit echt niet leuk en eigenlijk zou ik willen bijten, maar hij bent baasje, dus ik mag jou niet bijten, maar ik vind dit superstom, dus stop hier alsjeblieft mee. Hij liet het uiteindelijk wel toe, dus z'n nagels zijn weer wat korter.
Daarna wilde hij gelukkig wel gewoon knuffelen en bij mij liggen zoals gewoon, dus hij neemt het me niet kwalijk dat ik zo doorgezet heb, maar echt leuk is het niet op deze manier. Ik hoop dat hij de volgende keer weer normaal mee wil werken. Dan gaat het zoveel sneller en makkelijker en plezieriger voor allebei. Elco heeft gelukkig geen problemen met nagels knippen, want die van hem waren nog harder nodig dan die van Gait. Ze kunnen nu weer bijna zonder geluid rondlopen op het laminaat
Laatst bij het knippen van z'n nagels zat ik erg dicht bij het leven (zwarte nagels...), en dat vond hij uiteraard niet leuk. Heb toen wel het knippen rustig af kunnen maken. Vandaag heb ik z'n nagels weer geknipt, maar dit keer was het wel een worsteling. Zodra de nagelschaar bij z'n nagels in de buurt kwam, begon hij te trekken en te wringen. En voor het eerst van z'n leven pakte hij m'n hand met z'n tanden vast: ik vind dit echt niet leuk en eigenlijk zou ik willen bijten, maar hij bent baasje, dus ik mag jou niet bijten, maar ik vind dit superstom, dus stop hier alsjeblieft mee. Hij liet het uiteindelijk wel toe, dus z'n nagels zijn weer wat korter.
Daarna wilde hij gelukkig wel gewoon knuffelen en bij mij liggen zoals gewoon, dus hij neemt het me niet kwalijk dat ik zo doorgezet heb, maar echt leuk is het niet op deze manier. Ik hoop dat hij de volgende keer weer normaal mee wil werken. Dan gaat het zoveel sneller en makkelijker en plezieriger voor allebei. Elco heeft gelukkig geen problemen met nagels knippen, want die van hem waren nog harder nodig dan die van Gait. Ze kunnen nu weer bijna zonder geluid rondlopen op het laminaat
-
- Zeer actief
Re: Gait en verzorging
Heb je dat filmpje met die huishoudfolie met pindakaas om je hoofd gezien? 

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb hier zo'n electrische nagelvijl aangeschaft nadat ik een keer in het leven knipte en het maar bleef bloeden
Werkt echt super. Zo vaak als nodig haal ik er een mm af, zo kom je nooit bij het leven.
Zoiets heb ik:
https://www.bol.com/nl/p/lifegoods-elek ... uctPageUrl
Hier trouwens ook de kleinste hond die ik het vaakst moet vijlen. Terwijl zij ook nog eens bijna dagelijks fanatiek graaft. Haar nagels voelen ook veel sterker (en scherper
) aan.
Bij de groterd hoef ik alleen de duimnagel in te korten.

Werkt echt super. Zo vaak als nodig haal ik er een mm af, zo kom je nooit bij het leven.
Zoiets heb ik:
Hier trouwens ook de kleinste hond die ik het vaakst moet vijlen. Terwijl zij ook nog eens bijna dagelijks fanatiek graaft. Haar nagels voelen ook veel sterker (en scherper

Hier is het ook wel nodig. Ik wandel vooral in het bos/op de heide en daar slijten de nagels gewoon lang niet zo goed als op de stoep. Dus 1x per 2 weken roep ik de heksenkring bijeen voor wat onderhoud. Bij Sofi knip ik maximaal 1 milimeter met de gróótste beloningen, want die is er doodsbang voor na een nagelknip-akkefiet bij de dierenarts. Maar het alternatief is dat ze nagels krijgt die kromgroeien tot in haar voetzooltjes. Ik heb via Ali zo'n vijl-apparaatje gekocht, maar ze wordt zenuwachtig van het geluid. Dus ik trek er liever een uurtje voor uit om wat milimeterwerk te verrichten.
Duque heeft een paar witte nageltjes en aan de hand daarvan bepaal ik hoeveel er vanaf kan bij de zwarte nagels. Ook weer met dikke beloning. Ik vind het belangrijk dat dat dergelijke zaken bijgehouden worden omdat het (goed) lopen er door beïnvloed kan worden.
Duque heeft een paar witte nageltjes en aan de hand daarvan bepaal ik hoeveel er vanaf kan bij de zwarte nagels. Ook weer met dikke beloning. Ik vind het belangrijk dat dat dergelijke zaken bijgehouden worden omdat het (goed) lopen er door beïnvloed kan worden.
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
En wat is dan het doel van jouw verhaal? Fotogravinnejte vindt het blijkbaar wel nodig om Gait z'n nagels te knippen maar het lukt even niet lekker. Lekker boeiend dan dat het bij jouw honden niet nodig is en dat je geen laminaat wil.Kells schreef:Wat is het doel van je verhaal? Ik begrijp het niet.Is het knippen van die nagels echt nodig? Ik heb de nagels van mijn trio nog nooit hoeven knippen en die zijn 3, 6 en 10 jaar oud. Hun nagels zijn echt niet te lang, maar ik zou ze horen tikken op laminaat. Om die reden blief ik geen laminaat in huis en niet alleen vanwege het getik. Ik vind het ook te glad voor hondenpootjes.
Zou het helpen om elke dag heel kort even te frotten aan die nagels?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Nou, ik vind het knap dat hij het toch toe laat. Tanja en Anne vinden het helemaal niet leuk, en meestal lukt het om er twee te knippen, ze gaan zo erg wiebelen en terug trekken dat ik ze echt niet lang vast kan houden. De duimpjes lukken meestal nog wel.
Bijten doen ze gelukkig niet.
Van de vorige honden hoefden ik nooit de nagels te knippen, die hielden het zelf bij. Tanja begint dat nu ook zelf te doen.
Heb ook zo vijl op batterijen, maar die maakt zoveel geluid dat dat helemaal niet lukt. Tanja en Anne zijn sowieso een beetje geluid gevoelig.
Ik vraag me af of die vijl die je via een usb aansluiting moet opladen minder lawaai maakt. Maar die ga ik niet kopen, heb geen zin om weer geld uit te geven voor niks.
Van de vorige honden hoefden ik nooit de nagels te knippen, die hielden het zelf bij. Tanja begint dat nu ook zelf te doen.
Heb ook zo vijl op batterijen, maar die maakt zoveel geluid dat dat helemaal niet lukt. Tanja en Anne zijn sowieso een beetje geluid gevoelig.
Ik vraag me af of die vijl die je via een usb aansluiting moet opladen minder lawaai maakt. Maar die ga ik niet kopen, heb geen zin om weer geld uit te geven voor niks.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Rebble
- Zeer actief
Ik heb 'm besteld en laat t je wetengonnie schreef: Ik vraag me af of die vijl die je via een usb aansluiting moet opladen minder lawaai maakt. Maar die ga ik niet kopen, heb geen zin om weer geld uit te geven voor niks.

-
- Zeer actief
Ach, Gait. Gelukkig linkt hij het aan de kam en niet aan jou.
Ik knip alleen Uma's klauwtje, Manu houdt die van zichzelf bij. Nagels knippen heb ik nog nooit gedaan. Uma heeft echte Podenco-voeten en haar nagels hoor je wel op de vloer. Manu heeft pantoffels, die hoor je nauwelijks. Ze slijten hun nagels met het lopen. We hebben hier helaas heel veel asfalt, ook met hardlopen of fietsen gaan ze stukken over straat. Dan slijt het wel door.
Ik knip alleen Uma's klauwtje, Manu houdt die van zichzelf bij. Nagels knippen heb ik nog nooit gedaan. Uma heeft echte Podenco-voeten en haar nagels hoor je wel op de vloer. Manu heeft pantoffels, die hoor je nauwelijks. Ze slijten hun nagels met het lopen. We hebben hier helaas heel veel asfalt, ook met hardlopen of fietsen gaan ze stukken over straat. Dan slijt het wel door.
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Hopelijk gaat het de volgende keer beter met Gait. Het is helemaal niet fijn om je hondje zo te moeten pesten.
Enzi sterft ook 1000 doden als ik zijn nagels moet knippen, gelukkig houd hij het zelf bij. Maar soms ontkom ik er niet aan om een gespleten nagel even bij te knippen. Gelukkig is dat écht zelden bij hem.
Nila haar nagels knip ik wel regelmatig, bij haar is dat nu eenmaal wel nodig. Hebben we samen ook een heel ritueel voor met dansjes, koekjes en samen naar het afknipte lichaamsdeel kijken
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Enzi sterft ook 1000 doden als ik zijn nagels moet knippen, gelukkig houd hij het zelf bij. Maar soms ontkom ik er niet aan om een gespleten nagel even bij te knippen. Gelukkig is dat écht zelden bij hem.
Nila haar nagels knip ik wel regelmatig, bij haar is dat nu eenmaal wel nodig. Hebben we samen ook een heel ritueel voor met dansjes, koekjes en samen naar het afknipte lichaamsdeel kijken

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Zou ik hem misschien mogen lenen om te kijken of het iets voor Elco en Gait is?gonnie schreef:Nou, ik vind het knap dat hij het toch toe laat. Tanja en Anne vinden het helemaal niet leuk, en meestal lukt het om er twee te knippen, ze gaan zo erg wiebelen en terug trekken dat ik ze echt niet lang vast kan houden. De duimpjes lukken meestal nog wel.
Helaas is het bij Elco en Gait inderdaad echt nodig om de nagels te knippen. We lopen te veel op relatief zachte ondergrond om de nagels voldoende af te laten slijten, plus het zijn natuurlijk hazenvoetjes zoals de rasstandaard vraagt, en daardoor slijten de nagels ook al minder gemakkelijk.
Ik heb nog niet eerder een hond gehad die zo enorm wist te wringen en te wriemelen om vooral z'n nagels niet geknipt te krijgen. Tegelijk ben ik wel blij dat Gait me er zodra het voorbij is niet boos op aan blijft kijken, terwijl hij op het moment mij echt verwijtend aan loopt te kijken dat ik z'n grenzen niet respecteer. En dat hij dus zelfs als hij het liefst zou bijten toch zoveel respect voor mij blijkt te blijven houden dat het blijft bij voorzichtig vastpakken met z'n bek (en zelfs dat vond hij al heel erg om te doen...). Het is soms best lastig, die balans tussen doorzetten omdat bepaalde dingen moeten gebeuren, en rekening houden met wat je hond kan hebben. Ben blij dat Gait wat dat betreft veel kan hebben. Maar leuk vond ik het niet. Wel blij dat het achter de rug is en we voorlopig weer even die nagelschaar kunnen laten voor wat het is.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Het voelt inderdaad als pesten. Koekjes werken hier niet zo fijn. Heb na afloop wel iets lekkers gegeven. Dat was wel feestNerazi schreef:Hopelijk gaat het de volgende keer beter met Gait. Het is helemaal niet fijn om je hondje zo te moeten pesten.
Nila haar nagels knip ik wel regelmatig, bij haar is dat nu eenmaal wel nodig. Hebben we samen ook een heel ritueel voor met dansjes, koekjes en samen naar het afknipte lichaamsdeel kijken![]()
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Zulke kleine hondjes hebben vaak snel last van tandplak en tandsteen. Helaas vormen Elco en Gait daar geen uitzondering op. De afgelopen tijd was ik te laks met het poetsen van hun tanden en gaf ik ze ook niet erg regelmatig goed knaagwerk. Voor Elco heeft dat laatste overigens niet echt veel zin ook, want die knaagt heel eenzijdig. Maar goed, ze begonnen dus best wel uit hun bek te stinken.
Nou las ik van iemand die ook markiesjes heeft dat ze hun gebitten met de elektrische borstel poetst en ze dat dus heel goed accepteren. Aangezien Elco en Gait nooit getoond hebben dat geluid eng te vinden, vond ik het de moeite waard om het ook eens te proberen. Uiteraard hebben ze hun eigen borstelkop. Rustig mee kennis laten maken, maar op de tweede ochtend stonden ze al klaar terwijl ik mijn tanden nog aan het poetsen was: mogen we?
Tegenwoordig is het zodra ik hun borstelkop op de tandenborstel gezet heb een wedstrijdje wie z'n achterwerk als eerste in de hoek tussen badkamermuur en krukje geparkeerd heeft. De ander moet dan even aan de kant en dan begint het feest. Nou ja, Gait vindt het feest zolang hij lekker in de kop mag happen, maar moet voor die tijd en af en toe tussendoor accepteren dat ik even iets gerichter de borstel hanteer. Ik kom met dat spelen wel op plaatsen in z'n gebit die anders heel lastig waren, dus ik vind het prima zo.
Daarna komt Elco. Die maakt er minder een spelletje van. Hij lijkt het poetsen zelf niet eens echt leuk te vinden, maar ik moet het ook niet wagen om Gait wel te doen en hem niet. Gevolg is in ieder geval dat ze een stuk minder uit hun bek stinken, nu geen bloedend tandvlees meer hebben als ze een kauwplaat te lijf gaan en zelfs de kiezen met de ergste aanslag, die gewoon helemaal bruin waren geworden, zijn weer bijna helemaal wit. En dat in een week of 2 dagelijks poetsen met de elektrische borstel. Ik ben er blij mee, ook omdat het zo makkelijk in de bestaande routine in te voegen was. Maar vooral omdat we zo hopelijk kunnen voorkomen dat ze voor een gebitssanering onder narcose zullen moeten. Daar heb ik wel een paar van die vrij dure tandenborstelkoppen voor over!
Nou las ik van iemand die ook markiesjes heeft dat ze hun gebitten met de elektrische borstel poetst en ze dat dus heel goed accepteren. Aangezien Elco en Gait nooit getoond hebben dat geluid eng te vinden, vond ik het de moeite waard om het ook eens te proberen. Uiteraard hebben ze hun eigen borstelkop. Rustig mee kennis laten maken, maar op de tweede ochtend stonden ze al klaar terwijl ik mijn tanden nog aan het poetsen was: mogen we?
Tegenwoordig is het zodra ik hun borstelkop op de tandenborstel gezet heb een wedstrijdje wie z'n achterwerk als eerste in de hoek tussen badkamermuur en krukje geparkeerd heeft. De ander moet dan even aan de kant en dan begint het feest. Nou ja, Gait vindt het feest zolang hij lekker in de kop mag happen, maar moet voor die tijd en af en toe tussendoor accepteren dat ik even iets gerichter de borstel hanteer. Ik kom met dat spelen wel op plaatsen in z'n gebit die anders heel lastig waren, dus ik vind het prima zo.
Daarna komt Elco. Die maakt er minder een spelletje van. Hij lijkt het poetsen zelf niet eens echt leuk te vinden, maar ik moet het ook niet wagen om Gait wel te doen en hem niet. Gevolg is in ieder geval dat ze een stuk minder uit hun bek stinken, nu geen bloedend tandvlees meer hebben als ze een kauwplaat te lijf gaan en zelfs de kiezen met de ergste aanslag, die gewoon helemaal bruin waren geworden, zijn weer bijna helemaal wit. En dat in een week of 2 dagelijks poetsen met de elektrische borstel. Ik ben er blij mee, ook omdat het zo makkelijk in de bestaande routine in te voegen was. Maar vooral omdat we zo hopelijk kunnen voorkomen dat ze voor een gebitssanering onder narcose zullen moeten. Daar heb ik wel een paar van die vrij dure tandenborstelkoppen voor over!
-
- Zeer actief
Ben benieuwd. Anne heeft nagels die verpulveren, tenminste de vorige keer bij de dierenarts wel toen ze geknipt werden.Rebble schreef:Ik heb 'm besteld en laat t je wetengonnie schreef: Ik vraag me af of die vijl die je via een usb aansluiting moet opladen minder lawaai maakt. Maar die ga ik niet kopen, heb geen zin om weer geld uit te geven voor niks.Charlie vindt nagels knippen ook niet leuk en heeft ook nog eens enorme, keiharde nagels. Dat is onhandig met een tangetje, een hond die liever niet wil en waar je het leven in de nagel niet bij kunt zien. Ik wilde zoiets al langer proberen en heb 'm nu dus maar besteld.
Groetjes Gonnie.
-
- Zeer actief
Ja hoor.Fotogravinnetje schreef:Zou ik hem misschien mogen lenen om te kijken of het iets voor Elco en Gait is?gonnie schreef:Nou, ik vind het knap dat hij het toch toe laat. Tanja en Anne vinden het helemaal niet leuk, en meestal lukt het om er twee te knippen, ze gaan zo erg wiebelen en terug trekken dat ik ze echt niet lang vast kan houden. De duimpjes lukken meestal nog wel.
Helaas is het bij Elco en Gait inderdaad echt nodig om de nagels te knippen. We lopen te veel op relatief zachte ondergrond om de nagels voldoende af te laten slijten, plus het zijn natuurlijk hazenvoetjes zoals de rasstandaard vraagt, en daardoor slijten de nagels ook al minder gemakkelijk.
Ik heb nog niet eerder een hond gehad die zo enorm wist te wringen en te wriemelen om vooral z'n nagels niet geknipt te krijgen. Tegelijk ben ik wel blij dat Gait me er zodra het voorbij is niet boos op aan blijft kijken, terwijl hij op het moment mij echt verwijtend aan loopt te kijken dat ik z'n grenzen niet respecteer. En dat hij dus zelfs als hij het liefst zou bijten toch zoveel respect voor mij blijkt te blijven houden dat het blijft bij voorzichtig vastpakken met z'n bek (en zelfs dat vond hij al heel erg om te doen...). Het is soms best lastig, die balans tussen doorzetten omdat bepaalde dingen moeten gebeuren, en rekening houden met wat je hond kan hebben. Ben blij dat Gait wat dat betreft veel kan hebben. Maar leuk vond ik het niet. Wel blij dat het achter de rug is en we voorlopig weer even die nagelschaar kunnen laten voor wat het is.
Groetjes Gonnie.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Zal je binnenkort even PB sturengonnie schreef:Ja hoor.Fotogravinnetje schreef:Zou ik hem misschien mogen lenen om te kijken of het iets voor Elco en Gait is?gonnie schreef:Nou, ik vind het knap dat hij het toch toe laat. Tanja en Anne vinden het helemaal niet leuk, en meestal lukt het om er twee te knippen, ze gaan zo erg wiebelen en terug trekken dat ik ze echt niet lang vast kan houden. De duimpjes lukken meestal nog wel.
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
zoiets heb ik ook! Niet te lang op de nagel houden want anders word het te warmpioenroos schreef:Ik heb hier zo'n electrische nagelvijl aangeschaft nadat ik een keer in het leven knipte en het maar bleef bloeden![]()
Zoiets heb ik:
Hier trouwens ook de kleinste hond die ik het vaakst moet vijlen. Terwijl zij ook nog eens bijna dagelijks fanatiek graaft. Haar nagels voelen ook veel sterker (en scherper) aan.

maar voor de wolfsklauwen van Fred ideaal.
-
- Zeer actief
Is goed.Fotogravinnetje schreef:Zal je binnenkort even PB sturengonnie schreef:Ja hoor.Fotogravinnetje schreef:Zou ik hem misschien mogen lenen om te kijken of het iets voor Elco en Gait is?gonnie schreef:Nou, ik vind het knap dat hij het toch toe laat. Tanja en Anne vinden het helemaal niet leuk, en meestal lukt het om er twee te knippen, ze gaan zo erg wiebelen en terug trekken dat ik ze echt niet lang vast kan houden. De duimpjes lukken meestal nog wel.
Groetjes Gonnie.
- Meissie
- Actief
- Mijn ras(sen): Boomertje, een groenendaeler, 3 mudi's en 2 kruising kroaatjes
- Aantal honden: 7
Één van mijn honden heeft ook een hekel aan nagel knippen. Maar vijlen laat ze prima toe. Ik gebruik een draadloze dremel met een klein schuurrolletje erop. Lawaai maakt hij niet en het toerental is regelbaar.
GoeieKells schreef:Ik heb trouwens wel een tip voor het knippen van harde en donkere nagels. Even laten weken in lauw water maakt de nagels wat zachter en ook iets doorzichtiger.

- Nikki90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Hussel
Bij Jet moeten de nagels ook echt geknipt worden, we wandelen veel, maar met name onverhard. Ik heb de vijl uit eerder genoemde link, ontzettend fijn ding! Heel stil en vijlt super. Inderdaad niet te lang op de nagel houden, want het wordt warm. Ik doe elke nagel een paar seconden en dan door naar de volgende, dat steeds opnieuw totdat ze weer mooi kort zijn. Ik hou het wekelijks/elke 2 weken bij.
- Rebble
- Zeer actief
Ik heb de vijl gister binnen gekregen en ik ben zeer tevreden. Hij is erg stil en makkelijk te hanteren. Charlie vindt het niet leuk maar accepteert het wel, beter dan ik verwacht had.