Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Erfgrens aanleren
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Erfgrens aanleren
Hallo!
Ik ben nieuw op het forum. Bedankt aan de moderator voor het toelaten. Sorry, het is nog niet gelukt een foto te uploaden. Moet een bepaalde maat zijn. Ik ben Monique, woon in het midden van NL en heb een pup van 19 weken, een kruising van een Berner Sennen x Dalmatiër en een Labrador x Australische herder. Een ontzettende schat.
Ik wil hem leren om binnen de erfgrens te blijven. In een oud topic uit 2011 op dit forum noemde iemand een manier die goed werkte (die leerde ze altijd aan op de camping) maar ik kon niet vinden hoe ze dat had aangepakt. Is er iemand die me kan helpen? Ik wil geen elektrisch hek of stroomdraadje.
Alvast bedankt voor reacties en tot ziens!
Ik ben nieuw op het forum. Bedankt aan de moderator voor het toelaten. Sorry, het is nog niet gelukt een foto te uploaden. Moet een bepaalde maat zijn. Ik ben Monique, woon in het midden van NL en heb een pup van 19 weken, een kruising van een Berner Sennen x Dalmatiër en een Labrador x Australische herder. Een ontzettende schat.
Ik wil hem leren om binnen de erfgrens te blijven. In een oud topic uit 2011 op dit forum noemde iemand een manier die goed werkte (die leerde ze altijd aan op de camping) maar ik kon niet vinden hoe ze dat had aangepakt. Is er iemand die me kan helpen? Ik wil geen elektrisch hek of stroomdraadje.
Alvast bedankt voor reacties en tot ziens!
- welshwitch
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Jack Hussell
- Aantal honden: 2
Re: Erfgrens aanleren
Welkom.
Om toegang te krijgen tot het hele forum zal je je bij de groep "vaste gebruikers" moeten aanmelden.
In dit topic staat precies hoe dat moet: https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... =5&t=30911
Om toegang te krijgen tot het hele forum zal je je bij de groep "vaste gebruikers" moeten aanmelden.
In dit topic staat precies hoe dat moet: https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... =5&t=30911

Hier ging dat net zo. Appeltje eitje. Geen stroom voor nodig. Ik heb geen hek om mijn tuin, ze kunnen er op diverse plaatsen uit als ze dat zouden willen. Maar ik heb gezegd dat het niet mag, dus willen ze het nietTamara81 schreef:Bij mijn honden ging dat heel makkelijk: goed in de gaten houden als ze buiten zijn en telkens bij je roepen of corrigeten met een NEE wanneer ze de grens over gaan.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Je bedoelt DIT TOPIC
En dan de uitleg van Budkes.
Dat is een goede en makkelijke methode, met de stem, zonder stroom.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn honden weten prima wat de erfgrens is maar ze houden zich daar niet aan omdat het stoute kleine ettertjes zijn. Ik heb dus maar een hek geplaatst. Mijn honden gaan anders bij de buurhonden op bezoek en rennen de hele straat door achter de katten aan. Ze zijn absoluut trouw en gaan nergens naartoe. Maar erfgrens hebben ze geen boodschap aan. Zolang ze de weg terug weten zitten ze meestal in de tuin totdat ze iets leukers te doen hebben... Rellen met de buurhonden bijvoorbeeld. Daar kan geen denkbeeldige erfgrens tegenop.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat geldt voor die van mij net zolaeken schreef:Mijn honden weten prima wat de erfgrens is maar ze houden zich daar niet aan omdat het stoute kleine ettertjes zijn. Ik heb dus maar een hek geplaatst. Mijn honden gaan anders bij de buurhonden op bezoek en rennen de hele straat door achter de katten aan. Ze zijn absoluut trouw en gaan nergens naartoe. Maar erfgrens hebben ze geen boodschap aan. Zolang ze de weg terug weten zitten ze meestal in de tuin totdat ze iets leukers te doen hebben... Rellen met de buurhonden bijvoorbeeld. Daar kan geen denkbeeldige erfgrens tegenop.

Amy gaat overal op zoek naar konijnen en probeert in de tuin van de overburen te komen waar kippen en eenden zitten, Amoz rent naar alle plekken toe waar hij ooit een kat heeft gezien en Arlo gaat rellen bij alle buurhonden. Gelukkig heb ik een degelijk en hoog hek

Als ik erbij sta, blijven ze wel keurig binnen als de poort openstaat, maar ik weet zeker dat ze daar niet meer zo braaf zouden zitten als ik uit het zicht zou gaan.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
als pup zijnde ging ik de eerste maanden altijd mee, als ze naar buiten gingen, corrigeerde als ze de erfgrens overstaken, kost even tijd, maar had later honden die altijd goed erfvast waren, [bouvier, jack russel en friese staby s ]
heb later uit noodzaak toch een stroomdraadje geplaatst, niet voor mijn eigen honden, maar voor vreemde honden, die te pas en onpas bij mij op het erf rond zwalkten, met als eindresultaat een nest pups.
nu ik een rottweiler heb is alles in het hekwerk gezet, het zekere voor het onzekere nemend.
heb later uit noodzaak toch een stroomdraadje geplaatst, niet voor mijn eigen honden, maar voor vreemde honden, die te pas en onpas bij mij op het erf rond zwalkten, met als eindresultaat een nest pups.
nu ik een rottweiler heb is alles in het hekwerk gezet, het zekere voor het onzekere nemend.
-
- Zeer actief
DeDiana schreef:Dat geldt voor die van mij net zolaeken schreef:Mijn honden weten prima wat de erfgrens is maar ze houden zich daar niet aan omdat het stoute kleine ettertjes zijn. Ik heb dus maar een hek geplaatst. Mijn honden gaan anders bij de buurhonden op bezoek en rennen de hele straat door achter de katten aan. Ze zijn absoluut trouw en gaan nergens naartoe. Maar erfgrens hebben ze geen boodschap aan. Zolang ze de weg terug weten zitten ze meestal in de tuin totdat ze iets leukers te doen hebben... Rellen met de buurhonden bijvoorbeeld. Daar kan geen denkbeeldige erfgrens tegenop.Alleen Mila heeft die behoefte naar zelfstandig op avontuur gaan helemaal niet. Die heb ik nooit bewust een erfgrens aangeleerd, maar al vanaf pup bleef zij altijd gewoon uit zichzelf in de destijds niet geheel omheinde tuin. Ook zonder toezicht. Dat ligt dus meer aan de hond dan aan mijn trainingskwaliteiten.
Amy gaat overal op zoek naar konijnen en probeert in de tuin van de overburen te komen waar kippen en eenden zitten, Amoz rent naar alle plekken toe waar hij ooit een kat heeft gezien en Arlo gaat rellen bij alle buurhonden. Gelukkig heb ik een degelijk en hoog hek![]()
Als ik erbij sta, blijven ze wel keurig binnen als de poort openstaat, maar ik weet zeker dat ze daar niet meer zo braaf zouden zitten als ik uit het zicht zou gaan.
Precies dat ook hier. Gisteravond heeft Guus de buurkat betrapt in de tuin. Die is echt niet bang voor kleine hondjes dus die was flink aan het grommen. Guus blaffen en steeds een stapje verder gaan. Tot de kat hem aanvloog en ik keihard gekerm hoorde...Gelukkig angst en geen verwondingen. Kat rent weg en het enige dat Guus en Bas dan tegen kan houden is ons hek. Want anders waren ze door de hele buurt gestoven achter die kat aan. Erfgrens is dan een nietszeggend begrip voor ze. Uiteraard zouden ze na een half uur vanzelf weer bij de achterdeur staan. Daar twijfel ik geen moment aan. Super trouwe honden. Maar als de buren een BBQ hebben zal Bas daar zeker aanschuiven. En die blijft dan rustig de hele avond daar. Eten is leven voor haar. Voor mijn honden zijn er duizend en een redenen om niet op het erf te blijven. Een hek is de oplossing want zelfs stroom houdt ze denk ik niet tegen in de jachtmodus.
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Kruising
Jaaaaa precies! Deze uitleg kon ik niet vinden. Superbedankt hiervoor!Floortje schreef:Je bedoelt DIT TOPIC
En ook de anderen voor hun reacties.

- DeDiana
- Zeer actief
Haha, ik zie het helemaal voor me, hopelijk is de kat ook geschrokken en laat hij het nu wel uit z'n hoofd.laeken schreef:DeDiana schreef:Dat geldt voor die van mij net zolaeken schreef:Mijn honden weten prima wat de erfgrens is maar ze houden zich daar niet aan omdat het stoute kleine ettertjes zijn. Ik heb dus maar een hek geplaatst. Mijn honden gaan anders bij de buurhonden op bezoek en rennen de hele straat door achter de katten aan. Ze zijn absoluut trouw en gaan nergens naartoe. Maar erfgrens hebben ze geen boodschap aan. Zolang ze de weg terug weten zitten ze meestal in de tuin totdat ze iets leukers te doen hebben... Rellen met de buurhonden bijvoorbeeld. Daar kan geen denkbeeldige erfgrens tegenop.Alleen Mila heeft die behoefte naar zelfstandig op avontuur gaan helemaal niet. Die heb ik nooit bewust een erfgrens aangeleerd, maar al vanaf pup bleef zij altijd gewoon uit zichzelf in de destijds niet geheel omheinde tuin. Ook zonder toezicht. Dat ligt dus meer aan de hond dan aan mijn trainingskwaliteiten.
Amy gaat overal op zoek naar konijnen en probeert in de tuin van de overburen te komen waar kippen en eenden zitten, Amoz rent naar alle plekken toe waar hij ooit een kat heeft gezien en Arlo gaat rellen bij alle buurhonden. Gelukkig heb ik een degelijk en hoog hek![]()
Precies dat ook hier. Gisteravond heeft Guus de buurkat betrapt in de tuin. Die is echt niet bang voor kleine hondjes dus die was flink aan het grommen. Guus blaffen en steeds een stapje verder gaan. Tot de kat hem aanvloog en ik keihard gekerm hoorde...Gelukkig angst en geen verwondingen. Kat rent weg en het enige dat Guus en Bas dan tegen kan houden is ons hek. Want anders waren ze door de hele buurt gestoven achter die kat aan. Erfgrens is dan een nietszeggend begrip voor ze. Uiteraard zouden ze na een half uur vanzelf weer bij de achterdeur staan. Daar twijfel ik geen moment aan. Super trouwe honden. Maar als de buren een BBQ hebben zal Bas daar zeker aanschuiven. En die blijft dan rustig de hele avond daar. Eten is leven voor haar. Voor mijn honden zijn er duizend en een redenen om niet op het erf te blijven. Een hek is de oplossing want zelfs stroom houdt ze denk ik niet tegen in de jachtmodus.
Hier heb ik één keer meegemaakt dat er een vreemde kat op het terras zat. Ik lag in bed en de honden lagen allemaal op de slaapkamer, maar alle deuren (ook de buitendeur) stonden open. Ineens hoorde ik één van mijn eigen katten op een vreemde manier miauwen buiten, dus ik dacht: ik ga toch maar even kijken wat er aan de hand is. Zitten mijn twee katten onder de tafel en daar zat gewoon een vreemde grote kater tegenover

Mila zou denk ik net als Bas aanschuiven bij de barbecue van de buren, ik denk dat ze zich dan ook niet meer laat weerhouden door een erfgrens.
Ik wil me er niet druk om hoeven maken en aangezien Amy zeker en Amoz waarschijnlijk wel dieren kunnen grijpen, ben ik blij met mijn hoge en degelijke hek. Dan hoef ik nergens op te letten en kunnen ze gewoon buiten hun ding doen.
-
- Zeer actief
Dat heb ik ook. Leuk een erfvaste hond maar ik zal er nooit gerust op zijn. Onze Berner was soort van erfvast. Wij dachten helemaal tot we een enorm nest halve Berners konden komen bekijken bij een boerderij in de buurt. Blijkbaar dekte meneer gewoon teven uit de buurt. Verder kwam de hond van andere buren een keer flink knikken bij ons in de tuin. Ook geen lekker idee dat andere honden dan op jouw erf kunnen komen. Hoe gaat dat? Hier lopen in de buurt ook regelmatig struinende honden. Een daarvan, een x dog haat kleine hondjes...
Loslopende Jack van de buren heeft hij al een keer gegrepen bij hun in de tuin.
- DeDiana
- Zeer actief
Hier lopen ook geregeld loslopende honden en dan is het inderdaad een fijn idee dat die niet zomaar mijn tuin in kunnen komen om mijn honden of mijn katten iets aan te doen. Een tijd geleden een jonge pitbullreu die er een paar dagen liep, waardoor ik niet eens met mijn honden de poort uit durfde, want die hond was super opgefokt aan de andere kant van het hek en bleef daar maar staan fixeren op mijn honden. Zou niet gezellig worden als die opeens in mijn tuin stondlaeken schreef:Dat heb ik ook. Leuk een erfvaste hond maar ik zal er nooit gerust op zijn. Onze Berner was soort van erfvast. Wij dachten helemaal tot we een enorm nest halve Berners konden komen bekijken bij een boerderij in de buurt. Blijkbaar dekte meneer gewoon teven uit de buurt. Verder kwam de hond van andere buren een keer flink knikken bij ons in de tuin. Ook geen lekker idee dat andere honden dan op jouw erf kunnen komen. Hoe gaat dat? Hier lopen in de buurt ook regelmatig struinende honden. Een daarvan, een x dog haat kleine hondjes...

Wel onbegrijpelijk dat die mensen van die dog die hond zo maar rond laten struinen wetende dat hij dus kleine hondjes grijpt