https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... n&start=30
Nu het zo dichtbij komt, wil ik toch graag wat tips.
Aki is van pup af aan met volwassen katten opgegroeid. Die zijn echter een paar jaar geleden overleden.
Jol heeft ook altijd wel met katten geleefd, en ook de katten van mij ging zonder problemen.
A.s. zondag gaan we 2 kittens verwelkomen, nog behoorlijk klein.. maar eten zelfstandig, gaan op de bak en zijn behoorlijk veel groter dan de andere kittens en ma begint ze al een beetje zat te worden. Tijd om te verhuizen dus

Maar nu zit ik toch wel te denken.. ze zijn zo klein. En dan wil je natuurlijk geen risico nemen.
De kittens zijn wel met hond bekend, een chihuahua. Maar dat is natuurlijk geen vergelijk met een grote Duitse herder en ook Jol is een tikkie groter dan de Chi in dat huishouden die was net iets groter dan de moeder van de kittens.
We gokken dat Aki heel enthousiast gaat zijn, nieuwsgierig en waarschijnlijk ook wel zorgzaam (maar het blijft soms een lomperik).
Jol zal ze links laten liggen, en misschien wel wat grommen om vervolgens van ze weg te lopen.
Hoe doen we dat dan in de nacht

Tips?
Ik dacht, bij binnenkomst de kittens wel direct op de kattenbak te zetten die we in de bijkeuken gaan zetten.
En dan eerst maar in de keuken wat laten rondlopen zonder de honden.
Of eerst de kittens in onze handen en dan de honden laten snuffelen en dan in de bak.
Honden van tevoren wel goed uit laten razen buiten, dus de wandeling al achter de rug.
We hebben nog steeds een grote bench staan, maar daar liggen Aki en Jol vrijwillig ook regelmatig nog in (niet in de nacht volgens mij, maar dat weet je bij hun nooit..)
Kittens zijn op huisadres wel de eerste paar weken o.a. opgegroeid in een kleine bench, dus die zijn het wel gewend. En ze waren ook niet zo onder de indruk van ons als vreemd bezoek, opgegroeid ook met 3 jonge kinderen. Ik heb gevraagd of we een knuffel of dekentje mee mogen krijgen als we ze op komen halen, en dat was geen probleem.
Ik krijg zaterdag een kleinere bench die ik in de woonkamer wil zetten en wil bekleden met wat dekentjes en kattenspeeltjes, niet om de kittens op te gaan sluiten maar voor mijn gevoel ze een plekje te gunnen waar ze zich even terug kunnen trekken, en voor de eerste nachten daar even in te laten slapen voor de zekerheid.
Andere optie zou zijn dat we ze in de avond meenemen naar boven, en daar op de logeerkamer met ook een kattenbak neer te zetten en her en der daar wat kussentjes en mandjes neer te zetten, met de deur dicht.
Hoe zouden jullie het doen?
Ben ineens even onzeker over de introductie kittens en honden, en gelukkig werk ik nog een tijdje vanuit huis dus wat dat betreft kan ik goed er bij zijn overdag met kittens en honden en kan je snel genoeg inschatten hoe ze met elkaar omgaan, en op elkaar reageren.