Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het beste tekenmiddel

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Aantal honden: 2

Re: Het beste tekenmiddel

Ongelezen bericht door miriam »

Sinds 2 weken ook maar weer Seresto banden omdat het te gortig werd met die krengen. Vanmorgen in het bos een stuk of 5 van ze afgehaald. Maar geen vastzittende teken meer gehad.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Tara schreef:Overigens hebben alleen de oudste twee een band om. Die kleine draagt niks en is ook niet behandeld, vooralsnog lijkt ze mee te liften op de andere twee. Ik snap ook niet goed hoe het werkt, maar ik heb vaker gemerkt dat het zo kan werken.
Grappig, hier dus alleen de jongste 2 een band en daar lift de oudste dus op mee tot nu toe.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

Hier ook Seresto, hoewel ik zonder iets mooier vind. Maar er is hier anders echt geen beginnen aan. Toen we nog in Den Haag woonden had Rex daarmee ook bijna nooit een teek. Nu op de Veluwe heeft ie zeker nog wel teken, het wemelt er hier van, maar het is wel stukken minder dan toen hij een tijdje geleden nog geen band om had. Hij heeft er geen last van / reageert er niet op, dus daarom toch maar.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Serestoband kreeg Jamie enorme uitslag van in z'n nek.
Advantix is hier al in ieder geval 7 jaar een groot succes!
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier bij huis nergens last van

Half uurtje verder op de hondenclub die bij te bos is stikt het ervan

Degenen die die chemische troep gebruiken blijven teken eraf plukken
Ik heb een zelfgemaakte spray ( is appelazijn en etherische oliën ) waarmee ik ze elke x als ze uit de auto komen in spray
Gebruik ik die niet hebben ze geheid een teek
Met die spray niet ( klopt hard af )

Spagyriek ( dat moet je ff Googlen ) schijnt ook super te werken

Ik geef de honden ook 2x pj een detox kuurtje en ze krijgen wat gember door hun vlees
Dat samen met die spray dus geen of maar 1 teek
In tegenstelling tot mijn clubgenoten die er regelmatig meer dan 5 af halen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik geef geen chemische middelen meer omdat ik erachter kwam dat Shep daar een soort van epileptische aanvallen van kreeg. Was iedere keer raak nadat ik pipet had gebruikt. Vooral bij advantix. Paar dagen achter elkaar een aanval.
Nu krijgt ze alleen nog iedere dag een knoflookbonbon tegen teken en vlooien. Heb in de afgelopen maanden pas 1 teek op haar gevonden. Misschien ligt het aan de bonbon of misschien vinden teken oude honden niet meer zo lekker.
Afbeelding
Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linx »

Hier hebben alle honden een halsbandje met aan de binnenkant een seresto band die op 2 of 3 punten stevig vast zit (zodat het er nooit uit kan 'vallen', maar er wel voldoende contact is met de huid). Het ziet er niet zo lelijk uit en het werkt echt heel erg goed.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik heb Stop! Animal Bodyguard aromatherapie in huis, op basis van essentiele olien. (grr puntjes erop doen het niet)
Maar ik vind het niet fantastisch werken, een beetje misschien. Heb zelf ook weleens goede lavendelolie en teatree gemengd, dat werkte beter. Nu barst het hier ook niet zo van de teken als bij jou waarschijnlijk.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:
malinois schreef:
Lanavandevledders schreef:waarom hou je niet van banden?
zou het persoonlijk wel leuk vinden als ze er in meerdere kleuren zouden zijn,
Ik zie ze t liefst naakt :mrgreen:. Banden vind ik lelijk
Dat dus. Overigens hebben alleen de oudste twee een band om. Die kleine draagt niks en is ook niet behandeld, vooralsnog lijkt ze mee te liften op de andere twee. Ik snap ook niet goed hoe het werkt, maar ik heb vaker gemerkt dat het zo kan werken.
Sommige zijn gewoon minder interessant voor de teken.
Hier is eigenlijk mijn enige teken magneet Inno en die kreeg dan ook Bravecto 1x per jaar in het voorjaar. En nu bij zijn baas heeft hij een seresto band om
Hetzelfde gold voor Plato die trok ze ook aan.
Op m’n andere honden zeer zelden teken
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

** Angela ** schreef:Hier bij huis nergens last van

Half uurtje verder op de hondenclub die bij te bos is stikt het ervan

Degenen die die chemische troep gebruiken blijven teken eraf plukken
Ik heb een zelfgemaakte spray ( is appelazijn en etherische oliën ) waarmee ik ze elke x als ze uit de auto komen in spray
Gebruik ik die niet hebben ze geheid een teek
Met die spray niet ( klopt hard af )

Spagyriek ( dat moet je ff Googlen ) schijnt ook super te werken

Ik geef de honden ook 2x pj een detox kuurtje en ze krijgen wat gember door hun vlees
Dat samen met die spray dus geen of maar 1 teek
In tegenstelling tot mijn clubgenoten die er regelmatig meer dan 5 af halen
Inderdaad als ik naar een gebied ga waarvan ik weet dat er veel teken zitten spray ik ze (en mezelf) in met een mix van essentiële oliën die ik zelf maak
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Een seresto band en na elke wandeling de tekencheck...
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Vinden jullie nu ook dat die teken zich zo enorm snel volzuigen? Gisteravond heb ik Sancho nog helemaal nagekeken en begevoeld en vanmorgen had hij drie compleet volgezogen bobbels aan zijn lipje hangen en dat is kennelijk ook nog eens erg pijnlijk :ugh:
Ik overweeg toch weer Bravecto maar ik moet dan eerst zeker weten dat die samen met zijn hartmedicatie kan.
Banden kunnen bij hem niet vanwege de overvloedige vacht.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik ben geen fan van die banden (wel wat betreft de werking!), maar vooral omdat m'n honden heel fysiek spelen en ze elke keer die banden lostrokken. Daarbij vind ik het sowieso gevaarlijk. Dat vliegt met hoge snelheden door het bos, ze moeten maar eens achter een tak blijven hangen... :schrik: Hier dus ook noodgedwongen druppeltjes. Het is het eerste jaar dat Sofi iets tegen vlooien/teken krijgt, want anders was het nooit zo erg.
Marie-Josée
Erelid

Ik had er zelf trouwens ook een op mijn borst, ik denk omdat ik Sancho tegen me aan heb gehouden. En die krengen zit best goed vast.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik durf het niet te zeggen want ik heb sinds ik Advantix heb gedruppeld inderdaad geen teken meer gezien :cheer:
Afbeelding
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik heb ze nu canishieldbanden om. En hoe afgrijselijk lelijk het ook staat, ik ben er toch blij mee.
Imp kan heel slecht tegen pipetjes, maar bijt zich ook open van 2 vlooien :ugh:
Sinds ik de banden om heb gedaan geen teek meer gezien. Ook geen losse in de vacht.
Vlooien zie ik af en toe nog wel lopen, maar ze hebben geen jeuk, dus die gaan waarschijnlijk rap de pijp uit.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kayltje schreef:Ik heb ze nu canishieldbanden om. En hoe afgrijselijk lelijk het ook staat, ik ben er toch blij mee.
Imp kan heel slecht tegen pipetjes, maar bijt zich ook open van 2 vlooien :ugh:
Sinds ik de banden om heb gedaan geen teek meer gezien. Ook geen losse in de vacht.
Vlooien zie ik af en toe nog wel lopen, maar ze hebben geen jeuk, dus die gaan waarschijnlijk rap de pijp uit.
Zelfde werkzame stof als scalibor dus
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb ze een maand geleden een pipet Advantix gegeven en geen teek meer gezien waar we er eerst een paar per dag hadden. Bedankt allemaal!
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Hier leidde 1 pipetje Advantix tot de gruwelijke dood van Anton, de Franse Bulldog van mijn vader en moeder. Heb nog nooit zoiets vreselijks meegemaakt. Na een week in slaap te zijn gehouden bij de dierenarts hebben we hem laten gaan.

Al mijn honden krijgen 1 x per jaar in het voorjaar een tablet Bravecto. Hele jaar geen teken en vlooien. Waar ik train/werk sterft het van de teken. Maar ze komen allemaal teekloos thuis. Als ik met vakantie ga naar zuidelijke landen krijgen ze een band om.
Gr. Aniek

Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Duct tape, vuur, benzine en duivelse spreuken.

Voor de rest: Seresto.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Kells schreef:
Budkes schreef:Hier leidde 1 pipetje Advantix tot de gruwelijke dood van Anton, de Franse Bulldog van mijn vader en moeder. Heb nog nooit zoiets vreselijks meegemaakt. Na een week in slaap te zijn gehouden bij de dierenarts hebben we hem laten gaan.

Al mijn honden krijgen 1 x per jaar in het voorjaar een tablet Bravecto. Hele jaar geen teken en vlooien. Waar ik train/werk sterft het van de teken. Maar ze komen allemaal teekloos thuis. Als ik met vakantie ga naar zuidelijke landen krijgen ze een band om.
Serieus? Zou er bij die Franse Bulldog niet iets anders aan de hand geweest zijn? Bravecto durf ik mijn honden echt niet te geven en die zijn alle drie in prima gezondheid en conditie.
Nee het was een gezonde hond die mijn ouders wilden laten castreren. De dierenarts die hem ging behandelen vond dat hij daarvoor eerst een vlooienmiddel toegediend moest krijgen, geen idee waarom maar ik was er niet bij. De volgende dag begon het met een vreselijk nare plek op de plaats van waar ze het pipetje had toegediend. Het zag er uit als een enorme brandwond en zijn huid liet als het ware los. Dit breidde zich razendsnel uit en binnen een paar dagen was zijn hele lichaam een grote open wond alle huid liet letterlijk los. De DA heeft hem in slaap gebracht en bijna een week in slaap gehouden en dagelijks alle wonden behandeld.
Na een dag of 6 bleek dat zijn ogen ook werden aangetast. Eerst belde ze dat zijn ene oog verloren was en een dag later dat zijn andere oog ook dusdanig aangetast was dat hij nu definitief blind was.
We hebben hem toen laten gaan, vooral om de aard van Anton. Hij was een verschrikkelijk lief sociaal dier die vooral genoot van op zijn kont zitten en de wereld aanschouwen. Zonder zijn ogen was hij niets, van zij n neus moest hij het niet hebben. Ook de dierenarts had geen enkele twijfel dat de oorzaak de Advantix was. Dit was ook echt overduidelijk.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Bravecto heb ik geen moeite mee. Al onze diensthonden krijgen Bravecto, dat zijn er ongeveer 100. Geen één heeft ooit klachten ontwikkeld.
Uiteraard was er bij ons ook onrust onder de geleiders na alle Bravecto verhalen. Ik heb het met meerdere dierenartsen besproken, ook degene waar we het niet kopen, meerdere onderzoeken gelezen en daarna besloten dat wij het blijven gebruiken.
Gr. Aniek

Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Budkes schreef:Bravecto heb ik geen moeite mee. Al onze diensthonden krijgen Bravecto, dat zijn er ongeveer 100. Geen één heeft ooit klachten ontwikkeld.
Uiteraard was er bij ons ook onrust onder de geleiders na alle Bravecto verhalen. Ik heb het met meerdere dierenartsen besproken, ook degene waar we het niet kopen, meerdere onderzoeken gelezen en daarna besloten dat wij het blijven gebruiken.
ik ben blij dat jij dat zegt :ok: Na al die horrorverhalen had ik zowat het gevoel dat ik mijn honden er de dood mee in jaag, terwijl het het enige middel is wat afdoende bescherming tegen teken geeft, is mijn ervaring dan. En ook nog nooit enige bijwerking ervaren.
Toch doe ik het nu zo dat ik per hond (3 relatief nieuwe honden) kijk wat ze minimaal nodig hebben om beschermd te zijn. Seresto werkt bij geen enkele hond afdoende hier. Kailen kreeg altijd Bravecto maar die is nu 12, heeft slechter functionerende nieren, dus die heeft nu een Scalibor band om. Hij struint ook niet meer zoveel door de bosjes, en dit lijkt nu voldoende.
Liza heeft naar aanleiding van dit topic (wel vreselijk trouwens jouw verhaal Budkes :ugh: ) Advantix gekregen. Geen allergie en ook nog geen teken gezien :ok: .
Mara en Maverick krijgen Bravecto.
Het is en blijft allemaal gif, maar de tekenziektes zijn me een te groot risico weet ik helaas uit ervaring :blauwoog:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Na alle gedoe met pipetjes die niet werkten en massa's teken op een klein Havanezertje ben ik ook voor Bravecto gegaan. Geen teek meer gezien en een heel blij hondje.
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Budkes schreef:Bravecto heb ik geen moeite mee. Al onze diensthonden krijgen Bravecto, dat zijn er ongeveer 100. Geen één heeft ooit klachten ontwikkeld.
Al mijn honden waren en zijn ook aan de Bravecto, ik geef 2 pillen per hond per jaar.
Het is hier verschrikkelijk met teken, ik heb er zelf al 6 gehad.
Ik ben in die tijd dat er zoveel te doen was ook even gestopt maar na onderzoek weer gegeven.

Uiteindelijk veel meer slechte verhalen op pipetten dan Bravecto.
Het blijft ook troep maar met zoveel teken is er hier geen keus, het enige wat echt werkt.
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik gebruikte altijd druppels (verschillende merken; advantix, Beaphar, exil), maar Diesel krijgt daar steeds erg jeuk en irritatie van. Veel krabben en happen naar de gedruppelde plek.
Sinds vorig jaar zomer niks meer gebruikt, geef vanaf het voorjaar nu elke dag een schapenvet/knoflook bonbon en tot nu toe geen vlo/teek gezien. En een hond zonder jeuk gelukkig. Het is sowieso geen tekenmagneet heb ik het idee.
Budkes
Zeer actief

Kells schreef:
Budkes schreef:
Kells schreef:
Budkes schreef:Hier leidde 1 pipetje Advantix tot de gruwelijke dood van Anton, de Franse Bulldog van mijn vader en moeder. Heb nog nooit zoiets vreselijks meegemaakt. Na een week in slaap te zijn gehouden bij de dierenarts hebben we hem laten gaan.

Serieus? Zou er bij die Franse Bulldog niet iets anders aan de hand geweest zijn? Bravecto durf ik mijn honden echt niet te geven en die zijn alle drie in prima gezondheid en conditie.
Nee het was een gezonde hond die mijn ouders wilden laten castreren. De dierenarts die hem ging behandelen vond dat hij daarvoor eerst een vlooienmiddel toegediend moest krijgen, geen idee waarom maar ik was er niet bij. De volgende dag begon het met een vreselijk nare plek op de plaats van waar ze het pipetje had toegediend. Het zag er uit als een enorme brandwond en zijn huid liet als het ware los. Dit breidde zich razendsnel uit en binnen een paar dagen was zijn hele lichaam een grote open wond alle huid liet letterlijk los. De DA heeft hem in slaap gebracht en bijna een week in slaap gehouden en dagelijks alle wonden behandeld.
Na een dag of 6 bleek dat zijn ogen ook werden aangetast. Eerst belde ze dat zijn ene oog verloren was en een dag later dat zijn andere oog ook dusdanig aangetast was dat hij nu definitief blind was.
We hebben hem toen laten gaan, vooral om de aard van Anton. Hij was een verschrikkelijk lief sociaal dier die vooral genoot van op zijn kont zitten en de wereld aanschouwen. Zonder zijn ogen was hij niets, van zij n neus moest hij het niet hebben. Ook de dierenarts had geen enkele twijfel dat de oorzaak de Advantix was. Dit was ook echt overduidelijk.
Bah, wat een akelig verhaal! Was dat in combinatie met de narcose vanwege de castratie? Wat ik aan mijn honden merk is dat ze niet echt blij worden van Advantix en af en toe krabben richting de plek waar het spul zit. Maar of dat komt door irritatie? Daar kan ik de vinger niet op leggen. Ik ben sowieso geen voorstander van allerlei gif en Bravecto zie ik absoluut niet zitten. Ik vroeg mij af of er mensen bekend zijn met Finecto? Wellicht is dat voor mijn honden een alternatief.
Nee. Aan die hele castratie zijn ze helemaal niet toegekomen. De dierenarts wilde dat Anton een week voor de castratie moest worden behandeld tegen vlooien. :U: vertel mij maar waarom ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. Dus ze waren daar om die afspraak te maken, hond was mee. DA deed hem meteen maar even een pipet Advantix in zijn nek en de afspraak voor castratie werd gemaakt voor de week erop. Die heeft hij dus niet meer gehaald. Pfff wordt nog weer kwaad nu en het is alweer wat jaren geleden. :(:
Gr. Aniek

Afbeelding
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Nou daar blijf je waarschijnlijk de rest van je leven kwaad over worden, iedere keer als je er weer aan denkt. Vreselijk verhaal. En iets tegen vlooien vanwege een geplande castratie, heb ik ook nog nooit van gehoord hoor. Ik heb zelf natuurlijk ook nare ervaringen met advantix maar mijn hond leeft gelukkig nog wel. Bij haar was de reactie steeds neurologisch; aanvallen van omvallen en dronkemansloop. Duurde even voordat ik het verband tussen die aanvallen en advantix zag omdat het altijd pas aantal dagen na pipet gebeurde. Nadat ik gestopt ben met pipetten, geen aanvallen meer. Heb nog wel andere merken geprobeerd maar daar had ze ook weer direct aanvallen van. Dus nu doe ik het ook met die schapenvet bonbons met knoflook.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Wij zijn nog steeds heel blij met de Bravectopil. Geen zorgen meer over al dan niet verborgen teken en zelf heb ik er ook geen meer, ik kreeg ze waarschijnlijk over van Sancho.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Persistence schreef:Ik heb Stop! Animal Bodyguard aromatherapie in huis, op basis van essentiele olien. (grr puntjes erop doen het niet)
Maar ik vind het niet fantastisch werken, een beetje misschien. Heb zelf ook weleens goede lavendelolie en teatree gemengd, dat werkte beter. Nu barst het hier ook niet zo van de teken als bij jou waarschijnlijk.
Ook hier werkt de stop bodyguard momenteel niet meer afdoende. In het voorjaar nog wel maar nu had Perry laatst een vlo :hmmm:
Perry heeft net voor het eerst Vectra3D gehad. Vind het toch wel eng met een border, ondanks mdr1 vrij. Noah kreeg het ook Vectra3D. Haar behandel ik alleen met stop bodyguard. Teken zijn vies maar op haar leeftijd maak ik me geen zorgen meer om Lyme. Krabben doet ze niet, dus vlooien sluit ik bij haar uit.
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”