Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oude hond treurt om dood van vriend nu nieuwe pup er is?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dutske
Vaste gebruiker

oude hond treurt om dood van vriend nu nieuwe pup er is?

Ongelezen bericht door dutske »

ik ga effe kort het verhaal doen
3 weken geleden is onze berner sennenhond gestorven :jank:
ik ehb ervoor gezorgd dat onze kleine teef (kruising york keeshond),pruts, er kon aan ruiken dat e wist dat hij dood was, zodat ze weet waar die "is"
er waren niet echt problemen, ze heef ter eens aan geroken en liep weg

nu hebben wij sinds vorige week vrijdag een nieuwe pup van 13 weken oud, bijou
maar pruts bijt erop en ontwijkt ze (ze is wel al 13-14 jaar)
ze is voro de rest levendig, gaat regelamatig me op wandeling, loopt nog altijd vlugger dan vandaag
enkel guisteren en vandaag was ze wat ziekjes, iets verkeerds gegeten, en de hele dag moeten overgeven, enz.
maar zou dat kunnen dat pruts treurt om duck, omdat ze denkt dat de pup zijn plaats ingenomen heeft? of kan dat niet?
just put the mike down and walk away, you still have a little bit of dignity
*eminem, nail in the coffin*
duck, R.I.P homie,love you...
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Ik denk niet dat je hond treurt om de andere hond maar hij is wel van slag vanwege alle veranderingen.
De meeste honden vinden pups niet leuk. Toen ik met mijn pup naar huis kwam stond mijn teefje van 4 jaar ook niet te juigen. Ze vond het maar raar de eerste paar dagen.
Bovendien is jouw hond al een stuk ouder en de meeste honden zijn wat van slag als er veranderingen in hun leefpatroon komen, oude honden vaak nog meer.
Probeer alles zo gewoon mogelijk te houden zoals voorheen, en geef je oudere hond de ruimte om zich terug te trekken. Dus dat zij ervoor kan kiezen buiten het bereik van de pup te zijn.
dutske
Vaste gebruiker

oke dat zal ik doen
is het erg dat we de manden verwisseld hebben?
de pup slaapt in een karton door (van een koelkast) die afgesloten kan worden, en zei had een mand die veels te groot was
en pruts heeft een mand die eigenlijk wat te klein is
nu heb ik een niewe kus gekocht, de maneden afgewassen en gewisseld
zodat pruts meer plaats zou hebben
alleen wil ze er nu niet in gaan
kan dit kwaad? of mag ik de manden gewoon laten staan?
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Ik zou haar eigen mand weer geven om maar in te haken op het verhaal alles zo gewoon mogelijk laten; met name oudere honden kunnen zeer slecht tegen veranderingen.

Ga haar ook niet troosten dit versterkt bepaald gedrag alleen maar. Heb ik gemerkt bij mijn hond. Wij kennen ze vaak meer emoties toe dan ze daadwerkelijk beleven....

En om mij nogmaals bij de vorige spreker aan te sluiten, geef je oudere hond vooral de kans om de pup te ontwijken.

Wens je veel wijsheid toe.
Afbeelding
dutske
Vaste gebruiker

dank je, de wijsheid zal ik wel nodig hebben
we lsedert we de pup hebben krijgt de oudere hond van men ouders en broer minder aandacht ,dus dat compenseer ik nu een beetje door er iedere dag meet e wandelen
en regelmatig de pup in zen bench testeken en eens te knuffelen met pruts
is dit goed? of moet ik het nog anders doen?
(we hebben al meerdere hoden gehad, maartoen was ik te klein, nu ben ik 15 en neem ik een beetje de training en uitlaten van de honden op men rekening, ik heb de oude hond hertraind zodat ze los kn lopen, en onze berner geleerd aan een losse lijn me te lopen ipv aan een strakke wurgketting :mrgreen: , maar bij pups is het men eerste ervariong om ze geheel op te leren)
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Misschien moet je je een beetje inlezen over honden in de bieb zijn daar vast wel boeken over te vinden.
Afbeelding
dutske
Vaste gebruiker

boeken hebbe nwe zelf genoeg hoor
tis daar niet van
maar in het ene boek staat bv: hond leren zitten:
linkerhand onder borst, rechter op achterhand, links trekt borst omhoog en rechts duwt achterhand omlaag
het andere boek schrijft: door mede van een snoepje doe je het snoepje boven zen hoofd omhoog, zodat hij moet gaan zitten, dan geef je dat snoepje aan de hond
dus de ene zegt zwart de andere wit
en in die boekken krijg je meestal geen anwtwoord op jouw vraag he ;)
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

wij hebben een husky van bijna 12 die 10 jaar samen was geweest met onze mechelse herder. toen de mechelse herder overleed hebben wij whooper gekocht, A: omdat ik altijd 2 honden wil zodat ze nooit alleen zijn en B: omdat orbis na de dood van Sonja ineens heel oud werd in zijn doen en laten. nu wij whooper hebben zie je hem weer helemaal opleven al wordt hij af en toe strondziek van whooper met al zijn gespring. hou wel in de gaten dat je oude hond nog wel de aandacht krijgt die hij nodig heeft. vaak krijgt de pup meer aandacht en dat ik ook heel begrijpelijk hoor, dat was bij ons net zo, maar toch probeer ik er wel rekening mee te houden en krijgt orbis ook altijd als eerste zijn eten, als eerste zijn riem om, als eerste zijn koekje etc etc.

ik denk dat je ook gewoon een beetje geduld moet hebben en dan zal je zien dat alles op zijn pootjes terrecht komt :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
dutske
Vaste gebruiker

de pup krijgt ook meer aandacht dan de oude hond, maar dat probeer ik te compenseren door meer te gaan wandelen, vroeger ging ik bijna nooit wandelen, nu probeer ik om ze toch meer mee te nemen
de pup is nog te klein om te wandelen, maar uiteraard zou pruts dan als eerste meegaan
van eten, als hun bak leeg is krijgen ze vers eten, ze eten zoveel ze ndig hebben
enkel de pup krijgt nu op vaste tijden voeding
ik zorg ervoor dat bv als ik opsta dat ik als pruts komt kijken haar als eerste aanhaal, en dan de pup, maar meestal kmt ze niet kijken :tong:
ik vind het eigen vooral jammer voor pruts
met duck geweest, kwam ze goed overeen (klein en groot :-D )
maar nu lijkt ze zo eenzaam, ze loopt weg as de pup komt, zo heel zielig
daarmee eigenlijk dit topic
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Als ze de steun en gezeldschap mist van je oudere hond, laat haar dan wat vaker bij je zitten als ze daarvoor kiest. Ik weet niet of ze wandelen leuk vind maar misschien moet je je houden aan de oude wandelroutines. Hou het ritme aan voordat je de pup had, zo min mogelijk veranderingen.

succes
dutske
Vaste gebruiker

)ze gaat heel graag wandelen, dit doe ik nu wat meer, dan heeft ze toch wat aandacht alleen voor zichzelf, waar de pup wegblijft
ik had niet echt een routine, als ik zin had, en het nog licht was gingen we eens 20 min. weg, soms wat langer of korter, te zien welk weer het was
soms ook niet (meestal :mrgreen: )
judithvd
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door judithvd »

Ik denk zeker wel dat je oudere hond in een rouwproces zit. Toen mijn mechelse herder onder de auto was gekomen en ingeslapen moest worden was mijn andere hond helemaal van slag. Ze wilde eerst niet meer lopen, eten, plezier maken...ze was alleen maar opzoek naar Orion. Als we naar buiten gingen wilde ze enthausiast vooruit rennen want Orion was vast buiten. Als ze doorhad dat dat niet het geval was en we gingen na een wandeling weer naar huis, dan rende ze dol enthausiast het huis in en speurde elk hoekje na om te kijken of Orion er was...Als ze er weer achter kwam dat hij ook niet meer in huis was ging ze stilletjes liggen en kwam de rest van de dag niet meer van haar plaats. Het was echt duidelijk te merken dat ze Orion erg miste. Dit heeft ongeveer 4 weken geduurt.
Kan het zijn dat jullie de nieuwe pup heel snel hebben aangeschaft? of had de oude hond wel een tijd om te wennen aan het feit dat zijn maatje er niet meer was?
Want ik denk dat dat wel belangrijk is, vooral voor een oudere hond.

Ik denk dat het ook heel belangrijk is om niets geforceerd te doen. Doe gewoon hoe je altijd deed, geef de oudere hond inderdaad af en toe een knuffel extra en een rondje rennen extra, maar laat alles verder zoals het was. Anders heb je kans dat je ondbewust de oudere hond steunt als hij "zielig doet". En als de oudere hond dan vind dat hij te weinig aandacht krijgt, dan gaat hij gewoon weer zielig doen, met als gevolg dat je een zielige, deprie hond krijgt.

succes ermee in ieder geval.

liefs, Judith
dutske
Vaste gebruiker

zoals je dat beschrijft, zo zielig
om dat ee nbeetje te voorkomen heb ik gezegd dat ze haar moesten laten snuffelen aan duck nadat hij dood was, zodat ze wist dat hij dood is
ze heeft er eens kort aan gesnuffeld, en verder ,niks
de eerste dag was ze wel vrolijk,
de derde dag was ze een beetje depri-er, waarschijnlijk voelde ze zich alleen, maar daarna was ze weer gewoon
pas toen de pup erbij kwam na 2 weken en 2 dagen, is ze een beetje depri gekomen
als de pup afkwam weg gaan lopen enzo, bijten ernaar, en heel de tijd zielig doen
nu begint ze al een klein beetje mee te trekken, maar als de pup te dicht komt bijt ze en loopt ze weg
judithvd
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door judithvd »

Opzich is het volgens mij niet erg als de oudere hond van zich af snauwt, niet alle honden zijn gedient van het speelse (en soms opdringerige) gedrag van een pup. Zo lang er maar geen bloed bij komt kijken natuurlijk.

Wat hierbij wel heel belangrijk is is dat je de rangorde goed in de gaten houd. Het lijkt waarschijnlijk zielig voor de pup als hij een snauw krijgt van de oudere hond, dan ben je denk ik snel geneigd om de oudere hond op zijn kop te geven. Dit is in de meeste gevallen het stomste wat je kan doen. Het gevolg kan zijn dat de oudere hond zich gepasseerd voelt in zijn (hogere) rang en dus nog meer uit de kast moet trekken om zijn rang in het gezin te behouden. En de pup voelt zich gesterkt door de baas en gaat nog meer uit de kast trekken om nog eenstapje hoger te komen. Met als gevolg dat het steeds slechter gaat tussen de beide honden.

Als dit het geval is, als je geneigd ben de oudere hond op zijn kop te geven, dankan je het beste de pup juist op zijn kop geven, of het hele gebeuren totaal te negeren. Als je de pup op zijn kop geeft (die immers lager in rang is) dan leert de pup dat hij de oudere hond moet respecteren en dat die gewoon hoger in rang is.
Dan heeft de oudere hond ook niet het gevoel dat hij zijn plekje verliest.

Als je het negeerd dan maken de honden (meestal) zelf uit wie welke rang krijgt.

Zorg ook dat je de oudere hond als eerste eten geeft en zo.

succes,

judith
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”