Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verrassing!

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Verrassing!

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat sneu!
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ach, wat sneu van Betje. Wel fijn dat de lammeren al voldoende brok en hooi eten.En gelukkig nog ook de andere schaapjes.
Floortje schreef: Verder zijn het natuurlijk gewoon verschillende diersoorten met ander gedrag en andere behoeftes. Je herinnert je vast dat een schaap nooit geitenbrok mag, dat wordt er altijd ingestampt op de landbouwschool.
Dit is niet diersoortspecifiek, maar rasspecifiek. Texelaar, Suffolks en aanverwante rassen hebben snel last van koperstapeling, dit is een genetische afwijking die bijvoorbeeld ook bij (een gedeelte van) de labradors voor komt. Heideschapen hebben juist wel weer voldoende koper in het voer nodig (dus eigenlijk geitenbrok). Van de meeste rassen is het echter nooit onderzocht.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Domor schreef:Ach, wat sneu van Betje. Wel fijn dat de lammeren al voldoende brok en hooi eten.En gelukkig nog ook de andere schaapjes.
Floortje schreef: Verder zijn het natuurlijk gewoon verschillende diersoorten met ander gedrag en andere behoeftes. Je herinnert je vast dat een schaap nooit geitenbrok mag, dat wordt er altijd ingestampt op de landbouwschool.
Dit is niet diersoortspecifiek, maar rasspecifiek. Texelaar, Suffolks en aanverwante rassen hebben snel last van koperstapeling, dit is een genetische afwijking die bijvoorbeeld ook bij (een gedeelte van) de labradors voor komt. Heideschapen hebben juist wel weer voldoende koper in het voer nodig (dus eigenlijk geitenbrok). Van de meeste rassen is het echter nooit onderzocht.
Dat las ik ook. En van ouessant? Want ik geef nu herkauwersbrok voor koe schaap en geit. Dus een algemenere wel geschikt voor schapen. En een mineraal steen. Voor speciaal schapen. Verder gras en niks. Brokjes eigenlijk alleen voor mijn lol een handje in de avond. Hooi en brok wil ik eigenlijk bewaren voor als het gras geen voedingswaarde meer heeft in november december ergens. Dat las ik ook overal. Arm voeren en niet verwennen want dat is niet goed voor dit ras.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Eerlijk gezegd heb ik het van de ouessant niet kunnen vinden. Veelal krijgen ze uberhaupt geen brok bij dus ze zullen wel niet erg gevoelig zijn voor een kopertekort, wij voeren zelf schapenbrok aan de ouessant. We hadden een hele oude ooi (minimaal 10 jaar oud, waarschijnlijk ouder dan 12) en die had veel brok nodig het laatste jaar. De andere 2 bleken moddervet te zijn bij het scheren, dus ze krijgen nu nog ieder 2 handjes zodat ze niet bleren. Hopelijk zijn ze dan bij de volgende scheerbeurt een stukje beter qua gewicht.

edit: ik verwacht dat ze op zich goed koper kunnen hebben, maar zeker weten doe ik het niet.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hè wat kut van Betty. Wel heel fijn dat ze haar lammeren zo mooi groot gebracht heeft en dat die nu zelfstandig eten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Domor schreef: Dit is niet diersoortspecifiek, maar rasspecifiek. Texelaar, Suffolks en aanverwante rassen hebben snel last van koperstapeling, dit is een genetische afwijking die bijvoorbeeld ook bij (een gedeelte van) de labradors voor komt.
Oh wat apart. Dan moet dat toch samenhangen met de snelle ontwikkeling van veel massa?
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Domor schreef:Eerlijk gezegd heb ik het van de ouessant niet kunnen vinden. Veelal krijgen ze uberhaupt geen brok bij dus ze zullen wel niet erg gevoelig zijn voor een kopertekort, wij voeren zelf schapenbrok aan de ouessant. We hadden een hele oude ooi (minimaal 10 jaar oud, waarschijnlijk ouder dan 12) en die had veel brok nodig het laatste jaar. De andere 2 bleken moddervet te zijn bij het scheren, dus ze krijgen nu nog ieder 2 handjes zodat ze niet bleren. Hopelijk zijn ze dan bij de volgende scheerbeurt een stukje beter qua gewicht.

edit: ik verwacht dat ze op zich goed koper kunnen hebben, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik dacht dat ze juist gaan blèren als je ze wel voert. Ik durf ze om die reden alleen na 1600 uur een handje brok te geven. En als ik verder bij de schapen ben negeer ik ze. Wel jammer. Want ze zijn ontzettend nieuwsgierig. Maar de oudere ooi is ook serieus vet volgens mij. In de dierentuin kon je brokken kopen en alle dieren voeren. Dus je kan nagaan hoeveel die gevreten hebben. Nu krijgen ze elke dag een flinke tak. Een klein beetje brok en onbeperkt grazen op een nieuw weitje. Straks weer een ander deel en dan steeds elke maand een nieuw stukje vers gras. Volgens mij moet dat prima zijn.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Wij voeren ze als we de shetten naar binnen halen s avonds, dus rond 19.30. Als we ze niet voeren blijven ze de hele avond blèren, maar met 2 handjes per schaap zijn ze (ongeveer) tevreden (toen ze nog 200g per schaap kregen waren ze helemaal stil. Nu blèren ze wel eens als we daarna buiten koffie drinken). Wat je doet lijkt me helemaal prima.

@dagmar: nee, gewoon een genetische afwijking. Ook verwacht dat er binnenkort bij labradors wel een dna- test voor gaat zijn. Bij schapen kan het zelfs een voordeel zijn als ze op zeer koperarme gebieden grazen, daar doen de dieren zonder deze afwijking het juist minder goed.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wat sneu van Hetty. Gelukkig kunnen haar lammetjes het redden zonder haar. Heb je nog wat foto's van de 4 lammeren?
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

laeken schreef: edit: ik verwacht dat ze op zich goed koper kunnen hebben, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik dacht dat ze juist gaan blèren als je ze wel voert. Ik durf ze om die reden alleen na 1600 uur een handje brok te geven. En als ik verder bij de schapen ben negeer ik ze. Wel jammer. Want ze zijn ontzettend nieuwsgierig. Maar de oudere ooi is ook serieus vet volgens mij. In de dierentuin kon je brokken kopen en alle dieren voeren. Dus je kan nagaan hoeveel die gevreten hebben. Nu krijgen ze elke dag een flinke tak. Een klein beetje brok en onbeperkt grazen op een nieuw weitje. Straks weer een ander deel en dan steeds elke maand een nieuw stukje vers gras. Volgens mij moet dat prima zijn.[/quote]

De schapen tegenover ons gaan maximaal een halfuurtje van te voren verzamelen en een enkeling blèrt, maar pas als de boer elke ochtend om 8u aan komt rijden, hoor je ze even kort blèren. Hij voert ze ook om ze te checken. Ik vind dat altijd een gezellig geluid.

De buurman heeft ook schapen, die krijgen elke avond brok, maar die hoor je bijna nooit terwijl die heel erg tam zijn.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Betty was een halve texelaar, dus die at schapenbrok. Het zijn vooral de heideschapen die een koperbehoefte hebben. Productieschapen doen het prima op schapenbrok.

De lammetjes hebben na een dagje honger lijden vanochtend toch wat uit de fles gedronken (met dwang). Ze krijgen anders zo'n dip als ze abrupt met de melk stoppen.
Betty is vanochtend opgehaald door de Rendac. Brok in m'n keel hoor, het was zo'n bijzonder schaapje :roos:
Ik ga m'n schapenhobby nu afbouwen, Betty was de reden dat ik schapen had. Schapen zijn leuk hoor, maar het zijn geen Betty's.

Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Hippo schreef:Wat sneu van Hetty. Gelukkig kunnen haar lammetjes het redden zonder haar. Heb je nog wat foto's van de 4 lammeren?
Zal binnenkort wat foto's maken. Is lastig, want paplammeren lopen je ondersteboven.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”