Vandaag cavia's gevangen. Ze zitten bij mij in een verblijf van 8-9m2, dus dat was best een dingetje. De kleintjes zijn nu 4 weken en 1 dag, dus de heren moesten gescheiden worden. Die zitten nu samen met hun vader in een klein(er) verblijf, zodat ze tam gemaakt kunnen worden.
De groterds zijn de moeders, ik weet niet welke jongen van wie zijn, aangezien ze tegelijkertijd geboren zijn de dag van kerstavond.
1. een dame met voor nu de naam Witje, daar komt nog iets beters voor, maar ik heb nog geen naam bij haar.
2. een heer waarbij ik twijfel tussen de naam Penotti en Pino. Oorspronkelijk Penotti, maar normaal krijgen ze een doopnaam als het geslacht bekend wordt.
3. een dame genaamd Penelope. Met wegen was ik even in de war dat zij Penotti was, maar aangezien zij geen geboortenaam had gekregen en Penotti een man bleek te zijn, mocht zij de naam houden.
4. een heer genaamd Fred. Vorig nest, 4 jaar terug, had ik ook een rode: Red, dat bleek een dame en werd Frederique, meestal Fredje genoemd. Deze is helaas vorige winter zonder reden overleden. Toen ik deze big zag, wist ik dat het Fred was. De vraag was alleen of het Frederique zou worden, maar het blijft dus Fred.
5. de heer Sonic. Slice als geboortenaam, de blijver. Hij heeft over zijn linkeroog een horizontale bruin streepje, slechts enkele haren breed, vandaar zijn naam.
6. last but not least: de dame Mouse. Ze moet nog een definitieve naam. Minny zou vanzelfsprekend zijn, ware het niet dat mijn zus voor de 2e keer haar dameskonijn MeMe heeft genoemd en het dus uitspreekt als Minny. En misschien blijft het wel gewoon Mouse. Mouse is perfect. Het enige wat ze mist is de creme-kleur, maar die draagt ze wel. Verder is het een bonte gladhaar met agouti-band. Ik vind agouti gaaf en wil bij voorkeur gladharen, dus ik ben ontzettend blij dat zij een dame lijkt te zijn.
2 mannen hebben goed de potentie om tam te worden, de laatste helemaal niet. Slice, of Sonic zoals hij gaat heten nu zijn geslacht bekend is, is een wilde ondernemende cavia. Het is de enige die zich niet in het gebruikelijke nachthok liet drijven met de rest en toen hij als laatste nog gepakt moest worden, in het andere nachthok, ontsnapte hij bijna. Hij is slim, vindingrijk en razendsnel. Superleuk om in je kijkverblijf te hebben zitten, niet geschikt voor mensen die een knuffelcavia willen. Ik heb besloten dat hij de komende 4 maanden in ieder geval mag blijven. Eerst nu 8-12 weken met Fender, zijn pa, anders zit die alleen. Daarna een tijd met zijn halfbroertjes die nog geboren moeten worden. Misschien blijft hij dan als suikeroom voor gespeende beertjes.
Mocht iemand interesse hebben, de heren zijn in principe te koop. Ze mogen echter niet alleen komen te zitten.