Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Marion. schreef:Je gaat ze toch hopelijk wel gecontroleerd laten enten? Als je ze ook al barf-gewend wil afleveren?
Wat dat dan ook zijn moge.
Het betekent dat ze vlees en bot kunnen eten. Dat vinden de eigenaren fijn.
Nee, ik ga ze niet titeren voor de eerste enting. Dat heeft geen enkele zin want het moet toch.
Je hebt grote kans dat ze gewoon beschermd zijn op dit moment en dat een enting niets doet. Na titeren weet je hoe ze ervoor staan en kun je enigszins inschatten hoelang ze nog beschermd zijn. Nu heb je dus kans dat de enting niets doet, ga je ze overal mee naar toe nemen en zijn ze over twee weken misschien wel niet meer beschermd zonder dat jij het weet. Maar omdat ze ingeënt zijn, ga je er wel van uit dat ze beschermd zijn.
Gait had met 7,5 week nog voldoende antistoffen. Vanaf 9 weken hield ik er rekening mee dat z'n bescherming waarschijnlijk onvoldoende zou zijn. Met 10,5 week had hij inderdaad totaal geen antistoffen meer, precies zoals ik al verwacht had. Hadden we gewoon geënt zonder te titeren, was hij op dezelfde momenten niet meer beschermd geweest, maar dan zonder het te weten. Nu had hij genoeg aan die ene DHP-enting met ruim 10 weken én ik wist enigszins wanneer hij extra kwetsbaar was
Sis heeft een complete enting (op de geadviseerde leeftijd) overgeslagen. Kreeg DHP op 12 weken, wat niet gebruikelijk was. Maar zit sinds die enting wel torenhoog in de titers. We waren op de juiste tijd, en ik gok maar zo dat we haar nooit meer hoeven enten.
hier de pups wel getiterd met 6 weken, nog voldoende maternale antistoffen en dan werkt de enting idd niet. Twee weken later de pups op 8 weken wel laten enten de antistoffen waren toen weg.
Over 4 weken nog eens een controle titer omdat je wel graag zeker wilt weten of de enting wel gewerkt heeft.
je ent idd 3x omdat je niet weet wanneer de maternale antistoffen weg zijn. Sommige pups hebben nog tot 14 weken die antistoffen en dan werkt de enting dus niet.
Met 8 weken kon ik gewoon dhp enten. Voordeel: de pups hoeven maar 1x geënt.
Nadeel: titeren is eng voor de pups en kost 3x zoveel dan er gewoon een enting in doen.
Cleva schreef:Je meent het.
Had ik daar nou maar iets over gelezen.
Je kunt het gelezen hebben, maar je vertaling naar de praktijk laat dat niet blijken. Dan had je niet zo krampachtig gewacht tot na de enting met ze meenemen. Dan liet je het meenemen de buitenwereld in niet afhangen van de enting, omdat je net zo veel weet over of ze beschermd zijn of niet voordat de enting gezet is als erna. Dan zou je zelfs na de enting nog minstens een week wachten, want als de enting toch aanslaat, omdat hun maternale antistoffen daarvoor voldoende zijn afgenomen, duurt het nog wel even voor de eigen antistoffen op peil zijn
Marion. schreef:Je gaat ze toch hopelijk wel gecontroleerd laten enten? Als je ze ook al barf-gewend wil afleveren?
Wat dat dan ook zijn moge.
Het betekent dat ze vlees en bot kunnen eten. Dat vinden de eigenaren fijn.
Nee, ik ga ze niet titeren voor de eerste enting. Dat heeft geen enkele zin want het moet toch.
Je hebt grote kans dat ze gewoon beschermd zijn op dit moment en dat een enting niets doet. Na titeren weet je hoe ze ervoor staan en kun je enigszins inschatten hoelang ze nog beschermd zijn. Nu heb je dus kans dat de enting niets doet, ga je ze overal mee naar toe nemen en zijn ze over twee weken misschien wel niet meer beschermd zonder dat jij het weet. Maar omdat ze ingeënt zijn, ga je er wel van uit dat ze beschermd zijn.
Gait had met 7,5 week nog voldoende antistoffen. Vanaf 9 weken hield ik er rekening mee dat z'n bescherming waarschijnlijk onvoldoende zou zijn. Met 10,5 week had hij inderdaad totaal geen antistoffen meer, precies zoals ik al verwacht had. Hadden we gewoon geënt zonder te titeren, was hij op dezelfde momenten niet meer beschermd geweest, maar dan zonder het te weten. Nu had hij genoeg aan die ene DHP-enting met ruim 10 weken én ik wist enigszins wanneer hij extra kwetsbaar was
Sis heeft een complete enting (op de geadviseerde leeftijd) overgeslagen. Kreeg DHP op 12 weken, wat niet gebruikelijk was. Maar zit sinds die enting wel torenhoog in de titers. We waren op de juiste tijd, en ik gok maar zo dat we haar nooit meer hoeven enten.
Maar ja, titeren heeft geen zin. Moet toch.
Wel gebruikelijk als een pup van 12 weken of ouder geen entgeschiedenis heeft of zoals Sis een enting gemist is het normaal direct de DHP te geven als je niet titert.
Daarna kan je dan kiezen voor opvolging met titer of 1x herhalen van de DHP.
Ik verbaas me vooral over het feit dat je zegt te hebben gelezen hoe het zit met maternale antistoffen, titeren en enten, en dan toch de enting als harde grens gebruikt voor het meenemen de buitenwereld in van de pups. Jouw keuze om wel of niet te titeren. Maar met de kennis die je zegt tot je genomen te hebben, verbaast het me gewoon heel erg dat je de enting ziet als zaligmakend voor het meenemen de buitenwereld in
Ik bedoelde niet je bekritiseren. Het verbaast me gewoon oprecht. Juist omdat ik je gewoonlijk van behoorlijk wat inzicht vind getuigen. Kiezen voor gewoon enten, zoals dat zo lang al gedaan wordt, is een prima keuze. Het zou voor mij echt geen reden zijn om een pup te weigeren als de fokker die keuze maakt. Het gaat me dus om het tijdstip van de enting om de overgang te maken van eigen terrein naar de buitenwereld toe, die ik niet begrijp van iemand die zich inbeelden heeft over hoe het werkt.
Dat je je zorgen maakt om leptospirosis, snap ik. Dat je bij voorkeur wacht totdat ze daartegen zijn ingeënt, snap ik ook helemaal. Maar blijkbaar was je niet op de hoogte dat pups met 6 weken alleen tegen parvo en hondenziekte ingeënt worden en nog niet tegen Weil. Dat wordt gewoonlijk met 9 en 12 weken gedaan
Tig jaar lang werden alle pups standaard geënt en die zijn allemaal prima groot geworden.
Nu moet er ineens getittert worden. Iedere zoveel jaar verzinnen ze weer wat anders in hondenland. Met trainingsmethodes net zo.
Dan staat er weer een nieuwe goeroe op en de hele kudde schapen hobbelt er weer achteraan.
Niemand is alwetend. Ze denken het alleen te zijn.
Vertellen hoe je het zelf doet is prima. Kennis delen is goed.
Maar 1 bericht daarover is volgens mij voldoende. En laat iemand daar mee doen wat hij/zij wil.
Iedereen doet het zoals hij denkt dat goed is. De pups komen niets tekort, dus maak er niet zo'n heisa van.
GrethavW schreef:Tig jaar lang werden alle pups standaard geënt en die zijn allemaal prima groot geworden.
Sterker nog, daarmee hebben we parvo, hondenziekte en hepatitis zo'n beetje uitgebannen. Het immuunsysteem is complexer dan een sneltestje met grijze stipjes.
Ik ent mijn pups ook gewoon, terwijl ik mijn oudere honden best wil titeren.
Ik vind het wel bijzonder dat iemand met 2reutjes, die ws nog nooit een nest pups groot gebracht heeft, een ander op wil leggen wat te doen..
Verder is het Martijns nest, hij ids de enige die er over kan beslissen. Pupkopers kunnen misschien nog in discussie gaan, maar een volledige buitenstaander lijkt me niet..
Trouwens, als bij mij pupkopers liever pups willen titeren staat het hen vrij om een andere fokker te zoeken, ik begin er niet aan..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
fes/lou schreef:Ik ent mijn pups ook gewoon, terwijl ik mijn oudere honden best wil titeren. Ik vind het wel bijzonder dat iemand met 2reutjes, die ws nog nooit een nest pups groot gebracht heeft, een ander op wil leggen wat te doen..
Verder is het Martijns nest, hij ids de enige die er over kan beslissen. Pupkopers kunnen misschien nog in discussie gaan, maar een volledige buitenstaander lijkt me niet..
Trouwens, als bij mij pupkopers liever pups willen titeren staat het hen vrij om een andere fokker te zoeken, ik begin er niet aan..
Dan moet je toch beter lezen wat ik geschreven heb. Ik leg niets op wat betreft enten of titeren. Het ging me niet om het enten of titeren, maar om wanneer meenemen de buitenwereld in. Zonder titeren zijn de risico's voor of na de eerste enting (dat is gewoonlijk de DP)vergelijkbaar. Vervolgens blijkt met Martijn hoofdzakelijk in de Weil-enting te gaan, maar die wordt gewoonlijk niet al met 6 werken gegeven
maart schreef:jee, wordt er nu echt al serieus commentaar gegeven omdat iemand zijn pups ent
Nee, omdat iemand, die zegt zich ingelezen te hebben, toch de enting als harde grens gebruikt om de pups mee te nemen de buitenwereld in, met het idee dat het meenemen voor de enting een groter risico is dan erna. Hij had kunnen weten dat met alleen enten het risico vergelijkbaar is qua voor of na de enting meenemen. Alleen als je zeker wilt weten dat je je pups beschermd meeneemt die buitenwereld in, zul je moeten titeren. Mensen lezen het woord titeren en denken meteen dat die persoon een ander iets op wil leggen en het enten zonder titeren veroordeelt. Ook als dat helemaal niet het geval is
maart schreef:jee, wordt er nu echt al serieus commentaar gegeven omdat iemand zijn pups ent
Ja het en dat terwijl inderdaad titeren bij pups in Nederland (en Cleef woont in Duitsland dus ook nog eens andere regels) wel toegestaan wordt/geaccepteerd wordt, maar het advies van de KNMvD nog steeds is om gewoon het eerste jaar te vaccineren en daarna pas te gaan titeren.
Heel even een vraagje. Mensen zeggen dat een enting niet werkt als de pups immuun zijn via de moedermelk. Hoe werkt dat? Want vrijwel elke hond en kat heeft nog immuniteit als hij de volgende enting kreeg.
Ik weet niks van enten. Enten ze met antistoffen? Dan zou een enting toch een boost zijn? Enten ze met verzwakte ziekteverwekkers dan zou een enting toch ook een boost zijn? Want als je bestaande immuniteit aangezet wordt is dat meteen weer opgefrist. Twee keer achter elkaar verkouden zijn van hetzelfde virus lukt niet echt.
Of zeggen mensen die titeren dat enten dan niet werkt omdat je twee keer dezelfde uitslag ziet met antistoffen? En is dan de conclusie dat de enting niks gedaan heeft? Ik denk dat je er buiten alles ook rekening mee moet houden dat deze pups naar een ander land moeten. Dat lijkt me een hele bedoening met paspoortjes met allemaal vreemde datums of als ze immuun zijn zonder entingen maar met titerwaarden. Als ik een nest pups had in Duitsland gingen ze ook gewoon voor de enting volgens schema om de paspoorten in orde te krijgen voor het ophalen en meenemen naar Nederland. In Duitsland dit soort dingen regelen lijkt mij zelf lastig kwa paspoort. Zo weet je dat de papieren sowieso kloppen.
Nee, omdat iemand, die zegt zich ingelezen te hebben, toch de enting als harde grens gebruikt om de pups mee te nemen de buitenwereld in, met het idee dat het meenemen voor de enting een groter risico is dan erna. Hij had kunnen weten dat met alleen enten het risico vergelijkbaar is qua voor of na de enting meenemen. Alleen als je zeker wilt weten dat je je pups beschermd meeneemt die buitenwereld in, zul je moeten titeren. Mensen lezen het woord titeren en denken meteen dat die persoon een ander iets op wil leggen en het enten zonder titeren veroordeelt. Ook als dat helemaal niet het geval is
Dat toch allemaal gezegd wordt nadat er medegedeeld werd dat de pups geënt worden.
Altijd dat belerend vingertje is nergens voor nodig en slaat echt een hele vervelende toon die absoluut nergens voor nodig is.
Nou ja zeg, er wordt altijd geroepen dat dit een forum is en er dús gediscussieerd wordt ook al is het ongevraagd. Geen idee waarom er nu met fluwelen handschoentjes gereageerd moet worden. Volgens mij is niemand hier van suiker.
Het is daarnaast vrij irritant dat Fotogravinnetje duidelijk, op respectvolle wijze, zegt dat haar punt niet gaat om wel of niet titeren, maar om het moment ten opzichte van de titer/enting dat de pup 'veilig' de buitenwereld in kan. En dat wordt dan keer op keer verkeerd geïnterpreteerd of gelezen.
Edit: nu zie ik dat het nieuwe topic 'enten of titeren' heet, maar daar ging deze discussie (die ik wel zinnig vond eigenlijk) dus niet over.
alfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]
Alfilillo schreef:Nou ja zeg, er wordt altijd geroepen dat dit een forum is en er dús gediscussieerd wordt ook al is het ongevraagd. Geen idee waarom er nu met fluwelen handschoentjes gereageerd moet worden. Volgens mij is niemand hier van suiker.
Het is daarnaast vrij irritant dat Fotogravinnetje duidelijk, op respectvolle wijze, zegt dat haar punt niet gaat om wel of niet titeren, maar om het moment ten opzichte van de titer/enting dat de pup 'veilig' de buitenwereld in kan. En dat wordt dan keer op keer verkeerd geïnterpreteerd of gelezen.
Ik dacht al dat ik enige was die de reacties nogal overtrokken vond.