Mijn vriend heeft vorige maand zijn eerste halve marathon gerend. De route was uitgezet door zijn eigen hardloopclubje, zonder verdere organisatie. Twee hardlopers hadden bedacht dat het leuk was om de hond mee te nemen en nu is mijn vriend ook opnieuw enthousiast geworden over hardlopen met de hond. Vorig jaar al heeft hij een workshop canicross gevolgd en ook toen al heeft hij alle benodigde spullen aangeschaft. Maar plots kwam er vanalles tussendoor en is het er niet meer van gekomen om met de honden te gaan trainen. Twee weken geleden is hij dan eindelijk serieus gestart. Omdat mijn vriend zelf het hardlopen niet meer hoeft op te bouwen, vrees ik dat hij wellicht iets te fanatiek van start gaat. Hij heeft vorige week drie keer met Jip gelopen; een ronde van zo'n 6 km in totaal, inclusief in- en uitlopen. Eerst wandelt hij ongeveer een kilometer om Jip te laten poepen en plassen. Daarna gaat hij 800 meter joggen, 200 meter wandelen, 800 meter joggen, 200 meter wandelen, etc. Vier herhalingen in totaal en tot slot dus nog uitlopen. Hij kijkt goed naar Jip en als ze langs een beek komen, dan mag Jip daar even in. Jip trekt (nog) niet aan de lijn, maar loopt naast mijn vriend. Morgen gaan ze weer en dan wil hij 5 of 6 herhalingen doen van 800 meter joggen, 200 meter wandelen. Ik vind zelf dat Jip niet echt een hele goede conditie heeft, hij gaat ook nooit in op Abels uitdagingen om samen een potje te rennen. Hij is bovendien niet heel sportief gebouwd. Ik denk daarom dat Jip echt als beginner beschouwd moet worden. Ik ben dan ook heel benieuwd of hij die zes herhalingen goed gaat volhouden
Ik vroeg mij af hoe alle hardlopers en canicrossers hier van start zijn gegaan. Op welke leeftijd (van de hond) zijn jullie gestart en welke afstanden waren al snel haalbaar?
Oh ja, het plan is om ook met Abel te gaan rennen, maar die lijkt het na twee pogingen nog niet zo leuk te vinden. Wellicht een kwestie van blijven proberen, maar omdat Jip het zichtbaar wél heel erg leuk vindt, mag voorlopig Jip het vaakst mee.