Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bemoeien met honden onderling. Mira plaagt.
Moderator: moderatorteam
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Bemoeien met honden onderling. Mira plaagt.
Bonnie had de neiging bij het uitlaten blaffend op andere honden af te lopen. Deed verder niets en viel meestal wel gewoon terug te roepen maar was toch niet echt prettig. Sinds een paar weken doen we in de avond één zoekspelletje met haar. Wij verstoppen een van de vieze Ikeamuizen van haar terwijl Bonnie in de gang zit. Zij moet hem dan zoeken, ze is er erg goed in. Dit doen we ongeveer een kwartier. Dit heeft als zeer prettige bijwerking dat Bonnie de andere honden negeert, tenzij ze zich bovenop haar werpen en dan heeft ze groot gelijk. Wij zijn verbijsterd hoe anders ze nu buiten is!
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Het is geen afleiden. De zoekspelletjes doen we in de avond en door dat hersenwerk is het gedrag naar andere honden gewoon uitgedoofd. Hadden wij niet verwacht maar een heel prettige bijwerking:)Cleva schreef:Afleiden dus. Ja, dat kan ook. Voorheen had ik Hein bij de hand en die kun je inderdaad op apport sturen en dan ging ze daarin mee.Ramiek schreef: ↑06 dec 2020 20:44 Bonnie had de neiging bij het uitlaten blaffend op andere honden af te lopen. Deed verder niets en viel meestal wel gewoon terug te roepen maar was toch niet echt prettig. Sinds een paar weken doen we in de avond één zoekspelletje met haar. Wij verstoppen een van de vieze Ikeamuizen van haar terwijl Bonnie in de gang zit. Zij moet hem dan zoeken, ze is er erg goed in. Dit doen we ongeveer een kwartier. Dit heeft als zeer prettige bijwerking dat Bonnie de andere honden negeert, tenzij ze zich bovenop haar werpen en dan heeft ze groot gelijk. Wij zijn verbijsterd hoe anders ze nu buiten is!
Echo is ook een apporteerhondje aan het worden. Ze kan de flos al brengen.
Dat is inderdaad wel een goede aanpak!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik lees ook even mee.
Ik zie het niet als iets dramatisch, maar Lily heeft er de laatste tijd ook een handje van om even stoer te doen bij de zielepootjes. Ze was altijd onderdanig bij vrijwel alle honden, maar inmiddels is ze vier en vindt het niet meer nodig om bij iedereen zo te doen. Ik zie het van tevoren aankomen: als ze een kneusje spot, gaat ze vlak op de grond in jaaghouding liggen en als de hond op een aantal meter genaderd is, rent ze er naartoe om met een hoge staart te snuffelen. Blijkbaar vindt ze het leuk dat die andere hond dan even onder de indruk is. Dan is het verder gewoon koek en ei. Zoals ik zei, niks dramatisch, maar ik vindt het zelf niet leuk. Eenmaal in jaaghouding is ze helaas niet meer terug te roepen
Ik zie het niet als iets dramatisch, maar Lily heeft er de laatste tijd ook een handje van om even stoer te doen bij de zielepootjes. Ze was altijd onderdanig bij vrijwel alle honden, maar inmiddels is ze vier en vindt het niet meer nodig om bij iedereen zo te doen. Ik zie het van tevoren aankomen: als ze een kneusje spot, gaat ze vlak op de grond in jaaghouding liggen en als de hond op een aantal meter genaderd is, rent ze er naartoe om met een hoge staart te snuffelen. Blijkbaar vindt ze het leuk dat die andere hond dan even onder de indruk is. Dan is het verder gewoon koek en ei. Zoals ik zei, niks dramatisch, maar ik vindt het zelf niet leuk. Eenmaal in jaaghouding is ze helaas niet meer terug te roepen

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het is des honds. En niet des mens. Mijn honden doen het zelfs. Een angstige onzekere hond heeft helaas sociaal gezien bij andere honden op straat geen plaats. Dat moet weg. Dat is een energie die honden zeer lastig kunnen accepteren in hun omgeving. Ik kwam gisteren een doodsbange herder tegen. Mijn hondjes van krap 6 kilo zouden als ik ze niet heel snel bij de kladden had gegrepen die hond opgejaagd. Wuilus viel alle honden die onzeker waren direct aan om ze te verjagen. Een onzekere hond is zeer onprettig gezelschap. Weg ermee. Mee reageert dus volkomen normaal als ze die honden wegtrijtert. Ik weet niet beter dan dat mijn honden direct en zwaar lullig reageren op ongeplaatst onzeker gedrag. Ze geven zelf geen reden om onzeker te zijn dus een hond die zich zeer onzeker gedraagt moet weg. Dat is hoe dan ook negatief voor hun eigen roedel en trekt shit aan. Het enige dat je kan doen is Mira weghalen bij die hond. Haar reactie is volledig in lijn met de natuur. Onzekere energie is gevaarlijk. Dus Mira is volledig in lijn met de pure natuur. Een wolf maakt een angstige wolf die om niks situaties niet trekt met 6 weken al af. Dat is afwijkend.
-
- Zeer actief
Zinodo schreef: ↑06 dec 2020 21:06Hahaha, daar krijgen mijn honden echt de kriebels vanAlfilillo schreef: ↑06 dec 2020 21:00 Ik lees ook even mee.
Ik zie het niet als iets dramatisch, maar Lily heeft er de laatste tijd ook een handje van om even stoer te doen bij de zielepootjes. Ze was altijd onderdanig bij vrijwel alle honden, maar inmiddels is ze vier en vindt het niet meer nodig om bij iedereen zo te doen. Ik zie het van tevoren aankomen: als ze een kneusje spot, gaat ze vlak op de grond in jaaghouding liggen en als de hond op een aantal meter genaderd is, rent ze er naartoe om met een hoge staart te snuffelen. Blijkbaar vindt ze het leuk dat die andere hond dan even onder de indruk is. Dan is het verder gewoon koek en ei. Zoals ik zei, niks dramatisch, maar ik vindt het zelf niet leuk. Eenmaal in jaaghouding is ze helaas niet meer terug te roepen![]()
Nomi gaat dan alle dansjes uit de kast halen om de situatie te kalmeren, en Dora en Ziva komen met zo’n
oh nee aub nee
kop aan mijn voet lopen of achter me verstoppen. Ik weet niet waarom dat zo intens wordt ervaren maar liggende starende honden wordt iedereen zo ongemakkelijk van
![]()

-
- Zeer actief
Het is ook hartstikke vervelend. Bas was ooit ook bang en ik haatte het als honden een punt kwamen maken. Maar nu doet ze het zelf. En dat mag ze uiteraard niet. Guus doet het ook. Als supersociaal wezen. Een echt angstig hondje gaat hij helaas ook opjagen en tegen blaffen.Nanna schreef: ↑06 dec 2020 21:16 Rozi is trouwens zelf de onzekere angsthaas. Ze is vooral bang voor herdershonden. Maar ook voor andere grote honden.
Dus eigenlijk is het ook wel fijn om de andere twee te hebben die dat lang niet zo hebben. Daar kan ze zich achter verschuilen ahw.
Evengoed vind ik het HEEL vervelend als een andere hond haar toch meent te moeten opjagen en kan ik er enorm giftig om worden. Als je weet dat je hond dat doet hou je je joekel maar vast.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Schapendoes Flora heeft er ook een handje van om zich net wat te voortvarend met andere honden te willen bemoeien.
Ik heb haar geleerd dat ze bij het zien van een andere hond snoep of stembeloning moet komen halen.
Eerst zomaar te pas en onpas op het commando 'kom terug', daarna bij honden in de verre verte en toen ze betrouwbaar terugkwam ook terugroepen als de hond al dichterbij was.
Door het consequent te doen bij elke hond is het commando niet eens altijd nodig: hond=inchecken bij mij.
Na het inchecken mag ze soms als ik de hond/baas ken of positief inschat alsnog gaan kijken en soms moet ze even volgen en daarna doorlopen.
Nadeel is wel dat je aan elke hond die we tegenkomen consequent aandacht moet besteden of zo nodig de puntjes weer op de i zetten.
Maar als ik soms zie hoe doezen en andere regeltypes blaffend op elke andere hond afstuiven, al dan niet met een vloekende of negerende baas erachter, dan vind ik met een hand worst of tube smeerkaas op pad gaan toch prettiger
Ik heb haar geleerd dat ze bij het zien van een andere hond snoep of stembeloning moet komen halen.
Eerst zomaar te pas en onpas op het commando 'kom terug', daarna bij honden in de verre verte en toen ze betrouwbaar terugkwam ook terugroepen als de hond al dichterbij was.
Door het consequent te doen bij elke hond is het commando niet eens altijd nodig: hond=inchecken bij mij.
Na het inchecken mag ze soms als ik de hond/baas ken of positief inschat alsnog gaan kijken en soms moet ze even volgen en daarna doorlopen.
Nadeel is wel dat je aan elke hond die we tegenkomen consequent aandacht moet besteden of zo nodig de puntjes weer op de i zetten.
Maar als ik soms zie hoe doezen en andere regeltypes blaffend op elke andere hond afstuiven, al dan niet met een vloekende of negerende baas erachter, dan vind ik met een hand worst of tube smeerkaas op pad gaan toch prettiger

-
- Zeer actief
Guus is trouwens zelf ook regelmatig de pispaal. Grotere honden merken dat hij niet weerbaar is. En dat hij een te goed hart heeft. Dus dan gaan ze hem klieren en intimideren. Mijn hart breekt dan omdat het zo leuk had kunnen zijn. Het stomme is dat als ik hem bij ga staan hij zich wel gaat weren. Maar ik acht mezelf niet honds genoeg en haal hem dan toch weg. Als ik naast hem ga staan als hij gepest wordt door honden trekt hij zijn muil wel open maar dan breng ik hem misschien in gevaar. Dus nu kies ik de honden beter uit. Ik denk dat Mira hem ook onzeker maakt met haar snelheid en haar dochter aan haar zijde. Tenminste, dat zouden ze samen kunnen. Of ze het doen is iets anders. Dat kunnen we wel eens proberen trouwens. Bas krijgen ze niet klein zoals je weet. Die zal met hoge staart het gezoef trotseren en een houding aannemen die maakt dat ze haar niet durven te sarren tot ze ontploft. Bas laat honden geloven dat ze iets heel heftige achter de hand heeft. Veel grote honden hebben zelfs respect voor haar als ze met hoge staart tegenoffensief geeft als ze dominant benaderd wordt. Ze staat daar zo zeker dat ze haar niet durven testen. Deden ze dat wel dan is Bas niks. Dat weet jij ook. Maar ze heeft wel iets en dat geeft haar machtm Knap van zo'n weerloos hondje en totaal en alleen bluf. Guus heeft die bluf niet maar die is door en door goedaardig en dat maakt hem soms wat kwetsbaar. Vaak en in 90% van de gevallen gaat het goed met hem maar soms wordt hij onzeker en dan gaat dat van kwaad tot erger en eindigt het met noodweer gehak en gevlucht.
Laatst gewijzigd door laeken op 06 dec 2020 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Met 1 hond is zulk gedrag nog in de hand te houden. Maar als ze het met z'n tweeen gaan doen raken ze heel goed op elkaar ingespeeld en is het twee keer zo moeilijk om ze onder controle te houden. Ze worden ook feller in gedrag met z'n tweeen is mijn ervaring omdat ze elkaar gaan opjutten. Dat angstig wegrennende hondje wordt in hun ogen het konijn. Want door te duwen met haar neus wil ze het hondje laten rennen.
Het is de reden dat Nola en Shira niet tegelijk los mogen. Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld als zussen zijnde. De een jaagt het hondje op en de ander duikt er bovenop.
Nola laat ik altijd apart uit met de losloopronde en Shira en Jack gaan samen los. En als ze met een andere hond spelen mag er altijd maar 1 van de twee spelen en de ander staat naast mij. Met elkaar mogen ze naar hartelust ravotten en rennen en elkaar opjagen mag ook, maar ze zijn groot en sterk en ik vind het niet eerlijk naar andere honden.
Dus ik zou het inderdaad vanaf het begin goed aanpakken en nu al goed zelf weten wat je er mee wil. (en daarmee bedoel ik niet een eventuele harde aanpak maar wel een consequente). Als ik zelf ook maar denk dat het niet leuk is voor de andere hond dan grijp ik direct in. Niet boos ofzo maar ze moeten wel luisteren.
Het is de reden dat Nola en Shira niet tegelijk los mogen. Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld als zussen zijnde. De een jaagt het hondje op en de ander duikt er bovenop.
Nola laat ik altijd apart uit met de losloopronde en Shira en Jack gaan samen los. En als ze met een andere hond spelen mag er altijd maar 1 van de twee spelen en de ander staat naast mij. Met elkaar mogen ze naar hartelust ravotten en rennen en elkaar opjagen mag ook, maar ze zijn groot en sterk en ik vind het niet eerlijk naar andere honden.
Dus ik zou het inderdaad vanaf het begin goed aanpakken en nu al goed zelf weten wat je er mee wil. (en daarmee bedoel ik niet een eventuele harde aanpak maar wel een consequente). Als ik zelf ook maar denk dat het niet leuk is voor de andere hond dan grijp ik direct in. Niet boos ofzo maar ze moeten wel luisteren.
-
- Zeer actief
Helemaal eens met Laeken.
Cash is de meest sociaal vaardige hond die er is en die zou dat ook doen. Plagen want meer is het ook weer niet bij haar. Die sloeg met haar poot toen ze een half jaar was een chihuahua koppie onder.
Dus al heel vroeg aangeleerd (en met name bij kleine hondjes) hond is aanwijzen en netjes naast komen lopen. Tuurlijk word dat beloond.
Dit geldt inmiddels voor alles, joggers, fietsers en honden.
Het is nu haar taak geworden en ja soms ook irritant maar ik heb nooit gezeik en loop altijd rustig.
Met Joe precies hetzelfde verhaal.
Met hem lijkt het me helemaal prettig, met name voor de toekomst dat ik hem langs andere honden kan leiden als het nodig is.
En ze mogen heus spelen met anderen enz. maar toch echt pas als ik denk dat het oké is voor alle partijen.
Daarnaast heb ik zelf ook nog kleine Sue ernaast dus ik wil het gewoon in de hand hebben.
Ik denk dat er weinig anders op zit want zoals Laeken zegt, het zit er gewoon in.
Overigens zien die van mij het nu als een leuke taak dus het is best win-win.
En het lijkt stricter dan het is want ze hebben nog steeds veel leuke ontmoetingen.
Cash is de meest sociaal vaardige hond die er is en die zou dat ook doen. Plagen want meer is het ook weer niet bij haar. Die sloeg met haar poot toen ze een half jaar was een chihuahua koppie onder.
Dus al heel vroeg aangeleerd (en met name bij kleine hondjes) hond is aanwijzen en netjes naast komen lopen. Tuurlijk word dat beloond.
Dit geldt inmiddels voor alles, joggers, fietsers en honden.
Het is nu haar taak geworden en ja soms ook irritant maar ik heb nooit gezeik en loop altijd rustig.
Met Joe precies hetzelfde verhaal.
Met hem lijkt het me helemaal prettig, met name voor de toekomst dat ik hem langs andere honden kan leiden als het nodig is.
En ze mogen heus spelen met anderen enz. maar toch echt pas als ik denk dat het oké is voor alle partijen.
Daarnaast heb ik zelf ook nog kleine Sue ernaast dus ik wil het gewoon in de hand hebben.
Ik denk dat er weinig anders op zit want zoals Laeken zegt, het zit er gewoon in.
Overigens zien die van mij het nu als een leuke taak dus het is best win-win.
En het lijkt stricter dan het is want ze hebben nog steeds veel leuke ontmoetingen.
- moon-C
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hier een onzeker bang hondje, een kneusje......
Als Mira op haar af zou stormen zoals je beschrijft is er niets aan de hand, gaat ze jagen zoals een herder zou doen dan gaat ze echt op de vlucht.
Ze zou het gedrag van Mira niet leuk vinden en op een gegeven moment reageren als een overspannen cavia, en de meeste honden pakken dat goed op.
Van jouw zware stem zou ze dan wel weer schrikken, dus als het bange hondje niet weg vlucht zou ik het even zo laten.
Als Mira op haar af zou stormen zoals je beschrijft is er niets aan de hand, gaat ze jagen zoals een herder zou doen dan gaat ze echt op de vlucht.
Ze zou het gedrag van Mira niet leuk vinden en op een gegeven moment reageren als een overspannen cavia, en de meeste honden pakken dat goed op.
Van jouw zware stem zou ze dan wel weer schrikken, dus als het bange hondje niet weg vlucht zou ik het even zo laten.

-
- Zeer actief
Yup, Izzie is ook van een alles tolererend watje naar ander gedrag gegaan sinds ze de Lot echt heeft geaccepteerd als van haar. Waar ze voorheen ook op andere honden kon afstuiven is de houding waarmee ze dat doet echt veranderd. Lot helpt niet, die jut haar op

-
- Zeer actief
Denk dat je als je het in de hand wilt houden, je er niet aan ontkomt om als je zelf een inschatting van de andere hond maakt, en je inschat dat het gedrag bij Mira uit kan lokken dat je haar bij je houdt. Als de andere hond dan zelf naar haar toe komt kun je verder de situatie inschatten. Maar heb je haar zelf al kunnen beïnvloeden met je stem.
Zit zelf in een andere situatie, hier komen de laatste tijd regelmatig honden juist op Aki af, die dan negen van de tien keer al aan de lijn loopt. Helaas wel vaak honden die in eerste instantie behoorlijk druk op hem af komen en om ons heen springen. En als hij ofwel snuffelt of zelf een jump de richting op maakt (geen blaffen of grommen, puur een lichamelijke reactie) dan deinzen die honden achteruit of zetten het op een rennen. Iets wat juist een trigger kan zijn voor hem om erachteraan te gaan.
Maar goed, van jongs af aan ben je voorbereid op dit eventuele gedrag van een herder, dus hebben wij daar altijd op getraind, om met name dat najagen niet toe te staan, of tijdig te kunnen stoppen. Middels dus afleiding en iets veel leukers aanbieden, en wellicht een enkele keer een wat negatieve reactie gegeven te hebben als het dreigde mis te gaan.
Laatst los, merkte ik dat dat dus wel zijn vruchten heeft afgeworpen toen een zelfde hond voor de zoveelste keer om ons heen kwam stuiteren en ik hem niet meer had verwacht en niet had gezien.
De hond zette het dus inderdaad op een lopen na een reactie van Aak die dus nu los op hem af kon lopen, terwijl daarvoor Aak telkens aan de lijn was geklikt door mij. Ik was blij dat ik hem dus kon terugroepen en verder kon spelen.
Zit zelf in een andere situatie, hier komen de laatste tijd regelmatig honden juist op Aki af, die dan negen van de tien keer al aan de lijn loopt. Helaas wel vaak honden die in eerste instantie behoorlijk druk op hem af komen en om ons heen springen. En als hij ofwel snuffelt of zelf een jump de richting op maakt (geen blaffen of grommen, puur een lichamelijke reactie) dan deinzen die honden achteruit of zetten het op een rennen. Iets wat juist een trigger kan zijn voor hem om erachteraan te gaan.
Maar goed, van jongs af aan ben je voorbereid op dit eventuele gedrag van een herder, dus hebben wij daar altijd op getraind, om met name dat najagen niet toe te staan, of tijdig te kunnen stoppen. Middels dus afleiding en iets veel leukers aanbieden, en wellicht een enkele keer een wat negatieve reactie gegeven te hebben als het dreigde mis te gaan.
Laatst los, merkte ik dat dat dus wel zijn vruchten heeft afgeworpen toen een zelfde hond voor de zoveelste keer om ons heen kwam stuiteren en ik hem niet meer had verwacht en niet had gezien.
De hond zette het dus inderdaad op een lopen na een reactie van Aak die dus nu los op hem af kon lopen, terwijl daarvoor Aak telkens aan de lijn was geklikt door mij. Ik was blij dat ik hem dus kon terugroepen en verder kon spelen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ita, bepaald geen zeer zelfzekere hond, vond het een cadeautje om onzekere angstige hondjes op te jagen.
Hard blaffen en de angsthaas graag even achtervolgen met veel misbaar.
Ik heb het om weten te buigen naar …………………………. angstig hondje is bij de baas een koekje halen.
Heeft de nodige tijd gekost, maar opeens viel het kwartje.
Eigenlijk bijna vergelijkbaar met counter conditioning.
Voortdurend corrigeren hielp me geen stap verder, het is ook eigenlijk heel normaal hondengedrag, maar minder gewenst.
Dit wel
Hard blaffen en de angsthaas graag even achtervolgen met veel misbaar.
Ik heb het om weten te buigen naar …………………………. angstig hondje is bij de baas een koekje halen.
Heeft de nodige tijd gekost, maar opeens viel het kwartje.
Eigenlijk bijna vergelijkbaar met counter conditioning.
Voortdurend corrigeren hielp me geen stap verder, het is ook eigenlijk heel normaal hondengedrag, maar minder gewenst.
Dit wel

-
- Zeer actief
Opjagen zou voor mij echt not done zijn. Alfil en Lily hebben het één keer gedaan bij een bange chihuaua. Voor de zekerheid gaat Alfil vast bij dat soort hondjes en dan ziet Lily de lol er ook niet meer van in.
Galgo´s hebben nogal de neiding om na te jagen, geen idee of dat bij whippets ook zo is (bij podenco´s zie ik het dan weer niet). Begrijpelijk, najagen zit in hun genen en is wat ze het liefste doen, maar voor de andere hond is het erg vervelend en kan gevaarlijk zijn als er een weg in de buurt is.
Lily´s plagerijtjes zijn gelukkig niet gericht op najagen. Ik denk eigenlijk dat het wel een dominantiedingetje is. Even laten zien dat ze boven de ander staat (dat gebeurt niet zo vaak
) en als die zich dan even klein maakt moet er vriendelijk gesnuffeld en kennisgemaakt worden. Rennen met honden behalve Alfil vindt ze stom.
Galgo´s hebben nogal de neiding om na te jagen, geen idee of dat bij whippets ook zo is (bij podenco´s zie ik het dan weer niet). Begrijpelijk, najagen zit in hun genen en is wat ze het liefste doen, maar voor de andere hond is het erg vervelend en kan gevaarlijk zijn als er een weg in de buurt is.
Lily´s plagerijtjes zijn gelukkig niet gericht op najagen. Ik denk eigenlijk dat het wel een dominantiedingetje is. Even laten zien dat ze boven de ander staat (dat gebeurt niet zo vaak

-
- Zeer actief
Opjagen enz vind ik ook echt niet kunnen.
Maar dat noem ik ook geen plagen.
Eigenlijk bij onzekere hondjes klieren is ook geen plagen meer naar mijn idee.
Nou ja, ik wil zelf gewoon geen gedrag zien van mijn hond waardoor een andere hond zich bang of iets voelt.
Daarom zit ik daar best bovenop met oefenen.
Maar dat noem ik ook geen plagen.
Eigenlijk bij onzekere hondjes klieren is ook geen plagen meer naar mijn idee.
Nou ja, ik wil zelf gewoon geen gedrag zien van mijn hond waardoor een andere hond zich bang of iets voelt.
Daarom zit ik daar best bovenop met oefenen.
- Doyaquba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Mijn honden kennen wel 'zachtjes' bij spelen met andere honden, maar dat is vooral omdat het natuurlijk lompe beukers zijn. Ze spelen trouwens vooral met elkaar daardoor.
Ik zou het bij terugroepen laten eigenlijk, ook zodat Echo het niet over kan nemen simpelweg omdat ze het dan niet ziet gebeuren.
Ik denk niet dat je het echt kan corrigeren, want het is natuurlijk helemaal geen raar gedrag tegenover een 'sulletje'. Dus dan maar laten bij "o ja, die hond wil niet spelen, kom maar mee"
Je zegt zelf al, ze snapt niet wat ze ermee moet, maar ze hoeft er toch ook helemaal niets mee? Negeren is ook goed. Je knoopt zelf ook niet met iedereen een praatje aan toch
Ik zou het bij terugroepen laten eigenlijk, ook zodat Echo het niet over kan nemen simpelweg omdat ze het dan niet ziet gebeuren.
Ik denk niet dat je het echt kan corrigeren, want het is natuurlijk helemaal geen raar gedrag tegenover een 'sulletje'. Dus dan maar laten bij "o ja, die hond wil niet spelen, kom maar mee"
Je zegt zelf al, ze snapt niet wat ze ermee moet, maar ze hoeft er toch ook helemaal niets mee? Negeren is ook goed. Je knoopt zelf ook niet met iedereen een praatje aan toch
-
- Zeer actief
Nou, ze kan naast lopen en terugroepen is ook geen probleem maar dat wil je eigenlijk niet constant doen als ik het goed begrijp.
Ik dus ook niet en daarom is het ‘leuk’ als ze uit zich zelf naast komt lopen als er een hond aankomt. Dan voelt het niet perse als gehoorzaamheid maar meer als taak/spelletje. En zonder corrigeren.
Eigenlijk wil je haar leren dat ze zelf dat specifiek soort hondjes links laat liggen maar je schrijft zelf al over empatisch vermogen enzo. Dan weet ik het ook niet
Ik dus ook niet en daarom is het ‘leuk’ als ze uit zich zelf naast komt lopen als er een hond aankomt. Dan voelt het niet perse als gehoorzaamheid maar meer als taak/spelletje. En zonder corrigeren.
Eigenlijk wil je haar leren dat ze zelf dat specifiek soort hondjes links laat liggen maar je schrijft zelf al over empatisch vermogen enzo. Dan weet ik het ook niet

- Jackira
- Zeer actief
En als je haar bij je roept, contact maakt en zegt dat ze rustig moet doen (bij mij snappen ze dat nu) en daarna weer laat gaan is ze dan niet rustiger naar de andere hond?Cleva schreef: ↑07 dec 2020 20:35Nee, dat begrijp je niet goed.Dennenappel schreef: ↑07 dec 2020 20:28 Nou, ze kan naast lopen en terugroepen is ook geen probleem maar dat wil je eigenlijk niet constant doen als ik het goed begrijp.
Ik wil eigenlijk dat ze leert dat stressfreggles beter reageren als ze zelf wat minder doet. Ofzo.
Bij me roepen vind ik geen probleem maar ik ben nooit zo van het goed genoeg vinden. Alles kan altijd beter.
-
- Zeer actief
Het is niet des Mira om minder te doen. Ik zou daar niet op rekenen. Mira is enthousiast en zelfbewust. Die gaat niet ingetogen kennis maken want die denkt stel je niet aan en heeft helemaal geen boodschap aan weloverwogen doseren. Waarom zou ze ook? Die sympathieke gedachten zijn aan ons voorbehouden. Mira doet niemand kwaad en heeft totaal goede bedoelingen die door gebrek aan sociale vaardigheden van de andere partij of fysieke mismatch niet boteren. Daar kunnen wij als mens niks aan doen. Gewoon wegroepen bij honden die dat niet trekken en in bepaalde sociale situaties een voor een loslaten. Doe ik ook met mijn honden. Ik laat Guus en Bas nooit samen los op een pup of jong hondje. Die gaan gewoon veel te groots op dat hondje af. En als dat hondje dan vreemd gaat doen of weg gaat rennen gaat Bas er graag nog even over kafferen omdat ze dat stom vindt. En dan is haar sitegig Guus meteen haar rechterhand want die doet alles wat Bas doet met een tandje extra. En je weet dat mijn honden net als de jouwe geen kwaad in zich hebben.
Ik zie het als iets dat niet werkt. Volgens mij moet jij dat ook doen. Mira is te snel, te sterk, te onverschrokken en te duidelijk om met instabiele honden om te gaan. Net zoals de meeste honden.
Ik zie het als iets dat niet werkt. Volgens mij moet jij dat ook doen. Mira is te snel, te sterk, te onverschrokken en te duidelijk om met instabiele honden om te gaan. Net zoals de meeste honden.