ALMELO - Wat begon als een normaal uitlaatrondje, eindigde woensdagavond in een drama voor de Almelose Marjolein Jansen (34). Haar hondje Sam had geen schijn van kans toen ze werd aangevallen door twee veel grotere staffords. „Ze trokken haar helemaal uit elkaar.”
De tranen staan Marjolein Jansen in de ogen als ze terugdenkt aan haar Sam, het hondje waar ze al 4,5 jaar zo gek op was. De jack russell was een ‘goedaardige lieverd met donderstreken’. Onderdanig, en erg lief met kinderen. „Het is gewoon mijn schatje.”
Even blijft het stil. „Was, het wás mijn schatje. Ik ben er nog niet aan gewend. Ze is er niet meer.” Want wat er woensdagavond gebeurde, was als een nare droom.
Toen ze met Sam haar dagelijkse rondje maakte in de buurt van de Kolkschool in Almelo, ging het helemaal mis. Twee staffordshireterriërs werden even verderop uitgelaten, en eentje was niet aangelijnd. „Die hond vloog ineens op Sam af. Nekharen overeind, grommen, je zag direct dat het niet goed was. Maar het baasje wist hem de eerste keer nog terug te roepen. Tot die hond een paar minuten later een tweede kans kreeg om Sam te grijpen.”
Marjolein zag het niet aankomen. De agressieve stafford vloog de straat over en greep haar hondje vast. De tweede hond snelde ook toe, en zette ook zijn tanden in de kleine Sam. „Ze trokken haar helemaal uit elkaar. Ik schopte die honden en deed wat ik kon. Maar Sammy woog vier kilo, ze had niets in te brengen tegen twee vechthonden. Het was vreselijk.”
Toen Marjolein probeerde haar hondje te bevrijden, ging de eigenaar van de staffords er met zijn honden vandoor. Marjolein snelde met Sam naar de dierenarts. Die heeft het hondje midden in de nacht urenlang geopereerd, maar er was geen redden aan. „Alle ingewanden hingen eruit. De buikwand en spieren waren helemaal kapot, een ruggenwervel was gebroken en een poot was verbrijzeld.”
Als de Almelose vertelt over haar hondje, komen hoorbaar de emoties op. „Het was zo’n lieverd. Toen ik in de zorg werkte met mensen met alzheimer, nam ik haar wel eens mee. Dan was ze zo rustig, die mensen genoten enorm van haar. Net als ik.”
Maar nu is het stil. „Het is zo oneerlijk. Ik kwam net terug van de boodschappen, maar er klonk geen geblaf en trippelende pootjes.”
De eigenaar van de staffords is gearresteerd - ‘ik begreep van de politie dat hij nog een paar dagen cel had openstaan’ - en zijn honden zijn in beslag genomen. Dat bevestigt ook de politie. Justitie bepaalt nu wat er met de honden, en hun baasje, moet gebeuren.
Volgens Marjolein had het drama voorkomen kunnen worden. „Die honden zijn al eerder in beslag genomen, vertelde de politie. Toen kreeg die man ze terug. Met de plicht om ze te muilkorven, maar dat deed hij dus niet.”
Door haar verhaal te vertellen, hoopt de Almelose de discussie rond vechthonden aan te wakkeren. Niet dat ze iets tegen de honden heeft, maar er moet wel wat gebeuren. „Je kunt die honden niet bij iedereen laten wonen. Je moet weten wat je in huis haalt, het zijn geen lieverds. Vechten is hun instinct, dat kun je ze niet kwalijk nemen, maar zo is het.”
En dus moet zo’n hond een baasje hebben, die er mee kan omgaan. „En als het dan één keer misgaat, moet iemand de honden niet terugkrijgen. Ze zijn levensgevaarlijk als je er niet goed mee omgaat, dat zie je wel.”
Bron: https://www.tubantia.nl/almelo/vechthon ... ~a68304cf/
Al eerder in beslag genomen, muilkorfgebod en dikke schijt eraan. Hoe KAN het toch.

Je word er niet GOED van.