Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dwelf

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Dwelf

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hij zal in ieder geval niet ten ondergaan aan een vacht die een grote klit wordt
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

S@ndr@ schreef: 26 dec 2020 13:55 hij zal in ieder geval niet ten ondergaan aan een vacht die een grote klit wordt
Nee. Heel goed.

Uitpuilende traanklieren terugpunniken is geen onderhoud?
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: 26 dec 2020 11:58 Een naakthusky zal nooit een succes worden.
Als ik rimpellijven en geslachtsdelen wil zien ga ik wel naar de nudistencamping. Maar een kort of ruwhaar husky is ideaal.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wij hebben niet gedomesticeerd. Dat hebben ze zelf gedaan.
Dat wij daarna afhankelijke gedrochtjes hebben gemaakt is een ander verhaal. Dat heeft niets met domesticatie te maken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef: 26 dec 2020 11:58 Het ligt er maar aan vanaf welke kant je een functionele vacht bekijkt.
Voor mensen is dat meestal een kortharige vacht want dan hoeven ze zich niet moe te maken met borstelen. Luie sodemieters.
Vanaf de hond bekeken ligt het meestal aan de geografische ligging. Een naakthusky zal nooit een succes worden. En een Indiase pariahond met een vacht als een Newfoundlander gaat hem ook niet worden.
Blijft over wat je als mens mooi vindt en hoeveel moeite je bereid bent er in te steken.
Precies. In bepaalde klimaten kan ik me zo voorstellen dat naaktheid of heel weinig vacht juist een voordeel is. Het had dus een evolutionair voordeel en daarom konden haarloze honden in Zuid-Amerikaanse landen een type en uiteindelijk een ras worden. Als ze zielig en zwak waren geweest en alleen met hulp van mensen in leven hadden kunnen blijven, was dat natuurlijk nooit gebeurd.
Husky's en herders hebben het in de helft van Spanje in de zomer al moeilijk, en dan heb je het over een mediterraan klimaat, niet eens tropisch of woestijn.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

sirene schreef: 25 dec 2020 19:27
Lothian schreef: 25 dec 2020 19:13 Jouw honden behoren tot de stoerste honden die ik "ken", Sirene :D
Dankjewel :ok:
Ik vind jou honden en de gewone naaktkatten niet eng.
Maar de combi met die oren en die korte pootjes. Maken het net buitenaardse wezentjes daardoor vind ik de dwelf katten eng 😉
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het jammer als ik er mensen mee tegen de schenen schop maar ik vind het onzin om te zeggen dat er gewoon geen functie aan het hebben van een vacht zit. En zolang een vacht een hond beschermt tegen zon, sneeuw en het weer en scherpe voorwerpen etc is dat voor mij gewoon een essentieel onderdeel van een hond. Iedereen moet zelf weten wat ze willen in een hond maar ik baal al dat Bas weer een kies getrokken moest worden en de dominante naakthonden missen standaard een groot deel van hun gebit. Verder zie ik gewoon dat de huid van een naakthond meer te verduren heeft. Mijn honden zijn onder hun haar heel egaal en glad. Een naakthond vind ik er vaak heel bobbelig en vlekkerig en onrustig uitzien in de huid.

Ik loop heel veel met mijn honden en soms moeten ze ook een paar uur buiten zijn. En dan ben ik gewoon blij dat ze een vacht hebben als het regent of sneeuwt. Dat houdt de koude slag tegen en het houdt een warm laagje vast.

Ik vind het jammer als mensen aanstoot aan de mening nemen. Oneerlijk ook wel. Want meteen gaat het over kortpotige honden. Of andere afwijkingen. Daar zou wat mij betreft ook niet bewust op gefokt moeten worden. Ik neem niet snel een kortpotige hond als ik merk dat dat issues geeft. Ik heb sowieso herplaatsers dus wat dat betreft maakt uiterlijk mij niks uit. Naakt, kortpotig en zelfs een mops zou ik zo overnemen als het arme beest geen plek heeft. Fokken zou ik het nooit. En die mening mag ik best hebben natuurlijk want ik zie wel degelijk een grote functie in een vacht. Ook in korthaar. Guus zit nu al vaak onder de krassen omdat hij door de struiken gaat. Dat gladde dichte vachtje beschermt hem heel erg goed. Zonder dat zou hij overal schaafjes en krasjes hebben en dat zou ik vervelend en sneu vinden.

Ieder zijn ding.

Bij katten werkt dit zoals Domor zegt heel anders. Het ras scottish fold is enorm ziekelijk bijvoorbeeld. Krijgen enorme problemen en heel veel pijn. Dat zag ik toevallig in een Duits asiel programma. Daar zat er een in het asiel. Ze zeiden deze is wonder boven wonder NOG gezond maar dat zal ik de toekomst anders worden. Dus de nieuwe baas moest rekening houden met vaak en veel dierenarts.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb even naar de korte vacht van Guus gekeken. Als ik daar met een scherp voorwerp overheen ga houden al die harde piekharen dat heel goed tegen. Ik heb ook water op hem gedaan en dan parelt er zo vanaf. En zon komt er ook niet door en jasjes doe ik niet aan en heeft hij ook niet nodig. Dus ik zie echt functie in de vacht. En ik veroordeel niemand die een hond neemt of wil zonder vacht en er dan goed voor zorgt. Prima. Voor mij is het echter iets wat ik niet zou kopen of fokken.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

laeken schreef: 27 dec 2020 20:25 Ik heb even naar de korte vacht van Guus gekeken. Als ik daar met een scherp voorwerp overheen ga houden al die harde piekharen dat heel goed tegen. Ik heb ook water op hem gedaan en dan parelt er zo vanaf. En zon komt er ook niet door en jasjes doe ik niet aan en heeft hij ook niet nodig. Dus ik zie echt functie in de vacht. En ik veroordeel niemand die een hond neemt of wil zonder vacht en er dan goed voor zorgt. Prima. Voor mij is het echter iets wat ik niet zou kopen of fokken.
Elke vacht heeft hun eigen functie 😉 Een hele dikke vacht zoals bij poolhonden heeft weer een andere functie. Daardoor is een hond met minder vacht niet zielig. Maargoed dat moet je ook zo kunnen zien.

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Naakthonden zoals de Peruanen van Sirene of Taxi vind ik niet sneu, maar ik zou er niet voor kiezen. Ik vind een vachtje net wat aaibaarder. Ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk: kroel je een naakthond net zoals een behaarde?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef: 27 dec 2020 20:56
laeken schreef: 27 dec 2020 20:25 Ik heb even naar de korte vacht van Guus gekeken. Als ik daar met een scherp voorwerp overheen ga houden al die harde piekharen dat heel goed tegen. Ik heb ook water op hem gedaan en dan parelt er zo vanaf. En zon komt er ook niet door en jasjes doe ik niet aan en heeft hij ook niet nodig. Dus ik zie echt functie in de vacht. En ik veroordeel niemand die een hond neemt of wil zonder vacht en er dan goed voor zorgt. Prima. Voor mij is het echter iets wat ik niet zou kopen of fokken.
Elke vacht heeft hun eigen functie 😉 Een hele dikke vacht zoals bij poolhonden heeft weer een andere functie. Daardoor is een hond met minder vacht niet zielig. Maargoed dat moet je ook zo kunnen zien.
Minder vacht? Je bedoelt geen vacht en minder tanden en kiezen? En met mijn ogen is niks mis hoor 👍. Verre van zelfs. Ik zie misschien iets teveel soms want ik merk dat veel mensen selectief oogklepjes dragen. Vooral als het om hun eigen straatje gaat.

De hele redenatie gaat scheef. Elke vacht heeft een eigen functie? In de natuur waar functie een rol speelt heeft zowel de wolf in Afrika als de wolf op de Noordpool gewoon stokhaar. Een vosje in de Sahara heeft stokhaar en dat heeft de poolvos ook. Als er een betere vacht was was dat in de natuur al lang uitgevonden. De rest van de vachten is puur menselijke invloed en heeft niets met functie te maken. Ze ontstaan in ingeteelde hondenpopulaties en daarna gaan wij ermee aan de haal en verzinnen wij er wel een functie voor. Kaal en warmte is in elk geval geen goede combinatie. Geen enkel dier in welk warm klimaat ook is kaal zolang het boven de grond leeft. Er is dus geen voordeel aan kaal.

Ik vind het prima dat mensen kale honden leuk vinden. Maar voor de hond zelf is daar niks voordeligs aan. Prima wederom. No problem. Ik vind het alleen een beetje zielig. Mag best neem ik aan?

Mensen vinden mijn kleine honden ook niks. Wat kan mij dat schelen. Als ze gaan verkondigen dat ze sociale gemankeerde zielepieten zijn snap ik dat. Is ook zo. Wat is er zo lastig aan toegeven dat het beter is om haren te hebben en een goed gebit?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: 27 dec 2020 21:28 Hier moet ook niet iedereen aan denken :tongue:
Afbeelding
Bijna niemand moet daar aan denken. Dat is gewoon zo. Maar dat boeit jou toch ook niet genoeg om je er druk over te maken dat ik die haren zielig vind. Ik zou ze kort scheren. Half kort. Beetje als Boomer zeg maar. En in de zomer lekker kort. Ik vind de dreads zielig. Maar jij verzorgt je honden prima dus helemaal goed. Net als de nakers op het forum. Prima verzorgde honden dus niet zielig. Maar met haar waren ze beter af. Net als jouw honden zonder hun dreads beter af zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef: 27 dec 2020 21:48 Ik snap wat je bedoelt en toch voorzie ik dezelfde denkfout die rastypische problemen veroorzaakt als je een romantisch beeld van wat "het beste voor de hond is" centraal stelt.
Dan staan we straks honden met een krulletje uit te sluiten en heeft de enige goede hond een beverpels.
Nee hoor. Want zolang je niet op naakt of op een ander type vacht fokt verdwijnt dat zo weer. Bij naakthonden fok je of naakt x naakt of naakt x behaard afhankelijk van het soort gen. Doel is naaktheid. Als je dat loslaat staat de wereld open. Fokken met behaarde Peruanen x behaarde Peruanen doen ze niet. Er gaat juist een wereld open zodra je naakt als doel op zich loslaat.
Voor mij is een naakte hond ronduit onhoudbaar. Of ik moet ze aankleden en dat gaat mij te ver. Het is dus niet romantisch. Het is voor mij net zo onhandig als een husky met mijn veestapel of een waakhond met mijn sociale inloophuis. Puur practisch. Ik wil geen hond die niet mee kan naar het strand in de zon. Of naar het Reichswald in de winter of tussen de duindoorns op Terschelling. Onpraktisch.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef: 27 dec 2020 21:12 Ik vind ze nieteens mooi maar dat is smaak. (Dat ik dan smaak heb en anderen niet, zeg maar.)
Waarom moet je nou weer een nepwolf?
Als je zo gaat doen, neem dan een echte.

Ik heb hetzelfde met westies. Waarom is dat op aard?
:LOL:

Het lijkt er toch voor geen meter op? Of heb ik de dromenvangerboot gemist?

Ik wilde eigenlijk nog een husky, een showtype. Niet mooi, wel makkelijk.
Maar die vacht, pfff, nee hoor. Geen zin meer in. Je komt er niet aan, anders zou ik direct een poolhond x ierse wolfhond willen en met ruwhaar verder.
laeken
Zeer actief

Cleva schreef: 27 dec 2020 22:06 Oh, ik wist niet dat dat allemaal niet kon.
Ik heb geen zin om elke dag kleren te wassen na de wandeling en mijn honden zijn elke dag zwart. Bos. Regen. Modder. Zwarte aarde. Alles kan maar ik kan het niet. Guus zit al onder de wondjes door helmgras en duindoorn op Terschelling en Bas haar neus kan al verbranden in de tuin. Ik zie dat gewoon niet zitten. Persoonlijk. We gaan twee keer per dag het zwijnenbos in. Dan moet ik twee keer per dag fleecekleren en regenjasjes wassen 🤭

Het past hier niet. Als ik me aanpas kan het maar dat wil ik niet. Ik wil het trouwens ook niet groter maken dan het is. Want natuurlijk kan je met die honden alles doen. Alleen ik heb geen zin in de consessies
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: 27 dec 2020 22:13 Het heeft allemaal voor- en nadelen.
Whippet Topsi had een onderhoudsvrije vacht maar er moesten bij kou wel jasjes aan te pas komen. En te snel langs een scherpe boomtak vliegen met dat strakke dunne vel levert onvermijdelijk een beste winkelhaak op.
De Puli’s kunnen in prikkeldraad flikkeren zonder schade. Een grote herder die ze grijpt krijgt er geen vat op. Nadeel is wel dat het lang duurt eer ze droog zijn.
Maar ja, zo houd je altijd wat. Uiteindelijk heeft iedere vacht nadelen.
Even vanuit de honden zelf bekeken. Snap dat winkelhaken en lang nat zijn nadelig is voor de hond. Bas heeft een tyfus hekel aan haar baardje en snor. Zit constant op haar haren te knagen als ik de lippen niet vrij knip. Maar vanuit de hond. Welk nadeel heeft stokhaar? Vanuit de hond bekeken?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: 27 dec 2020 22:23 Is natuurlijk weer te verkrijgen onder de naam Irish Wolfsky :LOL:
Afbeelding
Niet verkeerd! Absoluut niet verkeerd. 😍
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: 27 dec 2020 22:23 Is natuurlijk weer te verkrijgen onder de naam Irish Wolfsky :LOL:
Afbeelding
Ken me nie schelah. Kan prima bij de pomsky, pomchi en alusky :mrgreen: Lekker fors en volgens mij heel leuk.

Die teugels zijn ook handig als ze niet luisteren.

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: 27 dec 2020 22:27
laeken schreef: 27 dec 2020 22:23 Welk nadeel heeft stokhaar? Vanuit de hond bekeken?
Ongetwijfeld niks. Het is de oervacht. Maar ik krijg al een zenuwverklamping als ik aan die verhaarderij denk. Dat zoek ik niet.
Snap ik. Hoewel onze stokhaar honden vroeger helemaal niet veel verhaarden. Die verhaarden juist een keer en klaar. Bas de ruwhaar verhaart hier juist als de ziekte. Guus is korthaar met ondervacht. Bijna stokhaar als ik zijn staart bekijk. Die verhaart alles in één keer. Komt de hele ondervacht door de bovenvacht en als je hem op het juiste moment wast en dan borstelt ben je klaar. Doe ik niet maar kan wel. Ik weet dat veel herders en huskies een ramp schijnen te zijn. Onze Mechelse herder vroeger verhaarde echt niet hevig. Wuilus redelijk. Die was ruw stokhaar. Maar je huis ligt echt niet vol haren dan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

laeken schreef: 27 dec 2020 22:23 Welk nadeel heeft stokhaar? Vanuit de hond bekeken?
Ongetwijfeld niks. Het is de oervacht. Maar ik krijg al een zenuwverklamping als ik aan die verhaarderij denk. Dat zoek ik niet.
Ik vind het overigens heel legitiem om naar je eigen wensen te kijken. Doe ik ook. Ik moet een loslopende hond. Valt er al veel af. En een hond die snel schoon is. Was ze niet en kam ze niet. En niet te groot. Vind ik onhandig in huis. Allemaal eigenbelang.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef: 27 dec 2020 22:36 Ik heb Mira's "kleren" nog nooit gewassen.
Nou, ik lieg. Ze heeft een pyjamaatje gekregen dat ik gebruikt heb toen ze loops was. Die heb ik toen een keer in de wasmachine gegooid.
Mira heeft een dekje. Naakthonden hebben altijd pakjes aan tot de enkels. Die worden helemaal hard na een wandeling in het Reichswald...haha.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zinodo schreef: 27 dec 2020 22:40
laeken schreef: 27 dec 2020 22:34
Ik vind het overigens heel legitiem om naar je eigen wensen te kijken. Doe ik ook. Ik moet een loslopende hond. Valt er al veel af. En een hond die snel schoon is. Was ze niet en kam ze niet. En niet te groot. Vind ik onhandig in huis. Allemaal eigenbelang.
Als jij niet al honden had dan had iedereen je een Bart Smit hondje aanbevolen :F:

Ik wil geen reu in huis. Met hun vieze puspiemels en gore groene vlekjes iedere keer als ze een traptrede nemen. En geen kwijlerds. Ik moet er samen in een huis leven, en ik kan dat niet.
Gek genoeg heb ik alles al zo'n beetje gehad. Van heel groot tot heel klein en alles beviel prima. Waakhond, jachthond etc. Maar als ik mag kiezen graag een met niet teveel gedoe. Dat geeft meer mogelijkheid om het leven van die hond zo leuk mogelijk te maken.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik ook niet.
Ik spreek jullie in het voorjaar wel weer. Als de berichten "wat doen jullie met deze warmte?" om je oren vliegen.
En vergeet de topics over ontvlooien en de tekenbanden niet. Ik denk dat een hond ook beter af is als hij niet volgestopt wordt met allerlei middelen om niet onder de vlooien en ander ongedierte te zitten.

Mijn honden hebben trouwens allemaal 1 jas.Een trui van (bijna) waterdichte fleece. Pakjes met pijpen hebben ze niet eens. De afgelopen jaren was de gemiddelde temperatuur hier ergens tussen de 10 en 11 graden hoorde ik laatst.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Over winkelhaken gesproken. Dat hebben mijn honden dus nooit. Ik heb nu 16 jr naakthonden. En ik heb 1 keer een winkelhaak gehad. Xuko vloog in de duinen een konijn achterna maar had even het prikkeldraad gemist. De honden van Nanna hadden dan misschien niks gehad maar de meeste andere honden wel.
Ik weet niet of je de huid van mijn honden wel eens echt zonder vooroordelen hebt gevoelt? Die is veel dikker dan een geschoren huid van een behaarde hond of bv de huid van een whippet met een heel dun laagje haar. Het is veel meer leerachtig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja ik heb jouw honden gevoeld en het voelt inderdaad leerachtig en ze hebben imo wel een hoog knuffelgehalte.
Dat hangt voor mij met meer samen dan een vacht.
Daarin speelt voor mij ook gedrag mee ,een leuke open vrolijkerd die daar duidelijk van gediend is nodigt daar uiteraard sneller toe uit.

Sien had een gewone vacht maar ze heeft zich ooit eens open gehaald aan een bramenstruik , hele zijkant lag open.

Luis en Abra hebben een dunne vacht en geen ondervacht.
Zij doen het overigens prima met warm weer en zijn dan zelfs nog redelijk actief.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Chihuahua-paws
Zeer actief

sirene schreef: 28 dec 2020 09:20
Ik ook niet.
Ik spreek jullie in het voorjaar wel weer. Als de berichten "wat doen jullie met deze warmte?" om je oren vliegen.
En vergeet de topics over ontvlooien en de tekenbanden niet. Ik denk dat een hond ook beter af is als hij niet volgestopt wordt met allerlei middelen om niet onder de vlooien en ander ongedierte te zitten.

Mijn honden hebben trouwens allemaal 1 jas.Een trui van (bijna) waterdichte fleece. Pakjes met pijpen hebben ze niet eens. De afgelopen jaren was de gemiddelde temperatuur hier ergens tussen de 10 en 11 graden hoorde ik laatst.

Nou idd.
Als ik al aan Toots denk die had heel kort haar en bloot buikje en bijna blote borst en die was zomers als een vis in het water. Kon hem niet warm genoeg zijn. S'winters een jas aan en hij was ook het mannetje 😉 Dex en Saartje die hebben het veel sneller warm. Met name Dex (Zijn donkere vacht wordt bloedheet als de zon er ook nog op staat) gelukkig gaan hun wel het water in en met wat hulp van koelvestje als ik een keer te laat ga wandelen zomers is het toch goed te doen 😉 Ik blijf er dus idd bij dat elke vacht/huid type hun voordelen heeft en ook hun nadelen. En aan die vlooien zooi heb ik nog niet eens gedacht. Maar haar of geen haar. We geven ze geen gif 😉

laeken
Zeer actief

sirene schreef: 28 dec 2020 09:20
Ik ook niet.

Wat is nu de reden dat je je zo aangevallen voelt als ik aangeef geen blote hond te willen en het ook niet helemaal ok vind? Ik snap dat je daar zelf geen problemen mee hebt en ik heb ook helemaal geen problemen met de naakthonden bij een ander. Ik vind het leuk en prima dat jij graag je naakthonden hebt. Ik geef slechts aan dat ik het zelf niet nodig vind om een hond naakt te laten zijn. Liever niet. Ik vind het niet leuk als een hond kleren aan moet.

Wat is de reden precies van het hebben van een ander soort huid? Want je geeft aan dat de huid van jouw honden een soort leer is geworden. Hoe komt dat? Want dat is dan wel iets wat ik me meteen af ga vragen? Als de huid leerachtig wordt zonder haar en zacht en soepel is onder het haar dan is dat wel een dingetje. Ben dus erg benieuwd hoe dat komt. Of worden ze ook echt met een dikkere huid geboren door het naaktgen?

Je gaat echt in de tegenaanval. Onder de vlooien etc. en warmte en middelen tegen ongedierte. Dus ik ben benieuwd waarom? Want ik neem aan dat jouw mening over vlooien en warmte net zo valide is als mijn mening over kou en kaalheid toch? Het is ieders eigen ding en keuze. Als je dol bent op naakthonden en het geen enkel probleem vind om je honden kleren aan te doen is dat toch prima? Zolang een hond zelf nergens last van heeft door de goede zorgen van zijn baas zal je mij niet horen. Dit topic ging erover en wat je er van vindt. Dan geef ik aan dat ik dat niks vind. Dat zegt niks over wat ik van jou of van jouw honden vind. Die vind ik vast geweldig.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef: 28 dec 2020 11:01
sirene schreef: 28 dec 2020 09:25 Ik weet niet of je de huid van mijn honden wel eens echt zonder vooroordelen hebt gevoelt? Die is veel dikker dan een geschoren huid van een behaarde hond of bv de huid van een whippet met een heel dun laagje haar. Het is veel meer leerachtig.
De meeste honden zitten vrij ‘los in hun jas’. Je kunt de huid makkelijk bewegen. Bij Whippets is dat niet zo. Dat vel zit strakgespannen om dat lijf. Dus ja, een winkelhaakje wordt dan snel een beste scheur. Ik vind dat echt een nadeel. Tops dacht eens een nijn na te zitten die door het gaas vloog. Nijn paste erdoor, Topsi niet. Dus dat vel op haar neus was als door een kaasschaaf opgekruld. Mijn Puli’s waren A. dat hele konijn niet nagerend en B. hadden alleen een gedeukt ego gehad.
Als Topsi hard liep hield ik toch altijd een beetje mijn hart vast.
Klopt, dat geldt ook voor Arlo (galgokruising), die zijn voorpoot zo al eens heeft ontveld en echt supersnel winkelhaakjes heeft, van gewoon hard langs een takje rennen al :blauwoog: Die extreem dunne huid met dunne vacht in combinatie met het altijd en eeuwig overal hard rennen, is vrij onvoordelig.
Amy heeft minder vacht door haar littekens overal, maar haar vacht is wel wat dikker en haar huid ook, die kan veel meer hebben. Ze heeft wel geregeld schrammetjes, schaafwondjes en krasjes omdat ze nu eenmaal door doornenstruikjes raust en nogal onbezonnen is, maar gelukkig niet steeds van die winkelhaken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik reageer straks langer. Maar de reden dat ik me aangevallen voel is omdat jij maar blijft beweren dat het zielig is. En dat slaat gewoon helemaal nergens op.
Ik reageer daarop omdat ik geen zin heb om door mensen met meningen zoals die van jou straks naakthonden verboden zie worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef: 28 dec 2020 12:41 Ik reageer straks langer. Maar de reden dat ik me aangevallen voel is omdat jij maar blijft beweren dat het zielig is. En dat slaat gewoon helemaal nergens op.
Ik reageer daarop omdat ik geen zin heb om door mensen met meningen zoals die van jou straks naakthonden verboden zie worden.
Ik vind het zielig. Jij vindt vast ook dingen zielig. Ik ben niet iemand die maakt dat dingen verboden worden en ik vind het ook helemaal niet nodig dat naakthonden verboden moeten worden. Verre van. Ik snap nu wel beter je reactie. Je hoeft ook niet meer uitleg te geven. Als je daar bang voor bent dan snap ik dat mijn reactie deze emoties oproept. Wel lastig hoor. Want ik praat gewoon over iets en geef mijn zienswijze en daarmee kan ik dan invloed hebben op een verbod. Dat snoert me nogal de mond dan.

Ook worden kleine honden en kortpotige honden aan de lopende band afgezeken. Ik voel me dan totaal niet aangesproken. En ik zeg ook al jaren dat ik de dreads op een Puli zielig vind. Daar heeft Nanna schijt aan en terecht. Ik ben ook heel benieuwd naar haar honden.

In dit geval lopen er dus meer dingen door elkaar. Ik zal mijn mening over naakthonden op dit forum voor me houden uit respect voor je misschien terechte angst en dan laten we het hierbij. Is dat wat? Want dit gaat veel verder dan mijn bedoeling was, ik wil niemand tegen de schenen schoppen en al helemaal geen verbod in de hand werken. Dat weet je hoop ik ook wel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”