Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

carnibest

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

willemien
Actief

carnibest

Ongelezen bericht door willemien »

hallo allemaal

Zojuist onze hond voor het eerst carnibest gegeven. Omdat we moeten overschakelen kreeg hij nou nog 2 schijven energique en een beetje carnibest erdoor. Hoe het verteerd wordt kan ik dus pas over een paar uur vertellen maar ik moest al vreselijk lachen dat hij het echt met lange tanden naar binnen werkte. Hij is altijd die gemalen prut van rodi of energique gewend (en soms brokken) en hij vond het bijzonder goor dat er "stukjes" in zijn eten zaten. Hij probeerde er echt omheen te eten (normaal is het hap slik weg) en sommige taaie stukjes werden uiteindelijk gewoon naast zijn bak gespuugd. Zit je daar als trotse baas die gelooft fantastisch voer voor zijn hond gehaald te hebben 8O ...

De vraag is dus of er ervaringsdeskundigen zijn die dit herkennen of dat het de voorbode is van 10 kilo troep door zijn keeltje wurmen voordat hij weer helemaal gelukkig zijn vertrouwde energique krijgt :?:
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Mijn honden eten het ook 'voorzichtig' maar niet met lange tanden ;) idd moesten ze er ff aan wennen omdat ze die 'stukjes' niet gewend zijn.
Maar ze vallen er hier nu echt op aan hoor en als ze soms nog ff moeten wachten omdat het nog bevroren is moet je ze horen 8)
willemien
Actief

We geven Siemen 3 keer per dag eten (zitten er over te denken om naar 2 kaar te gaan maar op zich heb ik de tijd voor 3 keer dus misschien is dat beter ivm maagtorsie ofzo) dus hij heeft net zijn tweede portie gehad. Ik had er ook een paar stukjes sinaasappel door gedaan; dat krijgt hij vaker om 12.00.
Nou; hij was enorm aan het treuzelen en liep een paar keer de woonkamer in om te kijken of er daar iets beters te verwachten was... Uiteindelijk was hij "klaar" maar er lagen nog overal stukjes vlees en sinaasappel. Ik hoop maar dat hij over zijn weerzin heen groeit...
Niekie
Zeer actief

Re: carnibest

Ongelezen bericht door Niekie »

willemien schreef:hallo allemaal

Zojuist onze hond voor het eerst carnibest gegeven. Omdat we moeten overschakelen kreeg hij nou nog 2 schijven energique en een beetje carnibest erdoor. Hoe het verteerd wordt kan ik dus pas over een paar uur vertellen maar ik moest al vreselijk lachen dat hij het echt met lange tanden naar binnen werkte. Hij is altijd die gemalen prut van rodi of energique gewend (en soms brokken) en hij vond het bijzonder goor dat er "stukjes" in zijn eten zaten. Hij probeerde er echt omheen te eten (normaal is het hap slik weg) en sommige taaie stukjes werden uiteindelijk gewoon naast zijn bak gespuugd. Zit je daar als trotse baas die gelooft fantastisch voer voor zijn hond gehaald te hebben 8O ...

De vraag is dus of er ervaringsdeskundigen zijn die dit herkennen of dat het de voorbode is van 10 kilo troep door zijn keeltje wurmen voordat hij weer helemaal gelukkig zijn vertrouwde energique krijgt :?:
Ik herken het helemaal!!! Erg irritant inderdaad; wil je het zo goed mogelijk doen voor je hond, eet hij met lange tanden :?
Doerak at Carnibest precies hoe jij het beschrijft: met lange tanden en de grote stukken lagen steevast rondom zijn bak :roll:
Hij vond het duidelijk niet lekker, at ook heel vaak niet. Helaas is hij er ook nooit aan gewend geraakt....op een gegeven moment ben ik maar overgestapt naar Rodi, dat vindt hij heerlijk.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nee, dat herken ik niet. Maar ja, die van mij hebben nog nooit met lange tanden gegeten, daar gaat alles altijd als koek in. :mrgreen:
Dus ook Carnibest. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Hoe oud is Siemen?
Toch geen pup meer of wel?
Ik zou hem ten eerste gewoon 2 x per dag gaan voeren. Dat kan best.

Mijn honden moesten ook de eerste keer even wennen aan carnibest, ze aten het heel voorzichtig en af en toe werd er iets naast de bak gelegd :mrgreen: Maar de volgende dag ging alles al keurig en gretig naar binnen.
Misschien moet je een andere smaak proberen? Scooby lust bv. de kip/rijst variant niet, die eet hij dus ook met lange tanden en er blijven allemaal restjes liggen. Die neem ik dus niet meer. De natuurvoer en de lam/rijst vinden ze beiden heerlijk.
Tja en sommige honden lusten het gewoon niet, dat kan natuurlijk ook ;)
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik herken het wel :mrgreen:
qyan had dat niet met carnibest, maar wel met bibi.
bibi is iets grover als carnibest namelijk.
hij ging toen van duck (erg fijn gemalen) over naar bibi.
eerste week werd er dus ook heel voorzichtig met de grotere stukken vlees gedaan, want wat moet je daar nou weer mee doen, op kauwen 8O
dat kwam niet in qyan zijn woordenboek voor.
maar na een week werd het naar binnen geschoven als al het andere voer wat hij eerder kreeg.
nu is qyan al ene moeilijke eter, wat ik hem ook voorschotel, dus met iets nieuws moet hij altijd echt ff wennen.
bij qyan was het dus echt wat moet ik met die grotere stukken vlees doen, dus niet dat hij het niet luste.
maar heel herkenbaar dus :mrgreen:
geef je hond gewoon ff de tijd om eraan te wennen, dan merk je snel genoeg of het komt omdat het minder grof is, of omdat je hond carnibest zelf gewoon niet lekker vindt.
willemien
Actief

hoi roos

Siemen is geen pup meer; hij wordt eind deze maand 1 jaar :clown:
Hij weegt nu ongeveer 30 kilo. Toen hij jonger was kreeg hij op een dag wel 10 schijven rodi of energique. Hij krijgt trouwens ook veel beweging. Nu zit hij op 8; nog steeds meer dan voor een volwassen hond dus. Zeker met die 10 schijven vond ik het nogal veel om dat in twee porties naar binnen te stampen.

Van die carnibest willen we ongeveer tweederde rol per dag geven. Nu zou het qua hoeveelheid wel in 2 keer kunnen en Sander (mijn man)denkt dat hij dan meer tijd heeft om zijn eten te verteren maar ik dacht meer dat dat verteren toch wel even lang duurt maar dat kleinere porties minder risico op maagtorsie geven. Dus dat gaan we nog uitzoeken. Nu is hij ook heel erg gewend om na zijn boswandelingen eten te krijgen dus volgens mij raakt hij ook helemaal van de kook als er ineens een maaltijd wordt overgeslagen :O Maar alle tips zijn welkom hoor (of moet ik hier nou weer een apart tpoic voor openen?)
sylvia*
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sylvia* »

Ik denk dat het ook voornamelijk komt omdat energique (net als rodi) voornamelijk uit pens bestaat.De meeste honden zijn gek op pens dus zullen dit graag eten.Nu geef je een voer waar weinig pens in zit en dat is even wennen en dan zitten er ook nog van die zachte stukken in :p:
Afbeelding
qyan

willemien schreef:hoi roos

Siemen is geen pup meer; hij wordt eind deze maand 1 jaar :clown:
Hij weegt nu ongeveer 30 kilo. Toen hij jonger was kreeg hij op een dag wel 10 schijven rodi of energique. Hij krijgt trouwens ook veel beweging. Nu zit hij op 8; nog steeds meer dan voor een volwassen hond dus. Zeker met die 10 schijven vond ik het nogal veel om dat in twee porties naar binnen te stampen.

Van die carnibest willen we ongeveer tweederde rol per dag geven. Nu zou het qua hoeveelheid wel in 2 keer kunnen en Sander (mijn man)denkt dat hij dan meer tijd heeft om zijn eten te verteren maar ik dacht meer dat dat verteren toch wel even lang duurt maar dat kleinere porties minder risico op maagtorsie geven. Dus dat gaan we nog uitzoeken. Nu is hij ook heel erg gewend om na zijn boswandelingen eten te krijgen dus volgens mij raakt hij ook helemaal van de kook als er ineens een maaltijd wordt overgeslagen :O Maar alle tips zijn welkom hoor (of moet ik hier nou weer een apart tpoic voor openen?)
qyan (een dober) is ook torsie gevoelig en krijgt gewoon 2x per dag eten hoor. 2x 500 gram wel te verstaan ;)
3x per dag voeren dan gaat ie schooien op straat omdat de eerste portie te weinig is, de tweede eigenlijk ook en de derde ook.
op 3x voeren had qyan dus de hele dag door honger.
dus zijn we ook naar 2x gegaan.
ook qyan was dus gewend om na de boswandeling zijn eten te krijgen.
de middag maaltijd ben ik dus af gana bouwen, iedere keer steeds minder en 's ochtends en 's avonds steeds iets meer totdat hij helemaal geen middag malatijd meer had.
stond de eerste 2 dagen wel ff vreemd te kijken, maar bij het merken dat ik toch niet richting keuken liep ging hij rustig liggen slapen.
maar met 2x per dag voeren zou ik me met vlees geen zorgen maken om een maagkanteling.
willemien
Actief

Siemen vreet wel alles wat los & vast zit (vooral stokken en stront enzo) dus wat zou het mooi zijn als jouw verhaal ook op ons sloeg zeg, qyan (dus dat hij zoveel honger houdt door te kleine porties)!

Maar als hij om 8.45 eten krijgt, is het dan te vroeg als ik hem om 10.30 al weer in de auto zet voor een middagwandeling? Soms wandelen we nl wat vroeger dan andere keren en hij staat nu vanaf 10.00 al naast zijn mand te ijsberen als ik beneden kom uit hoop dat we naar het bos gaan. Soms gaan we ook pas om 11.30 weg hoor. Het lijkt me dat ik hem met c.a. 375 gram carnibest per portie misschien iets langer moet laten rusten of valt dat mee?
qyan

willemien schreef:Siemen vreet wel alles wat los & vast zit (vooral stokken en stront enzo) dus wat zou het mooi zijn als jouw verhaal ook op ons sloeg zeg, qyan (dus dat hij zoveel honger houdt door te kleine porties)!

Maar als hij om 8.45 eten krijgt, is het dan te vroeg als ik hem om 10.30 al weer in de auto zet voor een middagwandeling? Soms wandelen we nl wat vroeger dan andere keren en hij staat nu vanaf 10.00 al naast zijn mand te ijsberen als ik beneden kom uit hoop dat we naar het bos gaan. Soms gaan we ook pas om 11.30 weg hoor. Het lijkt me dat ik hem met c.a. 375 gram carnibest per portie misschien iets langer moet laten rusten of valt dat mee?
ik laat qyan ongeacht de hoeveelheid zowiezo 1,5 uur rusten.
er is ene tijd geweest dat hij ivm niets mogen doen voor zijn poten en schraal moest zijn maar 350 gram kreeg verdeeld over de dag. maar gewoon 1,5 uur.
als pup/ jonge hond een uur en nu 1,5 uur.
dus je kan best om 10.30 weg voor de middag wandeling.
kijk gewoon hoe je hond reageert op een grotere portie.
je hebt kans dat hij uit zichzelf al langer gaat rusten, en misschien ook niet.
qyan gaat na het eten (en dan is hij net wakker) soms weer 2,5 uur liggen slapen :mrgreen:
willemien
Actief

Vanaf morgen krijgt Siemen nog maar 2 x per dag te eten. Hij eet steeds beter zijn bakje leeg. Vandaag nu is de energique opgegaan dus vanaf morgen krijgt hij alleen nog carnibest.

Hij went dus blijkbaar aan het kauwen en zijn drollen zien er nu al gezonder uit. Ze lijken ook nog wel kleiner geworden. Helaas heeft hij nog steeds af en toe diarree maar dat zal ook wel blijven als hij takken en dergelijke vreet... In ieder geval valt de overstap dus mee :-D Wel grappig dat honden blijkbaar aan zoiets moeten wennen...
Roelfien
Zeer actief

Mooi!
Straks komt er zelfs wel misschien een moment dat je hond nog maar 1 keer per dag eten krijgt. Veel honden gaan daar veel beter op dan op meerdere maaltijden per dag. ;)
willemien
Actief

we hebben die kruidenmix van carnibest nu in huis maar heeft iemand tips qua dosering enzo? Lijkt me zo weinig effectief om hem die hele 250 gram in een keer te geven zoals bij qyan want we hebben maar een zakje...

Het eten gaat hier prima (geen getreuzel meer en geen stukken laten liggen) maar Siemen zijn ontlasting is nog steeds niet zoals we het graag zien. Soms komt er ineens wel een mooie droge. compacte drol uit maar net zo vaak weer niet. Sowieso begrijp ik van dit forum ik dat de meest honden maar een keer of 2 per dag poepen. Siemen poept iedere wandeling en soms wel 2x op een wandeling (dan vaak de tweede keer dunner en geler). Dus 4-5 keer per dag. Dus ik hoop dat die kruidenmix helpt; andere tips blijven welkom...
qyan

willemien schreef:we hebben die kruidenmix van carnibest nu in huis maar heeft iemand tips qua dosering enzo? Lijkt me zo weinig effectief om hem die hele 250 gram in een keer te geven zoals bij qyan want we hebben maar een zakje...

Het eten gaat hier prima (geen getreuzel meer en geen stukken laten liggen) maar Siemen zijn ontlasting is nog steeds niet zoals we het graag zien. Soms komt er ineens wel een mooie droge. compacte drol uit maar net zo vaak weer niet. Sowieso begrijp ik van dit forum ik dat de meest honden maar een keer of 2 per dag poepen. Siemen poept iedere wandeling en soms wel 2x op een wandeling (dan vaak de tweede keer dunner en geler). Dus 4-5 keer per dag. Dus ik hoop dat die kruidenmix helpt; andere tips blijven welkom...
ik zou het pakje ff in vieren verdelen.
dus 4 dagen lang 125 gram per dag geven, achter elkaar.
zo weet je hoe je hond op die hoeveelheid reageerd en het uberhaupt lekker vindt :ok:
lust je hond het graag en lijkt 125 gram voldoende te zijn, weet je ook hoeveel je ongeveer kunt bestellen en waar je genoeg aan hebt en of het uberhaupt genoeg is, misschien dat er iets meer nodig is op 1 dag?!

qyan kreeg idd iedere dag 250 gram per dag, gedurende 1 maand. na die ene maand werd dat om de dag 250 gram en zo hebben we het af gebouwd.
qyan eet het nu alleen als hij er echt behoefte aan heeft of als er diaree in het spel is.
is beide niet het geval laat ie het dus gewoon staan.
maar met 1 pakje van 250 gram kan je het zo natuurlijk niet doen :mrgreen:
Roos
Zeer actief

qyan schreef:
um even vraagje tussendoor als het mag :mrgreen:

Ik heb dus ook zaterdag voor het eerst de natuurkruiden gehaald.
Verdeeld in pakketjes van 250 g.
Maar hoe verdeel je nu zo'n pakje in 4-en?
Laat je dat eerst ontdooien? Blijft dat dan zolang goed in de koelkast?
Of kun je dat diepgevroren al snijden?

Thanks alvast :ok:
Afbeelding
qyan

Roos schreef:
qyan schreef:
um even vraagje tussendoor als het mag :mrgreen:

Ik heb dus ook zaterdag voor het eerst de natuurkruiden gehaald.
Verdeeld in pakketjes van 250 g.
Maar hoe verdeel je nu zo'n pakje in 4-en?
Laat je dat eerst ontdooien? Blijft dat dan zolang goed in de koelkast?
Of kun je dat diepgevroren al snijden?

Thanks alvast :ok:
die vraag had ik kunnen verwachten :mrgreen:
en mijn verhaal klopt nog niet helemaal want het pakje van willemien is 250 gr en 250 gedeeld door 4 is absoluut geen 125 gram :V ik ben nog niet echt wakker geloof ik :?

maar hoe ik dat doe:
ik leg het ff uit de ijskast en hou het het komende uur ff in de gaten.
we hebben hier een vlijmscherp mes wat ook door bevroren heen gaat (wordt nu wat minder scherp)
als de buitenkant iets zachter begint te worden gaan we dus zagen als een gek :mrgreen:
qyan

maar willemien, rekenfoutje van mijn kant.
ik zat met een pakje van 500 gram in mijn hoofd en dan heb je idd voor 4 dagen.
maar je hebt 250 gram, sorry ben nog niet echt wakker :mrgreen:

ik zou dan gewoon 2 dagen de kruidenmix geven en dan 125 gram per keer.
gewoon in de koelkast laten ontdooien, ruim optijd de helft eruit halen en de andere helft in de koelkast laten liggen voor de volgende dag
willemien
Actief

Wat een toewijding, qyan; zoveel berichten posten :mrgreen: . Hehe; nee ik zit je te pesten hoor. Foutjes zijn zeer menselijk.

Ik hang aan je lippen en ik ga het gelijk allemaal proberen. Goeie vraag ook van Roos; ik had nog niet nagedacht over hoe de troep er eigenlijk uit ziet.

Maar het is dus beter om die kruidenmix apart te geven om te kijken of hij het sowieso wel eet dus? Ik was van plan om het gewoon door zijn vlees te prakken maar zou wel tegenvallen als hij dan zijn vlees laat staan. Maakt het nog uit of je het voor of na de carnibest geeft?
qyan

willemien schreef:Wat een toewijding, qyan; zoveel berichten posten :mrgreen: . Hehe; nee ik zit je te pesten hoor. Foutjes zijn zeer menselijk.

Ik hang aan je lippen en ik ga het gelijk allemaal proberen. Goeie vraag ook van Roos; ik had nog niet nagedacht over hoe de troep er eigenlijk uit ziet.

Maar het is dus beter om die kruidenmix apart te geven om te kijken of hij het sowieso wel eet dus? Ik was van plan om het gewoon door zijn vlees te prakken maar zou wel tegenvallen als hij dan zijn vlees laat staan. Maakt het nog uit of je het voor of na de carnibest geeft?
:mrgreen: ik schrijf graag veel berichtjes :mrgreen:
maar ik heb de kruidenmix eigenlijk altijd anders gevoerd.
de ene keer gaf ik het door zijn voer en dan gaf ik het weer apart als tussendoortje zegmaar, of bijv na veel inspanning als het nog geen etenstijd was maar qyan wel erge honger had.
nu lust qyan de kruidenmix van carnibest wel apart, dus die geef ik nu gewoon apart.
en als het zo uitkomt door zijn vlees heen.
doe het eigenlijk altijd weer anders.
gaat het om de fytomix van bibi, dan wordt dat absoluut niet apart gegeten en moet het door zijn vlees heen en heb ik al mazzel als ie zijn vlees dan ook nog opeet.
hij heeft dus duidelijke voorkeur voor de kruidenmix van carnibest.

maar ik zou gewoon eerst ff kijken of je hond het apart lust.
lust je hond het niet apart, dan door zijn vlees heen mengen, maar over het algemeen vinden ze het heerlijk :ok: en volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe of wanneer je het geeft.
het bevat totaal geen calorien en je kan er dus op een dag al vrij veel van voeren zonder dat de hond dikker wordt.
bevat wel veel probiotica voor de darmen.
maar uh, heb je de knijpers al klaarliggen ;) het is een heerlijk luchtje namelijk :mrgreen:
zou het ook maar goed afgesloten in de ijskast bewaren :mrgreen:
Roos
Zeer actief

qyan schreef:
die vraag had ik kunnen verwachten :mrgreen:
en mijn verhaal klopt nog niet helemaal want het pakje van willemien is 250 gr en 250 gedeeld door 4 is absoluut geen 125 gram :V ik ben nog niet echt wakker geloof ik :?
:mrgreen:

had nog niet eens gezien dat het niet klopte :p:

maar hoe ik dat doe:
ik leg het ff uit de ijskast en hou het het komende uur ff in de gaten.
we hebben hier een vlijmscherp mes wat ook door bevroren heen gaat (wordt nu wat minder scherp)
als de buitenkant iets zachter begint te worden gaan we dus zagen als een gek :mrgreen:
Zoiets wilde ik al gaan doen inderdaad :-D
Altijd fijn als even bevestigd wordt dat dat goed gaat ;)
Dank! :ok:
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Ik verdeel de Fyto meestal over 2 a 3 maaltijden (anders gaat het me te erg stinken in de ijskast... :tong: :mrgreen: ).

Dus als ik een klein zakje heb (250 gr), ieder de helft met wat vlees, en als ik een grote zak heb (500 gr) ieder een kwart en de rest de volgende ochtend bij het "ontbijt"......Heerlijk luchtje op je nuchtere maag... :mrgreen: :mrgreen:

Sommige honden hebben nou eenmaal een lastige stoelgang, mijn Herder poept ook nog 3 tot 4 keer per dag, maar hij komt van 4 tot 5 keer per dag dus het gaat al wat beter....
Bij mij is het een kwestie van koolhydraten (dus granen), hoe meer granen in de voeding, hoe meer poepen. Krijgt hij bijv 's morgens kvv en 's avonds een lap pens, dan poept hij maar 3 keer.....

Ik zoek dus altijd naar de kvv's met zo weinig mogelijk granen erin. Duck en Energique gebruik ik dus niet, wel Rodi, Carnibest en Smuldier......
Peet
Afbeelding
willemien
Actief

Eergister liet ik Siemen uit en toen had hij weer diarree. Ik schrok echter heel erg omdat hij bij het "naknijpen" twee druppeld bloed verloor. Dat PLUS het feit dat hij echt magerder aan het worden was, was toch wel voldoende reden om even naar de dierenarts te gaan.

Helaas was de dierenarts net zo stug als ik verwachtte; ze vond het maar helemaal niets dat we de hond "versvlees" gaven want dat MOEST wel ongezond zijn voor zijn botten enzo. Helemaal niet onderbouwd maar de hond moest van haar eigenlijk aan de brokken, anders kon ze geen diagnose stellen :cry: . En we mochten die kruidenmix al helemaal niet geven want dat leek haar niet goed (zouden we die middag mee beginnen). Bovendien was pens eigenlijk ook helemaal niet zo gezond voor jonge honden (waarom begreep ik niet). We hebben wel wat informatie van de website van Carnibest voor haar uitgeprint en ze zou het lezen, maar ze stond er eigenlijk afwijzend tegenover.

Uiteindelijk heeft ze haar eisen wat afgezwakt; omdat hij toch wel veel gele diarree heeft, zou ze eerst zijn ontlasting opsturen om te laten controleren of hij wel de juiste enzymen had ofzo. In de tussentijd moesten we hem maar gewoon het voer geven wat hij gewend was om hem niet nog erger te ontregelen. Verder kregen we voor de zekerheid ontwormingstabletten mee. Na de uitslag van zijn ontlasting kijken we verder.

'Smiddags toch maar carnibest met die kruidenmix gegeven (hadden we 'sochtends al door elkaar gemengd). De volgende ochtend was zijn ochtenddrol half mooie en half te groot en te slap. Na zijn ochtendmaaltijd heeft hij twee keer niet gepoept, toen kreeg hij alweer zijn avondmaaltje met die kruidenmix, en 'savonds had hij een perfect strak donker drolletje. Vanochtend ook weer. Heel misschien komt dat nog door die ontwormingstabletten (krijgen ze toch eerder diarree van?) maar volgens mij is die kruidenmix gewoon erg goed. Siemen zag er zelfs vanochtend al weer iets minder mager uit!

Nu dus maar kijken wat de dierenarts nog wil zeggen; ik ben wel blij dat ik hem voor de zekerheid heb laten checken maar volgens mij hebben we het nou redelijk onder controle met zijn voer. Ik heb verder ook geen bloed meer gezien. Wel vraag ik me af waar al die dierenartsen toch hun rare inzichten over voer vandaan halen. Duidelijk dat ze in ieder geval niet de moeite nemen om op internet eens wat te lezen :? .

Hoe gaan jullie dierenartsen hier mee om?
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Dierenartsen snappen er over het algemeen niets van. De enige informatie die zij hebben is afkomstig van voederfabrikanten en onderzoeksresultaten van onderzoeken die gefinancierd zijn door voederfabrikanten. En aangezien bedrijfjes als degene die Carnibest maken te klein zijn om dure onderzoeken te financieren, zal het beeld van een dierenarts altijd gekleurd worden door brokkenfabrikanten.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

wat ik me afvraag, als je toch met ontlasting bij de DA was,
waarom dan gelijk een wormenkuur en niet eerst eens gekeken of hij daadwerkelijk wormen heeft/had
die wormenkuur is toch ook weer een aanslag op zn darmen, t blijft natuurlijk een "gif"
willemien
Actief

Ik geloof dat ze wel expres een relatief lichte wormenkuur gaf maar ze zei dat je niet alle wormen in de ontlasting kan zien zitten dus dat het geen garantie geeft als hij geen wormen in zijn poep heeft.

Zojuist had hij helaas weer wat knalgele diarree in het bos maar volgens mij heeft dat ook veel te maken met opwinding enzo; lekker rennen in het bos en aan teefjes likken (pubertje!) is natuurlijk heeeeeel spannend.
Roelfien
Zeer actief

Ach, gisteren had ik nog zo'n aardige discussie met de assistentes bij de dierenarts (tja, waarom begin ik daar ook aan? 8O ) Opeens stonden ze te vertellen dat het voor honden beter is om hun hele leven op 1 soort brok te staan, dat is het meest stabiel. En toen floepte er bij mij uit: wat een onzin, ik geef vers vlees en juist veel variatie en hun darmgestel is daar veel sterker van geworden. De dames gingen helemaal tegen het plafond. Hoe ik aan die onzin kwam? En dat ik uit moest kijken voor op zijn minst wormen. :mrgreen: Dus ik uitgelegd dat ik daar gewoon officieel bewijs van heb. Begon ze meteen te mieren dat mijn honden geen bewijs zijn. Dus ik rustig uitgelegd dat hun stelling al jaren geleden door wetenschappers en dierenartsen onderuit gehaald is en zeer zeker achterhaald. Meteen wat namen laten vallen van dergelijke onderzoekers en toen was er doodse stilte in de praktijk.

Overigens in jouw geval zou ik nog niet leuk gaan lopen afwisselen tot je weet waar die slechte ontlasting vandaan komt. Teveel gele ontlasting kan wijzen op maag of leverproblemen, dus eerst laten onderzoeken.
En als het niks is, dan rustig overstappen op vers vlees en dat een tijdje volhouden. Neem dan gewoon in het begin even vers vlees zoals Rodi, waar geen stukjes bot in zit, want daar kan een darm van een brokkenhond best van slag van raken (Carnibest bevat stukjes botten ;) ) en als hij dan een tijdje goede ontlasting heeft dan ga je over op bijvoorbeeld Carnibest, of je wisselt het lekker af. :ok:
Maar eerst even achterhalen wat het probleem is, want straks ben je verder van huis.
willemien
Actief

Nou ja; toch maar eens een kleine update voor de mensen die het interesseert...

Siemen is binnenstebuiten gekeerd maar er waren geen afwijkende waarden dus officieel is er niets mis met hem. Om de dierenarts een plezier te doen hebben we hem twee weken lang van die dure superlichtverteerbare brokken gegeven (dierenarts ook weer rijk; je kreeg het maar in van die hele kleine zakjes). Ook heeft Siemen een lichte antibioticakuur gehad die de darmflora ontziet of versterkt voor de zekerheid. Toen vonden we het wel weer welletjes; hij deed het op die brokken nou echt niet beter.

We zijn hem dus weer Energique gaan geven (kreeg hij ook voordat we carnibest probeerden). Nu na een aantal weken vind ik dat zijn ontlasting langzaamaan steeds mooier wordt; weer wat compacter en ook veel minder vaak diarree. Siemen is nog steeds redelijk licht (al een maand of 3 weegt hij 29,5 kg) dus ik heb de fabrikant van energique eens gebeld. Wat blijkt nou; hun aanwijzingen over de hoeveelheid voer zijn superonduidelijk! We hebben het echt heel grondig uitgezocht en we konden alleen concluderen dat hij als volwassen hond c.a. 6 schijven per dag moest hebben. Wegens gezond verstand omdat hij nog in de puberfase zit, hebben we daar zelf al 8 schijven van gemaakt en daarna 9. Nou blijkt dus dat hij eigenlijk altijd al 9 schijven had moeten krijgen en dat we nu wel 10 of 11 kunnen proberen! Ik dacht dat 9 al heel erg veel was...

Ik hoop dat hij nou ietsje minder mager gaat worden. Hij poept ook minder (slaat soms een wandeling over) en dus wat steviger dus dat gaat ook goed. Heel af en toe heeft hij ineens wat bloed in zijn ontlasting maar ik wijt dat maar aan de stokken en stukken hout die hij regelmatig opvreet. Over een tijdje willen we weer carnibest gaan geven., e.v. met die kruidemix erbij. Maar nu willen we hem eenst eens gezond krijgen met Energique; dat verteert toch net iets makkelijker.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”