Moet op voorhand zeggen dat op ons hart is gedrukt meerdere malen dat zij goed is met eigen katten, en in asiel ook met katten is opgegroeid.
Haar reacties bij de eerste ontmoetingen waren wat gespannen, maar ik zag zelf inderdaad geen agressie naar de katten toe. Opgewonden wel, maar ze bleef in houding vriendelijk en reageerde ook op het blazen van de katten. Dan ging ze in haar achteruit.
Door wat onvoorziene dingetjes, was het een wat roerige start. Aki en Chara (zo heet ze) leken elkaar ook niet zo heel denderend te vinden. Dat was een van de redenen dat we introductie met de katten wat hebben uitgesteld.
Chara kan niet goed in de bench, en over een ren sprong ze met gemak heen.
De manier waarop we Aki met de kittens hebben laten kennismaken kon ik dus niet toepassen op Chara.
Ook kende zij nog geen basiscommando's zoals zit of een af, iets wat we bij Aki wel konden toepassen om e.e.a. rustiger te laten verlopen.
We zijn wel begonnen met in de ren haar aangelijnd hebben, en de katten de woonkamer te laten ontdekken, en haar.
1 kat kwam vrij snel bij de ren snuffelen, maar van opwinding ging Chara gillen.
Waarop beide katten het weer voor gezien hielden.
Wij hebben ook geen hoge kasten in huis trouwens, overal waar de katten wat hoger kunnen zitten, kunnen de honden bij

Kamerdeur stond dus open zodat ze naar boven konden.
Inmiddels blijkt dat Chara kan traplopen, dus vanaf vandaag staat er nu ook een traphekje.
Iedere dag zijn we toen de honden elkaar ok vonden en Chara ook meer op haar gemak leek te zijn, maar telkens een uurtje gaan oefenen met Chara aan de lijn bij de bank. Katten rond laten lopen.
Katten af en toe snoepje geven. Chara ook een brokje bij rustig gedrag.
Kaïn ging af en toe wel al neuzen en durfde ook bij mij op de bank komen te liggen in relax stand.
Chara aan een lijn. Hadden haar op eerste dag op de bank, maar ik besloot de volgende dag dat het handiger zou zijn als zij op de grond lag en de katten wat meer boven haar zouden komen te staan als ze dat durfden.
Ik wilde de katten het vertrouwen geven dat Chara niet bij ze kon komen in ieder geval.
Het ging een paar keer wat chaotisch omdat de katten het op een rennen zetten en onze Aki er ineens achteraan ging

Die maakten het onderling gelukkig al weer snel goed, dus dat vertrouwen tussen Aki en de katten zit wel goed.
Hem dus ook maar wat sturen en vragen om rustig aan t doen. Aki "zei sorry"

En gisterenavond dacht ik dat de katten boven waren, en ik wilde naar bed en toen schoot Ezau ineens naar binnen en raakte in paniek want alles liep los en de honden vonden het geweldig dat ze er weer was

Vandaag zijn er behoorlijk wat stappen gemaakt. En heb ik wat foto's gemaakt.
Op afstand dingen bekijken, kattengras op tafel en ik had wat snoepjes aan ze gegeven. Chara op haar beurt kreeg bij rust af en toe haar brokje, en Aki uiteraard ook een klein stukje van een koekje.

De kamer kennen we ondertussen wel, dus verplaatst naar de keuken. Ezau knuffelde graag met de baas in de keuken, dus dat moet ook weer "gewoon" worden.

We kunnen gelukkig wel gebruik maken van voerbeloningen voor zowel kat als voor Chara op dit moment.

Wat ik wel dacht te zien gebeuren is dat Aki op een bepaald moment als een buffer ertussen ging liggen.

Op deze foto zie je goed dat Aki Chara in de gaten lijkt te houden. Dat was al een tijdje, hij hield Ezau in de gaten, en ook Chara. (ze is hier nog steeds aangelijnd trouwens)

Ezau op haar beurt lijkt het wel prettig te vinden dat Aki er zo ligt. Zij was het meest angstig de gehele tijd sinds Chara in huis is gekomen.

Toch durft ze sinds vandaag meer.

Ze heeft niet uitgehaald, maar hier blies ze. Bleef op de stoel en Chara ging wat achteruit.

Weer wat later ging Chara liggen bij het keukenblok, ging Ezau kroelen bij de baas op de kruk. Liep Kaïn voorbij Chara zonder dat deze reageerde. En weer wat later lag ze onder de bar achter de prullenbak en ging Ezau even bij haar kijken. Ook toen kwam Chara niet omhoog, die was in diepe rust.
VRAAG.
Ik twijfel nu, of ik het zoals het nu vanmiddag ging het maar te laten gaan en Chara los te laten. Of zouden we toch nog heel even de lijn eraan houden?
De twijfel komt, omdat ik bang ben dat als zij zelf op de katten af gaat, deze het wellicht toch weer op een rennen gaan zetten. En dat dan de trigger voor beide honden toch weer is om in de hyperstand te raken.
Of moet ik er nu gewoon maar op vertrouwen dat het ok is, en de deur staat open dus katten kunnen weg en vanwege traphekje is dat nu redelijk hondproof te noemen.