Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Knipperen met de ogen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Knipperen met de ogen
Weet iemand wat knipperen met de ogen betekent? Mijn partner heeft ontdekt dat als hij met zijn ogen knippert naar Bas of Guus deze onmogelijk terugknipperen.
Heel duidelijk. Dus echt duidelijk aankijken en dan overdreven even je ogen dichtknijpen en allebei de honden doen het hier onmiddellijk ook.
Bij katten weet ik dat het een signaal is om agressie te remmen. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het bij honden betekent. Dat het iets betekent weet ik zeker. Met name Bas knijpt dan echt even overdreven en extreem duidelijk allebei de ogen flink dicht en staart dan weer recht in het gezicht van mijn partner.
Iemand? Wij zijn erg benieuwd.
Heel duidelijk. Dus echt duidelijk aankijken en dan overdreven even je ogen dichtknijpen en allebei de honden doen het hier onmiddellijk ook.
Bij katten weet ik dat het een signaal is om agressie te remmen. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het bij honden betekent. Dat het iets betekent weet ik zeker. Met name Bas knijpt dan echt even overdreven en extreem duidelijk allebei de ogen flink dicht en staart dan weer recht in het gezicht van mijn partner.
Iemand? Wij zijn erg benieuwd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Re: Knipperen met de ogen
Alfil doet dat juist als ik mijn ogen zachtjes dichtknijp. Lief en zacht aankijken en dan zachtjes je ogen dichtknijpen. Dat vindt hij fijn en dan krijgt hij zelf ook genietende spleetoogjes.
-
- Zeer actief
Dat is ook wat ik bedoel. Lief aankijken en dan overdreven en duidelijk de ogen even dicht en weer open en standaard doen mijn honden dat dan ook. Wat betekent dat voor ze? Want verder kopiëren ze niks dus het betekent iets.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Volgens mij is het een soort kalmerend signaal, net als bij katten. Iets om aan te geven van: ik kijk je wel recht aan, maar dat bedoel ik vriendelijk.
-
- Zeer actief
In basis denk ik wat Diana zegt. Voor ons is het een vorm van affectie. Net als kroelen of iets liefs zeggen.
Met Lily doe ik het trouwens niet, het is echt iets tussen Alfil en mij.
-
- Zeer actief
Hé, das apart. Ik dacht dat Alfil het meer oppikte omdat hij baasgerichter is en Lily als podenco die mensentaal niet zo goed begreep. Maar jouw podenco´s begrijpen het dus wel

-
- Zeer actief
Zou het? Dus hetzelfde als bij katten denken jullie? En dan geleerd door katten? Want allebei mijn honden zijn sociaal met katten door hun Spaanse achtergrond. Bas en Guus kunnen prima met katten. Ze kunnen er ook enorm mee knokken maar ze kennen en begrijpen katten. Een kat die niet bang voor ze is accepteren ze onmiddellijk maar een agressieve of bange kat vallen ze daarentegen ook direct aan. Mijn honden staan grommend te protesteren als de buurkat kopjes geeft en langs ze heen wrijft. Dat terwijl ze hem aan zijn staart uit de hek trekken en er vreselijk mee knokken als hij wegrent of aanvalt. Het is een zeer gespannen toestand maar de taal van de katten kennen en spreken ze.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Ik denk niet dat ze het leren van katten, want Alfil heeft nooit met katten geleefd.
- Suzanne
- Zeer actief
Mijn honden en katten knipperden allemaal, ook knipogen deden en doen ze. Maar alleen tegen mensen, onderling niet.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik denk ook niet dat het iets te maken heeft met opgroeien met katten of leren van katten. Amy knippert hier ook veel terug met haar ogen, maar Mila, Amoz en Arlo niet. Mila komt wel meteen kwispelend naar je toe als je overdreven knippert met je ogen terwijl je haar aankijkt. Mila is de enige die met katten is opgegroeid.
Volgens mij hebben honden gewoon zo hun voorkeuren voor signalen om te gebruiken, maar begrijpen ze het wel prima als een andere honden een ander voorkeurssignaal gebruikt (uitgaande van een normaal sociale hond die de hondentaal beheerst). Mila en Amoz grommen bijvoorbeeld nooit, die zijn echt van het lip optrekken, terwijl ik Amy nog nooit een lip op heb zien trekken en zij dus wel gromt als communicatie.
Ze doen het onderling ook wel eens, als Amy en Arlo bijvoorbeeld samen aan één speeltje trekken. Dan zijn de ogen dichtbij elkaar en moeten ze elkaar wel aankijken, maar wordt er veel geknipperd. Ik denk dat het gewoon extra onderstreept dat het aankijken geen staren of fixeren is, niet bedreigend opgevat moet worden.
Volgens mij hebben honden gewoon zo hun voorkeuren voor signalen om te gebruiken, maar begrijpen ze het wel prima als een andere honden een ander voorkeurssignaal gebruikt (uitgaande van een normaal sociale hond die de hondentaal beheerst). Mila en Amoz grommen bijvoorbeeld nooit, die zijn echt van het lip optrekken, terwijl ik Amy nog nooit een lip op heb zien trekken en zij dus wel gromt als communicatie.
Ze doen het onderling ook wel eens, als Amy en Arlo bijvoorbeeld samen aan één speeltje trekken. Dan zijn de ogen dichtbij elkaar en moeten ze elkaar wel aankijken, maar wordt er veel geknipperd. Ik denk dat het gewoon extra onderstreept dat het aankijken geen staren of fixeren is, niet bedreigend opgevat moet worden.
-
- Zeer actief
Leuke reacties. Interessant ook. Die vraag over of ze het van katten leren leek me interessant maar helaas. Geen nieuw inzicht.
Het is dus om de impressie van fixeren te voorkomen. Begrijpelijk. Mijn honden zijn niet dominant en erg conflict vermijdend naar ons. Het past dus wel bij ze.
Het is dus om de impressie van fixeren te voorkomen. Begrijpelijk. Mijn honden zijn niet dominant en erg conflict vermijdend naar ons. Het past dus wel bij ze.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar dat is wel mijn indruk ja. Amy is inderdaad ook een heel conflictvermijdende en onderdanige hond, misschien dat die types het daarom eerder laten zien.laeken schreef: ↑14 feb 2021 21:34 Leuke reacties. Interessant ook. Die vraag over of ze het van katten leren leek me interessant maar helaas. Geen nieuw inzicht.
Hoewel Arlo dat allebei absoluut ook is en het dus niet doet. Die maakt dan weer bij alles een speelbuiging om maar duidelijk te maken dat hij het vriendelijk bedoelt

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik ga eens opletten of ze hier reageren op knipperen.
Ik weet wel dat als Diem met van die 'ik mag niet knipperen' ogen naar me kijkt hij bezig is met iets afdwingen
Ik weet wel dat als Diem met van die 'ik mag niet knipperen' ogen naar me kijkt hij bezig is met iets afdwingen

- DeDiana
- Zeer actief
Hahaha, ja, die ogen ken ik ook van Mila

- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Met de ogen knipperen is één van de kalmerende signalen in het boek van Turid Rugaas volgens mij.
-
- Zeer actief
Hahaha, ja die heeft Lily ook.
Ik heb het net eens met Lily geprobeerd. In eerste instantie was ze heel verbaasd en van haar a propos, daarna begon ze heel fel te kijken en te hummen, wat vervolgens overging in keffen. Ze was het duidelijk oneens met dat rare gedrag van de baas. Daarna vond ze het nodig om me flink af te lebberen om te gemoederen te bedaren.

- dagmar88
- Zeer actief
- dagmar88
- Zeer actief
DeDiana schreef: ↑14 feb 2021 21:39Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar dat is wel mijn indruk ja. Amy is inderdaad ook een heel conflictvermijdende en onderdanige hond, misschien dat die types het daarom eerder laten zien.laeken schreef: ↑14 feb 2021 21:34 Leuke reacties. Interessant ook. Die vraag over of ze het van katten leren leek me interessant maar helaas. Geen nieuw inzicht.
Hoewel Arlo dat allebei absoluut ook is en het dus niet doet. Die maakt dan weer bij alles een speelbuiging om maar duidelijk te maken dat hij het vriendelijk bedoelt![]()
Hier wel. Conflict met een mens kennen ze niet, dus mijden ook niet. Ze worden van begin af aan beloond voor oogcontact maken. Ik vind dat fijn en er wordt onbevangen over en weer geloerd.
Niko was daar al niet de hond voor, maar kende ook conflict, voelde zich snel geïntimideerd en ging dat direct verder aan. Daarom hing ie in het begin in m'n blije smoel

Bij te lang oogcontact was het wegkijken, knipperen, ogen omlaag, smekken en als het kon verdwijnen. Stress.
Dat soort dingen vallen compleet buiten de beleving van mijn huidige honden.
- BieneMaya
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
- Aantal honden: 1
Wat ik weet van katten die langzaam knipperen is dat het een soort begroeting is. Iets van ,haallo ik zie je,
Kitty knippert niet elke keer terug, alleen wanneer zij daar behoefte aan heeft
.

Kitty knippert niet elke keer terug, alleen wanneer zij daar behoefte aan heeft

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Diem kan allebei wel. Dwanghypnose

Enige is wel dat die regels vaak door hem zelf bedacht zijn omdat ik per ongeluk 2 dagen achter elkaar hetzelfde heb gedaan

- dagmar88
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Moet zeggen dat ik ook in de veronderstelling was dat de honden het van de katten hadden overgenomen.
Hier gebeurd het trouwens ook andersom, dan voel ik dat ik aangestaard wordt door Aki (en Chara doet het trouwens ook), als ik ze dan aan kijk dan knijpen ze vervolgens de ogen dicht, alsof ze lijken te zeggen "fijn hé
".
Finn en Bluf deden het ook.
Bluf in mindere mate, zij was meer van de stare down, ook bij andere mensen. Die kon dwars door je heen blijven kijken, wat sommige mensen erg ongemakkelijk maakte, maar ze bedoelde er niets mee
Hier gebeurd het trouwens ook andersom, dan voel ik dat ik aangestaard wordt door Aki (en Chara doet het trouwens ook), als ik ze dan aan kijk dan knijpen ze vervolgens de ogen dicht, alsof ze lijken te zeggen "fijn hé

Bluf in mindere mate, zij was meer van de stare down, ook bij andere mensen. Die kon dwars door je heen blijven kijken, wat sommige mensen erg ongemakkelijk maakte, maar ze bedoelde er niets mee

-
- Zeer actief
het is ( in mijn beleving) een soort van geruststellend gebaar van ga maar lekker rusten all is good, hier doen ze het alle drie terug als ik het doe
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Hier knippert er niemand terug. Geen honden en geen katten. Ik doe vast iets verkeerd 

-
- Zeer actief
Bas kan ook heel goed recht in iemands ogen staren. En dan worden mensen bij haar gelukkig niet ongemakkelijk want zij is de meest kalme energie die er is en ze ziet eruit als een speelgoedbeestje. Als ze een rottweiler was geweest hadden mensen 7 kleuren gescheten. Ze kan zo op iemand aflopen en ervoor gaan staan en recht in de ogen staren. Gek beest!blondie schreef: ↑15 feb 2021 08:51 Moet zeggen dat ik ook in de veronderstelling was dat de honden het van de katten hadden overgenomen.
Hier gebeurd het trouwens ook andersom, dan voel ik dat ik aangestaard wordt door Aki (en Chara doet het trouwens ook), als ik ze dan aan kijk dan knijpen ze vervolgens de ogen dicht, alsof ze lijken te zeggen "fijn hé".
Bluf in mindere mate, zij was meer van de stare down, ook bij andere mensen. Die kon dwars door je heen blijven kijken, wat sommige mensen erg ongemakkelijk maakte, maar ze bedoelde er niets mee![]()
- DeDiana
- Zeer actief
Haha, ja Mila ook, maar dan hebben die mensen meestal lekkere brokjes in hun jaszaklaeken schreef: ↑15 feb 2021 10:25Bas kan ook heel goed recht in iemands ogen staren. En dan worden mensen bij haar gelukkig niet ongemakkelijk want zij is de meest kalme energie die er is en ze ziet eruit als een speelgoedbeestje. Als ze een rottweiler was geweest hadden mensen 7 kleuren gescheten. Ze kan zo op iemand aflopen en ervoor gaan staan en recht in de ogen staren. Gek beest!blondie schreef: ↑15 feb 2021 08:51 Moet zeggen dat ik ook in de veronderstelling was dat de honden het van de katten hadden overgenomen.
Hier gebeurd het trouwens ook andersom, dan voel ik dat ik aangestaard wordt door Aki (en Chara doet het trouwens ook), als ik ze dan aan kijk dan knijpen ze vervolgens de ogen dicht, alsof ze lijken te zeggen "fijn hé".
Bluf in mindere mate, zij was meer van de stare down, ook bij andere mensen. Die kon dwars door je heen blijven kijken, wat sommige mensen erg ongemakkelijk maakte, maar ze bedoelde er niets mee![]()

Dat knipperen is dus precies om dat ongemakkelijke gevoel te voorkomen dat je daar inderdaad van zou krijgen als het een Rottweiler was, denk ik

-
- Zeer actief
Dat was het meer een beetje bij Bluf.
Over dat staren dan.
Op een of andere manier heb ik binnen mijn familie mensen die recht in de ogen van honden gingen kijken en bleven kijken. Finn kon daar niet zo goed tegen. Het was ook de manier van staren die die mensen deden, niet vriendelijk of zo.. gewoon staren zonder lach of iets. Heb daar toen wat van gezegd, dat het een behoorlijk intimiderend over kon komen op een hond, en ik merkte aan Finn destijds dat hij wel kalmerende signalen gaf, maar op een bepaald moment het gewoonweg zat was. En hij zelf wilde gaan reageren door naar voren te komen, dat had link geworden dus liet ik mensen weten gewoonweg niet in de ogen van die hond te gaan staren.
En toen kwam Bluf. Die ging dus zelf mensen in de ogen staren whahaha.
"Je zei toch dat dat niet goed is? "
Tsja.. ga dat dan maar weer uitleggen.
Oh, ik probeerde een foto te vinden van hoe ze kon staren zonder open bek.. had er een naar Tanja toe (de dwergpincher), maar deze met Joe is eigenlijk nog mooier, met Joe.. ook al keek ze hem nu niet direct aan.

Toch nog die van Tanja erbij

Oh trouwens, toen de dames zich er wat bij neer hadden gelegd dat ze Finn moesten delen
Bij deze werden ook beide ogen door Bluf op een bepaald moment samen geknepen en je ziet het bij Tanja ook.

Over dat staren dan.
Op een of andere manier heb ik binnen mijn familie mensen die recht in de ogen van honden gingen kijken en bleven kijken. Finn kon daar niet zo goed tegen. Het was ook de manier van staren die die mensen deden, niet vriendelijk of zo.. gewoon staren zonder lach of iets. Heb daar toen wat van gezegd, dat het een behoorlijk intimiderend over kon komen op een hond, en ik merkte aan Finn destijds dat hij wel kalmerende signalen gaf, maar op een bepaald moment het gewoonweg zat was. En hij zelf wilde gaan reageren door naar voren te komen, dat had link geworden dus liet ik mensen weten gewoonweg niet in de ogen van die hond te gaan staren.
En toen kwam Bluf. Die ging dus zelf mensen in de ogen staren whahaha.
"Je zei toch dat dat niet goed is? "
Tsja.. ga dat dan maar weer uitleggen.
Oh, ik probeerde een foto te vinden van hoe ze kon staren zonder open bek.. had er een naar Tanja toe (de dwergpincher), maar deze met Joe is eigenlijk nog mooier, met Joe.. ook al keek ze hem nu niet direct aan.

Toch nog die van Tanja erbij

Oh trouwens, toen de dames zich er wat bij neer hadden gelegd dat ze Finn moesten delen

Bij deze werden ook beide ogen door Bluf op een bepaald moment samen geknepen en je ziet het bij Tanja ook.

-
- Zeer actief
Lily idem dito. De foto van Lily in mijn onderschrift heb jij trouwens gemaakt en je had lekkere frolic snoepjes in je zakDeDiana schreef: ↑15 feb 2021 11:05Haha, ja Mila ook, maar dan hebben die mensen meestal lekkere brokjes in hun jaszaklaeken schreef: ↑15 feb 2021 10:25Bas kan ook heel goed recht in iemands ogen staren. En dan worden mensen bij haar gelukkig niet ongemakkelijk want zij is de meest kalme energie die er is en ze ziet eruit als een speelgoedbeestje. Als ze een rottweiler was geweest hadden mensen 7 kleuren gescheten. Ze kan zo op iemand aflopen en ervoor gaan staan en recht in de ogen staren. Gek beest!blondie schreef: ↑15 feb 2021 08:51 Moet zeggen dat ik ook in de veronderstelling was dat de honden het van de katten hadden overgenomen.
![]()
Dat knipperen is dus precies om dat ongemakkelijke gevoel te voorkomen dat je daar inderdaad van zou krijgen als het een Rottweiler was, denk ik![]()

- DeDiana
- Zeer actief