Lothian schreef: ↑14 mar 2021 00:11
Crescent schreef: ↑14 mar 2021 00:04
Lothian schreef: ↑13 mar 2021 23:57
Crescent schreef: ↑13 mar 2021 23:22
Er is een taboe op couperen voor de looks en terecht! Maar laten we een weloverwogen ingreep ten bate van de gezondheid niet uit het oog verliezen.
Ik weet een veel simpelere oplossing: niet fokken op een schadelijk uiterlijk of gedrag. En daar vallen overdreven broeioren en obsessief gekwispel voor mij ook onder.
Overdreven gedrag of uiterlijk is vaak inherent aan diens functie...
Dat willen de fokkers je graag wijsmaken ja
Ondertussen kan een Mechelaar met prikoren perfect een eindeloos spoor uitwerken en lokt een Toller de eenden door een beetje langs het strand op en neer te rennen. Die oren op de grond en die nonstop kwispelende staart zijn echt niet zo onmisbaar. Wanneer de hond beschadigd raakt door zijn uiterlijk hoef je van mij niet meer over functie te beginnen.
Zal je zien dat Taro straks gecoupeerd moet worden omdat hij zijn blije staartje kapot kwispelt
Welke eenden lokt de NSDTR aan het strand, moet de eider getollt worden
Natuurlijk is een mechel perfect in het sporen uitwerken, met name de snelheid dat zij kunnen afleggen maakt alle andere bloedhonden voor deze tak van sport zwaar ouderwets. Het revieren en mutsen wat zo bloedhond-eigen is, is totaal overbodig bij het mantracken of zoeken naar vermiste personen.
Echter is het ook wel fijn als diezelfde prikoor niet zijn gevonden doel gaat stellen, onlangs nog te zien in die Zembla aflevering.
De bloedhond, trager dan de Mechel, gaat een potje moeilijk staan huulen. Wel met lange oren, want die waaieren de geur op en dienen als een schild.
En de tracking spaniel, die kwispelt nou toevallig enorm veel. Maar ze zijn wel vet getalenteerd, ook op jonge leeftijd, ook om onder water geursporen te duiden. En bij de vondst van categorie A substancies / springstof / ziekten / stoffelijk overschot zullen ze nimmer hun blikkerende tanden inzetten...