Cleva schreef: ↑12 aug 2021 21:52
Oh jezus!
Dat is wel echt heel gaaf. Is dat de hond van gerard?
De rillingen lopen me over de rug! Een schapendoes/kelpie!
Gaan wel echt heel veel blaffen maar daar moet je gewoon een weg in vinden. Dat geeft niet.
Gaaf hè, ik ben zo benieuwd hoe het uit gaat pakken
Flora is gelukkig niet een eindeloos doorblaffende schapendoes. Je hoort haar zeker wel hoor als ze ergens wat van vindt. Een nors kijkende duitse herder passeren op een smal pad bijvoorbeeld. Maar na het passeren is het even uitschudden en weer dóór.
Vriendelijk buurtende honden is geen probleem. Totdat ze net te opdringerig zijn naar je dochter, dan blokt ze af. Waar Dakar overigens ook keurig beheerst aan meehielp. Daarmee scoorde hij veel punten bij Flora
hakunamatata schreef: ↑12 aug 2021 22:10
Is het heel erg dat ik vooral moest lachen om het hondje links?
Wat een leuke combinatie!
Maakt me wel nieuwsgierig hoe je bij Dakar bent uitgekomen. En ook gelijk nieuwsgierig wat je kan verwachten voor pups qua vacht en karakter etc. Laat die rasfokkers maar mooi kletsen hoor, dit zijn mooie plannen.
het hondje links is Flora's 5 maanden oude dochter Vlinder

We liepen langs de oude binnenmaas. Ze had nog nooit zo'n grote modderplas om door heen te rennen gezien, de dag van haar leven!
Hoe het precies uitpakt geen idee

Maar genetisch is korthaar dominant over langhaar dus worden het kortharige pups. Maar, baard is weer dominant over geen baard. En het baard gen zorgt dat korthaar langer wordt. Een ruwhaar dus. Maar hoeveel langer dan kort en hoe hard of zacht de vacht dan heb ik geen idee van.
Flora draagt tan en Dakar toont tan aftekeningen. Theoretisch zal 50% van de puppies tan aftekeningen hebben.
Grootste kans is dat de puppen zwart met meer of minder witte vlekken gaan hebben. Het wit zal wel grijs worden zoals bij Flora zelf.
In theorie draagt Flora nog bruin of andere recessieve kenmerken maar dat weet ik pas als haar embark resultaten terug zijn.
Wat de oren gaan doen vrees ik wel voor
Karakter vind ik lastig te omschrijven. Het zijn beiden sociaal vaardige honden. Laten zich niet de kaas van het brood eten maar zijn zeker niet uit op gedoe. Op een fijne manier baasgericht ook. Gaan graag wat doen met je maar even wat voor jezelf doen is ook goed. Beiden ook actief en avontuurlijk maar blijven wel nadenken. Geen lomp gedoe dus of bang zijn dat ze zich te pletter lopen.
Floor heeft een wat koppig volhardend kantje maar wat ik zo inschat compenseert dat mooi met Dakar die meer humor heeft en meer bereid is het plan van aanpak van Jenn te volgen ipv zoals Flora het beter te weten.
Ik hoop dan ook op pups die op een lollige manier doorzetters zijn. Baasgericht maar niet blind volgen. Ofzo