Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kruising schapendoesjes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Kruising schapendoesjes

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik ben niet een actieve poster op het forum. Maar omdat ik geïnspireerd ben door de kruisingsnestjes die de afgelopen jaren hier voorbij zijn gekomen vond ik het toch leuk zelf een topic te openen :D

Begin dit jaar heeft Flora volgens afspraak een nestje schapendoezen gehad bij haar fokker. Ze bleek een super moeder en haar pups zijn stabiele en vrolijke stuiterballen geworden :I: ik vond het zo leuk om alles van nabij te volgen dat ik het plan heb opgevat om zelf een nestje te gaan fokken. Spannend maar het lijkt me ontzettend leuk om een keer zelf te doen.

Flora is een vrolijk en energiek hondje. Altijd in voor actie en gaat graag samen op stap of naar trainingen. Ze is stabiel en sociaal vaardig. Ook een tikje koppig met voldoende ego om prima tevreden te zijn met zichzelf als ik dat wat minder ben :mrgreen: Haar karakter voldoet eigenlijk perfect aan de ras omschrijving. Uiterlijk iets minder, ze is wat kort en haar vacht wat zacht.

Flora heeft al een ECVO oogonderzoek gehad maar ik zal dat herhalen omdat ze officieel 1 jaar geldig zijn. Ik heb röntgenfoto's laten maken van ellebogen, rug en heupen, alles was in orde. Haar knieën zijn ook nagekeken en ze heeft geen PL. Haar DNA is op weg naar EmbarkVet maar ik verwacht geen problemen eigenlijk. Er komt wel een erfelijke oogaandoening voor bij de schapendoes maar daar is ze al vrij voor getest.

Ik heb al een reu op het oog. We moeten nog kennismaken dus ik zeg nog niks. Wel zo netjes voor het geval de reu en/of eigenaar bij nader inzien niet met ons geassocieerd wil worden :schrik: :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Re: Kruising schapendoesjes

Ongelezen bericht door GrethavW »

Oh leuk.
Ik volg dit soort topics altijd graag, benieuwd wat voor hondjes het gaan worden.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Leuke plannen!
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Nanna schreef: 08 aug 2021 21:39 Spannend! Ik mag hopen dat het wel iets langharigs is?
Niet mijn voorkeur eigenlijk. Ik ben bang voor een lastige vacht. Flora heeft niet veel onderwol en is goed bij te houden maar haar vacht is wel zacht en golvend. (Kruising)schapendoezen met veel onderwol hebben een bewerkelijke vacht waar ze last van kunnen hebben. Zit ik straks met allemaal geschoren nakomelingen :hmmm:
Cleva schreef: 08 aug 2021 21:42 Mocht het niet lukken met de dekking dan zou ik Taro of Spock best passend vinden.
Wordt wel een rare vacht maar geen probleemvacht.

Ik vraag wel een embarktest maar die heb ik voor je liggen.
Embarktest is al onderweg hoor, hoop over maand de uitslag te hebben. Ik volg Taro inderdaad graag :mrgreen: Beetje jong alleen nog maar wie weet heb ik de smaak te pakken na 1 nest :ok:

Ik verwacht Flora half januari loops. Ze is tot nu toe keurig elke 6 maand.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat leuk! Ben erg benieuwd wat het wordt.
Wil je zelf ook een pupje houden?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Heel erg leuk! Ze klinkt als een heerlijke hond. Ik was inderdaad ook benieuwd of je zelf een pup aanhoudt :D
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wat leuk zeg!
Heb je ook nog wat foto's van haar pups nu? Ben erg benieuwd hoe die eruit zien :I:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Leuke vooruitzichten :cheer:

Ben ook benieuwd wat voor soort reu je in gedachten hebt :mrgreen:
Laatst gewijzigd door fenneke op 09 aug 2021 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
annemarietje
Actief
Mijn ras(sen): Schnauzer, kooiker

Ongelezen bericht door annemarietje »

Leuk zeg!
Ben reuze bebieuwd hoe het gaat lopen.
« Maybe why all the doors are closed, so you can open one that leads you to the perfect road »
pioenroos
Zeer actief

sirene schreef: 09 aug 2021 07:46 Wat leuk! Ben erg benieuwd wat het wordt.
Wil je zelf ook een pupje houden?
Helaas zit dat er niet in :(: 3 honden is eigenlijk wel mijn max. Ik zou dan continue het gevoel hebben de pup of volwassen honden tekort te doen. Diem en Mies zijn nu 11 en 10 jaar maar nog in prima conditie. Ik zie ze niet binnen een half jaar omvallen in ieder geval :tongue:
blondie schreef: 09 aug 2021 09:49 Wat leuk zeg!
Heb je ook nog wat foto's van haar pups nu? Ben erg benieuwd hoe die eruit zien :I:
Dochter Vlinder. Vlinder is bij haar fokker blijven wonen en zien we wekelijks :I:
Afbeelding
Afbeelding
Vlinder houdt net als mama van spetteren. Oma en tante zijn wat verbijsterd :mrgreen:
Afbeelding

Zoon Pelle
(Iets met een prutsloot :engel: )
Afbeelding
Afbeelding

Dochter Paula
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Natuurlijk is zo'n beslissing altijd aan de teef-eigenaar maar je zou wel problemen kunnen krijgen met de fokker.
Die is niet altijd happig op een "kruising-nest" met een rashond-teef (of reu).
Het kan de verhoudingen behoorlijk verstoren. Let op het woord 'kan' en ik weet ook niet in hoeverre het belangrijk voor je is.

Ik snap het nut en de noodzaak van kruisingen en outcross.. maar toch.. waarom mag het niet gewoon (ja, "gewoon" ) een stamboomnestje zijn?

Suzanne
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef:Natuurlijk is zo'n beslissing altijd aan de teef-eigenaar maar je zou wel problemen kunnen krijgen met de fokker.
Het kan de verhoudingen behoorlijk verstoren. Let op het woord 'kan' en ik weet ook niet in hoeverre het belangrijk voor je is.

Ik snap het nut en de noodzaak van kruisingen en outcross.. maar toch.. waarom mag het niet gewoon (ja, "gewoon" ) een stamboomnestje zijn?

Suzanne
Misschien is het allemaal al met de fokker besproken?
pioenroos
Zeer actief

crutz schreef: 09 aug 2021 18:47
~Suzanne~ schreef:Natuurlijk is zo'n beslissing altijd aan de teef-eigenaar maar je zou wel problemen kunnen krijgen met de fokker.

Suzanne
Misschien is het allemaal al met de fokker besproken?
Zou je denken toch wel hè, aangezien ik schreef het 1ste nestje van nabij te hebben meegemaakt en de fokker nu nog wekelijks te zien :wink:

Geen zorgen dus Suzanne, de fokker is op de hoogte. Zelf zou ze nooit kiezen voor een kruising (kopen of fokken) maar ze vindt het gelukkig alleen maar leuk voor mij dat ik plezier heb ik het maken van plannen en hopelijk straks ook als het allemaal goed gaat. Ze is ook betrokken en denkt en helpt mee. Waar ik heel blij mee ben want haar kennis en ervaring is alleen maar fijn.

Ik ben overigens absoluut niet anti stamboom hoor. Vind rashonden fantastisch en hoop dat ze niet verdwijnen. Maar alleen maar stamboomhonden is niet realistisch en niet nodig. Hoe meer smaken hond hoe leuker. En er zijn meer dan genoeg mensen die niet om een stamboom geven of juist liever een kruising hebben.
Ik kreeg op Facebook ook al de wind van voren van een rasfokker dat ik 'voor de leuk en zonder noodzaak' zou fokken. Ik vind dat zo'n rare gedachtegang. Dat iemand voorkeur heeft voor stamboom is helemaal prima. Maar waarom dan negatief reageren als iemand weloverwogen de grote meerderheid hondenliefhebbers zonder voorkeur voor een stamboom wil bedienen? Kritische vragen beantwoorden over mijn keuzes vind ik helemaal prima. Dat hoort erbij en ik wil niks verbergen. Maar met dat elitaire 'je mag alleen fokken met het heilige doel om de rashond te verbeteren' gedoe kan ik echt niks.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik vind het een geweldig tof plan en ik zou gaan voor iets met minder lang haar.. om een vervelende vacht te voorkomen inderdaad en verder ben ik heel nieuwsgierig wat het gaat worden
Lothian
Zeer actief

:LOL: die fokker op Facebook fokt zeker met tegenzin, omwille van de noodzaak? Ja, goed verhaal.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Lothian schreef: 09 aug 2021 21:49 :LOL: die fokker op Facebook fokt zeker met tegenzin, omwille van de noodzaak? Ja, goed verhaal.
Ik vroeg me ook al af hoe ik dat moest zien.
Het is superzwaar en ze moet er heel veel voor opofferen, maar ze heeft het ervoor over, want nu wordt het ras verbeterd, wat zo noodzakelijk is :mrgreen:
Gelukkig bestaan er van die weldoeners op de wereld die zichzelf helemaal wegcijferen voor de goede zaak. Weeskinderen helpen in Pakistan bijv. of rashonden fokken.

Ontopic: Heel erg gaaf pioenroos! Ben heel benieuwd wat de kruising gaat worden.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Oh, wat leuk! Ben benieuwd wat voor reu je gaat kiezen!
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Superleuk en ik ben blij dat je je niks aantrekt van al die bizarre conventies binnen het fokkerswereldje :E:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat leuk zeg! Ik ben erg benieuwd naar je keuze. Ik vind het echt onwijs leuk, die goed verzorgde kruisingnesten (dus inclusief testen ipv gewoon even twee honden op elkaar).
pioenroos
Zeer actief

Dank voor jullie leuke reacties! :cheer:

Vandaag was de date en het was een succes :lol1:

Een heus forumkoppel :mann: :mann:

Afbeelding
Afbeelding
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jenn90 »

Cleva schreef: 12 aug 2021 21:52 Oh jezus!
Dat is wel echt heel gaaf. Is dat de hond van gerard?

De rillingen lopen me over de rug! Een schapendoes/kelpie!

Gaan wel echt heel veel blaffen maar daar moet je gewoon een weg in vinden. Dat geeft niet.
Nee dit is Dakar :-) x kelpie

Het was een super geslaagde eerste kennismaking / date!! :I:
Afbeelding
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Is het heel erg dat ik vooral moest lachen om het hondje links? :schrik: :mrgreen:

Wat een leuke combinatie! :cheer:
Maakt me wel nieuwsgierig hoe je bij Dakar bent uitgekomen. En ook gelijk nieuwsgierig wat je kan verwachten voor pups qua vacht en karakter etc. Laat die rasfokkers maar mooi kletsen hoor, dit zijn mooie plannen.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik kan mij dus echt helemaal niet bedenken hoe de pups eruit gaan zien, maar ik vind zowel teef als reu heel erg leuk :D Wat een leuke plannen zeg, ik ben heel erg benieuwd naar de ontwikkelingen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

hakunamatata schreef: 12 aug 2021 22:10 Is het heel erg dat ik vooral moest lachen om het hondje links? :schrik: :mrgreen:

Maakt me wel nieuwsgierig hoe je bij Dakar bent uitgekomen. En ook gelijk nieuwsgierig wat je kan verwachten voor pups qua vacht en karakter etc. Laat die rasfokkers maar mooi kletsen hoor, dit zijn mooie plannen.
Haha ik moest ook om dat hondje lachen. :mrgreen:

Verder dezelfde vragen :F:
Heel erg leuk om te kunnen volgen :ok:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Wat gaaaf!
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

Leuk! En heb je Vlinder eerst in de plomp gegooid ofzo :LOL: :LOL:
Oh en ik kom uiteraard wel op kraambezoek natuurlijk :mrgreen:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Cleva schreef: 12 aug 2021 21:52 Oh jezus!
Dat is wel echt heel gaaf. Is dat de hond van gerard?

De rillingen lopen me over de rug! Een schapendoes/kelpie!

Gaan wel echt heel veel blaffen maar daar moet je gewoon een weg in vinden. Dat geeft niet.
Gaaf hè, ik ben zo benieuwd hoe het uit gaat pakken :cheer:
Flora is gelukkig niet een eindeloos doorblaffende schapendoes. Je hoort haar zeker wel hoor als ze ergens wat van vindt. Een nors kijkende duitse herder passeren op een smal pad bijvoorbeeld. Maar na het passeren is het even uitschudden en weer dóór.
Vriendelijk buurtende honden is geen probleem. Totdat ze net te opdringerig zijn naar je dochter, dan blokt ze af. Waar Dakar overigens ook keurig beheerst aan meehielp. Daarmee scoorde hij veel punten bij Flora :wink:
hakunamatata schreef: 12 aug 2021 22:10 Is het heel erg dat ik vooral moest lachen om het hondje links? :schrik: :mrgreen:

het hondje links is Flora's 5 maanden oude dochter Vlinder :mrgreen: We liepen langs de oude binnenmaas. Ze had nog nooit zo'n grote modderplas om door heen te rennen gezien, de dag van haar leven!
Afbeelding

Hoe het precies uitpakt geen idee :wink: Maar genetisch is korthaar dominant over langhaar dus worden het kortharige pups. Maar, baard is weer dominant over geen baard. En het baard gen zorgt dat korthaar langer wordt. Een ruwhaar dus. Maar hoeveel langer dan kort en hoe hard of zacht de vacht dan heb ik geen idee van.
Flora draagt tan en Dakar toont tan aftekeningen. Theoretisch zal 50% van de puppies tan aftekeningen hebben.
Grootste kans is dat de puppen zwart met meer of minder witte vlekken gaan hebben. Het wit zal wel grijs worden zoals bij Flora zelf.
In theorie draagt Flora nog bruin of andere recessieve kenmerken maar dat weet ik pas als haar embark resultaten terug zijn.
Wat de oren gaan doen vrees ik wel voor :schrik:

Karakter vind ik lastig te omschrijven. Het zijn beiden sociaal vaardige honden. Laten zich niet de kaas van het brood eten maar zijn zeker niet uit op gedoe. Op een fijne manier baasgericht ook. Gaan graag wat doen met je maar even wat voor jezelf doen is ook goed. Beiden ook actief en avontuurlijk maar blijven wel nadenken. Geen lomp gedoe dus of bang zijn dat ze zich te pletter lopen.
Floor heeft een wat koppig volhardend kantje maar wat ik zo inschat compenseert dat mooi met Dakar die meer humor heeft en meer bereid is het plan van aanpak van Jenn te volgen ipv zoals Flora het beter te weten.
Ik hoop dan ook op pups die op een lollige manier doorzetters zijn. Baasgericht maar niet blind volgen. Ofzo :Q:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

HillieS schreef: 12 aug 2021 22:41 Leuk! En heb je Vlinder eerst in de plomp gegooid ofzo :LOL: :LOL:
Jenn was zo lief om haar schoenen uit te doen en Vlinder naar dieper water te lokken toen ze uitgerend was. Dat leverde een natter hondje op met een mooie vloedlijn van blubber halverwege haar romp :LOL:

Je bent welkom hoor :D
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heel leuke combi! Ik denk dat het qua karakter pups worden waar je alle (actieve) kanten mee op kunt. Qua uiterlijk is het inderdaad moeilijk voor te stellen omdat ze zo enorm van elkaar verschillen, maar het worden vast mooie, gematigde en atletische hondjes.
Ik ga het in ieder geval volgen!
HillieS
Zeer actief

pioenroos schreef: 13 aug 2021 00:01
HillieS schreef: 12 aug 2021 22:41 Leuk! En heb je Vlinder eerst in de plomp gegooid ofzo :LOL: :LOL:
Jenn was zo lief om haar schoenen uit te doen en Vlinder naar dieper water te lokken toen ze uitgerend was. Dat leverde een natter hondje op met een mooie vloedlijn van blubber halverwege haar romp :LOL:

Je bent welkom hoor :D
:LOL: :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”