Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat doe je tegen een hond die "hapt" als je gaat r

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

willemien
Actief

wat doe je tegen een hond die "hapt" als je gaat r

Ongelezen bericht door willemien »

Siemen is een weimaraner en weimaraners schijnen ooit op manscherpte te zijn gefokt voor pakwerk enzo. Geen idee of dat er wat mee te maken heeft (volgens mij doen wel meer honden dit):

Als ik probeer te rennen met Siemen, gaat hij na een paar meter heel hoog tegen me opspringen en in mijn armen happen. Ook trekt hij soms aan mijn mouwen of aan mijn jas. Ik vind het heel vervelend, vooral omdat ik het niet begrijp; lok ik dit zelf uit, is het heel dominant gedrag van hem, of wat is anders de reden dat hij dat doet? Het doet soms zelfs pijn omdat hij steeds feller hapt, al heb ik niet het idee dat hij me echt probeert te bijten.

Natuurlijk kan ik pas adequaat reageren als ik gebrijp waarom hij dit doet. ik hoop dat iemand het weet en misschien hebben jullie tips om het af te leren?

Ik ren nu met hem om twee redenen; ten eerste wil ik met hem gaan joggen, en ten tweede probeer ik hem eigenlijk al een hele tijd in draf te laten lopen omdat we in mei naar de kampioenschapsclubmach van de weimaranervereniging gaan. Als hij dan ook zo springt en hapt komt hij natuurlijk niet zo goe over :cry: . Maar zeker die draf werkt voor geen meter; zodra ik in een heel laag tempo ga rennen, spurt hij keihard voor me uit en wordt ik half meegesleurd aan de riem. Of hij springt en hapt dus. Volgens mij denkt hij dat het een spel is ofzo. Ik reageer altijd hetzelfde; als hij springt, draai ik me om en probeer ik hem te negeren. Als ik nog aan het rennen ben, ga ik stilstaan om te laten zien dat de pret over is. Soms roep ik ook wel "foei" of "laag" maar dat heeft geloof ik weinig effect. Ik kom echt geen meter verder want na 3 stappen sta ik weer stil omdat hij springt. Na een tijdje geef ik het maar op omdat hij gewoon dol lijkt te worden en zelf ook niet snapt wat nou de bedoeling is.

Hij laat joggers trouwens erg netjes met rust; het is echt een reactie naar mij toe als IK ren...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

als sam dat doet zeg ik LAAG en gaat hij weer met 4 poten op de grond.
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Luna deed dit ook als ik begon te lopen met haar. Misschien een wat onorthodoxe methode maar ik pak het zo aan:

- als ze alleen springt: meestal gewoon negeren (ECHT negeren, doorlopen en niet naar haar kijken). Naar wat men mij verteld heeft is het ook zo dat voor een jonge hond of een hond die dit niet gewend is, het vooral is omdat hij dat tempo niet gewoon is. Jij loopt allicht een beetje ander tempo dan zijn normale ontspannen draf. Het leren volgen van het looptempo van de baas is een leerproces.

- als ze springt en hapt: Bevel "NEE" (of een algemeen bevel voor dingen die niet mogen, weet niet wat jij gebruikt), en ik duw (en ik zeg wel duw, niet slaan ofzo) haar van me af ZONDER te vertragen. Vooral dat laatste is belangrijk. In het begin stopte of vertraagde ik, maar dan werd het alleen maar erger. Maar als ik doorliep kreeg ze blijkbaar door dat ze me moeilijker kon volgen als ze zo idioot deed, en dat het veel vermoeiender was én dat haar gedrag geen leuke reactie van mij uitlokte.

Veel succes!
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Bakkie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bakkie »

Ik heb zelf dit probleem ook gehad met Caesar. Ik weet niet hoe oud jouw hond is, maar bij Caesar was het gewoon een vorm van willen spelen. En zodra ik ging rennen dacht hij dat ik ging spelen met hem.

Ik heb van mijn instructrice een tip gekregen die voor mij heel goed werkte. Zodra hij begon te springen en happen gaf ik het commando NO (wij gebruiken No omdat dat beter is dan Nee). Ging hij dan toch door dan stopt ik meteen en zette hem aan een paal (of boom) vast en liep bij hem weg. Na hem een korte tijd daar te laten zitten (ver genoeg van hem af staan met je rug naar hem toe) ging ik naar hem toe en probeerde het opnieuw. Als hij dan weer mal deed herhaalde ik het ritueel.

Ik heb zelf maar 3 keer hem aan de paal hoeven zetten voor hij gewoon op No reageerde. Nu is het vaak zo dat hij niet eens meer probeert gek te gaan lopen doen. Doet hij het toch dan is een enkele No voldoende om hem tot de orde te roepen.

Groetjes
Corina
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Volgens mij doen honden dat omdat ze het gewoon spannend vinden, dat geren met de baas. Je doet raar, dus dan gaan ze die spanning maar afreageren door in je mouw te happen.
Heeft mijn Toby ook gedaan. Wij hebben het getraind door telkens een stukje te rennen en zodra hij neigt naar happen, stoppen en commando: nee. En dan weer verder rennen, neiging happen?, stoppen: nee!
En als hij dan een keertje niet meteen wil happen, meteen belonen en wel door blijven rennen, dus al snel lopend/rennend: goed zo. Niet te enthousiast, want dan hangt ie van enthousiasme weer in je mouw. :mrgreen: Maar misschien met een klein piezeltje lekkers. ;)
Het is even trainen, maar als ze het eenmaal doorhebben, gaat het prima. Zeker als je flinke einden met hem gaat joggen, dan heeft hij snel genoeg door dat samen rennen heel leuk is, zonder in je mouw te bijten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
willemien
Actief

Hmmm; dat is zowel advies om door te blijven rennen als advies om te stoppen. lastig :? . Wat vooral het probleem is, is dat het dus echt pijn begint te doen; hij hapt steeds feller lijkt het wel. Gister hapte hij ook echt met zo'n grote hoektand recht op een zenuw in mijn arm; auwwwww!

Ik dacht zelf dat ik hem misschien een keer bij zijn snuit zou moeten grijpen en hem boos toebrullen dat we dat dus niet meer doen maar hij is zo snel dat ik geen tijd heb om te reageren. Dus het lukt me niet echt om te laten zien dat ik de baas ben in zo'n situatie, behalven door hem te negeren, maar dan is het rennen meteen afgelopen. volgens mij prikkel ik hem enorm om steeds feller te bijten maar ik begrijp dus niet wat ik doe om dat te triggeren. Misschien moet ik maar eens proberen of ik kan doorrennen maar ik hoop dat dat met behoud van armen en mouwen gaat.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Oh, maar je kan ook inderdaad door blijven rennen en de hond dan gewoon van je af duwen. Maar bij mijn hond werkte het beter om te stoppen omdat dan dus het spelletje stopte en dat was niet leuk. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Cwazi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cwazi »

--
Laatst gewijzigd door Cwazi op 05 mei 2004 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
willemien
Actief

hoi Cwazi

Zou best kunnen; Trubbels is in ieder geval een bekende van ons. Ik had hem al op de fotos op je site gezien. Kathinka zei dat trubje ook hapte als ze rende maar dat was lang geleden en toen zei ik nog heel stoer dat Siemen dat niet meer deed. Toen hij wat kleiner was, was het beter onder controle te houden...
Cwazi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cwazi »

--
Laatst gewijzigd door Cwazi op 05 mei 2004 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

willemien schreef:Hmmm; dat is zowel advies om door te blijven rennen als advies om te stoppen. lastig :? .
Ik weet het :mrgreen: . Als ik dé oplossing had, gaf ik ze dadelijk... Ik denk dat de ene hond gewoon de ene manier accepteert en de andere de andere manier, en dat je gewoon effe moet proberen. Maar niet opgeven he, het lukt je wel!!! :ok:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Volgens mij is het inderdaad heel normaal dat als je gaat rennen, je hond gaat springen en wat bijten.

Ik zeg dan altijd "genoeg" of ''laag''. Dus je moet gewoon een commando aanleren dat ze hiermee ophoudt.

Heel simpel eigenlijk :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”