Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

werpriem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvavT

werpriem

Ongelezen bericht door EvavT »

Hoe denken jullie hierover?
Als een hond niet luistert een riem (zijn riem) naar hem toegooien?
Niet raak natuurlijk maar wel zo dat ie schrikt.
Ik heb dit nog nooit gedaan
Doe alles met positieve bejegening of een duidelijke Nee
Maar ik zag het op de training en de hond begreep het en luisterde :roll:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nou, dat is heel mooi, maar die van mij is daar totaal niet van onder de indruk. 8O Zelfs niet als die dat kettinkje tegen zich aankreeg. Zelf vind ik het ook niet zo'n prettige manier van iets afleren, want dan moet ie dus schrikken en schrikken is dus straf.
Afleiden en zorgen dat je zelf zijn aandacht weer krijgt op positieve manier vind ik lekkerder werken.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Ja ik schrok er ook van toen ik het de eerste keer zag, vind het nogal agressief
maar ja als een hond steeds niet luistert kun je je ook wel :mrgreen: gaan voelen
Het is niet mijn manier :?
Bakkie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bakkie »

Ik vind zelf dat je dat niet moet doen. Mijn instructrice (gedragstherapeut) heeft het bij Caesar wel eens gebruikt toen alle andere methodes geen effect leken te hebben. Maar zij heeft mij ook meteen op het hart gedrukt dat je dat nooit maar dan ook nooit zelf moet gaan doen
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Bij ons op training vinden ze dat ook uit den boze!!
Maar ik doe het wel hoor, Zara blijft poep eten en nu ben ik het zo zat dat ik dan gewoon de (normale) rien naar haar toe gooi, en dan wel raak want anders helpt het nog niet.
Na een jaar positief gedoe mag het wel wat pittiger, vind ik :pffff:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als ik bewust genegeerd wordt door eén van die gasten hier als ik ze roep gooi ik iets..geen ketting, want daar loop ik niet mee op zak, maar wel wat anders wat voor de grijp ligt. ;) Niks mis mee, als je hond het commando maar goed kent en je echt in de boot genomen wordt.
Ik doe dat overigens alleen bij het hierkomen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roelfien
Zeer actief

Ja, maar dan gaat het dus om gedrag waarvan ze best weten dat het ongewenst is. En dan moet je wel straffen. Want dan wordt je dus gewoon in de maling genomen. ;)
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Dat vind ik nou zo moeilijk!! ik doe de klikkertraining bij mg, met Zara. Op zich hartstikke leuk en het werkt prima, maar het is altijd maar positief doen en belonen en negatief gedrag negeren.
En dat negeren daar heb ik zo'n moeite mee, als Zara poep loopt te vreten ga ik dat dus niet negeren, afleiden helpt ook geen zier en ze verkiest poep boven worst kaas enz.
Ze weet dat ze het niet mag, ze kijkt me eerst aan voor ze een hap neemt, neemt razendsnel een hap en vliegt dan weg :mrgreen:

ff de riem naar haar toegooien of hard stampen op de grond helpt meestal wel.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Marja schreef:Dat vind ik nou zo moeilijk!! ik doe de klikkertraining bij mg, met Zara. Op zich hartstikke leuk en het werkt prima, maar het is altijd maar positief doen en belonen en negatief gedrag negeren.
En dat negeren daar heb ik zo'n moeite mee, als Zara poep loopt te vreten ga ik dat dus niet negeren, afleiden helpt ook geen zier en ze verkiest poep boven worst kaas enz.
Ze weet dat ze het niet mag, ze kijkt me eerst aan voor ze een hap neemt, neemt razendsnel een hap en vliegt dan weg :mrgreen:

ff de riem naar haar toegooien of hard stampen op de grond helpt meestal wel.
Negern helpt alleen als de beloning waar het de hond om gaat aandacht is. Als je gaat negeren dat de hond van straat eet, katten jaagt en fietsers opeet schiet het allemaal niet echt op. :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roelfien
Zeer actief

Precies. ;)
Dus gewoon lekker doorgaan met de clickertraining en je eigen kleine aanpassingen gebruiken als het echt nodig is omdat je weet dat het puur ongehoorzaamheid is.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

een werpketting. Niet met je riem of dergelijk gooien. Zoiets als Fisher Disk. 5 metalen schijfjes aan een bandje.

Als je deze goed aanleert. Dus steeds iets lekker op de grond legt dat de hond mag pakken en daarna het vlak voordat de hond het wil pakken de disk neergooid. Dan leren ze dat de disk voor iets vervelend staan. Als je het goed hebt aangeleerd en goed gebruikt blijven ze altijd op hun hoede als je alleen maar rinkelt in je hand met ze.

Dat is de kracht van de werpketting alleen veel mensen gebruiken het fout en kunnen dan ook beter alleen positief trainen met bv. de clicker.

maria
Bakkie
Actief
Contacteer:

Dat is ook exact de reden waarom mijn instructrice zei dat je dat niet zelf moest doen. Omdat je goed moet weten hoe je zo'n ding moet gebruiken.

Bij Caesar gebruikten wij dit middel toen hij na alles te hebben geprobeerd nog steeds in de riem bleef hangen als wij met hem aan het wandelen (of trainen) waren. Tijdens de les heeft de instructrice dan een paar keer met de ketting tegen zijn achterste geworden als hij weer eens in zijn riem hing.

Daarna volstond het om enkel met een kettinkje te rammelen (dat mocht ik dan wel doen) om hem van de riem af te laten blijven.
En na een tijdje hadden we dat ook niet meer nodig en nu doet hij het enkel nog wel eens als hij zijn dolle 5 minuten krijgt en zin heeft om te spelen. Meestal als hij ergens even alleen heeft moeten wachten (bij een winkel of tijdens theorie op les).
Bakkie
Actief
Contacteer:

Oja ik wilde nog wat kwijt. Er zijn ook andere manieren waarmee je op een "zachte" manier je hond kan afleren poep te eten.

Ik zelf heb (hebben we in de les aandacht aan besteed) gebruik gemaakt van het NO commando. Eerst ga je je hond trainen dat hij leert wat NO is. En dan kan je dat gaan gebruiken als hij poep wil eten. Als je hond het commando NO goed begrijpt zal hij als hij poep wil pakken en jij zegt NO de poep laten liggen.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij elke hond zal werken, maar je kan het allicht uitproberen. Niet geschoten is altijd mis zeg ik maar.

In het forum hondenverhalen staat een soortgelijk voorval van vanochtend waarbij ik trots kan zeggen dat Caesar heel goed op NO reageerde.

Groetjes
Corina
kirsten
Actief

Re: werpriem

Ongelezen bericht door kirsten »

EvavT schreef:Hoe denken jullie hierover?
Als een hond niet luistert een riem (zijn riem) naar hem toegooien?
Niet raak natuurlijk maar wel zo dat ie schrikt.
Ik heb dit nog nooit gedaan
Doe alles met positieve bejegening of een duidelijke Nee
Maar ik zag het op de training en de hond begreep het en luisterde :roll:
ik doe het ook en het werkt prima.als hij niet hier wil komen,of hij zet ze neus op de grond als die 1 spoor te pakken heeft van katten of konijnen.ik gooi niet raak maar naast hem.groetjes kirsten
Rover
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rover »

Het is één van de manieren om je hond te corrigeren. Je moet gewoon uitvinden welke manier past bij jouw hond, zijn 'vergrijp', maar vooral ook bij jou zelf.
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door TaMa »

Martijn schreef: Alleen eh...uhh...je sleutelbos gooien als je hond aan de waterkant staat is een slecht idee gebleken. :roll:

:V :V Mij ook een keer gebeurt :mrgreen:
Rust zacht mijn lieve Batish 15-03-2003 - 18-04-2005
Afbeelding
Rover
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rover »

Martijn schreef:Alleen eh...uhh...je sleutelbos gooien als je hond aan de waterkant staat is een slecht idee gebleken. :roll:
Ik zou ook eerder kiezen voor een speciaal voorwerp, zoals een werpketting, in plaats van een voorwerp wat je ook in andere situaties gebruikt. Het kan namelijk altijd nog zijn dat je hond de sleutelbos gaat associeren met die schrik en dan kan je nooit meer je huis binnenkomen zonder dat je hond zich het leplazarus schrikt.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Dat negeren pik ik dus ook niet meer. Af en toe met harde hand regeren, is echt wel 's nodig als Stanley bananen in z'n oren heeft.
Bij ons in 't bos zijn bepaalde plekken waar een grote dog flinke hopen neerlegt, die Stanley wel errrug lekker vindt. Als hij in het begin los is, luistert hij o zo goed, maar kom je in de buurt van die hopen dan begint hij te etteren. Keihard er op afstormen, paar happen nemen terwijl ik sta te roepen 'NEE' en daar natuurlijk vooral niet op reageren omdat ik toch te ver weg sta. Kom ik in z'n buurt gauw naar de volgende hoop rennen en daar weer lekker van eten en vooral niet luisteren. Een andere kant oplopen helpt niet, want dat maakt totaal geen indruk. Ben 1x zo kwaad geworden dat ik vanaf de eerste hoop Stanley belaagd heb met allerlei takken. Gewoon stevig doorlopen en ondertussen een gooisessie gehouden tot aan het eind. Dat vond hij toch zo raar dat hij letterlijk van die hopen wegvluchtte en uiteindelijk op het beginpad, durfde hij niet verder te rennen en bleef hij maar gedwee staan. Toen kon ik 'm aanlijnen. Oh, wat was ik kwaad, want hij is daar zo ziek van geweest. Nu loop ik daar nog steeds met Stanley los aan de 10 mtr. lijn en dan is er niks aan de hand. Hij weet het dus donders goed.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”