Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Runderknars
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Runderknars
Ik heb een grote bestelling gedaan bij Floris Vlees om zelf te drogen, waaronder ook 2 kilo runderknars. Ik dacht dat dit kraakbeen was, maar ik zie nu dat er toch wel veel bot aan zit.
Wie weet of ik dat in de vleesdroger kan doen? Ik denk dat ik het beter zo rauw kan voeren als kauwmateriaal? Ik heb het voor de zekerheid nu in de vriezer gegooid zodat ik nog even tijd heb om te bedenken wat ik er mee ga doen.
Wie weet of ik dat in de vleesdroger kan doen? Ik denk dat ik het beter zo rauw kan voeren als kauwmateriaal? Ik heb het voor de zekerheid nu in de vriezer gegooid zodat ik nog even tijd heb om te bedenken wat ik er mee ga doen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Re: Runderknars
Als je de droger laag kan zetten onder de 50 graden. Dan kun je bot drogen 
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
Ja, de laagste stand is 35°C. Toch goed dat ik het even vraag want ik zou het zo bij de lamshart en kippenmaagjes leggen, die ik altijd op 65°C droog.Chihuahua-paws schreef: ↑10 sep 2021 17:27 Als je de droger laag kan zetten onder de 50 graden. Dan kun je bot drogen![]()
Thanks!

- dagmar88
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Oh. Hahaha, ik bestel ook eens iets anders dan het bekende orgaanvlees. Beter gewoon als kauwsnack geven dus.
- Hylos
- Zeer actief
Daarnaast is het nadeel van zoiets vettigs en diks op lage temperatuur drogen dat het vaak niet snel genoeg droogt..
En dan gaan het rotten, weet ik uit ervaring.
Misschien even invriezen en het meeste vet er daarna afsnijden (dat gaat makkelijker als het nog deels bevroren is)?
Heb je een foto van het knars?
En dan gaan het rotten, weet ik uit ervaring.

Misschien even invriezen en het meeste vet er daarna afsnijden (dat gaat makkelijker als het nog deels bevroren is)?

- dagmar88
- Zeer actief
Ja

Het is gewoon bot, alleen niet te hard. Je kunt het makkelijk in kleinere stukken zagen.
Als je ook pens of spiervlees hebt, kun je het daar bij geven. Dan poepen ze geen krijt

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik zou deze dingen ivm vet gewoon rauw geven. Is zo al een lekker kluifje zeg maar.
Maar de vraag of het kon (ivm bot) daar is het antwoord ja op.
Ik droog ook wel eens kvv ook wel vettig (fijn voor op training) dan krijgt Dex zijn maaltijd tijdens het trainen) maar dan maak ik het dus op. Anders heeft het idd snel schimmel.
Maar de vraag of het kon (ivm bot) daar is het antwoord ja op.
Ik droog ook wel eens kvv ook wel vettig (fijn voor op training) dan krijgt Dex zijn maaltijd tijdens het trainen) maar dan maak ik het dus op. Anders heeft het idd snel schimmel.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
-
- Zeer actief
Dit zijn er een paar. Ze zijn allemaal verschillend qua formaat en er lijkt inderdaad wel veel vet aan te zitten.Hylos schreef: ↑10 sep 2021 17:56 Daarnaast is het nadeel van zoiets vettigs en diks op lage temperatuur drogen dat het vaak niet snel genoeg droogt..
En dan gaan het rotten, weet ik uit ervaring.![]()
Misschien even invriezen en het meeste vet er daarna afsnijden (dat gaat makkelijker als het nog deels bevroren is)? Heb je een foto van het knars?

Ze liggen al in de vriezer, en vet eraf snijden vind ik wel een goed idee. Moet lukken. Ik ga gewoon eigenwijs twee kleine stukken proberen te drogen en als dat geen succes is, krijgen ze de rest rauw. Voor het gebit misschien nog wel beter ook.
-
- Zeer actief
Heb ik!

En ja, had een heel ander beeld bij kraakbeen inderdaad.
-
- Zeer actief
Nee, absoluut niet!
Bot moet je nooit drogen. Dit soort spul is van zichzelf al te hard, als je het droogt, rookt of kookt (bewerkt dus) wordt het nog harder en is de kans op splinteren / maag-darmschade best groot.
Aan de kliko doneren is mijn beste advies!
Suzanne
Bot moet je nooit drogen. Dit soort spul is van zichzelf al te hard, als je het droogt, rookt of kookt (bewerkt dus) wordt het nog harder en is de kans op splinteren / maag-darmschade best groot.
Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Rauw is t absoluut niet te hard. Drogen zou ik niet doen~Suzanne~ schreef:Nee, absoluut niet!
Suzanne

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
- dagmar88
- Zeer actief
Eh. Niet rauw is toch altijd bewerkt?
Konijnen/kippen/eendenvoetjes en kiptips kun je zelf op lage temperatuur drogen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Dat zou ik idd niet drogen.
Verder droog ik gerust botspul. Nekken, vleugels, voeten,... En gewoon op 75°
Verder droog ik gerust botspul. Nekken, vleugels, voeten,... En gewoon op 75°
-
- Zeer actief
Weet nou iedereen wat knars is en ik niet? 

-
- Zeer actief
vet eraf snijden waarom?Hylos schreef: ↑10 sep 2021 17:56 Daarnaast is het nadeel van zoiets vettigs en diks op lage temperatuur drogen dat het vaak niet snel genoeg droogt..
En dan gaan het rotten, weet ik uit ervaring.![]()
ik heb die knars in het verleden ook wel eens gehad, maar vind ook runder botten een beetje link voor de gebitjes, geen problemen mee ondervonden trouwens ze konden het prima wegwerken, maar ik was er zelf niet gerust op
- dagmar88
- Zeer actief

Haha nee hoor. Als je zelf samengesteld voert waarschijnlijk wel, maar ook niet iedere leverancier heeft knars.
Runderborstbeen.
-
- Zeer actief
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Friese stabij, deense dog
Ik ben groot voorstander van rauw voedsel, ik merk dat mijn beide honden hier een stuk actiever van worden. En ze stinken ook minder haha. Van runderknars had ik nog niet gehoord maar zal eens informeren of ik dat kan krijgen.