Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoelang kan een hond z'n behoefte ophouden?

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

MyDoggie2020
Actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Hoelang kan een hond z'n behoefte ophouden?

Ongelezen bericht door MyDoggie2020 »

Ik snap dat dit uiteraard aan het ras en de grootte ligt, maar hoelang kan een gemiddelde hond z'n behoefte ophouden? De mijne is een mannetjeslabrador, maar volgens mij wel ietsje kleiner uitgevallen dan normaal?

Hier is namelijk soms een discussie waarin mijn partner vindt dat ik de hond "te laat" uitlaat. (Hij doet hem 's morgens rond 05:30 uitlaten en vind dan 14:30 te laat en zelfs "mishandeling". 😂 (Ja hij kan goed overdrijven, dit terwijl hij op zaterdag/zondag ook gerust wacht tot 09:30 om uit te laten, terwijl hij de vorige avond dan om 22:30 voor het laatst geplast heeft.)) Maar kan een labrador dit op zich prima aan?

Het gaat dus niet om dat een hond het uiteraard fijn vindt om uitgelaten te worden, dat snap ik, het gaat om hoelang een hond (noodgedwongen) z'n behoefte op kan houden.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Hoelang kan een hond z'n behoefte ophouden?

Ongelezen bericht door alm@ »

Best wel lang. Een volwassen hond kan gerust een uur of 8 á 10 z'n plas ophouden. Ik wandel 2x per dag anderhalf uur met mijn teckels en tussendoor (heb ik ze geleerd) kunnen ze zich bij de keukendeur melden om in de tuin te plassen. Daar wordt maar zelden gebruik van gemaakt.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Vusi plast ´s avonds om 10 uur, ´s morgens om kwart over 6 gaan we wandelen, dat is dus .... (rekendereken) 8 uur :ok: Zondags kan het ook wel eens een uurtje meer zijn, ze staat echt niet te springen voor de deur :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier inderdaad ook 2 vaste tijdstippen dat ze ruim de tijd krijgen om hun behoeften te doen en tussendoor kunnen ze het aangeven als ze moeten. En ook hier maken ze daar zelden gebruik van. Een enkele keer weigeren ze zelfs voor het slapen gaan te plassen, maar dat vind ik niet oké. Dus dan krijgen ze commando om te plassen. Ik heb het weleens laten gaan en toen moesten ze de volgende ochtend toch wel erg nodig tegen onze normale wandeltijd. Dus nu moeten ze minimaal 2 keer van mij, mogen uiteraard vaker (wat ze dus maar een heel enkele keer vragen)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik heb nu een pup, dus dat telt niet. Die moet echt vaker nog.

Habibi had 3 vaste tijden,
Als ik opstond, vlak voor ik naar bed ging, en zo eind van de middag.

Dat was altijd standaard, en dat ging prima.

Wel regelmatig een extraatje, bijvoorbeeld als ik ging trainen even plassen vantevoren, als ik naar mijn paard ging kon ze op stal even plassen etc.
Afbeelding
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Hier gaan ze s'morgens zodra wij beneden komen de tuin in om te plassen.
Dat is door de weeks rond kwart voor 7 .
Weekend tussen 8 en 9.
Dan tussen 9 en 10 rondje park van 30 tot 40 minuten.
En door de weeks loop ik met vriendin nog een ronde van 8 a 10 km met de honden.
En s'avonds en wanneer ze moeten in de tuin om te plassen.
Afbeelding
MyDoggie2020
Actief

Het is hier een keer voorgekomen dat hij 05:30 uitgelaten werd en de eerstvolgende keer 19:30 was. Is dat te lang? Er waren geen ongelukjes en hij zeurde ook niet echt. (Niet meer dan normaal na het diner, dan zeurt hij altijd bij m'n partner om uitgelaten te worden door hem.)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Lijkt me niet bepaald gezond voor oa blaas etc.

Het zal goed gegaan zijn, maar wenselijk is het niet.
Maar dat spreekt ook wel een beetje voor zich denk ik.
Afbeelding
Patricia.
moderator
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren

Ja dat vind ik te lang.
Probeer het zelf eens zo lang op te houden.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MyDoggie2020 schreef: 15 nov 2021 19:39 Het is hier een keer voorgekomen dat hij 05:30 uitgelaten werd en de eerstvolgende keer 19:30 was. Is dat te lang? Er waren geen ongelukjes en hij zeurde ook niet echt. (Niet meer dan normaal na het diner, dan zeurt hij altijd bij m'n partner om uitgelaten te worden door hem.)
Ja dat is te lang.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

alm@ schreef: 15 nov 2021 19:46
MyDoggie2020 schreef: 15 nov 2021 19:39 Het is hier een keer voorgekomen dat hij 05:30 uitgelaten werd en de eerstvolgende keer 19:30 was. Is dat te lang? Er waren geen ongelukjes en hij zeurde ook niet echt. (Niet meer dan normaal na het diner, dan zeurt hij altijd bij m'n partner om uitgelaten te worden door hem.)
Ja dat is te lang.
Ja, dat is 14 uur, te lang :(
Bij mij staat de deur overdag open dus Vusi kan altijd naar buiten.
Als ik thuis werk gaat ze bijna niet naar buiten, dan ligt ze van 8 tot 12 naast m´n stoel. :slaap:
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Draai het eens om: train je hond om aan te geven wanneer hij zijn behoefte moet doen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Crescent schreef: 15 nov 2021 20:45 Draai het eens om: train je hond om aan te geven wanneer hij zijn behoefte moet doen.
Als je genoeg thuis bent is dat een prima idee :ok:
Ik las op een Amerikaanse site dat er diverse honden een eigen bel hebben bij de achterdeur.
Dus ze kunnen bellen als ze hoge nood hebben.

Ik loop zelf 's morgens 1,5 uur en aan het eind van de middag een uur.
Tussen de middag even een rondje van een kwartieren voor het slapen gaan, zo rond 22.30 uur ook nog een rondje.
De langste tijd dat mijn hond niet naar buiten gaat (en daar ook geen behoefte aan schijnt te hebben) is 's nachts, ongeveer 9 uur achtereen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Als je slaapt, slaap je en hoef je niet continu, tenzij je een pup of oude hond bent. Die moeten, net als baby's en oude mensen, vaker tusendoor... Maar een zindelijke, volwassen hond kan prima een nacht doorslapen. Wel vind ik het eerlijk om direct voor het slapengaan een laatste sanitair moment van de dag te geven, zodat de hond met een lege blaas kan slapen en je niet aan het rekken bent. En direct bij het opstaan mag de hond eerst weer naar buiten voor een snelle eerste plas.

Maar overdag, wanneer er een leefritme is en je een nacht geslapen hebt, is dat HEEL anders. Qua comfort vind ik tussen de 4 en 6 uur echt wel genoeg. Er zijn redelijk wat honden die het wel wat langer volhouden, maar ik kan me niet voorstellen dat dat comfortabel is. Je moet zelf toch ook vaker als je wakker bent?

Langer dan acht uur vind ik inderdaad bijzonder onwenselijk overdag. Ik leg zelf de lat op 6 uur.
Afbeelding
Nakisha
moderator

Crescent schreef: 15 nov 2021 20:45 Draai het eens om: train je hond om aan te geven wanneer hij zijn behoefte moet doen.
Daar heb ik met mijn honden wel voor gekozen. Bij de achterdeur gaan staan is hier het ''ik moet eruit'' signaal. Daarnaast hebben we natuurlijk ook vaste wandeltijden, maar even tussendoor een plas doen (of in geval van plotselinge diarree!) is altijd mogelijk, en zo kan de hond het tenminste aangeven.
Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Wij doen onze twee wandelingen in de ochtend voor het ontbijt en halverwege de ochtend. Verder heeft ze zelf vaste momenten dat ze naar buiten wilt, voornamelijk als ze heeft gegeten en mocht ze heel af en toe nodig in de nacht moeten, komt ze me boven wakker maken (ze slaapt beneden, maar deur naar boven staat open).
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Conclusie: ja, een hond kan zo lang zijn behoefte ophouden. Maar zo lang niet zijn behoefte doen is niet prettig en dus ongewenst. Je zou het jezelf ook niet aandoen. Ik vind het eigenlijk bewonderenswaardig dat jullie hond het zo lang heeft volgehouden.

Hier ook altijd in de ochtend een lange wandeling van een uur tot 1,5 uur en dan nog 2 of 3 korte rondjes. ‘s Avonds voor het naar bed gaan nog de laatste ronde.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ik train/speel een of twee ochtenden in de week uitvoerig met mijn herder en zodra ze in de gaten heeft dat we geen saaie wandeling maken maar gaan trainen houdt ze haar behoeften domweg op tot na het spelen. Op het veld doet ze niks, terwijl het allemaal gras is. Heb ik haar niet geleerd overigens.

Plassen doet ze regelmatig in mijn tuin, daar heb ik geen moeite mee. Even een emmer water er over en het is weg.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

op werkdagen gaan ze rond half 6 naar buiten ongeveer een kwartier, dan als ik thuis ben om kwart over 1. dan lopen we de grote wandeling van minstens een uur. dan voor het eten in de avond even een rondje put en s'avonds als we naar bed gaan nog even naar het veld is ook ongeveer een kwartier.
in de weekenden zijn het andere tijden.
toen we mijn schoonmoeder gingen verhuizen zal een vriendin van mij de honden uitlaten omdat we vroeg de deur uit gingen en laat terug kwamen. dit was zij echter vergeten :boos: de honden hebben toen ruim 13 uur alleen gezeten zonder buiten geweest te zijn. niks in huis gedaan en ook niet echt hoge nood. ze kunnen het dus heel lang ophouden maar voor mijzelf vind ik het niet kunnen, max 7 uur. als ze echt hoge nood hebben en ze doen het in huis dan ruimen we het gewoon op.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Ik loop niet op vaste tijden en mijn heren kunnen het heel lang ophouden. Wellicht dat het een met het ander te maken heeft?

De laatste ronde is tegen middernacht. De volgende ochtend kunnen ze in de tuin, soms al om 7 uur en soms pas om 9 uur. Maar als het op dat moment giet van de regen gaan ze echt niet naar buiten. Dan wachten ze tot ik ga wandelen, en dat kan best pas om 11 uur zijn.

De tuin hebben ze de hele dag tot hun beschikking maar daar maken ze nauwelijks gebruik van.

Op sommige dagen loop ik al om 7 uur buiten met ze. En dan kan het best zijn dat we op die dag pas om 5 uur ‘s avonds weer gaan. Ook dan piesen ze niet tussentijds in de tuin (volgens mij).

Maar goed, daar kiezen mijn heren dus zelf voor. Een hond langdurig verplichten om zich niet te ontlasten vind ik weer een andere (slechte) zaak.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat niet op gezette tijden looen wat uitmaakt. Een vriendin van mij gaat al dertig jaar op dezelfde tijden naar buiten. En al haar honden kunnen hun plas ‘s ochtends moeilijk (tot niet) ophouden. Uitslapen is er voor haar nooit bij. Ik moet er niet aan denken :D
MyDoggie2020
Actief

Patricia. schreef: 15 nov 2021 19:45 Ja dat vind ik te lang.
Je weet dat wij heel anders in elkaar zitten dan honden? ;-)
Overigens is het een verschil tussen vinden dat het te lang is, of de vraag wat een hond aankan. Dat was nml mijn vraag.

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen over een doodsbange hond rond Oud en Nieuw die 24 uur niet naar buiten durfde. Die dus 24 uur zijn behoefte niet heeft gedaan. Vandaar mijn vraag: Hoelang kan een hond het ophouden (in geval van nood).
MyDoggie2020
Actief

mosquito1980 schreef: 15 nov 2021 20:39
alm@ schreef: 15 nov 2021 19:46
Ja dat is te lang.
Ja, dat is 14 uur, te lang :(
Bij mij staat de deur overdag open dus Vusi kan altijd naar buiten.
Als ik thuis werk gaat ze bijna niet naar buiten, dan ligt ze van 8 tot 12 naast m´n stoel. :slaap:
Er is hem halverwege de dag de kans gegeven om ff een plasje in de voortuin te doen, die greep hij niet aan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MyDoggie2020 schreef: 16 nov 2021 16:09 Er is hem halverwege de dag de kans gegeven om ff een plasje in de voortuin te doen, die greep hij niet aan.
Mijn honden willen ook niet in de tuin plassen.
Op eigen terrein plassen vinden ze heel vervelend.
Dus dan houden ze nog op tot een volgende echte wandeling.

In geval van nood kan dat lang ophouden dus, maar dat vind ik geen reden om een hond regelmatig lange tijd niet uit te laten.
Een van de redenen dat dat hier dus ook nooit een discussie is geweest. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

MyDoggie2020 schreef: 16 nov 2021 16:07
Overigens is het een verschil tussen vinden dat het te lang is, of de vraag wat een hond aankan. Dat was nml mijn vraag.

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen over een doodsbange hond rond Oud en Nieuw die 24 uur niet naar buiten durfde. Die dus 24 uur zijn behoefte niet heeft gedaan. Vandaar mijn vraag: Hoelang kan een hond het ophouden (in geval van nood).
Ja dat gebeurt, dat heeft mijn hond ook wel eens gedaan, maar dat zijn extreme situaties die niet dagelijks moeten voorkomen.
Patricia.
moderator
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren

Wat heeft anders in elkaar zitten met plas ophouden te maken ??

Het is voor een hond gewoon weg ook niet goed voor de nieren en alles om niet te mogen plassen

Gewoon er mee naar buiten ...
Afbeelding
Nakisha
moderator

Oke, dan bekijken we het medischer. Een hond regelmatig vragen zijn ontlasting 9+ uur in semi-wakkere toestand (kortom, overdag) op te houden zal, zeker naarmate de hond ouder word, gaan leiden tot allerlei problemen. Moeite met ontlasten, nierschade, noem maar op. Het is meer dan onwenselijk, het is ongezond om zo lang afvalstoffen op te moeten houden. En een goed zindelijke hond zal zijn uiterste best doen het zo lang mogelijk op te houden, wat het alleen maar erger maakt.

Zelfs als je hond braaf overdag gaat slapen omdat er niks anders te doen is, is dat geen gezonde situatie. Kortom, niet doen. Als dat echt iets is wat veelvuldig voorkomt in jullie situatie, zou ik herplaatsing overwegen in belang van de hond.

Opzoeken wat de uiterste grenzen zijn is totaal niet in belang van je hond. Dat is hetzelfde als zo min mogelijk voer en water geven, omdat het kan. Niet gezond, dus niet aan beginnen!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een gezonde volwassen hond kan het volgens mij makkelijk 12 uur ophouden, dat ligt ook een beetje aan het ritme; overdag is dat korter dan 's nachts.
Onze heidewachtel ging gewoon niet plassen als hij geen zin had bv als het regende. Die plaste nooit in de tuin, best lastig, dus de volgende honden heb ik juist aangeleerd dat wel te doen zodat ze altijd konden plassen of poepen als ze nodig moesten. Plassen op commando heb ik ook aangeleerd.
Sancho krijgt vochtafdrijvers maar kan het in de nacht nog steeds makkelijk 12 uur volhouden en als ik met hem beneden kom wil hij vaak nog niet naar buiten.
Als hij moet gaat hij voor de pui staan en tikt met zijn pootje tegen het glas.
MyDoggie2020
Actief

En hoe zit het met poepen? Het komt hier namelijk incidenteel weleens voor dat hij 's middags niet poept en 's avonds ook niet, wat dus betekent dat hij die morgen (meestal 05:30) voor het laatst gepoept heeft en dus de volgende ochtend pas weer de kans heeft.

Ik laat hem doordeweeks 's middags uit en bij mij poept hij nooit. (Als de baas in de middag met hem gaat wandelen wel zegt hij, bij hem poept hij 3 keer per dag.) Ik geef hem uiteraard wel de kans, maar als hij het verdomd te doen... 🤷🏻‍♀️
Patricia.
moderator
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren

Fire van mij poept de eerste 2 a 3 dagen als hij ergens "vreemd" is ook niet
Heb toen mijn zorgen eens geuit bij de da en die zei het moet er op een gegeven moment echt uit en dan kan hij het echt niet meer tegenhouden 😂

Ik poep ook het liefst thuis
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Toen Sarah verlamd was door een hernia heeft ze haar plas meer dan 24 uur weten op te houden.
Net toen ik de dierenarts zou bellen liet ze het lopen.
Hoe vaak honden poepen moeten is ook afhankelijk van het voer wat de hond krijgt.
Hoeveel tijd neem jij voor het uitlaten van de hond en heb je wel plezier in het uitlaten ?
Honden voelen perfect aan hoe de vlag erbij staat bij zijn baasjes.
Een hond poept niet graag als het baasje gestrest is of de pest in heeft en/of het uitlaten een "moetje" vindt.
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”